Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Technische keuring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • De huidige motor is een originele 1.7D, een atmosferische diesel zonder turbo dus waarvan het blok gekanteld ligt. De nieuwe motor die erin moet in een 1.9TDI, met turbo en intercooler, met recht motorblok. Voor mensen die de basissen van motoren kennen al een wezenlijk verschil met die intercooler alleen al. Ik weet ook dat er zeker geen technische wonderen bij de keuring werken en dat ze nog veel minder van de technische van auto's afweten dan mijn grootmoeder, maar je zal maar juist die ene tegenkomen die ook die hobby heeft en die dat allemaal een beetje kent, en dan kan je naar huis met een afgekeurde T3.
    Naar Nederland uitvoeren, daar aanpassen, laten keuren en terugbrengen als individueel geval kan wel degelijk. Er zijn daar zelfs enkele firma's die hierin gespecialiseerd zijn om dit te doen. Het is hun eigen slechte wetgeving die dit toelaat en ze kunnen er niks aan doen. Ik weet gewoon de termijn niet dat het voertuig 'verdwenen' moet zijn vooralleer het definitief uitgeschreven wordt hier in België.

    Comment


    • Als er hier toch zoveel slimme mensen zitten die alles zòveel beter kennen dan die mensen op de keuring dan vraag ik me af waarom ze hun aanvraag niet indienen om daar te gaan werken, met zo'n personeel zou er daarna toch véél minder te reclameren vallen en zouden ze zelfs nog een daad van naastenliefde stellen ten overstaan van hun collega chauffeurs?? (Ze moeten daarom op het gebied van autotechniek nog zo slim niet zijn als hun grootmoeder maar zelfs de minste kennis zou, "volgens hen", nog een hele verbetering zijn). En wat is een intercooler in hemelsnaam, schermen met dure woorden is gemakkelijk zie ik.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
        En wat is een intercooler in hemelsnaam, schermen met dure woorden is gemakkelijk zie ik.
        Welke bedoel je de luchtgekoelde of de watergekoelde?

        Comment


        • VW die vroeger alleen luchtgekoelde motoren hadden zullen die nog altijd graag zien zeker, dus het zal wel een luchtgekoelde zijn waarschijnlijk ? Ik zie niet goed in hoe je de samengeperste lucht met een watergekoelde intercooler kan afkoelen ? Of zit er dan een dubbele serpentin in ?

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
            Als er hier toch zoveel slimme mensen zitten die alles zòveel beter kennen dan die mensen op de keuring dan vraag ik me af waarom ze hun aanvraag niet indienen om daar te gaan werken, met zo'n personeel zou er daarna toch véél minder te reclameren vallen en zouden ze zelfs nog een daad van naastenliefde stellen ten overstaan van hun collega chauffeurs?? (Ze moeten daarom op het gebied van autotechniek nog zo slim niet zijn als hun grootmoeder maar zelfs de minste kennis zou, "volgens hen", nog een hele verbetering zijn). En wat is een intercooler in hemelsnaam, schermen met dure woorden is gemakkelijk zie ik.
            Heeft niks te maken met "slimme mensen", je slaat de bal helemaal mis.
            Het heeft te maken met een wetgeving die op veel vlakken kant nog wal raakt inzake modificaties aan voertuigen en dit i.c.m. verscheidene "onnozele halzen" op de TC die daarbovenop nog eens denken het warm water uitgevonden te hebben.

            Denken de Belgen nu echt dat ze het beter voor mekaar hebben dan bijv. de Nederlanders of de Duitsers?
            In die landen heb je een duidelijke wetgeving aangaande modificaties aan voertuigen m.b.t. de veiligheid, HIER NIET.

            Klein voorbeeld: Hier mag je geen rem modificaties doen aan je wagen terwijl je hem wel veiliger maakt met bijv. grotere Brembo's die directer reageren op het rempedaal en je auto vele meters eerder laat stoppen.
            Dit is een voorbeeld van één van de genomen beslissingen door mensen die "slim" zijn maar er verder geen BAL van snappen.
            Maar ja, de Nederlanders en de Duitsers zullen wel domme mensen zijn en wij zijn hier de "slimmerikken".
            Last edited by ; 01/06/2012, 09:36.

            Comment


            • nog een mooie, ik weet niet of het nog steeds zo is, maar het is verboden om NOS in u wagen te installeren.
              Nitrous express, en venom zijn geen probleem.
              maar het merk NOS mag niet,
              de reden hiervoor is dat je geen flessen onder druk ( zoals een brandblusser ) mag vervoeren wegens wetsartikel, xxxxx.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                En wat is een intercooler in hemelsnaam, schermen met dure woorden is gemakkelijk zie ik.
                serious ? no clue wat een intercooler is ?

