Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Technische keuring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Raak je met een gebroken pinkerglas achteraan door de keuring of dient dat hersteld te zijn?

Indien het hersteld moet zijn, is het ook goed wanneer de pinker terug oranje is gemaakt met bv oranje folie?

Comment

• Ik heb van vrijdag een nieuwe Toyota Auris Hybride. Ik weet dat ik pas bij 4 jaar naar de keuring moet maar zit toch met een vraag.
      Mijn auto is afgeleverd op zomerbanden in de maat 215/45/17, dit is ook de enige velg en bandenmaat op het gelijkvormigheidsattest, geen enkel alternatief staat erop. Nu zou ik graag winterbanden steken in de maat 205/55/16, en dan met deze naar de keuring gaan in januari bij 4 jaar. Dus, mag dit of niet?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Yaqub Bekijk Berichten
        Raak je met een gebroken pinkerglas achteraan door de keuring of dient dat hersteld te zijn?

Indien het hersteld moet zijn, is het ook goed wanneer de pinker terug oranje is gemaakt met bv oranje folie?
        hoe het gerepareerd is, daar gaan ze niets over zeggen denk ik. Zoals er maar geen scherpe kanten aan zijn en het licht (achter) rood of oranje is...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Danyboy Bekijk Berichten
          Ik heb van vrijdag een nieuwe Toyota Auris Hybride. Ik weet dat ik pas bij 4 jaar naar de keuring moet maar zit toch met een vraag.
          Mijn auto is afgeleverd op zomerbanden in de maat 215/45/17, dit is ook de enige velg en bandenmaat op het gelijkvormigheidsattest, geen enkel alternatief staat erop. Nu zou ik graag winterbanden steken in de maat 205/55/16, en dan met deze naar de keuring gaan in januari bij 4 jaar. Dus, mag dit of niet?

15 MAART 1968. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.
          [BS 28.03.1938]
          Hoofdstuk VI: Constructie
          Artikel 34. Lucht- en cushionbanden

§1.

1° Het draagvermogen en de snelheidscategorie van de banden zijn verenigbaar met het laadvermogen per as en de maximale snelheid bepaald in het PVG, het certificaat van overeenstemming of het instructieboekje van de constructeur.

Voor de voertuigen van de categorie M1 zijn de hierna volgende regels van toepassing :

* de montage van niet-oorspronkelijke velgen en/of banden, leidt niet tot een verhoging van het spoor met meer dan 2 %. Evenwel bedraagt de tolerantie 4 % voor terreinvoertuigen;
          * het koetswerk bedekt de banden;
          * er bestaat onder alle omstandigheden een vrije ruimte tussen het loopvlak van de band en de binnenvleugel;
          * indien de banden niet opgenomen zijn in het PVG komen hun diameters overeen met de initiële waarden met een tolerantie van - 2 % en + 1,5 %.

Comment

• Ha Wooter, daar maak ik uit op dat ik mag veranderen, bedankt om uw reactie.

Comment

• Roeste remleidingen

Wat kan en mag je doen aan roeste remleidingen? Mag je die afschuren en schilderen of vernissen? Ik geloof dat ik daar ooit eens problemen mee gehad heb op de keuring omdat ik die mee ge-coat had.

Comment

• Binnenkort gaan voor homologatie met men fiat 126. Iemand ervaring met homologatieprocedures?
                Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer
                Gij doet mij echt altijd peizen aan Sheldon van The Big Bang Theory hé

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door PieterV Bekijk Berichten
                  Binnenkort gaan voor homologatie met men fiat 126. Iemand ervaring met homologatieprocedures?
                  denk dat je die Russische gordels en dergelijke best al kan vervangen. Zonder EU-goedkeuringsnummer gaan ze die nooit aanvaarden. Ik ken iemand die zo ooit problemen had omdat zijn achteruitkijkspiegel zo geen nummer had
                  sigpic*Lancia Beta Spider *Lancia Beta HPE 2.0 i.e. *Lancia Delta Integrale 8V *Lancia Ypsilon 1.4 16V Platino

Comment

• Hmm, het model van die auto is al van begin jaren 70, van EU nummerkes was er volgens mij nog niet veel sprake toen
                    Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer
                    Gij doet mij echt altijd peizen aan Sheldon van The Big Bang Theory hé

Comment

• Zou ik nu nog met winterbanden naar de jaarlijkse keuring mogen ???

Comment

• Nee. Dat mocht tot 30 april.

Comment

• Zal dan herkeuring worden
                          Te laat aan gedacht , auto staat al eventjes stil.

