Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rijden met een "L"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Even een schopje geven.

    Ik heb een vraag: als ik rij met een begeleider die ik niet heb opgegeven (tegenwoordig werkt het met twee vaste begeleiders) die daarbovenop nog geen 8 jaar zijn rijbewijs heeft. Wat zijn dan eigenlijk de gevolgen bij een eventuele controle ofso? Kunnen ze dan mijn voorlopig rijbewijs intrekken (dus zodat ik het volledig kwijt ben) of is zoiets enkel een waarschuwing?
    2012 Abarth 500 'esseesse'

    Comment


    • #62
      Oorspronkelijk geplaatst door Barie Bekijk Berichten
      Even een schopje geven.

      Ik heb een vraag: als ik rij met een begeleider die ik niet heb opgegeven (tegenwoordig werkt het met twee vaste begeleiders) die daarbovenop nog geen 8 jaar zijn rijbewijs heeft. Wat zijn dan eigenlijk de gevolgen bij een eventuele controle ofso? Kunnen ze dan mijn voorlopig rijbewijs intrekken (dus zodat ik het volledig kwijt ben) of is zoiets enkel een waarschuwing?
      Je rijdt zonder geldige begeleider = je rijdt zonder begeleider = je rijdt zonder geldig voorlopig rijbewijs = je rijdt zonder rijbewijs = je rijdt zonder verzekering.

      Doorgaans is dat onmiddellijk rijverbod (gaat ook niet anders, je kan niet meer verder rijden want je hebt geen geleide begeleider) + dagvaarding politierechtbank, waar de rechter je als strafmaatregel je eigenlijke rijbewijs als je het haalt zal intrekken voor een maand + je het theorie-examen opnieuw zal moeten doen, en vaak ook met een psychologisch herstelonderzoek.

      De verkeersveiligheid verbeteren, samen met de mobiliteit en de maatschappelijke veiligheid. Dat is het doel van Vias institute als belangrijk Belgisch kenniscentrum. Om de maatschappelijke risico’s te verminderen, willen we onze kennis delen en onze er
      Last edited by ; 14/07/2014, 20:52.

      Comment


      • #63
        Zelfs al ben ik super gehaast, ik zal altijd extra ruimte en "tijd" geven voor een L - zeker de eerste paar rijlessen is het altijd wel broekkakken geblazen, dus waarom niet wat rust geven? En hopelijk heeft het een goede invloed op hun later.

        Ref. rij-examens...in Hasselt centrum (overal voorrang van rechts, en elk examen komt er voorbij) is een pleintje, met een enkel richting straat. Theoretisch gezien kan daar dus nooit iemand uitkomen. Heel de buurt staat vol met auto's en camionetten, dus geen zichtbaarheid.

        Detail; Dit pleintje ligt in een "multiculturele" wijk, dus veel 24u shops, halalslagers, Indische groenteboeren, etc. En de "losgeslagen" jongeren die trekken zich geen reet aan van de verkeersregels, net zoals de leveranciers van al die winkeltjes. Die rijden gewoon tegen de richting in. Mijn ouders (en mijn instructrice trouwens) zeiden altijd "goed oppassen hier, ge hebt voorrang MAAR altijd kijken!"

        Op mijn rij-examen moest ik daar passeren, in de verte vlamde er een auto uit die straat, verkeerde richting. Ik kom aan de zijstraat (waar normaal niemand kan uitkomen), en draai mijn hoofd.

        "Leerling verleende voorrang waar hij geen voorrang diende te verlenen"

        Dit, gekoppeld met het feit dat ik op een 2-vaks rondpunt achter 2 vrachtwagens met oplegger op het rechtervak bleef, terwijl ik linksaf moest, zorgde ervoor dat ik nog eens mocht terugkomen...dat die 2 vrachtwagens het hele rondpunt innamen met hun gedraai (en ik volgens de examinator me dan maar had moeten laten pletten tegen de vangrail) was geen excuus...
        Mijn Skoda

        Comment


        • #64
          mijn ervaring leert me nochtans dat examencentra eerder iemand niet dan wel buizen. Al een paar keer gehad dat de leerling een kemel van jewelste deed en die er toch door was. De keren dat men vond dat het niet goed was, kon ik me er zonder problemen mee verzoenen dat de leerling niet geslaagd was. Strenge examinatoren bestaan niet, dat zijn gewoon personen die de letter van de wet naleven wat niet meer dan logisch is op een examen.
          www.peugeotforum.be