                Luchtkoeler

                (Doorverwezen vanaf Intercooler)
                Ga naar: navigatie, zoeken
                Een luchtkoeler of intercooler is een warmtewisselaar die bij verbrandingsmotoren uitgerust met een turbolader of compressor gebruikt kan worden.
                Bij een turbomotor wordt de aangezogen lucht door de turbocompressor onder druk naar het inlaatspruitstuk gebracht, waardoor er meer lucht naar de verbrandingsruimte gaat en er meer brandstof ingespoten kan worden waardoor de motor meer vermogen kan leveren.
                Het samenpersen heeft echter een temperatuurstijging tot gevolg, wat een gedeelte van de volumeverkleining/dichtheidsvergroting van de lucht ongedaan maakt. Het plaatsen van koeling tussen de turbolader en het inlaatspruitstuk zorgt voor een daling van de temperatuur, met als gevolg dat de aangezogen lucht verder krimpt. Hierdoor kan er een grotere massa lucht in de verbrandingskamers geperst worden en dus is er meer brandstof/zuurstof beschikbaar voor de verbranding. Het koelen zorgt ook voor een lagere aanvangscompressietemperatuur en daarmee voor een lagere eindcompressie- en verbrandingstemperatuur, zodat de thermische belasting vermindert.

                bron : wikipedia

                kort gezegd : een radiator die in het aanzuig gedeelte zit NA de turbo en de lucht die samengeperst is door de turbo afgekoeld door de rijwind van de wagen.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Heavy_buzz Bekijk Berichten
                  De huidige motor is een originele 1.7D, een atmosferische diesel zonder turbo dus waarvan het blok gekanteld ligt. De nieuwe motor die erin moet in een 1.9TDI, met turbo en intercooler, met recht motorblok. Voor mensen die de basissen van motoren kennen al een wezenlijk verschil met die intercooler alleen al. Ik weet ook dat er zeker geen technische wonderen bij de keuring werken en dat ze nog veel minder van de technische van auto's afweten dan mijn grootmoeder, maar je zal maar juist die ene tegenkomen die ook die hobby heeft en die dat allemaal een beetje kent, en dan kan je naar huis met een afgekeurde T3.
                  Naar Nederland uitvoeren, daar aanpassen, laten keuren en terugbrengen als individueel geval kan wel degelijk. Er zijn daar zelfs enkele firma's die hierin gespecialiseerd zijn om dit te doen. Het is hun eigen slechte wetgeving die dit toelaat en ze kunnen er niks aan doen. Ik weet gewoon de termijn niet dat het voertuig 'verdwenen' moet zijn vooralleer het definitief uitgeschreven wordt hier in België.
                  Je recht blok ga je toch gaan moeten kantelen vrees ik.

                  Trouwens wezelijk verschil of niet. Die motorruimte zit goed vol, met die 1.7 of met een 1.9 Als het er min of meer gelijkaardig uitziet komt dat wel goed.

                  Hier kan je hem ook inschrijven als alleenstaand geval, je moet niet naar Nederland, want je moet hem dan terug invoeren en opnieuw gaan keuren : je gaat veel meer tijd en geld verliezen via die omweg. En als je het toch doet via die omweg, waarom dan slechts een 1.9 en geen subaru-boxer of zo?

                  Comment


                  • Edit edit
                    Last edited by ; 23/04/2014, 05:29.

                    Comment


                    • Verantwoordelijkheid en verantwoordelijkheid nemen? Wat heeft dat te doen met je auto veiliger maken door een bepaalde aanpassing?
                      Dit er wel van uitgaande dat het professioneel wordt uitgevoerd, geen zelf knoeierij, laten wij daar duidelijk over zijn.
                      Ik neem aan dat een garage verantwoordelijk genoeg zal zijn om zoiets uit te voeren want anders kan ie net zo goed stoppen met zijn beroep.

                      En nu je "waarom's"

                      Waarom sommige "dure" onderdelen niet af fabriek worden gemonteerd? Wel, de dure merken hebben die remmen wel, de goedkopere merken, afhankelijk van de uitvoering niet. Waarom? Toch niet moeilijk: Om de aanschafprijs te drukken.

                      Geef mij eens een goede reden waarom de invoerder een attest moet geven? Die heeft toch verder niets uitstaans met wat je aan je wagen veranderd, na de garantie periode.

