Oorspronkelijk geplaatst door zipo
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Rijden met een "L"
Collapse
X
-
Last edited by J_o_n_a_s_; 22/07/2014, 14:00.RIP Den borre!
-
En als je rijlessen gat verplichten voor het behalen van een rijbewijs gaan er nog meer jongeren zijn die het rijbewijs niet gaan halen wegens te duur. Verzekeringen zijn veel te duur beste prijs dat ik kon krijgen voor mijn focus op mijn naam was op voorwaarden dat mijn vader 3 verzekeringen had bij de maatschappij waar van verplicht 1 en ander voertuig moest zijn dan was de prijs 1556 euro dat is meer dan dat ik de wagen heb betaalt. Tel daar dan de wegentaks en dan nog eens rijlessen. Voor mij kost het nu al genoeg geld hoor.Last edited by J_o_n_a_s_; 22/07/2014, 14:18.RIP Den borre!
Comment
-
Rijles 1 met pa;
"Alles wat ge in uw spiegel bezig ziet, dat is achter U, daar moet ge U niks van aantrekken!"
Rijles 2 met ma;
"WAT DOET GIJ NU, GE MOOGT HIER 70 HE!!!"
(naald raakte het streepje van de 70 niet eens)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door zipo Bekijk Berichten@ Flappy, is het echt zo dat je in een examencentrum kan binnenwandelen, in afwachting van je praktijkexamen, en daar naar een kaart vragen met punten waar men evt langsrijdt ?
Comment
-
er hangt 9 op 10 een kaart in de wachtzaal waar alle punten opstaan. Hangt die er niet, moet men u die informatie geven. Ik ga niet beweren dat ze u een kaart gaan meegeven
betreffende Jonas: ik ben niet met u eens dat je vanaf het begin niet correct zou rijden. Dat ligt dan volledig aan de instructeur/begeleider die het u fout of onvolledig uitlegt. Gij als leerling wet het niet en hangt dan ook volledig af van hetgeen u gezegd of getoond wordt. Hoe juister het u getoond wordt vanaf het begin, hoe groter de kans is dat ge dat gedrag gaat verder zetten. Ik kan u alleen maar aanraden om wat lessen te nemen. Een goede instructeur haalt die er rap uit met wat gerichte oefeningen.
Wat wel meespeelt in hoe snel uw leercurve gaat is de inzet van de leerling zelf. Als de motivatie er niet is, kan ik urenlang alles uitleggen maar het resultaat gaat er niet zijn. Als ik leerlingen aanraadt om toch ook met thuis te gaan oefenen tussen de rijlessen, zijn erbij die altijd excuses hebben waarom ze het niet gedaan hebben: te veel regen, te warm, te veel zon, te druk, te dit, te dat... ik heb al de zotste excuses horen voorbij komen. Ik wijs hen daar ook op. Maar het zijn vaak diegenen waar mama en papa de rekening betalen die zich er weinig van aantrekken. Zij die hun lessen zelf betalen weten hoe duur het kost en doen er vaak alles aan om dingen te leren.
Motivatie zoekt ge zelf, die kan ik u niet geven.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtener hangt 9 op 10 een kaart in de wachtzaal waar alle punten opstaan. Hangt die er niet, moet men u die informatie geven. Ik ga niet beweren dat ze u een kaart gaan meegeven
betreffende Jonas: ik ben niet met u eens dat je vanaf het begin niet correct zou rijden. Dat ligt dan volledig aan de instructeur/begeleider die het u fout of onvolledig uitlegt. Gij als leerling wet het niet en hangt dan ook volledig af van hetgeen u gezegd of getoond wordt. Hoe juister het u getoond wordt vanaf het begin, hoe groter de kans is dat ge dat gedrag gaat verder zetten. Ik kan u alleen maar aanraden om wat lessen te nemen. Een goede instructeur haalt die er rap uit met wat gerichte oefeningen.
Wat wel meespeelt in hoe snel uw leercurve gaat is de inzet van de leerling zelf. Als de motivatie er niet is, kan ik urenlang alles uitleggen maar het resultaat gaat er niet zijn. Als ik leerlingen aanraadt om toch ook met thuis te gaan oefenen tussen de rijlessen, zijn erbij die altijd excuses hebben waarom ze het niet gedaan hebben: te veel regen, te warm, te veel zon, te druk, te dit, te dat... ik heb al de zotste excuses horen voorbij komen. Ik wijs hen daar ook op. Maar het zijn vaak diegenen waar mama en papa de rekening betalen die zich er weinig van aantrekken. Zij die hun lessen zelf betalen weten hoe duur het kost en doen er vaak alles aan om dingen te leren.