Kan je toevallig nog de wettekst eens meegeven

Comment

• For all those people who find it more convenient to bother you with their question rather than to Google it for themselves.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                              Had ik eerst gedaan , maar hier komt een antwoord soms rapper

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                Nee. Dat mocht tot 30 april.
                                Indien de snelheidsindex van de winterbanden dezelfde of hoger is dan de goedgekeurde banden, dan is er toch geen probleem en mag het wel???

Artikel 34. Lucht- en cushionbanden

§3.

Volgende voorschriften zijn van toepassing op de banden die gemonteerd zijn op voertuigen van categorie M1.
                                • Banden die op velgen gemonteerd zijn van éénzelfde as hebben dezelfde technische karakteristieken. Zij zijn in de juiste draairichting gemonteerd in het geval van directionele en asymmetrische banden.
                                • Radiaalbanden worden slechts vooraan gemonteerd, indien hetzelfde type ook achteraan is gemonteerd.
                                • Banden die scheuren of barsten vertonen, worden vervangen.
                                • Hertekende of opnieuw ingesneden banden worden nooit gemonteerd.
                                • De montage van banden van het type M + S (deze aanduiding bevindt zich op de band) waarvan de snelheidscategorie overeenkomt met een lagere snelheid dan die van de origineel gemonteerde banden, zijn toegelaten. In dat geval zal de rijsnelheid aangepast zijn aan deze lagere limiet.

Ter herinnering zal een plaatje met deze limietsnelheid binnenin het voertuig aangebracht worden, op een voor de bestuurder goed zichtbare plaats.
                                Dat plaatje mag ook gekleefd blijven als banden gemonteerd werden met een hogere snelheidsindex.
                                Bedoelde banden zijn slechts toegelaten gedurende de periode van 1 oktober tot 30 april.
                                !!! De bepalingen van dit punt zijn niet van toepassing voor banden van het type M+S met een snelheidscategorie waarvan de overeenstemmende snelheid groter of gelijk aan de voor het voertuig bepaalde maximale snelheid. !!!
                                Last edited by Skyrider; 02/05/2011, 12:58.
                                Opel Astra Sports Tourer, 1.3CDTi ecoFLEX:
                                BMW E90 320d:

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Skyrider Bekijk Berichten
                                  Indien de snelheidsindex van de winterbanden dezelfde of hoger is dan de goedgekeurde banden, dan is er toch geen probleem en mag het wel???
                                  Correct ! Toch groene keuringskaart gekregen

Comment

• Idd, my bad. Ging inderdaad enkel over de snelheidsindex. Had het moeten weten want ik heb nog gebold met een ding dat altijd op winterbanden reed, ook in de zomer. Wel lekker driften zo, en de eigenaars maar afvragen waarom dat ding banden vrat.

Comment

• Hi, ik zit met een vraagje,

Zou willen beginnen aan een projectje van een Audi Coupé (1986) die helemaal is omgebouwd tot racewagen ( vering, remmen, motor, rolkooi, kuipjes, brandblusser, banden,...). Ik zou deze echter willen inschrijven als gewone oldtimer. Is dit mogelijk en wat moet er zeker in veranderen (buiten banden en dergelijke) voor de wagen straatlegaal te krijgen alsook als oldtimer gekeurd te krijgen? Of is dit de moeite niet waard om aan te beginnen ?

Comment

• Is een afkeuring op de staat van je banden mogelijk?

Ik heb momenteel perfecte achterbanden, maar mijn voorbanden zitten bijna op de " blokjes". Randen ook wat afgesleten.

Kan ik hiervoor afgekeurd worden?

Is maar dat ik niet nogmaals terug moet gaan

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door nofxke Bekijk Berichten
                                          Hi, ik zit met een vraagje,

Zou willen beginnen aan een projectje van een Audi Coupé (1986) die helemaal is omgebouwd tot racewagen ( vering, remmen, motor, rolkooi, kuipjes, brandblusser, banden,...). Ik zou deze echter willen inschrijven als gewone oldtimer. Is dit mogelijk en wat moet er zeker in veranderen (buiten banden en dergelijke) voor de wagen straatlegaal te krijgen alsook als oldtimer gekeurd te krijgen? Of is dit de moeite niet waard om aan te beginnen ?
                                          Gewoon keuren als oldtimer en dan doe je ermee wat je wilt want je moet toch niet terug Het blijft wel verboden vermoed ik maar het is mogelijk

Comment

Working...
                                          X