Oorspronkelijk geplaatst door Realiks
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Technische keuring.
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk BerichtenWerknemers van de autokeuringscentra in ons land zullen voortaan ook controleren of het voertuig dat wordt aangeboden verzekerd is. Dat heeft staatssecretaris voor Mobiliteit, Melchior Wathelet (CDH, foto) , beslist. De gegevens over het al of niet verzekerd zijn van voertuigen komen van de verzekeringsmaatschappijen en werden al ter beschikking gesteld van de politiediensten in ons land. Nu krijgen ook de centra voor automobielinspectie ze. (bron: nieuwsblad.be)
Eindelijk...
Als je die bevoegdheid ook nog eens gaat belasten (Zeer mooi meegenomen om andere instanties te ontlasten, voor welke reden dan ook) met wat eigenlijk de politie hun werk is, heb ik persoonlijk mijn bedenkingen.
De TK gaat over de veiligheid van voertuigen in het verkeer en niet over zaken wat daar niks mee te maken heeft.
Maar goed, mijn persoonlijke mening.
Ik snap wel waar het om gaat maar oppassen want door dit soort beslissingen heb je kans dat er ondoorzichtige toestanden ontstaan en er (Voor de zoveelste keer) een weg wordt kwijt geraakt in de regelgeving.
Comment
-
Vrijdag nog iets 'speciaal' aan de hand gehad tijdens de keuring.
Momenteel rij ik al voor het vierde jaar met een A6 uitgerust met een quattro aandrijving. Ik ga ook elk jaar naar herzelfde keuringstation. Voor een vierwielaangedreven wagen zijn ze hier wel niet echt uitgerust.
Het principe van testen is op het einde van de keuring in het station eens goed optrekken en remmen. Voila, quattro ok. Vreemd dat dit nog kan maar goed.
Nu had ik het volgende aan de hand. Bij de aanvang en verloop van de keuring loopt alles normaal. Kijken de papieren in waar er quattro vermeld staat, buiten en in de wagen zijn er emblemen die kunnen verraden dat dit een quattro is. Eénmaal bij het checken van de ophanging door een medewerker (lees gegradueerde automechanica) kan je nog een cardan naar de achterwielen zien zitten. Dit sluit tevens uit dat het hier niet om een tuner gaat die willekeurig emblemen op de wagen plaatst.
Op het einde wordt er bij twee wiel aangedreven wagens nog een remtest gedaan. Nu stel ik nog even een vraag aan een medewerker met in het achterhoofd dat mijn wagen op een goede aandrijving wordt getest. Toen de voorwielen reeds afzonderlijk de remtest onderging kwam mijn grootste vrees uit. Ik nog lopen en roepen 'stop stop' maar ook de achterwielen werden reeds op een remtest onderworpen.
Godverdomme, dit is wel een vierwielaangedreven wagen hé meneer. Ah ja, u heeft niks gezegd. Moeten we dit ook al zeggen tegenwoordig? Gaat u maar verder, alles OK.
Kloot. Ik kon em iets aandoen. Nu is wel mijn grote vraag of dit voorval permanente schade heeft veroorzaakt. Wil hier ook geen maanden mee wachten zodat ik indien nodig nog een juridisch verhaal heb.
Mijn auto schokt niet of iets dergelijk maar kan mss wel plots opsteken.
Kan iemand mij hier het wel en niet van uitleggen? Alvast bedankt voor de moeite.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Escuro Bekijk BerichtenVrijdag nog iets 'speciaal' aan de hand gehad tijdens de keuring.
Momenteel rij ik al voor het vierde jaar met een A6 uitgerust met een quattro aandrijving. Ik ga ook elk jaar naar herzelfde keuringstation. Voor een vierwielaangedreven wagen zijn ze hier wel niet echt uitgerust.
Het principe van testen is op het einde van de keuring in het station eens goed optrekken en remmen. Voila, quattro ok. Vreemd dat dit nog kan maar goed.
Nu had ik het volgende aan de hand. Bij de aanvang en verloop van de keuring loopt alles normaal. Kijken de papieren in waar er quattro vermeld staat, buiten en in de wagen zijn er emblemen die kunnen verraden dat dit een quattro is. Eénmaal bij het checken van de ophanging door een medewerker (lees gegradueerde automechanica) kan je nog een cardan naar de achterwielen zien zitten. Dit sluit tevens uit dat het hier niet om een tuner gaat die willekeurig emblemen op de wagen plaatst.
