Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verplicht ritsen.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Verplicht ritsen.

Etienne Schouppe wil ritsen verplichten

di 17/11/2009 - 06:52 Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) wil ritsen of beurtelings invoegen op bepaalde wegen verplichten. Dat schrijft Het Nieuwsblad. Nu geldt er alleen een aanbeveling om te ritsen.

Belga
    Schouppe is bezig met een grote hervorming van de wegcode. Sommige verkeersborden zouden volledig verdwijnen, andere moeten worden aangepast aan de Europese normen.
    Schouppe wil bijvoorbeeld beurtelings parkeren afschaffen. "Beurtelings parkeren in het midden van de maand geeft op vele plaatsen aanleiding tot tal van problemen. Auto's die de 15e van de maand nog altijd goed geparkeerd zijn en andere die de 16e moeten veranderen. Dat geeft op vele plaatsen aanleiding tot een echte kakofonie met gevaarlijke verkeerssituaties." Schouppe wil "vaste alternatieven".
    De staatssecretaris wil motorrijders ook de officiële toelating geven om te zigzaggen tussen files. De hervormde wegcode zou moeten ingaan begin 2011.
    bron: deredactie.be

Verplicht ritsen: eindelijk. (al zijn de meeste Belgen daar blijkbaar nog niet klaar voor, getuige de vaak oerdomme reacties op hln.be)
    Beurtelings parkeren afschaffen: eindelijk.
    Zigzaggende motorrijders: euh...? Lijkt me niet echt veilig...

hoe gaan ze dat ritsen checken?

Comment

Verplicht ritsen, het wordt inderdaad tijd... Maar we gaan nog wat zien denk ik want de helft beseft volgens mij nog steeds niet dat dit alles vlotter laat vooruit gaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FroFro Bekijk Berichten
        hoe gaan ze dat ritsen checken?
        Een ritspaal zetten?
        Last edited by ; 17/11/2009, 13:52.

Comment

ik las het net ook op deredactie.be, effe de pol meegedaan of u nu ook vanzelf al ritst... schokkend resultaat want 93% zei blijkbaar ja!

Waarom kom ik dan altijd enkel die 7% anderen tegen?

Comment

Dat ritsen is eenvoudig te checken... Als je nu ritst vanaf het wegvak dat wegvalt, en je tikt daarbij een bestuurder aan die op het rijvak rijdt dat niet wegvalt, ben je in fout want je hebt een manoever gedaan (verandering van rijstrook, voorrang geven aan iedereen). Sla de verantwoordelijkheid hier om, en je kan al met een geruster hart doorduwen.

Zigzaggende motorrijders is eigenlijk een verkeerde benaming. Het gaat over het filefiltreren waar nu nog niet een wettelijke structuur rond is.

Ik vind eigenlijk dat het met ritsen redelijk meevalt. Op de E40 in Herent rijden veel bestuurders al door tot op het einde, en is het eigenlijk 1 op 7 die eens een auto of twee te vroeg invoegt, maar dat is alles. Op de ring rond Geel is de situatie helemaal anders, maar dat ligt dan door die enkelen die in het midden van de rijbaan gaan rijden en zo de boel ophouden.
            Last edited by ; 17/11/2009, 14:01.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
              Ik vind eigenlijk dat het met ritsen redelijk meevalt. Op de E40 in Herent rijden veel bestuurders al door tot op het einde, en is het eigenlijk 1 op 7 die eens een auto of twee te vroeg invoegt, maar dat is alles. Op de ring rond Geel is de situatie helemaal anders, maar dat ligt dan door die enkelen die in het midden van de rijbaan gaan rijden en zo de boel ophouden.
              Ik heb de indruk dat het heel streekgebonden is. In Brussel: totaal geen probleem. In Antwerpen: daar wordt je vaak zelfs geblokkeerd als je zélf voorrang hebt (rechtse vak valt weg). In de Kempen: regelrechte ramp, bekrompen provinciementaliteit.
              AutoMinded.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dogzilla Bekijk Berichten
                ik las het net ook op deredactie.be, effe de pol meegedaan of u nu ook vanzelf al ritst... schokkend resultaat want 93% zei blijkbaar ja!

Tiens, ik ook. Passeren we dan elke dag hetzelfde traject?

Dat ritsen is eenvoudig te checken... Als je nu ritst vanaf het wegvak dat wegvalt, en je tikt daarbij een bestuurder aan die op het rijvak rijdt dat niet wegvalt, ben je in fout want je hebt een manoever gedaan (verandering van rijstrook, voorrang geven aan iedereen). Sla de verantwoordelijkheid hier om, en je kan al met een geruster hart doorduwen.

Zigzaggende motorrijders is eigenlijk een verkeerde benaming. Het gaat over het filefiltreren waar nu nog niet een wettelijke structuur rond is.

