Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dagrijlichten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door Ugeken Bekijk Berichten
    Zichtbaarheid . Ben voorstander van met lichten aan te rijden...
    Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
    'k Heb het al herhaaldelijk gezegd hier, maar met de idioten die op onze wegen rond rijden bij half donker en bij regen zonder lichten, moeten ze dat gewoon verplichten.
    ²

    Ongelooflijk hoeveel uilskuikens er bij zware regen of zonsondergang zonder lichten rijden.

    En 't andere uiterste, mensen die van 't minste met mistlichten aan rijden, is al even erg.
    1963 Land Rover Series IIa
    1994 Mercedes SL320
    2015 Land Rover Discovery SDV6
    2016 Porsche Cayenne GTS

    Comment


    • #22
      Ik heb mijn dagrijlichten in ieder geval afgezet, vanaf dat het iets of wat begint te schemeren gaan de lichten toch automatisch branden.

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door Japy Bekijk Berichten
        Ik heb mijn dagrijlichten in ieder geval afgezet, vanaf dat het iets of wat begint te schemeren gaan de lichten toch automatisch branden.
        Ja, met een lichtsensor ben je al een eind ver, en al zeker in combinatie met een regensensor die ook aan de lichten is gekoppeld en deze dus ook bij regenweer laat branden (bij Citroën toch zo). Maar laat ons niet vergeten dat we niet alleen op de baan zijn, en een wat verstrooide voetganger of andere weggebruiker je toch sneller zal opmerken met DRL. Zoals sommigen hier al aanhaalden het gaat om gezien worden!!! Ik blijf dus PRO.

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door Ugeken Bekijk Berichten
          Ik draag tot op vandaag nog geen bril.

          Zichtbaarheid = gezien worden...
          Ik draag wel eene bril, maar ik zie alle auto's overdag wel perfect, lichten aan of niet, dat maakt mij geen fluit uit!
          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door davyke78 Bekijk Berichten
            ja?in sommige straten met bv bomen aan 2 kanten die helemaal over de weg hangen zie je het soms niet goed
            en mijn ogen zijn 10 op 10 ze
            Bomen of niet, ik zie auto's perfect aankomen, ook zonder lichten aan.
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

            Comment


            • #26
              boven de 40 ziet 30% al minder dan de bovenste helft van de gaus-curve

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                Bomen of niet, ik zie auto's perfect aankomen, ook zonder lichten aan.
                En nooit even verstrooid??, ik weet het wel 't zou niet mogen maar eerlijk??
                Goed dan, fijn dan dat jij zo aandachtig bent op de baan, maar wat met de anderen op de weg, al eens goed rondgekeken wat mensen al allemaal doen in hun auto?, bellen, SMSen, eten, enz....
                Ik ben het met je eens als je vind dat dit niet hoort, maar als DRL dan net dat meer zichtbaarheid (gezien worden!) geeft en een ongeval voorkomt dan kan je er moeilijk tegen zijn. Bovendien zijn niet alle koetswerkkleuren evengoed zichtbaar of opvallend.
                Baat het niet dan schaadt het niet .
                Last edited by V-zesserke; 28/09/2009, 10:42.

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door V-zesserke Bekijk Berichten
                  En nooit even verstrooid??, ik weet het wel 't zou niet mogen maar eerlijk??
                  Goed dan, fijn dan dat jij zo aandachtig bent op de baan, maar wat met de anderen op de weg, al eens goed rondgekeken wat mensen al allemaal doen in hun auto?, bellen, SMSen, eten enz....
                  Ik ben het met je eens als je vind dat dit niet hoort, maar als DRL dan net dat meer zichtbaarheid (gezien worden!) geeft en een ongeval voorkomt dan kan je er moeilijk tegen zijn.
                  Baadt het niet dan schaadt het niet .
                  In de wagen niet nee, met de fiets of te voet ook niet al ik op de openbare weg ben.
                  sms'en of bellen doe ik ook NOOIT in de wagen, meer nog zet mijn gsm meestal af als ik met de auto rijd.
                  IPV DRLs te gaan verplichten zouden ze beter meer gaan controleren en bestraffen op de zaken die jij opnoemt; bellen, smsen, eten, ...