Op het einde wordt er bij twee wiel aangedreven wagens nog een remtest gedaan. Nu stel ik nog even een vraag aan een medewerker met in het achterhoofd dat mijn wagen op een goede aandrijving wordt getest. Toen de voorwielen reeds afzonderlijk de remtest onderging kwam mijn grootste vrees uit. Ik nog lopen en roepen 'stop stop' maar ook de achterwielen werden reeds op een remtest onderworpen.
Godverdomme, dit is wel een vierwielaangedreven wagen hé meneer. Ah ja, u heeft niks gezegd. Moeten we dit ook al zeggen tegenwoordig? Gaat u maar verder, alles OK.
Kloot. Ik kon em iets aandoen. Nu is wel mijn grote vraag of dit voorval permanente schade heeft veroorzaakt. Wil hier ook geen maanden mee wachten zodat ik indien nodig nog een juridisch verhaal heb.
Mijn auto schokt niet of iets dergelijk maar kan mss wel plots opsteken.
Kan iemand mij hier het wel en niet van uitleggen? Alvast bedankt voor de moeite.
Maar het is en blijft nog steeds de taak van de eigenaar van het voertuig om het duidelijk te vermelden dat het om een quattro-voertuig gaat.
Maw, het is je eigen schuld.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TDCi Bekijk BerichtenStaat toch op de uitnodiging en aan elke ingang van een keuringsstation dat 4x4 moet gezegd worden aan de keuringsmedewerker?
Eigen fout dus...
@Escuro: De enige domme kloot die ge dus iets zou moeten aandoen is uzelf!Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Nog even mijn uitnodiging ter hand genomen en het staat idd vermeld. Mijn fout maar ik had die mannen toch hoger ingeschat. Weet nu wel mijn plicht volgend jaar.
Had de keurders toch hoger ingeschat. Weeral een geval van de paraplu omhoog. Blijkbaar hoef je tegenwoordig niet eens iets van wagens te kennen om er te werken.
Toch bedankt om even te reageren.
Comment
-
Zoals ik reeds in het Audi-topic hab vermeld, ik zou daar echt niet wakker van liggen. In principe moeten doe mannen hun job doen/kennen. Dat daar vermeld staat dat je dat moet melden is flauwekul natuurlijk en dient inderdaad enkel als paraplu. Een gesproken woord heeft geen enkele waarde (toch niet op dat gebied), iets dat op papier staat wel. En dat hebben ze wel degelijk op papier. Op je gelijkvormigheidsattest staat: aantal aangedreven assen, 2 - plaats, Achse 1/2 - onderlinge verbinding, Vorder-hinterachsgetr., enz...Als zij dit niet lezen, tja...bij de rechter zou het al snel 1-0 voor jou zijn denk ik.
Tevens staat het logo vooraan op de wagen en binnen op het handschoenvakje (wat niet altijd een referentie is natuurlijk).
Als jij bij de remtest de aandrukrollen dus "verkeerd" heb zien draaien, is het goed. Mocht het toch mislopen kan je altijd naar bovenstaande verwijzen.Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Keuringstation Ieper: In halfuurtje binnen en buiten, nen vriendelijke gast gehad. Geen opmerkingen buiten dat mijn voorwiel banden geen 25k meer halen. Een naftje voor mij betaalde 33€, ik als diesel betaal 40€, boehoe. Ieder jaar meer betalen precies;..
Comment
-
Voorgeschiedenis:
Bij mijn meest recente technische keuring ging het befaamde 9 cm balkje omver, mijn 1999 Audi TT Roadster heeft de Audi S-line ophanging en staat voor de keuring op originele Audi TT Parabool 7.5x17 velgen met 225/45/17 banden.
Probleem met de bodemvrijheid volgens de keurder van dienst, geen probleem volgens mij want volledig OEM, en dus uiteindelijk de chef van het betreffende keuringsstation erbij laten roepen...
Vervolgens een laserwaterpas op hoogste punt van het dak gelegd, meetlat ernaast evenals mijn Europees gelijkvormigheidsattest waarin duidelijk vermeld staat dat mijn type TT een hoogte heeft van 1310-1347 mm.
Mijn wagen bleek een hoogte te hebben van 1327 mm, dus glimlachend zonder verdere problemen en met een groene kaart naar huis gereden.
Toekomstplannen:
Eventuele montage van een KW V1 schroefkit, om de TT Roadster nog 15 mm lager te leggen.
De bedoeling is om de wagen na montage van de schroefkit en uitlijning op die vaste hoogte te houden, dus verder geen gedoe met telkens omhoog schroeven voor de jaarlijkse technische keuring.
