Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rijbewijs

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Geldt normaal voor alles. 15j geleden in ieder geval.

Comment

• Idd voor alles normaal. Zelf als ge met uwe velo zat rondrijdt kunnen ze u rijbewijs intrekken.
      2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door IbifaHo Bekijk Berichten
        Idd voor alles normaal. Zelf als ge met uwe velo zat rondrijdt kunnen ze u rijbewijs intrekken.
        Dju, da gaat misschien nog problemen geven dan.

Comment

• Dit topic hiermee nog eens naar boven halen: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141209_01420729

Dit kan toch niet? Er zou toch een beperking moeten komen op het aantal keren dat iemand zijn theoretisch examen mag doen. Anders kan iedereen na 1000 pogingen toch eens geluk hebben.

Comment

• Ook gelezen deze morgen. Hallucinant.
            Zowel theoretisch als praktisch totaal onbekwaam.
            Voordeel is wel dat zoiemand rond de kerktoren blijft, of de E40 gaat ge dien niet tegenkomen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
              Dit topic hiermee nog eens naar boven halen: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141209_01420729

Dit kan toch niet? Er zou toch een beperking moeten komen op het aantal keren dat iemand zijn theoretisch examen mag doen. Anders kan iedereen na 1000 pogingen toch eens geluk hebben.
              Als je op unief eens zwaar buist, moet je van richting veranderen, maar zo iemand laten ze met anderhalve ton metaal rondrijden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door arbe Bekijk Berichten
                Ook gelezen deze morgen. Hallucinant.
                Zowel theoretisch als praktisch totaal onbekwaam.
                Voordeel is wel dat zoiemand rond de kerktoren blijft, of de E40 gaat ge dien niet tegenkomen.

Dat betwijfel ik toch:

We reden afgelopen weken zelfs iedere dag op de snelweg

Comment

• Voor te oefenen zeker? Lijken me niet echt de mannen die zich op 50km van huis thuisvoelen. Of daar welkom zijn

Comment

• Hij is toch al beter dan in het begin redeneren ze dan.
                    Als iemand die voor de eerste keer gaat zo slecht schakelt ben je gebuisd.

Sent from here
                    den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

• Ik heb een RB,model Eu gemeenschappen,voor de volgende categorieen : A,B,CC1,CC,EB,EC1,EC,
                      Achteraan staat : Geldige categorieen,
                      A3 is permanent,Maar ik vind A3 niet terug in de lijst van categorieen?
                      A,B,B+E is bezoldigd vervoer.Wil dit zeggen dat ik mijn rijbewijs wel mag gebruiken wanneer dit voor eigen gebruik is? Wil dit zeggen dat ik mijn rijbewijs wel mag gebruiken wanneer dit voor niet-bezoldigd vervoer is?

Comment

• A3 is bromfiets klasse B, is een tijdje geleden veranderd naar categorie AM.

Comment

• Hervorming rijopleiding en rijexamen

Na een eerdere aanpassing van de eindtermen voor het rijbewijs gaat Vlaams Minister van Mobiliteit Weyts het rijexamen en de rijopleiding hervormen.

Het theoretisch examen wordt uitgebreid met vragen die specifiek peilen naar acute risicoperceptie en rijden in verschillende weersomstandigheden. Overtredingen van hoge graad zullen zwaarder doorwegen in de eindscore.
                          Het praktijkexamen zal bovenstaande elementen ook toetsen en er zullen meer manoeuvres aan bod komen. Veilig rijden met GPS staat ook op het programma.

Voor het behalen van het rijbewijs zal de aspirant meer ervaring moeten opdoen. Volg je rijlessen via de rijschool, dan mag je vandaag al na drie maanden praktijkexamen afleggen. Die termijn wordt verlengd tot negen maanden. Het systeem van de vrije rijopleiding blijft behouden. Begeleiders zullen wel een verplichte vorming moeten volgen. Wie zijn voorlopig rijbewijs laat vervallen, zal niet langer drie jaar moeten wachten om een nieuwe voorlopig rijbewijs aan te vragen. De kandidaat volgt in dat geval zes uur rijschool zonder wachtperiode.

Na het behalen van het rijbewijs zullen beginnende chauffeurs verplicht moeten deelnemen aan een terugkomdag. Die terugkomdag wordt nog een extra leermoment waar rijvaardigheden zoals veilig rijden over een nat wegdek, uitvoeren van een noodstop of uitwijkmanoeuvres bijgebracht worden.

benweyts.be

Comment

• qua opleiding voor mij niets nieuws onder de zon. Doen we al sowieso allemaal op de rijschool. Alle maneuvers die men vroeger moest kennen, leren wij ook nu nog aan. En een les met gps gebruik zit er ook al bij.

