Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rijbewijs

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door ThibautDD Bekijk Berichten
    Oke mannen, een vraag aan jullie hier allemaal (hopelijk weten jullie het antwoord want die mongolen van het stadhuis keken nogal raar ze ..)
    Ik ben 21 jaar geworden op 19 mei
    Mijn voorlopig motorrijbewijs gehaald 18 okt. 2012, mijn A- rijbewijs gehaald op 25/4/13 (dus nog oude regeling)
    WANNEER mag ik om mijn volledig rijbewijs? Nu al omda ik al 21 ben geworden ondertussen, of moet ik mijn A- niet eerst 1 jaar hebben, dus 25/4/14 gaan vragen?
    Oorspronkelijk geplaatst door tuut Bekijk Berichten
    Je hebt bij deze dus een rijbewijs A2 en mag pas vanaf je 24 voor een volledig rijbewijs A gaan.

Of 2 jaar nadat je je rijbewijs A2 hebt behaald, maw op 25/4/15.
    Wat tuut zegt is juist.

Ik heb hetzelfde probleem, A- gehaald begin november, vorige maand 21 geworden. Maar je moet dus effectief wachten tot je 2 jaar in het bezit bent van uw rijbewijs A-. Klotesysteem, ik heb zelfs een moto moeten verkopen en dan een andere moeten kopen door die nieuwe regeling

Comment

• Ik ben sinds 7 januari 21 en heb mijn A rijbewijs gehaald in april. One of the lucky few zeg maar.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door tuut Bekijk Berichten
        Ik ben sinds 7 januari 21 en heb mijn A rijbewijs gehaald in april. One of the lucky few zeg maar.
        Had ik geweten dat ze nog gingen wachten tot 1 mei, voor de ingang van de wijzigingen, dan had ik examen gaan doen op mijn verjaardag. Maar ja, eerst was het begin dit jaar, dus maar geweest in november. Stom eigenlijk, maar niets meer aan te doen.

Comment

• Ik heb ook nog snel de hele rimram gedaan voor die wijzigingen. 3 weken lessen gevolgd en rijbewijs gehaald. Ondertussen een R6 in huis. Mama is razend

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door clio16v Bekijk Berichten
            Ik heb ook nog snel de hele rimram gedaan voor die wijzigingen. 3 weken lessen gevolgd en rijbewijs gehaald. Ondertussen een R6 in huis. Mama is razend
            Surprised? Ik zou het toch niet durven, direct met een R6 thuiskomen. En ik moet zeggen, zelfs na een maand of 8 is mijn ma er nog niet helemaal gerust in, ook al is het maar een 500cc brommer

Comment

• ik ben met de L beginnen rijden met een oude CB900. die weggedaan na 3maand (te veel gewicht, te traag) en dan maar overgestapt naar een CBR900RR.
              zolang ge beseft dat ge met een zwaar machien weg zijt en u verstand gebruikt, lukt da allemaal hoor. ik heb het maximum van de moto nooit gehaald op die 8jaar dat ik die had.

begint ge nu met ne 400, zijt ge da na 3maand zo gewoon dat ge altijd volgas rijd. en de problemen komen als ge erna ineens op ne 900 stapt en bij ne bocht eens wa teveel gas geeft (heb ook een drift gezet toen ik van de CB naar CBR ging. iets te wild in het schakelen in nen bocht, bijna tegen de vlakte).

de examinator verklaarde mij gek dat ik met een fireblade reed met mijn L op achteraan. k antwoorde die: ik zet helemaal geen L op zo ne moto :-). ik reed er winter en zomer mee naar de avondschool (ook op sneeuw en ijs)

Comment

• vraagje

ik overweeg rijbewijs BE te halen via begeleiding, duur is het helemaal niet (61 euro)
                blijkbaar kan ik gewoon het voorlopig rijbewijs op de gemeente ophalen en that's it, dan kan je min 1 max 12 maanden oefenen.

ik heb ook al gevonden wat je allemaal op het praktisch examen moet doen

wat ik echter nog voor de zekerheid even wou weten, de potentiele begeleider in kwestie heeft een Viano V6, maar dat is wel een automaat.
                ik heb een gewoon B rijbewijs, niet met 'enkel automaat' toevoeging. mag ik dan voor het BE rijbewijs met een wagen met automaat gaan, of moet dat ook een handgeschakelde zijn.

mij lijkt het logisch dat het niet nodig is, daar ik me al 'bewezen heb', maar goed met belgische wetgeving weet je nooit..

Comment

• Je moet het examen met een handgeschakelde doen, anders mag je enkel met automaat rijden. En je moet ook een 'hoge' aanhangwagen hebben.

Logica is inderdaad ver te zoeken hier ..

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door WDS001 Bekijk Berichten
                    Je moet het examen met een handgeschakelde doen, anders mag je enkel met automaat rijden. En je moet ook een 'hoge' aanhangwagen hebben.

Logica is inderdaad ver te zoeken hier ..
                    SHIT
                    twee keer fout dan, het is geen aanhangwagen met bak.. verdoeme eh.
                    dan gaat die grap weer geld kosten, moet je al andere auto regelen en aanhangwagen pff

merci voor antwoord!