Vraag:
Welke regel mbt. bodemvrijheid van het voertuig gaat er na montage van de schroefkit gevolgd worden door de technische keuring?
1. Het maakt niet uit dat het balkje van 9 cm balkje omver gaat, want de hoogte van de TT met de schroefkit is 1312 mm, hetgeen valt binnen de waarden zoals vermeld op mijn Europees gelijkvormigheidsattest (1310-1347 mm).
2. Na montage van de schroefkit vervallen de waarden zoals vermeld op mijn Europees gelijkvormigheidsattest, en moet mijn TT een minimale bodemvrijheid van 9 cm hebben. Hetgeen zou betekenen dat ik de TT voor de jaarlijkse technische keuring hoger zou moeten schroeven dan de huidige hoogte met de Audi S-line ophanging.
Graag jullie mening...
Alvast merciekes & greetz,
Kv.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenraakt het balkje een vast gedeelte van de wagen of uw uitlaat?
Comment
-
ik had het op uw keuringspapier laten zetten dat ge standaard niet over de 9 cm komt.
Trouwens: als ge regelbare steekt, zet die dan op de originele hoogte, laat die zo keuren en na de keuring zet ge die op de hoogte dat ge wilt. Als ge die dan 2 cm of zo lager legt dan gekeurd gaat niemand dat zien.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenik had het op uw keuringspapier laten zetten dat ge standaard niet over de 9 cm komt.
Trouwens: als ge regelbare steekt, zet die dan op de originele hoogte, laat die zo keuren en na de keuring zet ge die op de hoogte dat ge wilt. Als ge die dan 2 cm of zo lager legt dan gekeurd gaat niemand dat zien.
En niet dat de technische keuring gaat zeggen dat plaatsing van een schroefkit ervoor zorgt dat de wagen niet meer OEM is, en dat dus na plaatsing van de schroefkit de wetgeving ivm. verlaging van een voertuig van toepassing is op mijn TT, waardoor de wagen opeens de minimale bodemvrijheid van 9 cm moet hebben.
Comment
-
ik volg u redenering ook, maar ge kunt uw auto moeilijk hoger gaan zetten dan de constructeur voorzien heeft in zijn homologatie. Als ze zich daarmee gaan bezighouden gaan ze toch alle niet fabrieksonderdelen aan fameus wat testen moeten onderwerpen omdat die bijna altijd serieuze afwijkingen tot gevolg hebben.
Stel hem zo af dat hij op de hoogste positie komt die de constructeur voorziet. Ze kunnen daar niet over zeuren want iemand die bijvoorbeeld dempers en veren van monroe zou steken, heeft veel kans dat hij boven die waarde uitkomt (en dat zou dan wel mogen want die hebben een ECC attest). Gij doet in weze hetzelfde: ge steekt een vervanginsonderdeel dat op zich niets wijzigd aan de rijhoogte van de wagen. Maw ge doet niets verkeerd want ge wijzigd niets.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenik volg u redenering ook, maar ge kunt uw auto moeilijk hoger gaan zetten dan de constructeur voorzien heeft in zijn homologatie. Als ze zich daarmee gaan bezighouden gaan ze toch alle niet fabrieksonderdelen aan fameus wat testen moeten onderwerpen omdat die bijna altijd serieuze afwijkingen tot gevolg hebben.
Stel hem zo af dat hij op de hoogste positie komt die de constructeur voorziet. Ze kunnen daar niet over zeuren want iemand die bijvoorbeeld dempers en veren van monroe zou steken, heeft veel kans dat hij boven die waarde uitkomt (en dat zou dan wel mogen want die hebben een ECC attest). Gij doet in weze hetzelfde: ge steekt een vervanginsonderdeel dat op zich niets wijzigd aan de rijhoogte van de wagen. Maw ge doet niets verkeerd want ge wijzigd niets.
Sterker nog, persoonlijk zou ik zelfs durven redeneren dat ik de TT na plaatsing van de schroefkit nog 15 mm extra lager zou kunnen leggen tot een hoogte van 1312 mm, hetgeen nog steeds valt binnen de waarden zoals vermeld op mijn Europees gelijkvormigheidsattest (1310-1347 mm).
Maar...
Ergens is er ook een klein stemmetje in mezelf dat fluistert dat de technische keuring misschien wel eens het gezonde verstand niet zou kunnen volgen, en gaat redeneren dat na plaatsing van de schroefkit de wetgeving ivm. verlaging van een voertuig van toepassing is op mijn TT, waardoor de wagen opeens de minimale bodemvrijheid van 9 cm moet hebben...
