Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Technische keuring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
    belgië is al een paar keer fameus op de vingers getikt betreffende zijn manier van keuren want voertuigen die in het buitenland zijn goedgekeurd (kijk naar de wagens met volledige TÜV keuring) worden bij aanbieding hier in België plots niet meer goedgekeurd. Er is dus geen vrij verkeer van goederen mogelijk en dat zint europa niet. Maw er gaat een aanpassing moeten komen (eentje die belgië niet wil) als ze geen boete van Europa willen krijgen.

    TüV is niet echt een teken van kwaliteit hé
    Puur brol krijgt ook dat keuringsmerk... en dan nooit de CE want dat is veel moeilijker te verkrijgen.
    2014 Porsche Boxster 981
    2015 BMW serie 2 Cab 220d

    Comment


    • dat is niet het punt

      als een auto in Duitsland goedgekeurd wordt op basis van onderdelen welke een correct TUV code hebben, wordt in België niet goedgekeurd. En net dat vindt Europa niet kunnen. Stel dat je zo'n auto koopt in Duitsland (wel goedgekeurd) dan is die plots niet meer toegelaten op de weg eens die in België gekeurd wordt.
      www.peugeotforum.be

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door blue8300 Bekijk Berichten
        TüV is niet echt een teken van kwaliteit hé
        Puur brol krijgt ook dat keuringsmerk... en dan nooit de CE want dat is veel moeilijker te verkrijgen.
        Tüv brol ??

        Zijn wij hier in Belgenland zo zelfingenomen dat zelfs Duitse kwaliteit in twijfel wordt getrokken??

        Denkt nu echt iemand dat de Duitsers iets gaan toelaten wat de verkeersveiligheid in gevaar zal brengen??

        Zijn bijv. de Hollanders ook zo dom om zaken toe te laten die hier taboe zijn??...man man man...

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
          belgië is al een paar keer fameus op de vingers getikt betreffende zijn manier van keuren want voertuigen die in het buitenland zijn goedgekeurd (kijk naar de wagens met volledige TÜV keuring) worden bij aanbieding hier in België plots niet meer goedgekeurd. Er is dus geen vrij verkeer van goederen mogelijk en dat zint europa niet. Maw er gaat een aanpassing moeten komen (eentje die belgië niet wil) als ze geen boete van Europa willen krijgen.
          Denk dat België eerder die boete betaalt dan de regels aan te passen. Net zoals met de BIV.

          Comment


          • Weet iemand hier soms waarom je geen rolkooi moogt plaatsen in een auto?

            Comment


            • als je daar bij een accident tegen vliegt zonder helm zijt ge de kop in.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door SK_0909 Bekijk Berichten
                Weet iemand hier soms waarom je geen rolkooi moogt plaatsen in een auto?
                Ja sry maar wat heeft dat nu met de openbare weg te maken? Als je wilt gaan rally rijden of wathever, dan maak je daar toch een specifiek topic over?
                Maar begrijp mij niet verkeerd, eigenlijk heb je wel gelijk qua veiligheid....doch er zijn grenzen, denk je zelf niet..

                Comment


                • Ah okee. Zo had ik et nog niet bekeken.
                  Mja hoe dan ook de Belgische keuring is één van de strengste v Europa al dan niet DE strengste.
                  In onze buurlanden zijn vééééél minder streng. Maar dit heeft ook zijn voordelen.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten
                    Ja sry maar wat heeft dat nu met de openbare weg te maken? Als je wilt gaan rally rijden of wathever, dan maak je daar toch een specifiek topic over?
                    Maar begrijp mij niet verkeerd, eigenlijk heb je wel gelijk qua veiligheid....doch er zijn grenzen...
                    Het was gewoon een vraagje waar ik al een tijdje over nadenk en k'vondt het een beetje gek om daarvoor een topic aan te maken.

