Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Technische keuring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Eerst en vooral niet vergeten dat dit waar ik over spreek zo'n 45 jaar geleden is. En die mannen aan de kassa waren vroeger ook controleurs maar met een beurtrol moesten die dan eens om de zoveel tijd aan de kassa gaan zitten. Ik heb het ook meegemaakt met mijn Manta A waar ik spatlappen opgezet had vanachter, op die spatlappen had ik twee grote ronde "katogen" gezet die ik van mijn schoonbroer gekregen had. (Die kwamen van de Duitse camions MAN, mijn schoonbroer werkte toen bij Hocké, de invoerder, en die katogen waren zonder een "B" in dus in België niet toegelaten, die werden dus vervangen door andere die wel in België gehomologeerd waren), vermits het toen al niet toegelaten was om veranderingen aan te brengen kreeg ik een rode kaart vanwege die katogen, ik op de parking die katogen erafgebroken (die vijsjes stonden stijf vastgeroest) en terug binnen, die mens kwam ne keer buiten zien en zag dat ze er af waren en ik kreeg direct een groene kaart. Terug thuis natuurlijk die verroeste vijzen in de bankvijs met wat kruipolie, nieuwe moeren en grotere rondelles en ik had terug mijn katogen op voor een jaar. Dat was fantastisch voor de veiligheid, op 100 meter afstand een lucifer aansteken en twee grote rode cirkels gaapten u aan. Heb hetzelfde meegemaakt met een mistachterlicht, toen was dat nog niet wettelijk verplicht en men kreeg een rode kaart als men er preventief eentje opgezet had. Dus iedere keer voor het naar de controle gaan dat rood mistachterlicht er afvijzen of ge had prijs, en een paar jaar later was het verplicht.

    Comment


    • Inderdaad het was dikwijls zo eerst verboden nadien werd het verplicht ook zo bijvoorbeeld met dat derde remlicht... maar inderdaad waren ze vroeger dan voor andere dingen meegaander dan dat ze nu zijn....
      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
        Eerst en vooral niet vergeten dat dit waar ik over spreek zo'n 45 jaar geleden is. En die mannen aan de kassa waren vroeger ook controleurs maar met een beurtrol moesten die dan eens om de zoveel tijd aan de kassa gaan zitten. Ik heb het ook meegemaakt met mijn Manta A waar ik spatlappen opgezet had vanachter, op die spatlappen had ik twee grote ronde "katogen" gezet die ik van mijn schoonbroer gekregen had. (Die kwamen van de Duitse camions MAN, mijn schoonbroer werkte toen bij Hocké, de invoerder, en die katogen waren zonder een "B" in dus in België niet toegelaten, die werden dus vervangen door andere die wel in België gehomologeerd waren), vermits het toen al niet toegelaten was om veranderingen aan te brengen kreeg ik een rode kaart vanwege die katogen, ik op de parking die katogen erafgebroken (die vijsjes stonden stijf vastgeroest) en terug binnen, die mens kwam ne keer buiten zien en zag dat ze er af waren en ik kreeg direct een groene kaart. Terug thuis natuurlijk die verroeste vijzen in de bankvijs met wat kruipolie, nieuwe moeren en grotere rondelles en ik had terug mijn katogen op voor een jaar. Dat was fantastisch voor de veiligheid, op 100 meter afstand een lucifer aansteken en twee grote rode cirkels gaapten u aan. Heb hetzelfde meegemaakt met een mistachterlicht, toen was dat nog niet wettelijk verplicht en men kreeg een rode kaart als men er preventief eentje opgezet had. Dus iedere keer voor het naar de controle gaan dat rood mistachterlicht er afvijzen of ge had prijs, en een paar jaar later was het verplicht.
        Ah ok, 45 jaar geleden...gij zwanst zeker.

        No offence verder maar iets wat 45 jaar geleden kon is nu toch niet van toepassing, zou je denken of zie ik dat verkeerd...Ja ik zie dat verkeerd want nu is het zelfs nog veel erger.
        Last edited by ; 12/10/2012, 11:45. Reden: Was nog een aanvulling vergeten.

        Comment


        • Daarom dat ik aan het einde van mijn post gezet heb: "Probeer dat nu ook nog eens".