          Comment


          • #65
            Ik denk eerder dat ze iemand buizen als ze denken dat die persoon niet voldoende rijvaardig lijkt. Zoals in mijn post hierboven, ik zal toen waarschijnlijk een slechte indruk hebben gewekt...moest ge met veel vertrouwen aan uw examen beginnen, zien ze de 2 dingen die mij "genekt" hebben misschien door de vingers? In ieder geval, het is niet zo dat ik zeg dat ik toen perfect reed buiten die 2 momenten, maar het is frappant dat ik in die 2 specifieke situaties vandaag de dag exact hetzelfde zou doen...en als ik iemand zie remmen op die plek ipv. los door te rijden, en als ik iemand achter 2 vrachtwagens zie blijven zodat die hun bocht makkelijk kunnen nemen, is dat voor mij een goede chauffeur, geen slechte.

            Bij het behalen van mijn rijbewijs A was het wel heel anders, bij de 'slalom' in het begin en de gevreesde 'acht' lekker vlot erdoor, soepel, en dan heb je meteen de opmerking "ja ik zie al dat het geen probleem zal zijn voor U, maak U maar klaar voor op de weg!"

            Heb er daar ook gezien die zaten constant te wiebelen, heel onzeker, en dan zag die examinator natuurlijk extra toe, gevolg; nog meer zenuwen,...

            Vertrouwen uitstralen doet veel, bij rijexamens. Bij eender welk examen, trouwens!
            Mijn Skoda

            Comment


            • #66
              stress is de grootste factor tot falen op het rijexamen. Studenten die de 2 uur voor het examen het nog perfect deden, kunnen dan soms de raarste stoten uithalen. En vooral: als men een fout maakt is het vaak om zeep. Men krijgt dan zoveel stress dat men nog meer fouten maakt. En net terwijl het merendeel van die eerste fouten absoluut geen probleem op zich vormen om gebuisd te worden.
              Ook niet vergeten de examinatoren krijgen maar maximaal 45 minuten waarin men u kan beoordelen. Daarom dat het parcours zo gevarieerd mogelijk moet zijn om net iet of wat een inschatting te kunnen maken. Maar zij weten net evengoed dat mensen door zenuwen rare dingen doen en net daarom is men vaak wat milder dan eigenlijk zou moeten.
              Op een examen beoordeelt men u eigenlijk op een paar peilers: wagenbeheersing en -kennis (dus kan je met een auto rijden en kun je de randorganen herkennen en bedienen), kennis verkeersreglement (de verkeersregels en -borden kennen en er ook naar handelen), verkeersinzicht (het is niet omdat je met een auto kan rijden en de regels kent dat je daarom ook kan rijden an sich. Je moet rekening houden met de andere verkeersdeelnemers en je rijstijl daaraan aanpassen.) Inzicht en regels overlappen elkaar dikwijls maar vaak ook niet. Een regel die ik mijn leerlingen altijd meegeef is: breng niemand in gevaar... en bij die niemand hoort ge zelf ook bij. En dat heeft op zich met regels niets te maken. Als je een ongeval kan vermijden door je voorrang af te geven handel je volgens goed inzicht. Geen enkele examinator die je daarvoor zal buizen.
              www.peugeotforum.be

              Comment


              • #67
                Uw hoofd moet volledig leeg zijn,geen gsm,sms of zo.
                Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.
                Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                Comment


