Oorspronkelijk geplaatst door Hozee
Bekijk Berichten
Vooraleer de opaciteitstest uit te voeren (Roetmeting) kan er eerst een auditieve inspectie uitgevoerd worden. Dat is om na te gaan of de motor "normaal" draait, en in toeren klimt.
Dat gebeurt door het gaspedaal traag en progressief in te drukken tot ongeveer 2/3 van het maximaal toerental.
Als er daar al rare geluiden te horen zijn zullen ze niet aan de echte meting beginnen omdat er dan al duidelijk iets mis is met de motor.
De echte metingen gebeuren volgens volgende procedure:
Het gaspedaal snel, progressief en volledig te worden ingedrukken tot het toerental waarbij de regelaar de brandstoftoevoer afsnijdt. Dat toerental moet dan een tijdje worden aangehouden (De opaciteitsmeter geeft dat aan, is +/- 2 seconden)
Vervolgens langzaam en progressief het gaspedaal terugnemen om o.a. problemen met het overslaan van de distributieriem te voorkomen.
Er is daarop geen uitzondering voor automaten.
Comment