Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zuid-Afrikaanse auto importeren in Belgie

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Zuid-Afrikaanse auto importeren in Belgie

Goeiedag!

Ik heb een vreemde vraag.

In december van dit jaar vertrek ik voor een 8maand durende overland expeditie van Kaapstad (Zuid-Afrika) naar Londen.
    Ik heb onlangs een voertuig aangekocht in Zuid-Afrika (Toyota Hilux) en zou die graag bij aankomst in Europa importeren in Belgie. De vraag is hoe dit in zn werk gaat. Ik weet niet waar gestart om dit probleem op te lossen.

Het zou me ENORM helpen indien iemand me wat verder kon helpen met
    - greencard voor europa (waar te verkrijgen) ik kom via Istanbul binnen in Europa.
    - importeren in Belgie (voorwaarden, kosten, hoe lang duurt het)
    - homologeren (stuurwiel is aan de rechterkant van de auto)
    - keuren

Moet er nog btw betaald worden bij het importeren? Het is een tweedehands jeep met meer dan 200.000km.

Alvast bedankt

Pieter-Jan

Import van buiten de EU = BTW + importbelasting.

Comment

Alvast bedankt voor de info.
      Is er geen mogelijkheid om die belasting niet te moeten betalen?

Wat indien we regelen dat het voertuig van een 'particulier' gekocht is en zelf het aankoopbedrag zelf herbepalen?
      In hoeverre wordt alles gecontroleerd?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pjverschaeve Bekijk Berichten
        Alvast bedankt voor de info.
        Is er geen mogelijkheid om die belasting niet te moeten betalen?
        ?
        hier in Belgie moet je altijd belastingen betalen, wat een domme vraag.

Comment

ik hoorde net om eventuel een nieuw golfke 1 nog gauw te kopen, en stuitte op het antwoord dat je nix uit z-afrika mocht uitvoeren

zever dus

Comment

hmm inderdaad, crappy regels!!
            Als het een auto uit de EU is moet er geen btw betaald worden blijkbaar
            maar in dit geval de volle 21 procent, ook al heb ik al btw betaald in buitenland.
            dit wil zeggen op een bedrag van 13500eu iets meer dan 5000eu importbelasting ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
              ik hoorde net om eventuel een nieuw golfke 1 nog gauw te kopen, en stuitte op het antwoord dat je nix uit z-afrika mocht uitvoeren

zever dus
              inderdaad zever. ben hier nu al een klein jaar en heb al heel wat mensen auto's zien uitvoeren.
              Het komt er gewoon op aan om de importtaxen te betalen in je finaal land.
              De nieuwe golf citi sports zijn inderdaad supermachtig hier. indien je de kans hebt zeker doen ... maar ja, je ziet .. de kosten

Het probleem voor mijn plan is dat ik een carnet de passage nodig heb voor afrika en middel oosten = bewijs aan de douane dat je de auto niet in hun land gaat verkopen. Terug een charme-loos iets die bergen papier, telefoonkosten, zweet en geld kost.

Ik raak meer en meer gedemotiveerd om de wereld te verkennen door al die domme bureaucratie! Waar is de tijd dat je kon gaan en staan waar je wilde indien je het voor elkaar kreeg

Comment

Als de auto onderdeel uitmaakt van een verhuisboedel is er volgens mij een 0-tarief van toepassing. Vroeger heb ik in elk geval een BMW aangegeven voor een klant die deel uitmaakte van zijn verhuisboedel en dat was aangegeven onder 0-tarief. Tenzij intussen die regels veranderd zouden zijn (maar ik denk het eigenlijk niet).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

zever dus
                  Geen zever.

Citigolf mag niet uitgevoerd worden zo ver als ik (en de vw-freaks van cleaned.be) weten...over de rest heb ik niks gezegd

Emmissienormen van nieuwe karren enzo, Citi heeft alleen euro2...en da's nie veel
                  Oorspronkelijk geplaatst door Daxter
                  Zelfs als ge met uw stuur draait, voelde den auto bewegen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pjverschaeve Bekijk Berichten
                    hmm inderdaad, crappy regels!!
                    Als het een auto uit de EU is moet er geen btw betaald worden blijkbaar
                    maar in dit geval de volle 21 procent, ook al heb ik al btw betaald in buitenland.
                    dit wil zeggen op een bedrag van 13500eu iets meer dan 5000eu importbelasting ...

fout, importbelasing word betaald op de auto + verzendingskosten van de auto.

dus bvbeeld auto 13500, shipment to europe 1000 euro is op 14500 euro belast worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rambler Bekijk Berichten
                      Als de auto onderdeel uitmaakt van een verhuisboedel is er volgens mij een 0-tarief van toepassing. Vroeger heb ik in elk geval een BMW aangegeven voor een klant die deel uitmaakte van zijn verhuisboedel en dat was aangegeven onder 0-tarief. Tenzij intussen die regels veranderd zouden zijn (maar ik denk het eigenlijk niet).
                      Niet voor landen buiten de EG. Ik ken een jongedame die naar Noorwegen is verhuisd en daar 25.000€ moet betalen als ze haar auto wil laten overkomen. (Volvo C30 1.8 1j oud)

Uiteindelijk gaat ze hem verkopen en dan een klein autotje daar kopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                        fout, importbelasing word betaald op de auto + verzendingskosten van de auto.

dus bvbeeld auto 13500, shipment to europe 1000 euro is op 14500 euro belast worden.
                        Niet helemaal...

Op die 14500EU betaal je 10% importtax voor 'n personenwagen, of 22% importtax voor 'n lichte vracht.

In het geval van de topicopener:

Stel dat de auto op papier 9.000EU kost:

Transportkosten bv 1000EU

Totaal = 10.000

Import lichte vracht: 2200EU

Totaal 12200EU

BTW 21% op 12.200EU = 2562EU

Totaal = 14762EU

Of dus 4762EU aan totale taxen, bijna 50% van de waarde van de auto...

Je kan echter wel het transport dedouaneren in gelijk welk land van de EU, en daar belastingen betalen...
                        ----------------------------------------------------------------------------------
                        2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
                        2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
                        Pictures here: BMW 7 Series
                        1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
                        Pictures here: Diablo

--------------------------------------------------------------------------------------------
                        It's like being in command of the Battlestar Galactica:
                        It might need half a starsystem to turn around,
                        but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
                        Cylons have respect for it...

--------------------------------------------------------------------------------------------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                          He, weer iets bijgeleerd!
                          In Luxemburg zijn diensten @6%.
                          Staat allemaal online, maar hoe dat juist in z'n werk gaat weet ik niet...
                          blijft 'n feit dat het allemaal belachelijk duur is
                          ----------------------------------------------------------------------------------
                          2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
                          2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
                          Pictures here: BMW 7 Series
                          1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
                          Pictures here: Diablo

It's like being in command of the Battlestar Galactica:
                          It might need half a starsystem to turn around,
                          but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
                          Cylons have respect for it...

Comment

Working...
                          X