Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rijbewijs

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Hier in Geraardsbergen zijn er 2 rijscholen nl Vlaamse Ardennen en VAB. Iemand ervaring met 1 van deze rijscholen?
    In de loop van volgende week gaan we ook al eens gaan informeren.

Comment

Rijopleiding motor strenger en dubbel zo duur

Nieuwe en tweedehands auto’s veilig vergelijken en kopen? Dat doe je op Vroom! Ontdek hier +40.000 wagens, +20.000 tests, nieuws, advies en prijzen.

Comment

Wathelet wil autobestuurders elke tien jaar oogtest opleggen

Nieuwe en tweedehands auto’s veilig vergelijken en kopen? Dat doe je op Vroom! Ontdek hier +40.000 wagens, +20.000 tests, nieuws, advies en prijzen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten
          Wathelet wil autobestuurders elke tien jaar oogtest opleggen

http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1...pleggen-2.aspx
          Met een oogtest bereik je niet voldoende.
          Er zijn mensen die schrik hebben om op autostrade, door een tunnel, in het donker of zelfs als het zou kunnen regenen te rijden zonder en bril te moeten dragen.
          Als ze de baan al opgaan zijn ze zo ontzettend onzeker dat ze met moeite 40km/u halen en zo alles en iedereen vertragen.
          Periodiek rijbewijs zou op dat vlak beter zijn, maar gaat gegarandeerd voor veel protest zorgen.
          De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

1976 Volkswagen Kever 1200L
          1990 Volvo 344
          1991 Mercedes W124 230CE
          2016 Skoda Octavia van 't werk

Verkocht
          1980 Volkswagen Derby CLS
          1990 Mercedes W124 230CE
          2008 Renault Espace 2.0 dci 130

Comment

Zou wel goed zijn.
            Want er zijn veel mensen die een auto niet zien aankomen.

Hoe vaak hoor je het niet bij een ongeval: "Ik had hem niet gezien"
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

'k peis dat eerder het feit is dat er geen verplichting is om je ogen te laten testen, als die het plots laten afweten merk je dat zelf niet.
              zo heb ik nog ruzie gehad met m'n pa omdat ik ooit eens iets niet zag, maar na jaartje bleek dat ik een bril mocht dragen (lenzen)

Eigenlijk is dit wel goed want mensen weten soms zelf niet dat ze minder goed zien dan iemand anders.
              maar ik zou dit eerder bij de jaarlijkse controle van de dokter laten doen dan ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gerritbuggenhout Bekijk Berichten
                'k peis dat eerder het feit is dat er geen verplichting is om je ogen te laten testen, als die het plots laten afweten merk je dat zelf niet.
                zo heb ik nog ruzie gehad met m'n pa omdat ik ooit eens iets niet zag, maar na jaartje bleek dat ik een bril mocht dragen (lenzen)

Eigenlijk is dit wel goed want mensen weten soms zelf niet dat ze minder goed zien dan iemand anders.
                maar ik zou dit eerder bij de jaarlijkse controle van de dokter laten doen dan ..
                Ik moet ook een bril dragen, maar ik had dat zelf toch wel heel snel door.
                Heb trouwens een speciale bril met wat donkerdere glazen om met de auto te rijden, doen het echt super goed in alle omstandigheden.
                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door C'Mon Bekijk Berichten
                  Hier in Geraardsbergen zijn er 2 rijscholen nl Vlaamse Ardennen en VAB. Iemand ervaring met 1 van deze rijscholen?
                  In de loop van volgende week gaan we ook al eens gaan informeren.
                  enkel voor moto heb ik ervaring met vlaamse ardennen, maar ik heb toevallig eens meegereden met de instructeur voor de wagen en ik moet zeggen: blijf daar weg.
                  2015 BMW S1000R
                  2010 Renault Clio RS Cup
                  1987 Volkswagen Golf GTI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ice_ken Bekijk Berichten
                    enkel voor moto heb ik ervaring met vlaamse ardennen, maar ik heb toevallig eens meegereden met de instructeur voor de wagen en ik moet zeggen: blijf daar weg.
                    Thx voor de info, zal ook eens gaan informeren bij de vab.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                      Zou wel goed zijn.
                      Want er zijn veel mensen die een auto niet zien aankomen.

Hoe vaak hoor je het niet bij een ongeval: "Ik had hem niet gezien"
                      Moeten ze dan ook de nekspieren van die mensen testen? Om in de spiegels te kunnen kijken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
                        Moeten ze dan ook de nekspieren van die mensen testen? Om in de spiegels te kunnen kijken?
                        Dat heeft niks met de nekspieren te maken, meer met de luiheid van de mensen.
                        Net zoals het niet gebruiken van de pinker, lichten niet opzetten al dat nodig is, lampjes die stuk zijn niet (laten) vervangen, ....
                        Last edited by knight-rider; 26/03/2012, 19:10.

Comment

Vraagje in verband met rijbewijs A met beperkingen.
                          Ik vind niet meteen iets omtrent een specifieke limiet op cilinderinhoud. Hier en daar hoor ik wel dat je tot 21 (vanaf volgend 24) jaar beperkt bent tot 250cc, maar ik vind alleen informatie over de vermogenslimiet van 25kW of 0,20kW/kg.
                          Concreet vraag ik me dus af of het mogelijk is om een motor zoals bijvoorbeeld een Honda CBF500 of CBF600 toe te knijpen tot 25kW en hier legaal mee te rijden tot 21 jarige leeftijd?