                    Comment


                    • En over streng zijn.. Ja wat is de definitie van "streng" zijn als "noobs" dat moeten bepalen...dan is de realiteit heel ver te zoeken.

                      En begrijp mij niet verkeerd want als ik het persoonlijk moest bepalen dan zou ik ook heel streng zijn maar dan wel met gezond verstand en kennis van zaken.

                      VB.:

                      Rolkooi: Geen probleem
                      Big brakes: geen probleem
                      Brede doorschijnende zonneband: geen probleem......enz enz.
                      En zowiezo alles met een attest voor de zaken die met veiligheid hebben te maken, zondermeer.
                      Uiteraard dit alles met gedegen en professioneel onderbouwde adviezen van mensen die weten waar ze over praten i.p.v. irrelevante en dus zowiezo niet onderbouwde commentaren van bureaupikkies die absoluut geen kaas hebben gegeten van auto's en alles waar daar omheen draait....Tja, ge zult maar "gezegend" zijn om in een machtspositie de kl**tzak uit te hangen omdat je er geen bal van snapt en erger nog..je er geen bal van wilt snappen....

                      België en auto's......Grrr
                      Last edited by ; 03/04/2013, 06:48.

                      Comment


                      • Ze gaan een wagen op veel meer punten controleren en veel nauwkeuriger.
                        Zo hebben we enkele jaren geleden een golf 3 verkocht die hier afgekeurd was aan
                        een kennis die in Frankrijk woont, de golf ging daar zonder problemen door de keuring.
                        Ze rijdt er nog altijd mee rondt zonder dat ze enige problemen hebben mee gehad.
                        Ze keuren wagen te snel af als je ziet dat die wagen zonder problemen nog 1 000den km's doet en nog kan doen.

                        Comment


                        • ik werd dit jaar afgekeurd omdat mijn chauffeurzetel niet naar voor kan klappen (golf 3deurs). het hendelke is afgebroken en je moet de zetel dus ontgrendelen onderaan. was voor mij geen probleem aangezien ik zo al 3jaar reed, ik rijd trouwens zonder achterbank.
                          tutututut voor de keuring, da moest hersteld worden.
                          vorig jaar ook de dodge afgekeurd op het dodge logotje op de motorkap. het kan niet omkantelen en kon een voetganger ernstig verwonden als ik die zou aanrijden.
                          kunt ge u da voorstellen, dit logo verwond de voetganger, maar die stalen bumpers waar de bouten uitsteken, de vlakke gril met harde motorkap... allemaal niet.. de kans is groter dat je eronder terecht komt, en dan komt ge serieuze vooras tegen, aandrijfassen, versnellingsbak en tussenbak... en niet te vergeten, 2 halve sleepogen (zo een model die u van boven tot onderen openreet). al 6jaar daarmee gekeurd, dit jaar rode kaart. ohja, logo verwijderd, motorkap die op die plaats niet gelakt was en de 2 open gaatjes van de schroeven gaf de keuring wel de indruk dat het logo er binnen de 10min weer ging opstaan .


                          het excuus ook van die keurgast, als ne voetganger er zou overvliegen, zou die eraan kunnen blijven hangen...
                          mijn antwoord: dan heeft hem geluk, want als hem verder geraakt, breekt de achterklep die zen rug in 2.

                          klein pittig detail, normaal is mijn auto achteraan uitgerust met een antenne voet (zo een vlakke plaat van 30x30 met vlijmscherpe hoeken die achteraan uitsteekt). ze moeten daar toch altijd kunnen zagen. t is best dat ge ze zo weinig mogelijk redenen tot afkeur geeft, en desnoods laat ge 1 futtuliteit steken. daar keuren ze dan op af, ge hersteld da en herkeurd de wagen dan voor 1 jaar. kost u 9€ herkeuring maar ge zijt er tenminste weer door en zij zijn gelukkig want ze hebben een oude wagen eens kunnen afkeuren.

                          het ergste van al, die dodges komen zo van fabriek dus...
                          Last edited by ; 02/04/2013, 23:04.