                      Waarom zou, 't is eender welke officiële garagist zoiets niet mogen monteren? Of zijn garagisten knoeiers t.o.v. concessiehouders en of fabrikanten?

                      Je laatste waarom: Omdat fabrikanten daar verder geen boodschap aan hebben. Het gros van de mensen zijn nl. niet geïnteresseerd in specifieke tuning dus valt daar geen geld te rapen.

                      En tot slot, het is de wetgeving die bepaald en als die een bos creëert die je door de vele bomen niet ziet dan zitten wij met de gebakken peren.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Dutry R Bekijk Berichten
                        kort gezegd : een radiator die in het aanzuig gedeelte zit NA de turbo en de lucht die samengeperst is door de turbo afgekoeld door de rijwind van de wagen.
                        Sorry dat ik u aan het werk gezet heb maar met mijn vraag over die intercooler wou ik de TO uit zijn tent lokken. Hij zit daar wel te vertellen van een gekanteld blok en een recht blok, ook de melding dat om de basis van een motor te kennen het voldoende is om zo'n intercooler te zien, wat schijnbaar ook iets is wat de TO "horen zeggen" heeft en het daarom ook maar in zijn tekst gezet heeft. Precies of nen intercooler kan niet gelijk waar gezet worden als er maar genoeg plaats is om de "loodgieterij" (de darmen) te monteren en de lucht geen 20 meter moet afleggen om bij de inlaatcollector te geraken.

                        Comment


                        • @ gewoon ik: De beslissing is zuiver budgettair. In zowat alle landen moet je redelijkerwijs verbouwen, dat maakt dat, als je een subaru boxer of een mxr rotary bv er gaat inleggen, al je andere systemen ook moeten worden aangepast. Dwz andere remmen, andere stangen, andere servo's... De Duitse versies met porsche motor bv hebben ook een volledig Porsche onderstel, remmen, stuurstangen, lagers... Anders komen ze nooit door de TUV keuring die ze daar moeten doen. Bij een VW 1.9 zijn weinig veranderingen nodig om hem streetlegal en veilig te houden.

                          @ Helmutt: heel simpel antwoord, dat heeft gewoon met de prijs te maken. Dure onderdelen maken ook duurdere wagens en een Dacia krijg je nu eenmaal niet verkocht aan 60000€. De fabrikanten gaan ook nooit een wetsontwerp in het leven laten roepen dat vrij spel geeft aan hun concurrenten om stukken op de markt de brengen, dat zou economisch heel slecht zijn.

                          @ Will: dank u voor uw bijdrage, maar TO bouwt al 20 jaar racewagens dus ik weet er heus wel iets meer vanaf dan een autokeurder die algemene verkoop of hout/bouw gestudeerd heeft. Het is nu eenmaal een feit dat op de keuring niet de beste mecaniciens werken en dat het keuringssysteem niet in handen is van ingenieurs mechanica. Ik betwijfel heel sterk als gelijk welke autokeurder u de exacte reden kan geven waarom hij een auto afkeurd, maar eerder gewoon aanduid wat op een formulier staat. Ik zal een vb geven zodat u het verstaat, zelf meegemaakt, dus niks 'horen zeggen'. Een paar jaar geleden werd mijn auto afgekeurd wegens 'rode veren'. De veren hadden dezelfde hoogte, dezelfde spankrachten, hetzelfde draagvermogen en verbeterde stabiliteit. De dempers werden ook van hetzelfde merk geplaatst. Toen we de verantwoordelijke om uitleg vroegen kregen we als antwoord dat rode veren verboden waren, het moesten zwarte zijn. Die mens had nog nooit van high performance veren gehoord. De fabrikant werd erbij gehaald en ze hebben ze moeten goedkeuren. M.a.w gewoon omdat de kleur niet juist was werd ik afgekeurd de eerste keer. Sterk staaltje autokennis volgens mij. Ik ben gerust met u akkoord dat de gevaarlijke knoeiwagens niet door de beugel kunnen, maar als alles in orde is en zelfs verbeterd, waarom dan toch nog afkeuren? En btw, kwaad krijg je me niet, dus niet opgeven met proberen zou ik zeggen

                          En verder heeft nu nog geen enkele ziel mijn vraag beantwoord. Het interesseert mij echt geen bal wat iedereens mening is over het al dan niet verbouwen van een wagen, ik wil gewoon weten wat de termijn is dat de wagen uitgevoerd moet zijn voor hij als buitenlands gekeurd exemplaar terug mag komen.
                          Last edited by ; 02/06/2012, 10:12.