Comment

Als onafhankelijk platform draagt GOCA Vlaanderen bij tot netwerkvorming, expertise-ontwikkeling,gegevensuitwisseling en opleiding voor de autokeuring- en rijbewijssector.

Examenvoertuig
                            - motorfiets zonder zijspan met een cilinderinhoud van méér dan 120 cm3
                            en
                            een minimumvermogen van 20 kW en een maximum vermogen van 25 kW.
                            Minimumsnelheid 100 km/u op horizontale weg.
                            -verplicht voor de kandidaat die op het ogenblik van het examen géén 21 jaar is.
                            -na geslaagd praktijkexamen wordt een rijbewijs afgeleverd categorie A
                            “met beperking” d.w.z. dat het enkel toelaat motorfietsen te besturen met
                            een vermogen van minder dan of gelijk aan 25 kW en een vermogen/
                            gewichtsverhouding van minder dan of gelijk aan 0,16 kW/kg.
                            Opgepast! Om te kunnen rijden met een motorfiets waarvan het vermogen
                            groter is dan 25 kW is het vereist het rijbewijs “met beperking”, afgeleverd sinds
                            minimum 2 jaar, om te wisselen op het gemeentebestuur.
                            - motorfiets zonder zijspan met een vermogen van ten minste 35kw en een
                            vermogen / gewichtsverhouding van méér dan 0,16kw/kg. Minimumsnelheid
                            120km/u op horizontale weg.
                            - niet toegelaten voor de kandidaat die op het ogenblik van het praktijkexamen
                            geen 21 jaar is.
                            - na een geslaagd praktijkexamen wordt een rijbewijs afgeleverd categorie A
                            “zonder beperking”.
                            De kandidaat in het bezit van een rijbewijs met beperking ( < 25kw) kan vanaf
                            21 jaar een rijbewijs behalen zonder beperking en zonder 2 jaar te moeten wachten
                            door een geslaagd praktijkexamen af te leggen, hetzij met een erkende rijschool na
                            minimum 2 uur praktijkonderricht, hetzij onder dekking van een voorlopig rijbewijs
                            model 3 (geldig 12 maand) na minimum 1 maand scholing

Comment

Die tekst had ik zelf ook al op verschillende websites gevonden. Dus vermoed ik dat wat er niet expliciet in staat als verboden gewoon mag?
                              Zoals een motor van 500cc dichtknijpen tot 25 kW dus.

Comment

Dat mag.
                                Je vindt er echter wel amper en ze zijn vaak zelfs duurder als de onbegrensde versies.

Denk er wel aan dat het rijbewijs A vanaf 19 januari 2013 hervormd wordt!
                                Ipv A- en A, wordt het A1, A2 en A met respectievelijk leeftijden 18, 21 en 24!

Comment

Vandaar ook dat ik deze zomer nog mijn rijbewijs A- wil halen

Ik zou sowieso leren rijden met de motor van de rijschool (en ook zo mijn examen afleggen) en daarna uitkijken naar een Honda CBF 250 (19kW) of een CBF 500 met restrictor.
                                  Probleem met de 250 is dat deze 2 seconden trager is naar de 100 dan mijn Fiat. Iets razendsnel hoeft zeker niet voor mij (gaat ook niet met maar maximum 25kW), maar het mag toch wel wat sneller dan mijn wagen als het zou kunnen (8 seconden naar 100 km/h bijvoorbeeld), zoals de CBR 250 R (maar dat model staat mij qua looks niet aan ).

Bedankt voor de informatie!

Comment

Ik heb zelf ook maar mijn A- rijbewijs en heb meteen een motor gekocht.
                                    Ik zat eerst rond te kijken voor een begrensde 500 of 600cc, maar heb uiteindelijk iets kleiners genomen.

Niet alleen kleiner, maar vooral goedkoper, namelijk een Yamaha XT350 van 1986. (24kw ofzoiets)
                                    Het enige nadeel is dat ik moet kickstarten en er geen ABS opzit, maar hij heeft me wel maar 600€ gekost.

Acceleratie is prima, maar je moet van een 25kw nooit een hoge topsnelheid verwachten. Afhanklijk van het model zijn die dingen boven de 100-120 dood.

Comment

Schoon machien zo een XT350!

Met de topsnelheid zit ik niet zo erg in, ik ga er nooit mee op de snelweg moeten gaan. De bedoeling is om met de motor rond te rijden waar ik woon, meestal afstanden van 5-15km op secundaire wegen. Zo kan ik mijn wagen wat sparen voor de langere afstanden op de snelweg (gaat ook een pak schelen in verbruik).

Heb er ook al aan gedacht om gewoon echt iets oldschool te nemen, een Salira bijvoorbeeld
                                      Helaas heb ik niet de technische kennis om daar aan te sleutelen en speel ik dan maar liever op safe met een betrouwbare Honda.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jenszor Bekijk Berichten
                                        Vandaar ook dat ik deze zomer nog mijn rijbewijs A- wil halen
                                        Net hetzelfde van plan, theorie gedaan en volgende maand praktijk. Ik ga ook de 6u rijschool + 2u voor examenbegleiding volgen. En dan iets zoeken om mij mee te amuseren.

Comment

• Shit, ik wil ook zo snel mogelijk mijn motorijbewijs doen maar 'k mag niet van de mama , als ik dat doe moet ik maar alleen gaan wonen zegt ze. Kzal binnen 2 jaar een pak mogen betalen dus

Comment

Working...
                                          X