Motivatie zoekt ge zelf, die kan ik u niet geven.RIP Den borre!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door J_o_n_a_s_ Bekijk BerichtenDat bedoelden ik ook het is me fout aangeleerd maar na enkele maanden de juiste uitleg gekregen en dan ging het schakelen ook ineens een stuk beter. En dan vooral het remmen op de motor. Men vader zij dat ik dat niet hoede te doen en de wagen gewoon in neutraal te zetten maar ik probeerden het terug schakelen wel maar het lukte me niet echt enkele maanden later zij de instructeur me dat je moet terug schakelen heeft me dit dan een duidelijk uitgelegd ik stapte de volgende keer in de wagen en het ging zonder problemen. Maar als ik nu nog iets fout doe zeg ik altijd tegen mijn vader wat gij mij niet verteld kan ik niet wetten. Want ik hoorde een verhaal van en meisje dat voor haar eerste keer in de auto stapte heel haar uitleg gekregen van de instructeur. Die zegt je mag vertrekken of heb je nog vragen? Ze zegt ja ik heb nog een vraag. Er zijn 3 pedalen en ik heb maar 2 voeten hoe lossen we dat op? Dit is het perfecte voorbeeld van wat je niet verteld aan de leerling kan hij ook niet wetten.
Comment
-
dan heeft die instructeur dat van die pedalen niet uitgelegd
ik leg uit hoe je een auto laat remmen: eerst door gas te lossen, daarna door te remmen en als laatste door terug te schakelen. Daarom dat je met de rechtervoet het rempedaal en het gaspedaal bedient. In normale omstandigheden ga je om te vertragen je gas lossen en met die voet de rem bedienen, maw geen gas geven en remmen tegelijkertijd. Daarom 3 pedalen en maar 2 voeten. Foute remtechniek is een geldige reden om u te laten buizen.
Ik leg zelfs kort uit hoe ze de versnellingspook moeten vasthouden en waarom dat schakelschema op de pook staat.
Maar dat zijn allemaal zaken waar je in het begin niet teveel op moet doorgaan. Ze krijgen anders teveel informatie die ze toch niet kunnen onthouden. Het is door te doen en te herhalen en er uitleg bij te blijven geven dat de leerling het blijvend kan onthouden.
En nog eentje: slechte vragen bestaan niet, slechte antwoorden wel...
Comment
-
Op mijn zogezegd eerste rijles trok mijn pa de handrem op, hij vond dat ik te rap door de bocht aan het gaan was. Tuurlijk breekt dat spel uit, ikke volle bak tegensturen, en de boel op het gas door de bocht gesleurd (RWD Ford Sierra).
Ik reed eigenlijk al een hele tijd met de auto, maar dat wist pa natuurlijk niet. Handrem optrekken had hij nog nooit gedaan, en had er geen idee van wat dat eigenlijk teweeg bracht.
.2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk BerichtenOp mijn zogezegd eerste rijles trok mijn pa de handrem op, hij vond dat ik te rap door de bocht aan het gaan was. Tuurlijk breekt dat spel uit, ikke volle bak tegensturen, en de boel op het gas door de bocht gesleurd (RWD Ford Sierra).
Ik reed eigenlijk al een hele tijd met de auto, maar dat wist pa natuurlijk niet. Handrem optrekken had hij nog nooit gedaan, en had er geen idee van wat dat eigenlijk teweeg bracht.
.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk BerichtenOp mijn zogezegd eerste rijles trok mijn pa de handrem op, hij vond dat ik te rap door de bocht aan het gaan was. Tuurlijk breekt dat spel uit, ikke volle bak tegensturen, en de boel op het gas door de bocht gesleurd (RWD Ford Sierra).
Ik reed eigenlijk al een hele tijd met de auto, maar dat wist pa natuurlijk niet. Handrem optrekken had hij nog nooit gedaan, en had er geen idee van wat dat eigenlijk teweeg bracht.
.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk BerichtenIs dat echt?RIP Den borre!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door J_o_n_a_s_ Bekijk BerichtenNu moet ik kiezen voor ik mijn examen ga afleggen nog een aantal uren rijles volgen om de dingen die ik fout doe er uit te hallen of een vrij zeldzame Ford Sierra mk1 xr4i te kopen.
E30SHOP.be - Alles voor uw BMW E30.
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.