Comment

• Je mag het rijexamen BE toch zowel met automaat als manueel doen om uw BE te halen? Zolang je je B maar met een manueel hebt afgelegd...

Comment

Je mag het rijexamen BE toch zowel met automaat als manueel doen om uw BE te halen? Zolang je je B maar met een manueel hebt afgelegd...
                        Ja wou hier net iets posten, automaat lijkt me volgens goca website ook te mogen.
                        Als onafhankelijk platform draagt GOCA Vlaanderen bij tot netwerkvorming, expertise-ontwikkeling,gegevensuitwisseling en opleiding voor de autokeuring- en rijbewijssector.

In dit geval moet ik enkel andere aanhangwagen lenen voor examen + 2de rechterspiegel zoeken.

Comment

• Ah, blijkbaar zijn de regels dan (onlangs) gewijzigd. Zie onderstaande links van andere fora:

Goed om weten in ieder geval.

Comment

• iemand enig idee wat rijbewijs C niet commercieel dan kost tegenwoordig? zie verschillende prijzen maar het is me niet erg duidelijk.
                            extra uren oefenen zou ik nog wel kunnen doen met kameraad, dus gewoon de goedkoopste manier

volgens mij krijg je BE er dan toch bij?
                            als i C dan lang niet gebruik kan verlies ik het niet maar moet ik gewoon bijscholing doen later als je het commercieel wilt gebruiken toch?
                            groeten

Comment

• BE krijg je niet bij je C rijbewijs, wel bij je CE rijbewijs.
                              C halen kost zo'n 1250€, voor je CE te halen mag je dat er nog eens bijtellen.

Wil je de commerciele versie halen dan moet je om de 5 jaar 35u hebben bijgeschoold en geloof ik een strengere proef afleggen.

Comment

BE krijg je niet bij je C rijbewijs, wel bij je CE rijbewijs.
                                C halen kost zo'n 1250€, voor je CE te halen mag je dat er nog eens bijtellen.

Wil je de commerciele versie halen dan moet je om de 5 jaar 35u hebben bijgeschoold en geloof ik een strengere proef afleggen.
                                En regelmatig medische controle zeker??

BE zou ik wel nog willen hebben, zo een BE-trailer lijkt me super om mee rond te rijden.
                                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Om de vijf jaar weeral.

Comment

• Ik heb mijn BE sinds maart en toen was het

Automaat of handbak maakt niet uit.
                                    Extra spiegel moest niet.
                                    Omdat de aanhanger waarmee ik reed ouder was dan 10jaar mocht die leeg zijn is die jonger moet die voor de helft van het max MTM geladen zijn.
                                    Polo 6n 1.4

Comment

• Rijbewijs halen zal langer duren.

Na de verkiezingen in 2014 verhuist de rijopleiding van federaal naar regionaal niveau, waardoor Vlaanderen zelf de voorwaarden mag bepalen.
                                      Het afgelopen jaar kwamen daarvoor verschillende werkgroepen met experts samen.
                                      Een van de voorstellen die nu op tafel ligt, is een meer uitgebreide rijopleiding in fasen. Hierdoor zal het langer duren om een rijbewijs te halen.

Maandag ontvangt Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) op de ‘Vlaamse Conferentie Regionalisering Verkeersveiligheid’
                                      een aantal concrete aanbevelingen van de werkgroepen die de rijopleiding moeten perfectioneren.

Een van de voorstellen die aan Crevits zal worden overhandigd, is de rijopleiding in fasen zoals die vandaag al in Oostenrijk bestaat.
                                      Zo’n opleiding moet het aantal ongevallen met jonge bestuurders fors terugdringen.
                                      Het praktische luik ervan wordt opgesplitst in vier delen: de leerfase, oefenfase, vervolmakingsfase en levenslang leren.
                                      Wie na de oefenfase - die bij voorkeur onder begeleiding gebeurt - voor het praktisch rijexamen slaagt, krijgt een rijbewijs met beperkingen.
                                      Pas na de vervolmakingsfase, eigenlijk een voortgezette opleiding, ontvangt de bestuurder een volwaardig rijbewijs. Constante opvolging staat daarbij centraal.
                                      gva.be

Comment

• Heeeeel goed idee ne keer van ons Hilde!
                                        2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

Comment

• Om een lang verhaal kort te maken: ik ben een 4-tal maanden geleden gepakt geweest met een opgevoerde brommer die 88 ging op de rollen (goed, ging eigenlijk maar 70 gemeten met de GPS maar die rollerbanken zijn niet gemaakt voor zware brommers zoals mijn Yamaha TZR50 en het ijkingsattest zat dicht tegen de 'vervaldatum' aan, jammer genoeg niks tegen te doen). Nu ben ik er vorige week naar de rechtbank voor moeten gaan en moest vandaag bellen voor het vonnis. Nu ben ik onder andere veroordeeld tot 15 dagen rijverbod, ben ondertussen 18 en heb mijn autorijbewijs gehaald. Nu is mijn vraag: geldt dat rijverbod enkel voor de brommer of ook voor de auto? Alvast bedankt.

Comment

Working...
                                          X