          Comment


          • Ja inderdaad maar vond het wel grappig. (Maar heb ff wat aangepast wat ik vergeten was..)

            Trouwens, goede bijdrage aan het typisch Belgisch "warm water uitvinders" mentaliteit..

            Voor mij weer een bewijs dat de TK zelfs toen al een farce was en laat staan nu, regeltjes die nu verder zijn uitgebreid door ministers of whatever wie, die er heel weinig van snappen en zomaar iedereen over dezelfde kam scheren.

            En men versta mij niet verkeerd want regels moeten er zijn maar de vraag is hoe je deze regels met een goede en degelijke onderbouwing toepast.

            Dat er geen foorbakken mogen rondrijden, prima maar dat ik bijv. geen "big brake" kit mag (Laten) monteren om mijn auto sneller te laten stoppen laat zien dat de heren "beslissers" deze materie niet goed snappen....Maar wij zijn er wel de dupe van.


            Dat moeilijk en zinloos gedoe indertijd met dat mistachterlicht en die katogen, wat je aanhaalt, is inderdaad een mooi voorbeeld van: Opgelegde regels zonder enig fundament en dat gebeurt nu nog steeds.
            Last edited by ; 12/10/2012, 11:44.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
              zie dat de keurder er maar van op de hoogte is, anders kunt ge er de chef toch nog bijhalen
              t'was weer prijs... de ene zei dat het mocht, de andere niet.
              uiteindelijk hebben ze "iemand" gebeld en die zei ook dat het niet mocht.

              Blijkbaar stelt dat attestje geen ballen voor, die zei dat het wel mocht fluisterde nog in mn oor achteraf dat ik gewoon zelf iets in Word moest intikken en langskomen. er moeten gewoon de nummers opstaan die onderaan mijn uitlaat zitten, c'est tout

              ik begrijp best dat er reglementen bestaan, maar voor een uitlaat die:
              - geen extra geluid maakt
              - e-keur en typegoedkeuring in de uitlaat geperst staat
              => is dus nog een attest voor nodig, exact hetzelfde dat op de uitlaat staat. uhhhhhh

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                Kwestie van uitlaat, ik herinner me nog iets van vroeger, met de Mini, ging toen naar Vilvoorde voor de controle (en die hadden een reputatie van smeer....lap...pen te zijn), mijn uitlaat was een Abarth van een Fiat 850 waarvan ik de bocht afgezaagd had,
                Serieus? Als dat een echte Abarth uitlaat was dan is da gewoon zonde van die uitlaat. Ik heb nu zelf een originele Abarth uitlaat bemachtigd voor mijn 850 s en kheb er genoeg voor moeten betalen.

                Wel leuk verhaaltje :p

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Bairy Bekijk Berichten
                  Serieus? Als dat een echte Abarth uitlaat was dan is da gewoon zonde van die uitlaat. Ik heb nu zelf een originele Abarth uitlaat bemachtigd voor mijn 850 s en kheb er genoeg voor moeten betalen.