                  En ik heb niks tegen DRL zunne, ik vind het alleen niet echt nodig.
                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                    In de wagen niet nee, met de fiets of te voet ook niet al ik op de openbare weg ben.
                    sms'en of bellen doe ik ook NOOIT in de wagen, meer nog zet mijn gsm meestal af als ik met de auto rijd.
                    IPV DRLs te gaan verplichten zouden ze beter meer gaan controleren en bestraffen op de zaken die jij opnoemt; bellen, smsen, eten, ...

                    En ik heb niks tegen DRL zunne, ik vind het alleen niet echt nodig.
                    Ja, ben ik helemaal mee eens meer controles zou wenselijk zijn. Trouwens ondanks het feit dat ik over een Bluetooth beschik ben ik ook geen echte voorstander van bellen (of andere activiteiten) in de auto, het gaat sowieso je aandacht verstoren. Maar ik blijf wel te vinden voor DRL, maar of ze het daarom moeten verplichten? Misschien wel op alle nieuwe wagens voorzien en dan een wettelijke regeling!

                    Comment


                    • #30
                      Ik rijd altijd met met m'n lichten aan en merk toch dat je overal veel beter wordt gezien...
                      1991 BMW E30 318is

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door DenDuvel Bekijk Berichten
                        Ik rijd altijd met met m'n lichten aan en merk toch dat je overal veel beter wordt gezien...
                        Yup ik doe dat ook, ook al omdat de lichtsensor van de 1 niet gevoelig genoeg is naar mijn zin. De lichtschakelaar staat nu permanent op "aan", en zogauw het contact uitgeschakeld wordt gaan de lichten toch vanzelf uit in de 1.
                        AutoMinded.be

                        Comment


                        • #32
                          mss een stomme vraag maar hoe merk je dat je beter wordt gezien ?

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                            mss een stomme vraag maar hoe merk je dat je beter wordt gezien ?
                            Omdat ze hun arm voor hun ogen houden als hij passeert.

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                              mss een stomme vraag maar hoe merk je dat je beter wordt gezien ?
                              grote auto kopen

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                mss een stomme vraag maar hoe merk je dat je beter wordt gezien ?
                                Dat er minder voetgangers en fietsers voor je auto springen, dat je minder de pas wordt afgesneden op een snelweg...

                                Je merkt het echt wel.
                                1991 BMW E30 318is

                                Comment


                                • #36
                                  Ik ben voorstander van het rijden met je dagrijlichten aan, dit scheelt in sommige situaties toch redelijk wat. Ikzelf heb altijd en om het eender in welk voertuig de lichten aanstaan, zou ook niet weten waarom niet. Liever zo dan zoals een heleboel dwazen of met het standlicht in het donker rondrijden of continu met grootlicht.

                                  Wel is het zo dat wanneer men het rijden met dagrijlichten verplicht men er ook veel strenger op moet gaan controleren of de afstelling ervan wel binnen tolerantie valt, dit is uiteindelijk ook heel simpel en goedkoop af te stellen voor iedereen, en scheelt een hoop frustratie voor de medeweggebruiker. Niets is vervelender dan compleet verblind worden door een stel lampen die alle kanten op schijnen.

                                  Tevens ben ik wel een tegenstander van de meeste aftermarket xenon. Vooral onze noorderburen zijn er goed in om het eerste het beste rommelsetje in hun Aziatische koekendoos te pleuren en vervolgens iedereen stekeblind te maken.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                                    Het is legaal en vanaf volgend jaar eindelijk verplicht.

                                    'k Heb het al herhaaldelijk gezegd hier, maar met de idioten die op onze wegen rond rijden bij half donker en bij regen zonder lichten, moeten ze dat gewoon verplichten.

                                    'k Heb 6 jaar in landen gewoond waar het verplicht was, en ik stem helemaal voor. Stukken veiliger en draagt meer toe tot dan snelheidscontroles.
                                    2nd that!