En de rest: helemaal mee akkoord. Hoeveel keer we hier al niet leerlingen hebben gekregen die via vrije begeleiding voor hun rijbewijs gaan maar waarvan de ouders maar niet begrijpen dat hetgeen ze aanleren niet correct is. Na 2 examens waarbij het examencentrum, volgens hen, volledig in fout is want zoon/dochter kan wel degelijk rijden, moeten wij het in 6 uur rechttrekken (wat niet altijd lukt). Daarom zou het al geen slecht begin zijn dat de begeleiders een opleiding moeten volgen. Niet alleen pedagogisch maar ook wat ze hun leerlingen juist moeten aanleren.

De ervaring: tja, sommige leerlingen rijden op 3 maanden meer dan anderen op een heel jaar tijd. Sommigen hebben een pak meer aanleg dan andere beginners. Ook voorafgaande ervaring in het verkeer speelt een grote rol: iemand die altijd met een scooter of fiets heeft gereden heeft een pak meer verkeersinzicht dan iemand die altijd door de ouders overal naartoe is gebracht.
                            Het is op zich moeilijk om dat te vertalen naar een minimum termijn. Maar kom, de sector is blij dat er een wijziging komt.
                            www.peugeotforum.be

Comment

• Ja, persoonlijk vind ik die tijdsduur ook maar een belachelijk middel. Uiteindelijk draait het toch om het resultaat en zou men daar gerust wat strenger op mogen zijn. Dan vallen degenen die niet genoeg geoefend hebben toch wel door de mand.

Comment

• De hervorming staat morgen op de agenda van de ministerraad.
                                Planning:

1 juni 2017
                                Start van het nieuwe theoretisch en praktisch rijexamen. Kandidaat-chauffeurs moeten extra manoeuvres uitvoeren en bewijzen dat ze met een gps kunnen rijden.

1 oktober 2017
                                Start van de vernieuwde rijopleiding. De minimale stageduur gaat van drie naar negen maanden. Voor de niet-professionele begeleiders komt er een verplichte theoretische cursus van drie uur in een rijschool.

1 maart 2018
                                Invoering van een verplicht terugkeermoment. Wie zijn rijbewijs heeft gehaald, moet zes tot negen maanden daarna terug naar het examencentrum om, in theorie en praktijk, te bewijzen dat hij het roze papiertje waard is.

De Vlaamse regering wil ook de regels rond het theoretisch rijbewijs aanpassen, maar botste daar op federaal mobiliteitsminister Bellot. Nu is het zo dat wie zijn theoretisch rijbewijs laat vervallen, drie jaar moet wachten vooraleer hij er opnieuw aan kan beginnen. Dat levert problemen op voor bijvoorbeeld jongeren die hun theoretisch rijbewijs op school halen. Bellot wees erop dat het om federale materie gaat die Vlaanderen niet op eigen houtje kan aanpassen. "Ik hoop dat het federale niveau tegen 1 oktober klaar is met het omzetten van wat wij kant en klaar hebben aangeleverd, maar de signalen zijn niet zo positief", aldus Weyts.

demorgen.be
                                Last edited by Löwe; 21/04/2017, 22:55.

Comment

• vraag over rijbewijs, ik heb C-rijbewijs, geen CE

MTM auto is 2800kg, mtm sleep is 750kg...mag ik legaal slepen?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                    vraag over rijbewijs, ik heb C-rijbewijs, geen CE

Als je geen BE hebt zou ik zeggen van niet.

Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk

'16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                    '15 Volvo XC60 D3

Comment

• code 95 toevallig?
                                      www.peugeotforum.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                        vraag over rijbewijs, ik heb C-rijbewijs, geen CE

50kg te veel om legaal met een B te slepen.
                                        Maar dat gewicht voor een B rijbewijs zou opgetrokken worden van 3500kg naar 4250kg en dan zou dat wel mogen natuurlijk.
                                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• thx allemaal, geen code 95

over dat optrekken, dat hoor ik sinds ik met de eerste camper onderweg was, moet 2004 ergens zijn geweest...we zijn bijna 20 jaar verder...voor de campermarkt erg belangrijk

Comment

Working...
                                          X