                          Comment


                          • Je wilt je wagen exporteren? Denk dat je beter je vriend je wagen laat importeren in Nederland, net alsof hij die zou kopen van je. Zo wordt de wagen automatisch hier in het systeem verwijderd. Eens dat je vriend je wagen in zijn bezit heeft kun je voor twee dingen opteren:
                            1) De wagen meteen invoeren in nederland maar dan moet hij eerst gekeurd worden en ingeklaard worden bij de douane vooraleer het kenteken bewijs wordt overhandigd. De auto moet dus technisch in orde zijn en dan verbouwen.
                            2) De wagen verbouwen vooraleer je vriend deze aanbied aan de TC voor invoer maar dan moet je wel weten hoe de Nederlandse wetgeving hierover in mekaar zit inzake gemodifiëerde wagens uit het buitenland.

                            Dus het komt erop neer dat je A: moet informeren hoe de wetgeving in België is inzake gemodifiëerde buitenlandse voertuigen en B: hoe de wetgeving daarover in Nederland is.
                            Vooral A zal een serieus probleem zijn omdat de wetgeving daarover nogal bekrompen is. In Nederland zul je praktisch geen probleem hebben als je weet wat de richtlijnen zijn.

                            Heb vroeger in Nederland gewoond en heb daar in de jaren '90 volledig zelf een motor omgebouwt en laten keuren voor een kenteken bewijs en dat liep zeer vlotjes, geen probleem.
                            Twee jaar later kocht een maat van mij uit dit apenland mijn motor over en het was em na een drietal maanden gelukt om de motor officiëel te krijgen voor de belgische wetgeving maar het heeft hem bloed en tranen gekost.

                            Ik geef je de raad, informeer eerst en vooral hier in België over het importeren van gemodifiëerde voertuigen, vooraleer je tot de daad overgaat. Anders moet je eens informeren bij German Car Import in Dendermonde.
                            Wou je de site geven maar deze blijkt geïnfecteerd te zijn volgens internet. Denk dat die mensen je misschien wel verder kunnen helpen want auto's invoeren is hun beroep.
                            En verder vrees ik dat je hier in dit topic niet veel wijzer zult worden, zeker niet van de "jongens" die op de TC werken.

                            Succes!
                            Last edited by ; 02/06/2012, 11:42.

                            Comment


                            • Edit.
                              Last edited by ; 23/04/2014, 05:40.

                              Comment


                              • Antwoord op de eerste quote: Ik bedoelde de auto constructeurs. Onderdelen fabrikanten hebben helemaal niks in de pap te brokken.

                                Antwoord op de tweede quote: Nee, daar verdient hij geen geld mee omdat hij daarvoor een speciale toelating nodig heeft van dit apenland anders gaat het niet door. BMW is één van de weinige fabrikanten die een performance remset heeft.
                                En verder, hier in belgië wordt een auto pas gehomologeerd als de stukken er af fabriek opstaan, om het simpel uit te drukken.
                                Je kunt je wel voorstellen dat bijv. een budget 116d met performance remmen niet echt interessant is voor de verkoop voor "jan met de pet" omdat dan de prijs een stuk hoger zou zijn.

                                En in hemelsnaam, zit het hier zo ingebakken dat de invoerder of fabrikant zich moet engageren met wat de klant aan zijn auto wil veranderen na de garantieperiode?
                                Jongens, het is DE WETGEVING die daar verantwoordelijk voor is en als die faalt in al haar wetenschap ben je de LUL als autoliefhebber..

                                En NEE, mensen met een controlerende functie zijn per definitie helemaal niet dom...Maar hier in België lijkt het alsof mensen met een "beetje fictieve macht" denken dat ze echte macht hebben en daar ook misbruik van maken...
                                En dat is wat er bijv. op de TC gebeurt. In mijn ogen zijn zulke mensen het licht in hun ogen niet waard..PUNT.

                                In Nederland gebeurt de keuring (Streng) door je eigen garagist en die gaat echt nie onnozel doen want dan is hij een klant kwijt.
                                En vriendjespolitiek kan ook niet want ze krijgen regelmatig steekproeven van onafhankelijke experten controleurs om te evalueren of ze hun werk correct uitvoeren. (Die mannen zijn echt niet voor de poes!)
                                Gebeurt dat niet dan zijn ze hun TC licentie kwijt met alle financiële gevolgen vandien.

                                Lijkt mij een pak eerlijker als hier plus dat ze daar niet moelijk doen over verantwoorde modificaties.

                                Ach ja...
                                Last edited by ; 03/06/2012, 13:16.