                                    Oorspronkelijk geplaatst door zrx1100 Bekijk Berichten
                                    Inderdaad, ik heb als motorrijder liever niet dat iedereen overdag met z'n lichten aan rijdt want dat kan in bepaalde situaties zeker nadelig zijn.
                                    Waar ik wel voorstander van zou zijn: auto's vrachtwagens en witte lichten, motoren, bromfietsen gele lichten. Of andersom, maakt niet uit, maar er moet toch een verschil zijn.
                                    Als je vindt dat auto's nu met lichten overdag moeten rijden voor de zichtbaarheid ben je volgens mij stekeblind...
                                    dat vind ik nu eens larie.
                                    Wat doe je dan 's nachts? Afzien van het feit dat je niet meer opvalt tussen de auto's?
                                    Waarom moet er een onderscheid zijn tussen moto en auto?
                                    Je ziet iets afkomen, dus je let extra op. Of dat nu een moto is of een auto.

                                    By the way, met ietwat ervaring merk je onmiddellijk dat er een moto aankomt. Meestal hebben die maar 1 licht hebben ze mij ooit eens verteld
                                    En zwalpen die nog eens lichtjes, en bij de oudere trilt het licht bovendien.

                                    Bij deze: van tafel geveegd.
                                    Trouwens, de laatste tijd zie ik meer en meer moto's met kleine lichten of zonder lichten.

                                    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                    in engeland en zweden heb je volgens mij op saabs en volvos nog een tssstand, om op het contenent te rijden
                                    hangt af van type, bouwjaar. Sommige modellen moeten een andere schakelaar hebben (400-reeks), andere een andere relais (700 en 900-reeks), andere modellen dienen geprogrammeerd te worden (40, 50, 60, 70, 80, 90).

                                    Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                    Bomen of niet, ik zie auto's perfect aankomen, ook zonder lichten aan.
                                    maar je maalt er niet om dat anderen jou eens niet kunnen gezien hebben?
                                    Ik heb het twee maal meegemaakt, dat was twee maal te veel en de laatste keer heb ik enorm chance gehad.

                                    Besluit: ik rijd al jaren met DRL, en men schiet zich minder voor jouw wagen. In 't oprijden of in 't oversteken.
                                    Ik laat ze altijd branden.
                                    __________________________

                                    2015 Volvo V60 D2 aut.
                                    2003 Volvo S60 2.4 benzine

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door brjefs Bekijk Berichten
                                      Wel is het zo dat wanneer men het rijden met dagrijlichten verplicht men er ook veel strenger op moet gaan controleren of de afstelling ervan wel binnen tolerantie valt, dit is uiteindelijk ook heel simpel en goedkoop af te stellen voor iedereen, en scheelt een hoop frustratie voor de medeweggebruiker. Niets is vervelender dan compleet verblind worden door een stel lampen die alle kanten op schijnen.
                                      Aan dagrijlichten, de speciale lichten die nekel voor overdag te rijden zijn (bij Audi en nieuwe Opels zijn dat LED's), daar is niks afstellen aan.
                                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Nikske Bekijk Berichten
                                        maar je maalt er niet om dat anderen jou eens niet kunnen gezien hebben?
                                        Ik heb het twee maal meegemaakt, dat was twee maal te veel en de laatste keer heb ik enorm chance gehad.

                                        Besluit: ik rijd al jaren met DRL, en men schiet zich minder voor jouw wagen. In 't oprijden of in 't oversteken.
                                        Ik laat ze altijd branden.
                                        Als ik de anderen kan zien, dan zouden de anderen mij ook wel moeten kunnen zien he, als ze ogen in hunne kop hebben toch.
                                        Maar als het verplicht word zal ik natuurlijk ook met mijn lichten aan rijden he, daar niet van, ik ga niets doen wat niet mag he.

                                        Ik heb geen DRLs, dus dan moet ik met mijn gewone dimlichten aan rijden.
                                        Eigenlijk zijn DRLs maar iets sterker dan standlichten, dus met dimlichten aan heb je al meer licht.
                                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                          Aan dagrijlichten, de speciale lichten die nekel voor overdag te rijden zijn (bij Audi en nieuwe Opels zijn dat LED's), daar is niks afstellen aan.
                                          Kleine misvatting, ik doelde op de wagens die geen dagrijlichten hebben, enkel stand-en dimlicht. Wanneer de dimlichten slecht zijn afgesteld is dat dus vreselijk storend.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X