                • #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                  stress is de grootste factor tot falen op het rijexamen. Studenten die de 2 uur voor het examen het nog perfect deden, kunnen dan soms de raarste stoten uithalen. En vooral: als men een fout maakt is het vaak om zeep. Men krijgt dan zoveel stress dat men nog meer fouten maakt. En net terwijl het merendeel van die eerste fouten absoluut geen probleem op zich vormen om gebuisd te worden.
                  Ook niet vergeten de examinatoren krijgen maar maximaal 45 minuten waarin men u kan beoordelen. Daarom dat het parcours zo gevarieerd mogelijk moet zijn om net iet of wat een inschatting te kunnen maken. Maar zij weten net evengoed dat mensen door zenuwen rare dingen doen en net daarom is men vaak wat milder dan eigenlijk zou moeten.
                  Op een examen beoordeelt men u eigenlijk op een paar peilers: wagenbeheersing en -kennis (dus kan je met een auto rijden en kun je de randorganen herkennen en bedienen), kennis verkeersreglement (de verkeersregels en -borden kennen en er ook naar handelen), verkeersinzicht (het is niet omdat je met een auto kan rijden en de regels kent dat je daarom ook kan rijden an sich. Je moet rekening houden met de andere verkeersdeelnemers en je rijstijl daaraan aanpassen.) Inzicht en regels overlappen elkaar dikwijls maar vaak ook niet. Een regel die ik mijn leerlingen altijd meegeef is: breng niemand in gevaar... en bij die niemand hoort ge zelf ook bij. En dat heeft op zich met regels niets te maken. Als je een ongeval kan vermijden door je voorrang af te geven handel je volgens goed inzicht. Geen enkele examinator die je daarvoor zal buizen.
                  Het wordt hoogtijd dat ze gaan verplichten om rijlessen te volgen met gebrevetteerde/gediplomeerde instructeurs. Niets anders...enkel via rijscholen dus.
                  Het gaat echt van kwaad naar erger op onze wegen. Daarstraks nog ééntje die tot driemaal toe geen richtingaanwijzers gebruikte, te snel reed en nog gouw even over een volle lijn begaf. En het is niet ééntje maar velen die ik dagelijks alle regels aan hun laars zie lappen, echt velen...
                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                  Comment


                  • #69
                    Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                    Het wordt hoogtijd dat ze gaan verplichten om rijlessen te volgen met gebrevetteerde/gediplomeerde instructeurs. Niets anders...enkel via rijscholen dus.
                    Het gaat echt van kwaad naar erger op onze wegen. Daarstraks nog ééntje die tot driemaal toe geen richtingaanwijzers gebruikte, te snel reed en nog gouw even over een volle lijn begaf. En het is niet ééntje maar velen die ik dagelijks alle regels aan hun laars zie lappen, echt velen...
                    Ik denk dat dat nog het beste is inderdaad! Of op zijn minst begeleiders verplichten om lessen te nemen en examen te doen zou ook al een verbetering zijn, dan kunnen de ouders nog steeds hun kinderen leren rijden (wat ik zelf wel fijn vond, want zo heb ik heel wat ervaring kunnen opdoen, via de rijschool zou ik nooit zoveel hebben rondgereden met voorlopig rijbewijs).

                    Gisteren reed ik ook achter een 'L' bij het oprijden van de autosnelweg. Komt uit de laatste bocht van de oprit aan 60 km/h (kon makkelijk sneller, ik rijd daar gewoonlijk +/- 100), vanaf de eerste stippellijn pinker op en aan 70 km/h rijdt ie op aan het einde van de oprit.
                    Ik heb gewoon rustig afstand gehouden omdat ik dat in het begin ook niet super vlot deed (wie wel??), maar ik ben toch nooit aan 70 opgereden en die pinker ging bij mij altijd pas aan als ik ertussen kon... Dat zijn nu toch echt dingen die de begeleider moet weten en opmerken...

                    Comment


                    • #70
                      er zijn ouders die met mij meerijden op de achterbank tijdens een les en die trekken toch dikwijls hun ogen open. Ik zeg alles, maar dan ook alles wat de leerling moet doen, geef er commentaar op maar op een positieve manier en vooral rijd ermee op plaatsen waar zij nooit zouden durven rijden. En dat is niet omdat ik extra pedalen heb, maar omdat ik echt als tweede chauffeur meerijd. Als je goede uitleg geeft gaat het rijden bijna vanzelf. En het is dan heel belangrijk om niet alles op 1 punt te laten samenkomen zoals ouders wel doen: hier naar rechts, pinken, remmen, kijken,... want dan is de leerling (zeker in het begin) helemaal van zijn melk. Alles rustig en goed op tijd aangeven en het komt allemaal goed.
                      Eerste les is leren vertrekken en remtechniek aanleren, maar na een uurtje stop ik daar al mee en ga ik ermee op rijkswegen en rustige boerenbaantjes mee rijden. Ze rijden dan al hun eerste 70 km/h (die ze van mij moeten rijden). 't is daar dat ze al hun eerste les kijktechniek meekrijgen van niet naar het verkeer dat van de andere kant komt te kijken, maar om er langs te kijken zodat ze niet het gevoel krijgen dat de andere auto's te dicht bij hun auto komen.
                      De ouder die dan op de achterbank zit: nou, zo leg ik het dus niet uit...
                      Persoonlijk vind ik het grootse voordeel van een instructeur dat deze in alle omstandigheden rustig blijft en de leerling de kans geeft op een gecontroleerde manier fouten te maken en daar uit te leren. Als dat met de ouders gebeurd eindigt dat vaak in ruzie.
                      Last edited by flappy; 21/07/2014, 14:37.
                      www.peugeotforum.be