Comment
-
@flappy
Hoe stel je je spiegels correct af? Das mij ooit uitgelegd geweest met 2/3 van de lucht zien en 1/3 auto of iets in die aard?
Comment
-
Je mag de zijkant van de auto eigenlijk net niet zien.
Je moet ervoor zorgen dat de moment dat je een object niet meer in je binnenspiegel ziet het zichtbaar is in je zijspiegel. Dan heb je geen dode hoek.
Maar voor beginnende leerlingen is het gemakkelijk om nog net de klinken te zien ofzo. Geeft meer dieptezicht.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk BerichtenIk zou voor optie 1 gaan... Heb zelf ook de basis geleerd met m'n pa, en dan nog 10u via rijschool, wat echt veel geholpen heeft. Want daar zeggen ze allemaal details waar je moet op letten etc. wat je pa niet zegt. Het eerste wat ik mocht afleren, was de manier waarop ik bvb de verkeerslichten naderde; NIET koppeling inhouden (of in neutraal zetten) en laten uitbollen, maar terugschakelen.
Dit doe ik met de eigen auto veel milder. Een nieuwe koppeling kost nog steeds minder dan een set remblokken.
Comment
-
als je de horizon achter je als referentie neemt komt het ongeveer neer op 2/3 van de spiegel gericht naar de grond, 1/3 naar de lucht
achterzijde van de auto moet net zichtbaar zijn zodat je die punten kan gebruiken bij het achteruitrijden van de auto. Binnenspiegel afstellen zodat die maximaal achter de bestuurder het verkeer in zicht brengt. Als je binnenspiegel groot genoeg is, zet dan de achterruit netjes in het midden.
De klinken zien is niet voor dieptezicht wel als referentiepunt voor het parkeren... bij mij toch in de leswagen. Bij het parkeren achter een auto zoeken we een paar punten: hoever langs de auto gaan staan achter welke je wil parkeren (mijn armlengte ofwel de buitenspiegels van beide wagens met ongeveer 20 tot 25 cm ertussen), tot waar achteruit rijden (kijken in achterste zijruit van de leswagen tot de achterkant van de andere wagen ongeveer in het midden zit van die ruit), indraaien tot 45° (klink in rechterspiegel moet dan voor de leerling op een bepaalde plaats staan tov de stoeprand, de leerling onthoudt dat referentiepunt), recht achteruitrijden (tot klink in linkerspiegel een bepaald referentiepunt heeft, leerling onthoudt referentiepunt), dan links indraaien tot we mooi langs de stoep staan. Op die manier leer ik iemand op een goed kwartier parkeren. Ik gebruik nooit de wagen voor ons als referentiepunt omdat je tijdens het examen soms achter een vrachtwagen moet parkeren. Daar sta je dan met je referentiepunten als je bijna een meter van de stoeprand afstaat en maar niet snapt hoe dat komt... Die referentiepunten van de klinken vallen na een tijdje weg en dan beginnen ze op gevoel te parkeren. Ik laat ze ook op een oefenterrein uit een parkeerplaats rijden die veel te klein is, en als ze eruit zijn: wel, ge zijt eruit geraakt, dat wil ook zeggen dat ge er in geraakt wat dan ook 8 op 10 lukt. Parkeren in de stad: we rijden in drukke winkelstraat en zie een plaats die groot genoeg is. Hier parkeren: leerling slaagt wit uit. Laat ze een eerste keer prutsen omdat ze door de zenuwen het niet kunnen. Tweede keer: nu referentiepunten gebruiken die ik u geleerd heb. Zonder problemen geparkeerd... meestal toch.
Comment
-
en natuurlijk spiegels afstellen doe je als laatste: eerst zithouding, stuur, en dan pas spiegels
als laatste indien mogelijk bij de auto: hoogte gordel afstellen
zithouding instellen (want dat hebben veel mensen dus niet door hoe dat moet, zelfs autojournalisten niet als ik hun commentaar lees)
1. lengte instellen: linkerbeen moet nog wat gebogen staan zodat men vlot het ontkoppelingspedaal kan indrukken
2. rugleuning: polsen moeten ongeveer op de bovenste stuurrand liggen met schouders tegen de rugleuning. Rugleuning moet altijd recht genoeg staan.
3. hoogte: zonneklep naar beneden en men moet daar net kunnen onderzien. Anders heeft zonneklep geen enkele nut bij laagstaande zon
4. hoogte hoofdsteun: bovenzijde hoofd komt gelijk met bovenzijde hoofdsteun. Indien niet mogelijk wegens te grote lengte, hoofdsteun zo hoog mogelijk
Comment
Comment