                                Comment


                                • @Helmutt: Het attest zat er bij, het was aan het gelijkvormigheidsattest van de wagen vastgemaakt. Daar stonden alle gegevens van de set, de keuringsmerken (Europees erkend btw) en fabrikantgegevens op evenals de types auto waar hij op gemonteerd mocht worden. Ze konden alles zomaar aflezen, maar wisten er echt niks van te maken, ze wisten enkel dat 'rode veren' niet mogen. Tegenwoordig, als ik nog zoiets monteer, worden de rode veren gemicrozandstraalt en opnieuw in het zwart gecoat. Het attest wordt bijgevoegd. En weet je wat het geestige nu is, ik verlaag ze tot net boven de beruchte balk, maar aangezien het zwarte veren zijn, geraak je er zo door, ook al mag de wagen origineel zo laag niet hangen.
                                  Ik ben akkoord met uw stelling dat er controle moet zijn, ik ben er ook niet tegen. Ik heb trouwens met de beruchte Bert Anciaux gesproken ten tijde van de grote tuningswet, of beter hier in België de anti-tuningswet. Wij hebben hem, als onafhankelijk technisch comité van specialisten, voorgesteld om een speciale keuring te maken die getunede wagens moet nakijken en keuren of ze met de juiste gekeurde stukken werden gebouwd en op de correcte manier. Dan zou de auto, zoals in Duitsland het geval is, een formulier krijgen die bij het attest van gelijkvormigheid gevoegd moet worden, waar alle geldige veranderingen op vermeld staan. Het voorstel werd afgeschoten door zijn eigen kabinetsexpert, met het technische diploma 'master in de politieke en sociale wetenschappen' op zak, go figure. Ik heb begrip voor meningen, maar kom mij dan zeker niet proberen wijsmaken dat met zo'n experts aan de top de keuring in België goed technisch onderlegd is.

                                  Comment


                                  • @heavy_buzz: Ik vermoede al zoiets maar het is des te erger om te weten hoe een gezond plan zomaar van tafel wordt geveegd omdat iemand met zeggenschap denkt het wiel uitgevonden te hebben....echt erg.
                                    Kan het goed geloven dat zulke "slimmerikken" hier het voor mekaar hebben gekregen om pas na 541 dagen een regering te vormen..

                                    Maar goed, ontopic nu. Heb ik je iets verder kunnen helpen met mijn uitleg op nr. #316?

                                    Comment


                                    • ja, ik ben er nu volop mee bezig om al die wetgeving uit te spitten en heb al gemaild naar FOD mobiliteit, maar aan de bekende snelheid kan dat effe duren voor ik antwoord heb van die mannen.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten
                                        In Nederland gebeurt de keuring (Streng) door je eigen garagist en die gaat echt nie onnozel doen want dan is hij een klant kwijt.
                                        En vriendjespolitiek kan ook niet want ze krijgen regelmatig steekproeven van onafhankelijke experten controleurs om te evalueren of ze hun werk correct uitvoeren. (Die mannen zijn echt niet voor de poes!)
                                        Gebeurt dat niet dan zijn ze hun TC licentie kwijt met alle financiële gevolgen vandien.

                                        Lijkt mij een pak eerlijker als hier plus dat ze daar niet moelijk doen over verantwoorde modificaties.

                                        Ach ja...
                                        In Nederland is de keuring zeker niet strenger. Beste voorbeeld is mijn eigen auto geweest. Die heeft zelfs een steekproef van de RDW gehad en er was slechts 1 opmerking, namelijk een beginnend gat in het uitlaatsysteem.
                                        Bij de keuring hier in België, is er een waslijst aan problemen aan het licht gekomen en dan nog hebben ze de helft niet gezien.
                                        Ik ken veel Nederlanders en ze zeggen allemaal hetzelfde : lichtjes en kleine prulletjes zijn zo goed als altijd fout want tijdens hun APK mogen er herstellingen uitgevoerd worden (garagist verdient eraan), maar grote zaken worden zelden gezien.

                                        Keuring hangt grotendeels af van hoe de pet staat van de keurder (zowel hier als in Nederland).

                                        Keuring in België is trouwens privé

                                        Comment


                                        • Ik heb 30 jaar in Nederland gewoont dus weet wel hoe het daar aan toe kan gaan.
                                          Eneuh, mijn garagist was wel streng, dus ja. En als de garagist niet streng of kundig genoeg is, ja dan zit hij wel in zijn eigen zakken.
                                          Daar geldt natuurlijk ook hoe "de pet staat" maar ik vermoed wel dat de garagist in Nederland het meeste te verliezen heeft als hij zijn job niet naar behoren doet, hier niet.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X