En om dat kleine stemmetje de kop in te drukken, had ik graag wat commentaren van andere forumleden gelezen.
Je voorstel om de schroefkit jaarlijks voor de technische keuring te verstellen tot de wagen op de hoogste positie komt die de constructeur voorziet in het Europese gelijkvormigheidsattest is daarom ook een uitstekend idee, waarvoor dank.
Maar ergens hoop ik dat het mogelijk is om de wagen na montage van de schroefkit en uitlijning op die vaste hoogte van 1312 mm te houden, dus verder geen gedoe met telkens omhoog schroeven voor de jaarlijkse technische keuring.
Maar misschien moet ik me erbij neerleggen dat die hoop een utopie zal blijven
Comment
-
ik persoonlijk denk dat de keuring geen logisch verstand gebruikt. nu MOETEN ze u doorlaten immers is u auto 100% oem en valt binnen de opgegeven hoogte van de constructeur. kunnen ze nietveel aan beginnen.
MAAR als gij andere veren gaat steken, dan gaan ze dus volgend jaar zeggen dat gij door die veren nu niet meer over da balkje geraakt. ook al gaan ze de hoogte van u dak meten, ze gaat der niet van afwijken.
dan gaan ze afkomen dat gij zowel over da balkje van 9cm moeten geraken, ALS binnen de hoogte van de constructeur moeten zitten. ze zullen dan afkomen dat uwe auto op 1347mm WEL over da balkje zou geraken.
ik zou het niet riskeren, voor die 1,5cm maar. TENZIJ ze uitdrukkelijk op papier zetten dat de auto met originele ophanging een bodemvrijheid heeft van xx mm.
zo een 10jaar terug, toen die bodemvrijheid begon, ging ik met de capri naar de keuring, oldtimerkeuring. ik schuurde al over dat geplooid opstaande randje dat aan de put staat (zodat er geen water of olie in de put kan lopen). dit randje is pakweg 5-10cm hoog. bodemvrijheid moest 11cm ofzo zijn toen en ze hadden zo een vaste plank aan hun put geplaatst waar ge dus over moet.... da was toen bumperhoogte en bumpers moeten erover geraken. bij mij is het probleem de uitlaat.
das een RWD auto, dus uitlaat hangt aan de motorblok, motorblok aan de versnellingsbak, bak aan de achteras .... maw, die kan geen mm kantelen of uitwijken naar achteren (bij een FWD kantenld u blok een beetje en geraakt uitlaat er wel over dan). ik nogal redelijk zware voet, pak dus al ne goeie aanloop, want ik weet dat ik over de grond schuur aan dat 'putrandje'. k heb een bang gehoord, iets horen vallen en ik hoorde geen geschuur van balkje. bleek dat het plankje gewoon in 2 was gebroken. het stuk dat nog vastzat had een schone afdruk van mijn uitlaat erin gedrukt staan, bovenste van plankje lag in de put. hele miserie, 3man erbij gekomen, stationchef erbij gekomen... de overschot van dat plankje was 7cm hoog
tja, originele veren, voorgeschreven bandenmaat, niet verlaagd... niks aan te doen, hebben ze moeten keuren
k zou ook nog willen verlagen, maar zal nie goedkomen denk ik . als ik op de autosnelweg 120 rijd, en er zijn zo van die 'lager stukken' in, dan veert mijn auto door en zie ik vonkjes van de uitlaat. die beugel die de 2 pijpen al elkaar klemt wordt elke 1 a 2jaar doorgeslepen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtendan gaan ze afkomen dat gij zowel over da balkje van 9cm moeten geraken, ALS binnen de hoogte van de constructeur moeten zitten. ze zullen dan afkomen dat uwe auto op 1347mm WEL over da balkje zou geraken.
Ik denk dat ik een afspraak ga maken met de chef van het keuringsstation in Diest, en eens ga checken wat er eventueel zoal op papier gezet kan worden
Comment
-
belgië is al een paar keer fameus op de vingers getikt betreffende zijn manier van keuren want voertuigen die in het buitenland zijn goedgekeurd (kijk naar de wagens met volledige TÜV keuring) worden bij aanbieding hier in België plots niet meer goedgekeurd. Er is dus geen vrij verkeer van goederen mogelijk en dat zint europa niet. Maw er gaat een aanpassing moeten komen (eentje die belgië niet wil) als ze geen boete van Europa willen krijgen.
Comment
Comment