Wat 'n gezeik.

Het moet gewoon in de kop van de burger doordringen. Als ze jouw regel toepassen wordt er alleen maar agressiever geritst, wat nog veel meer frustratie met de anderen zal meebrengen. Het feit dat je het woord 'doorduwen' gebruikt zeg imo al veel...
                1991 BMW E30 318is

Comment

Eh, je weet toch hoe de voorrangsregeling zit bij ritsen? Wel, wil je ritsen verplicht maken, ga je die voorrangsregeling moeten aanpassen.

Comment

Eh, je weet toch hoe de voorrangsregeling zit bij ritsen? Wel, wil je ritsen verplicht maken, ga je die voorrangsregeling moeten aanpassen.
                    Ja, klopt. Maar sta dan ook even stil bij de gevolgen...
                    Je weet zo wat er gaat gebeuren...
                    1991 BMW E30 318is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten
                      Ik heb de indruk dat het heel streekgebonden is. In Brussel: totaal geen probleem. In Antwerpen: daar wordt je vaak zelfs geblokkeerd als je zélf voorrang hebt (rechtse vak valt weg). In de Kempen: regelrechte ramp, bekrompen provinciementaliteit.
                      ik zeg niet dat het niet kan, zie bushaltes met verdrijversvlakken doie op de rijbaan zijn geschilderd
                      maar meestal is het toch het links vak dat eerst wegvalt

over welke situatie spreek je
                      (konijnepijp is er 1)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                        ik zeg niet dat het niet kan, zie bushaltes met verdrijversvlakken doie op de rijbaan zijn geschilderd
                        maar meestal is het toch het links vak dat eerst wegvalt

over welke situatie spreek je
                        (konijnepijp is er 1)
                        • Verbindingsstuk om van de Generaal Lemanstraat de Singel op te rijden, men blokkeert vaak nog liever het hele kruispunt dan de rechterstrook te gebruiken. En als je dat zelf dan wel doet, dan zitten ze aan het einde van het verbindingsstuk te kutten om je er niet tussen te moeten laten (terwijl ze voorrangsplichtig zijn, maar wie weet dat?)
                        • Ring van Antwerpen, komende van de Craeybeckxtunnel.
                        • Oprit Ring van Antwerpen, via de Grote Steenweg in Berchem. Ik heb het dan wel over het wegvallen van de rijstrook op de oprit zelf. Bij het invoegen op de Ring zelf moet uiteraard voorrang verleend worden.
                        AutoMinded.be

Comment

Schouppe vond dat het niet kon dat hij al twee volle dagen niet met z'n lelijke smoel op tv was geweest na de aankondiging van de kilometerheffing. Met dit voorstel is 'm dat weer eens gelukt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                            Schouppe vond dat het niet kon dat hij al twee volle dagen niet met z'n lelijke smoel op tv was geweest na de aankondiging van de kilometerheffing. Met dit voorstel is 'm dat weer eens gelukt.
                            dat ze die kerel op die plaats hebben gezet, wie begrijpt dat nou behalve de krokodillen van cdenv

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten
                              • Verbindingsstuk om van de Generaal Lemanstraat de Singel op te rijden, men blokkeert vaak nog liever het hele kruispunt dan de rechterstrook te gebruiken. En als je dat zelf dan wel doet, dan zitten ze aan het einde van het verbindingsstuk te kutten om je er niet tussen te moeten laten (terwijl ze voorrangsplichtig zijn, maar wie weet dat?)
                              • Ring van Antwerpen, komende van de Craeybeckxtunnel.
                              • Oprit Ring van Antwerpen, via de Grote Steenweg in Berchem. Ik heb het dan wel over het wegvallen van de rijstrook op de oprit zelf. Bij het invoegen op de Ring zelf moet uiteraard voorrang verleend worden.
                              zou in feite allemaal als het technisch kan moeten worden aangepast
                              maar ja andere prio's zeker

Comment

Het knooppunt in Sint-Stevens-Woluwe zou ook iets kunnen verbeteren denk ik...
                                1991 BMW E30 318is

Comment

Van mij hoeven ze dat niet aan te passen, ik vind het wel leuk om daar rechtszekerheid te hebben als "ritser".
                                  AutoMinded.be

Comment

Goed idee Maar daar stopt het volgens mij.Ik zie veel mensen het doen en dan enkele die gewoon aan uw kont blijven plakken. Vanochtend nog één gehad, ik wou die andere nog tusselanten, maar ie stond al achter hem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dogzilla Bekijk Berichten

Een groot deel van die 93% weet volgens mij niet eens wat JUIST ritsen betekent!
                                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Schijnbaar, wordt het nu zwart of blijft het rood ?? Voer om gedurende de komende maanden de onbezoldigde vergaderingen van "de excellenties" te stofferen.

Comment

Working...
                                        X