                      Comment


                      • #71
                        De ene instructeur is blijkbaar de andere niet. Als ik Flappy zijn commentaar hierboven lees, denk ik: 'ja, zo moet het!'. Terwijl ik in mijn omgeving toch vaak merk dat enkel de vaste examenparcours eindeloos worden afgereden, en dat er vnl. truukjes geleerd worden om die paar manoeuvres toch maar te doen slagen, maar dan specifiek met de auto van de rijschool.


                        .
                        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                        Comment


                        • #72
                          Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                          De ene instructeur is blijkbaar de andere niet. Als ik Flappy zijn commentaar hierboven lees, denk ik: 'ja, zo moet het!'. Terwijl ik in mijn omgeving toch vaak merk dat enkel de vaste examenparcours eindeloos worden afgereden, en dat er vnl. truukjes geleerd worden om die paar manoeuvres toch maar te doen slagen, maar dan specifiek met de auto van de rijschool.


                          .
                          Lekker handig, ik vind dat het wel mag ook!
                          Net voor mijn examen reed ik exact hetzelfde parcours als op het examen wel 3 opmerkingen 2 voor voorrang van rechts (auto zit nog 100m id straat dan stop ik niet) en oversteken op een baan waar een vrachtwagen afkwam. (je moet maar eens stilvallen)
                          Bij mijn B+E enkel een opmerking gekregen dat ik te vlot reed met een aanhangwagen wat wil je 200pk en een lege aanhanger (als ze van voor 2004 zijn mogen ze leeg zijn, anders moeten ze de helft vol zijn).

                          Ik had liever van een rijschool alles geleerd want mijn ma heeft mij verkeerd leren schakelen (vooral het verkeerd gebruik van de koppeling) heel beu om daar nu vanaf te geraken!
                          Polo 6n 1.4

                          Comment


                          • #73
                            ik rijd ook de examenparcours maar niet alleen zoals inderdaad een deel van mijn collega's. Mijn doel is dat ze op het einde gelijk waar examen kunnen afleggen en niet specifiek in dat examencentrum.

                            Het is wel soms jammer dat er op sommige examenroutes er ergens een punt bijzit waar je als beginnende chauffeur zonder veel ervaring soms in de val gelokt wordt. Wij als instructeus kennen die punten en elke les wordt zo'n punt toch wel grondig overlopen. Dat is dan een voordeel dat je hebt tov begeleiding met een prive persoon. Die kent die punten niet... enfin die zou die wel kennen als die eens rondloopt in de wachtzaal van een examencentrum. Daar hangt normaal gezien altijd wel ergens een kaart met de punten waar men langsrijdt. Als die er niet hangt dan kan je die normaal gezien vragen aan de balie. Dat is informatie die men moet geven.
                            www.peugeotforum.be

                            Comment


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                              Persoonlijk vind ik het grootse voordeel van een instructeur dat deze in alle omstandigheden rustig blijft en de leerling de kans geeft op een gecontroleerde manier fouten te maken en daar uit te leren. Als dat met de ouders gebeurd eindigt dat vaak in ruzie.
                              Verschil is ook dat de leerling zijn puberteit heeft meegemaakt met zijn ouders en dus niet meer de autoriteit van zijn/haar ouders zomaar aanneemt. Dat ligt met een betaalde lesgever al wat anders.

