Eerst en vooral niet vergeten dat dit waar ik over spreek zo'n 45 jaar geleden is. En die mannen aan de kassa waren vroeger ook controleurs maar met een beurtrol moesten die dan eens om de zoveel tijd aan de kassa gaan zitten. Ik heb het ook meegemaakt met mijn Manta A waar ik spatlappen opgezet had vanachter, op die spatlappen had ik twee grote ronde "katogen" gezet die ik van mijn schoonbroer gekregen had. (Die kwamen van de Duitse camions MAN, mijn schoonbroer werkte toen bij Hocké, de invoerder, en die katogen waren zonder een "B" in dus in België niet toegelaten, die werden dus vervangen door andere die wel in België gehomologeerd waren), vermits het toen al niet toegelaten was om veranderingen aan te brengen kreeg ik een rode kaart vanwege die katogen, ik op de parking die katogen erafgebroken (die vijsjes stonden stijf vastgeroest) en terug binnen, die mens kwam ne keer buiten zien en zag dat ze er af waren en ik kreeg direct een groene kaart. Terug thuis natuurlijk die verroeste vijzen in de bankvijs met wat kruipolie, nieuwe moeren en grotere rondelles en ik had terug mijn katogen op voor een jaar. Dat was fantastisch voor de veiligheid, op 100 meter afstand een lucifer aansteken en twee grote rode cirkels gaapten u aan. Heb hetzelfde meegemaakt met een mistachterlicht, toen was dat nog niet wettelijk verplicht en men kreeg een rode kaart als men er preventief eentje opgezet had. Dus iedere keer voor het naar de controle gaan dat rood mistachterlicht er afvijzen of ge had prijs, en een paar jaar later was het verplicht.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Technische keuring.
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Inderdaad het was dikwijls zo eerst verboden nadien werd het verplicht ook zo bijvoorbeeld met dat derde remlicht... maar inderdaad waren ze vroeger dan voor andere dingen meegaander dan dat ze nu zijn....Hier kon iets interessant gestaan hebben...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk BerichtenEerst en vooral niet vergeten dat dit waar ik over spreek zo'n 45 jaar geleden is. En die mannen aan de kassa waren vroeger ook controleurs maar met een beurtrol moesten die dan eens om de zoveel tijd aan de kassa gaan zitten. Ik heb het ook meegemaakt met mijn Manta A waar ik spatlappen opgezet had vanachter, op die spatlappen had ik twee grote ronde "katogen" gezet die ik van mijn schoonbroer gekregen had. (Die kwamen van de Duitse camions MAN, mijn schoonbroer werkte toen bij Hocké, de invoerder, en die katogen waren zonder een "B" in dus in België niet toegelaten, die werden dus vervangen door andere die wel in België gehomologeerd waren), vermits het toen al niet toegelaten was om veranderingen aan te brengen kreeg ik een rode kaart vanwege die katogen, ik op de parking die katogen erafgebroken (die vijsjes stonden stijf vastgeroest) en terug binnen, die mens kwam ne keer buiten zien en zag dat ze er af waren en ik kreeg direct een groene kaart. Terug thuis natuurlijk die verroeste vijzen in de bankvijs met wat kruipolie, nieuwe moeren en grotere rondelles en ik had terug mijn katogen op voor een jaar. Dat was fantastisch voor de veiligheid, op 100 meter afstand een lucifer aansteken en twee grote rode cirkels gaapten u aan. Heb hetzelfde meegemaakt met een mistachterlicht, toen was dat nog niet wettelijk verplicht en men kreeg een rode kaart als men er preventief eentje opgezet had. Dus iedere keer voor het naar de controle gaan dat rood mistachterlicht er afvijzen of ge had prijs, en een paar jaar later was het verplicht.
No offence verder maar iets wat 45 jaar geleden kon is nu toch niet van toepassing, zou je denken of zie ik dat verkeerd...Ja ik zie dat verkeerd want nu is het zelfs nog veel erger.
Comment
-
Ja inderdaad maar vond het wel grappig. (Maar heb ff wat aangepast wat ik vergeten was..)
Trouwens, goede bijdrage aan het typisch Belgisch "warm water uitvinders" mentaliteit..
Voor mij weer een bewijs dat de TK zelfs toen al een farce was en laat staan nu, regeltjes die nu verder zijn uitgebreid door ministers of whatever wie, die er heel weinig van snappen en zomaar iedereen over dezelfde kam scheren.
En men versta mij niet verkeerd want regels moeten er zijn maar de vraag is hoe je deze regels met een goede en degelijke onderbouwing toepast.
Dat er geen foorbakken mogen rondrijden, prima maar dat ik bijv. geen "big brake" kit mag (Laten) monteren om mijn auto sneller te laten stoppen laat zien dat de heren "beslissers" deze materie niet goed snappen....Maar wij zijn er wel de dupe van.
Dat moeilijk en zinloos gedoe indertijd met dat mistachterlicht en die katogen, wat je aanhaalt, is inderdaad een mooi voorbeeld van: Opgelegde regels zonder enig fundament en dat gebeurt nu nog steeds.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenzie dat de keurder er maar van op de hoogte is, anders kunt ge er de chef toch nog bijhalen
uiteindelijk hebben ze "iemand" gebeld en die zei ook dat het niet mocht.
Blijkbaar stelt dat attestje geen ballen voor, die zei dat het wel mocht fluisterde nog in mn oor achteraf dat ik gewoon zelf iets in Word moest intikken en langskomen. er moeten gewoon de nummers opstaan die onderaan mijn uitlaat zitten, c'est tout
ik begrijp best dat er reglementen bestaan, maar voor een uitlaat die:
- geen extra geluid maakt
- e-keur en typegoedkeuring in de uitlaat geperst staat
=> is dus nog een attest voor nodig, exact hetzelfde dat op de uitlaat staat. uhhhhhh
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk BerichtenKwestie van uitlaat, ik herinner me nog iets van vroeger, met de Mini, ging toen naar Vilvoorde voor de controle (en die hadden een reputatie van smeer....lap...pen te zijn), mijn uitlaat was een Abarth van een Fiat 850 waarvan ik de bocht afgezaagd had,
Wel leuk verhaaltje :p
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bairy Bekijk BerichtenSerieus? Als dat een echte Abarth uitlaat was dan is da gewoon zonde van die uitlaat. Ik heb nu zelf een originele Abarth uitlaat bemachtigd voor mijn 850 s en kheb er genoeg voor moeten betalen.
Wel leuk verhaaltje :p
Comment
-
Ben vorige week geweest naar keuring, rode kaart..
ophangingstest vanachter was net niet goed genoeg. Reden van die gast was: omdat ik 18-inch velgen had eronder liggen..
klopt dit of is dit een fabeltje? Moet binnekort mijn winterbanden met 16" terug eropleggen, zou dit dan beter zijn?
Alvast bedankt.
Comment
-
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Swiftfox Bekijk BerichtenDus de banden lossen naar vb 1,4 bar na keuring weer pompen naar 2,5
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Realiks Bekijk BerichtenIk moet dat ook doen.
Eene keer niet gedaan en toen heeft die op de keuring het zelf nog gedaan (was og een geluk).Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
ik ben gisteren naar keuring geweest, voorste dempers waren goed, achterste niet goed. ze keken druk na (2.3bar) en hebben die afgelaten naar 1,8bar en goedgekeurd. maken ze geen problemen mee. vele autogarages hebben al bandenmeters op hun compressor die afwijken.
ik zet mijn banden altijd hard om zuinig te rijden, toch wijkt de mijne ook 0,2bar af (ik stak er 2,5 in)
Comment
Comment