                  Wel leuk verhaaltje :p
                  Natuurlijk dat het een echte Abarth was. Nog een klein anekdootje daarover, ik vond dat er niet genoeg "lawaai" uitkwam zo ik dacht van als ik er een buis inklop zodat de gaten binnenin gestopt zijn en den doemp direct naar buiten moet dan zal dat toch wat schelen, dus een buis gezocht (mijn schoonbroer was fietsenmaker en die had alle maten liggen) die er in feite iets te dik voor was maar om uitvallen te vermijden die maar genomen en dan met nen dikke hamer ingeslagen, tot de buis er nog zo'n 10 cm uitstak en vast kwam te zitten, ze kon niet meer voor- of achteruit. Dus was het ofwel doorkloppen of de Abarth eraf halen met een stuk buis dat er 10 cm uitstak. Dus met volle moed beginnen doorkloppen tot opeens alles naar binnenvloog, na wat vissen kreeg ik die buis er terug uit tegelijk met die binnenste buis met gaatjes in waardoor het lawaai wegkon op de kanten, resultaat daarna was alleen de grote ronde chroom uitlaatbuis langs ene kant en de normale buis aan de andere kant. Even geprobeerd en het geluid was al wat beter maar nog niet wat het zou moeten zijn, dus het ganse interieur dat ik er uitgehaald had opengezaagd om die buis te recupereren en dan maar aan de andere kant begonnen, vermits ik dan wist hoe alles ineen zat van in het begin goeie motten opgegeven en na een poosje vloog ook aan die kant alles naar binnen. Terug alles uitgepeuterd en ik had nog het omhulsel en de twee grote dikke chroom uitlaatpijpen (en een Abarth was een mooie uitlaat in die tijd) dan eens gestart om het resultaat te zien en ik vroeg aan mijn schoonbroer om eens goed gas te geven terwijl ik op mijn hurken achter de wagen zat, hij gaf gaz planché en opeens kwam al die glaswol van de demping, die er inzit om het geluid te dempen, uitgevlogen en op mijn armen, ik heb nog twee dagen jeuk gehad daarna. Maar het resultaat was fantastisch, op ralenti was het precies zo nen dikke Amerikaanse V8 die stond te rommelen, bij het gas geven was het ook beter dan ervoor maar de cc van de Mini was feitelijk wat te klein om echt goed door te komen. De originele uitlaat van de Mini had ik toen ook opengezaagd en de twee buizen, met gaten erin, die naast elkaar lagen en geen verbinding hadden met elkaar waardoor de eerste buis het lawaai en het uitlaatgas in de pot lieten komen en de andere buis diende om die daarna te evacueren naar buiten, dus die twee buizen ook afgezaagd en een buis van het binnenkomende gat naar het buitengaande gat van de uitlaat gemonteerd en dat was ook direct al een verschil. Maar ik heb toch den Abarth behouden want dat was nog mooi bij, vanachter in het midden van de Mini hangend was dat een mooi zicht, die twee dikke blinkende chroom buizen.
                  Last edited by ; 12/10/2012, 23:37.

                  Comment


                  • Ben vorige week geweest naar keuring, rode kaart..

                    ophangingstest vanachter was net niet goed genoeg. Reden van die gast was: omdat ik 18-inch velgen had eronder liggen..
                    klopt dit of is dit een fabeltje? Moet binnekort mijn winterbanden met 16" terug eropleggen, zou dit dan beter zijn?

                    Alvast bedankt.

                    Comment


                    • Banden lossen, problem solved

                      Comment


                      • Hoezo banden lossen? Verklaar u nader

                        Comment


                        • ik heb ne kameraad die nog op de keuring gewerkt heeft:

                          - regelde zelfde koplampen bij als ze niet goed stonden
                          - deed de druk uit de banden als ze niet door de schokdempertest geraakten



                          Heeft vaak onder zijn voeten gekregen van de stationchef!

                          Comment


                          • Dus als ik minder bandendruk doe geraak ik er wel door? Maar dan ga ik onder mijn voorgeschreven bandendruk, is dat erg?

                            Comment


                            • grotere velgen hebben vaak laagprofielbanden (om binnen tolerantie te blijven).
                              Dat resulteert in een hardere ophanging.
                              Je zou beter gewoon die 16 duims steken voor de keuring.

                              greets

                              Comment


                              • Dus de banden lossen naar vb 1,4 bar na keuring weer pompen naar 2,5

                                Comment


                                • Ik moet dat ook doen.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Swiftfox Bekijk Berichten
                                    Dus de banden lossen naar vb 1,4 bar na keuring weer pompen naar 2,5
                                    Dat doe ik al jaren met kleine lichte autookes en het lukt perfekt....

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Realiks Bekijk Berichten
                                      Ik moet dat ook doen.
                                      Ja, deed dat ook altijd met mijne Saxo.

                                      Eene keer niet gedaan en toen heeft die op de keuring het zelf nog gedaan (was og een geluk).
                                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                      Comment


                                      • ik ben gisteren naar keuring geweest, voorste dempers waren goed, achterste niet goed. ze keken druk na (2.3bar) en hebben die afgelaten naar 1,8bar en goedgekeurd. maken ze geen problemen mee. vele autogarages hebben al bandenmeters op hun compressor die afwijken.
                                        ik zet mijn banden altijd hard om zuinig te rijden, toch wijkt de mijne ook 0,2bar af (ik stak er 2,5 in)

                                        Comment


                                        • heb ze afgelaten naar 1.6 bar en ben erdoor, yesyes! merci voor de reacties

                                          Comment

                                          Working...
                                          X