                              Comment


                              • #75
                                gedeeltelijk waar

                                feit blijft dat men niet weet hoe les te geven, vaak dingen niet zegt die wel gezegd moeten worden, veel te laat handelt en men zijn eigen incompetentie als lesgever op zijn leerling uitwerkt. Dat een leerling niet goed rijdt is voor het overgrote deel te wijten aan de lesgever zelf. Je moet je als lesgever voortdurend in vraag stellen en je methode afstemmen op de leerling die je voor je hebt. Doe je dat niet, wordt het een frustrerende job...
                                www.peugeotforum.be

                                Comment


                                • #76
                                  Veel lesgevende ouders hebben zelf nooit leren rijden zoals het hoort. Bovendien komen sommigen amper op de baan.
                                  Kijktechnieken, ideale zitpositie... als je ze bezig ziet in het dagelijkse verkeer.
                                  2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                                  Comment


                                  • #77
                                    Idd, zelf ook leren rijden met mijn ma, ben ik blij dat ik niet rij zoals haar! Denkt dat ze voorang heeft als ze hare pinker opzet, zit op 2cm van haar stuur, speigel om te kijken als er vanachter iets afkomt kent ze ook niet,... 'te traag' rijden, onder het motto tks niet omdat ge 70 moogtdat ge ook 70 moet rijden ( in normale omstandigheden dus he),...

                                    Ik heb suuper veel bijgeleerd toen ik mijn vast had en alleen op baan was.
                                    2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

                                    1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

                                    2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

                                    2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

                                    Comment


                                    • #78
                                      Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                                      Veel lesgevende ouders hebben zelf nooit leren rijden zoals het hoort. Bovendien komen sommigen amper op de baan.
                                      Kijktechnieken, ideale zitpositie... als je ze bezig ziet in het dagelijkse verkeer.
                                      voila, daar zit het hem.
                                      mijn zus heeft een beperkte cursus gevolg met rijschool (6uurtjes dacht ik) en daarna met men ma als begeleider...

                                      laat ons zeggen dat ik mijn zus heb leren parkeren en mee gaan rondtoeren. ook al had ik mijn rijbewijs nog niet lang genoeg om wettelijk begeleider te mogen zijn. vele ouders hebben het rijbewijs vroeger 'gekregen' of er zijn al zodanig veel regels veranderd dat die ze totaal niet kennen. men stiefpa heeft ooit een boete gekregen omdat die van aalst tot aan de kust op het middenvak was blijven rijden. en maar van zijne tak maken dat die flikken hem pesten, en dat het onzin is want hij rijd al 20jaar lang elke dag van aalst naar brussel op middenvak.

                                      die chauffeurs die al 20jaar lang zonder ongelukken rijden, da zijn diegenen die denken dat ze kunnen rijden en die aanvaarden geen tegenstand van een 20jarige die pas zijn theorie heeft moeten leren

                                      Comment


                                      • #79
                                        Ik denk dat de generatie 'gekregen rijbewijzen' zich toch niet zo heel vaak meer zal ontfermen over leerling bestuurders, of zijn hier nog 'actieve' omi's en opi's online ? :-)

                                        @ Flappy, is het echt zo dat je in een examencentrum kan binnenwandelen, in afwachting van je praktijkexamen, en daar naar een kaart vragen met punten waar men evt langsrijdt ?

                                        Comment


                                        • #80
                                          Ik rij nu nog zelf met een L met men vader langs mij. Ik merk wel dat er toch af en toe dingen zijn die hij niet helemaal juist doet of zelfs volledig fout. Zo als hier al aangehaald is het schakelen.

                                          Nu moet ik kiezen voor ik mijn examen ga afleggen nog een aantal uren rijles volgen om de dingen die ik fout doe er uit te hallen of een vrij zeldzame Ford Sierra mk1 xr4i te kopen.

                                          Maar ontopic zelfs enkel de uitleg van een instructeur was al goed om vele dingen die fout aangeleerd zijn er uit te halen maar er zijn dingen die ik er niet uit krijg. Maar volgens mij begin je pas ervaring op te doen als je alleen begint te rijden. Als ik hier vertrek aan de garage om de wagen weg te zetten op een parkeerplaat dan zijn er bochten die ik wel in 2de kan nemen zonder gevaarlijk te zijn die ik met mijn vader langs mij enkel in eerste kan doen. Omdat ik het dan gewoon niet kan in 2de.
                                          RIP Den borre!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X