                          Comment


                          • LOL en ne rolls-royce dan en de Mercedessen(die knappen wel snel af maar toch).

                            Comment


                            • Veel gezeik/gezever hier. Precies hln posters.

                              Comment


                              • Gezeik en gezever?

                                Eigenlijk heb je gelijk want het is vechten tegen de bierkaai, hopeloos gelul tegen dovemansoren in dit "simpele zielen" land.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door SK_0909 Bekijk Berichten
                                  Ah okee. Zo had ik et nog niet bekeken.
                                  Mja hoe dan ook de Belgische keuring is één van de strengste v Europa al dan niet DE strengste.
                                  In onze buurlanden zijn vééééél minder streng. Maar dit heeft ook zijn voordelen.
                                  Die keuring in nederland stelt geen hol voor. Ik heb een auto vanuit Nederland ingevoerd, en die had daar als opmerking van een lekje in de uitlaat. Verder klassiek lichten afstellen en nog wat rommel die ze daar ter plekke door de garage kunnen oplossen (kassa-kassa voor de garagist die apk doet).

                                  Hier in België hebben ze (terecht) opmerkingen gemaakt over : remmen (achterremmen waren geroest, en ik heb er een 50-tal km mee gereden alvorens te keuren), handrem, uitlaat, versnellingsbak, CO, afstelling lichten (stonden gigantisch verkeerd afgesteld in nederland), ... finaal afgekeurd omwille van de verkeerde bandenmaat (vrij belachelijk, maar niet verder over ingegaan, want ik zou al 4 of 5 keer afkeur kunnen gekregen hebben op andere punten). Nu staat alles in orde (vorig jaar : opmerking over een kapot lichtje en een ruitensproeiertje dat verkeerd stond).

                                  Daar kunnen ze wel legaal meer aan hun auto wijzigen en het wordt goedgekeurd.

                                  Comment


                                  • No way dat in Nederland een auto, zoals jij je verhaal doet, wordt goedgekeurd en ik zal het wel weten zeker? Heb daar 30 jaar gewoond en meer dan 10 auto's gesleten.

                                    Daarbij, als bij een onaangekondigde controle van de overkoepelende APK-instantie (Op zeer regelmatige basis!) blijkt dat een auto is goedgekeurd zoals jij het beschrijft, dan raakt de desbetreffende garage zijn APK-licentie kwijt en je kunt je voorstellen dat ze dat absoluut niet willen en kunnen riskeren. Ze zijn bij wijze van spreken als de dood zo bang van zo'n inspekteur want die zijn super streng, geloof mij maar.
                                    Sry maar je verhaal is nergens op gebaseerd en je geeft dus daardoor verkeerde info hier.

                                    Maar eigenlijk had je zelf wel kunnen bedenken dat er verder aan je auto geen "hol" gedaan is omdat ie voor de export was, heeft verder niks met de APK te maken.. Keur ik ook niet goed om een auto zo af te leveren maar spijtig genoeg is dat wereldje nu éénmaal zo. Kijk maar wat er allemaal naar bijv. de Oostbloklanden of Afrika gaat.

                                    In Nederland kun je inderdaad alles aan je auto wijzigen maar vergis je niet, daar zijn ook regeltjes...alleen, bijlange na niet zo achterlijk en bekrompen als hier.
                                    Je ziet daar ook heel weinig "foorbakken" maar meer technisch geupdate wagens, iets wat hier door onze "slimme" overheid aan banden wordt gelegd omdat ze blijkbaar in al hun wijsheid een technische update relateren aan "Foorbakken" tja.
                                    En in beginsel hebben ze wel gelijk want foorbakken kunnen gevaarlijk zijn als het een zootje aan elkaar gerijgde componenten zijn maar om dan alles, gemakshalve, over dezelfde kam te scheren is op zijn zachts gezegd heel kortzichtig. Zelfs met oldtimers doen ze hier moeilijk, originele uitsteeksels die niet mogen?! Zou zeggen: Schaf die levensgevaarlijke oldtimers dan ook maar meteen af onder het mom van verkeersveiligheid.




                                    @SK_0909: Eh, België heeft de meest strenge keuring? Laat mij niet lachen man.
                                    Last edited by ; 03/04/2013, 15:37. Reden: Taalfouten

                                    Comment


                                    • Regels maken is één ding, alles volgens die regels controleren nog een ander.

                                      Ik ben nu al zo vaak naar de keuring geweest, en er zijn verschillende zaken die ze gewoon niet controleren.
                                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                      Comment


                                      • Dat bedoel ik dus ook: Bijv. moeilijk doen én afkeuren over de grootte van velgen die niet conform zijn met de fabrikant zijn specs. en die verder absoluut niks te maken hebben met de verkeersveiligheid!?.. Maar....die remschijven die hun laatste loodjes aan het leggen zijn worden gewoonweg over het hoofd gezien omdat die foute velgen de issue zijn..

                                        Wil niet beweren dat het overal zo gebeurt maar ben er zeker van dat de meeste keuringen over die foute velgen gaan melken i.p.v. het echte probleem aan te kaarten.....En dat is nu iets wat in Nederland wél gebeurt: Mijnheer, uw schijven moeten vervangen worden (Wielen worden eraf gehaalt tijdens de keuring) want anders kunnen wij hem niet goedkeuren. Die gaan echt niet zeuren of je 18, 19 of 20 inch velgen hebt....en terecht als het over de veiligheid gaat en de velgen daar verder niks mee te maken hebben.
                                        Last edited by ; 03/04/2013, 17:04.

                                        Comment


                                        • In november ben ik naar de TC geweest hier, inclusief tuning keuring die bestond uit uitlaat en verlaging.
                                          De verlaging hebben ze gecontroleerd samen met het rapport van de uitlijning en dat was dik in orde.

                                          Maar hier komt de anektode: Op een bepaald moment stond mijn auto op de brug en ik dacht en was er eigenlijk vrij zeker van, dat ze mijn uitlaat gingen bestuderen omdat het een custom uitlaat is.
                                          Maar wat was mijn grootste verbazing?

                                          Ze hebben geen moment naar mijn uitlaat gekeken, letterlijk geen moment maar wel minstens 10 min. mijn banden aan het bestuderen geweest ?? Bedoel, 235/35/19 voor en 255/30/19 achter is toch geen uitzondering voor een BMW 335d? Of het moest zijn dat die keurmeester viel over het feit dat het vooraan de Goodyear assy. 1 was en achteraan de assy. 2?

                                          Vroeg mij wel af van...euh?...Wist eigenlijk niet wat ik mij moest afvragen eerlijk gezegd maar toch dacht ik van.. What the fuk, zit je uitgebreid naar die banden te kijken terwijl dat er een dikke vette aftermarket uitlaat op zit???
                                          Nu ja, op zichzelf niet erg hoor maar ik kon er de logica niet van vatten, had makkelijk een downpipe kunnen steken i.p.v. de DPF, bij wijze van spreken!

                                          En dit is voor mij weer een bewijs dat je hier in België overgeleverd bent aan een scheut geluk, wat in Nederland absoluut geen waar is...maar ja , daar kijken zij niet naar een custom uitlaat als zodanig, zolang die maar lekdicht is. Maakt ie teveel lawaai dan zul je je eigen moeten verantwoorden tegenover de Politie...en terecht want dat heeft niks te maken met veiligheid...Alhoewel, je horen aankomen met kabaal is veiliger dan dat je komt aanzoemen..

                                          Allez ja, ik snap het nog steeds niet dat ze de uitlaat links hebben laten liggen, niet dat ik mij op dat moment daar echt druk over maakte.
                                          Last edited by ; 03/04/2013, 17:14.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X