Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wirwar aan parkeertarieven

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • wirwar aan parkeertarieven

    Wirwar aan parkeertarieven

    Parkeren is een gemeentelijke bevoegdheid. Elke stad of gemeente mag zelf bepalen hoeveel zij voor een uur parkeren vraagt en of er al dan niet (tweede) bewonerskaarten worden uitgereikt. Dat weerspiegelt zich in een onoverzichtelijk kluwen van parkeerregelingen en -tarieven. Dat blijkt wanneer je pakweg Gent, Leuven en Antwerpen vergelijkt.
    Bovengronds parkeren

    Het Gentse stadsbestuur heeft zijn grondgebied opgedeeld in twee parkeerzones: binnen en buiten de stadskern. De parkeertijd is beperkt tot drie uur. In het hart van de stad kost het eerste uur parkeren 1 euro, het tweede en derde uur 1,5 euro. Daarbuiten betaalt u 0,75 euro voor de eerste twee uren, 0,50 euro voor het derde uur.

    Antwerpen heeft verschillende tarieven die afhankelijk zijn van de parkeerdruk: in de buurt van de Meir betaalt u meer dan bij de Ring. De verwarring is groot in Antwerpen, per straat kunnen twee of zelfs drie tarieven gelden. Rekent u toch op 2 euro per uur bij de Meir, maximumduur twee uur. Elders betaalt u tussen 0,40 en 1 euro per uur.

    In Leuven zijn er twee tarieven: 1,40 euro en 1,20 euro per uur, met een maximumduur van twee uur. Ook daar geldt het principe: hoe dichter bij het stadshart, hoe duurder.

    In het Gentse stadscentrum betaalt u parkeergeld tot zeven uur 's avonds, rond het bioscoopcomplex Kinepolis tot 1 uur 's nachts. In Leuven en Antwerpen betaalt u tot negen uur 's avonds. Parkeren op zon- en feestdagen is vrij.

    Bewonerskaarten

    Ook hiervoor hanteren Gent, Leuven en Antwerpen elk een eigen systeem.

    Gent geeft de eerste bewonerskaart gratis aan zijn inwoners. Een tweede bewonerskaart kost er 200 euro per jaar.

    Antwerpen heeft een vergelijkbaar systeem, maar is goedkoper. De eerste kaart is er gratis, voor een tweede betaalt u 12,5 euro per maand of 137,5 euro voor een heel jaar.

    Leuven deelt dan weer geen tweede bewonerskaarten uit: wie een tweede wagen heeft, moet die maar op de privé-markt kwijt. Een eerste bewonerskaart kost in Leuven 50 euro per jaar.

    Het buitenland De tarieven mogen dan erg ondoorzichtig zijn, in vergelijking met het buitenland vallen ze eigenlijk best mee. Neem bijvoorbeeld Amsterdam. Een uur parkeren in het hart van de Nederlandse hoofdstad kost algauw 4,40 euro. Ook op zondag moet u betalen voor uw plekje, pas na middernacht is parkeren gratis.

    Niet betalen komt u in Amsterdam trouwens op een parkeerboete van 46 euro én een uur parkeergeld te staan. In Vlaamse steden krijgt u geen boete maar een zogenaamde retributiebon: de stad doet alsof u vergeten betalen bent, en rekent u het tarief voor langparkeren aan (rond de 20 euro).

    Bewonerskaarten worden in Amsterdam uitgedeeld volgens de beschikbare parkeerplaatsen, er is dus een wachtlijst. In sommige delen van de stad kan het jaren duren voor je er één krijgt. Het autobezit in Amsterdam ligt dan ook laag: amper dertig procent van de bewoners heeft een auto.

    (IDG)
    Bron : http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=G2AVSV5E

  • #2
    Antwerpen is duur voor te parkeren, Mechelen is goedkoper en Leuven zit ongeveer op hetzelfde niveau. Bornem is een tikkeltje duurder dan Mechelen en Leuven.

    Niet dat ik er op let hoeveel het kost als ik ergens parkeer maar als ik zo een briefje krijg van u had niet betaald dus uw koos voor het dagtarief, dan weet ik het wel :-)

    Het stoort mij eigenlijk niet dat het overal verschillend is hoor, betalen moet je uiteindelijk toch en op die paar centen verschil ga ik niet letten. Meestal heb je de plaatsen ook niet voor uit te kiezen.
    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
    '15 Volvo XC60 D3

    Comment


    • #3
      Als je langer dan een halve dag in Leuven blijft staan steek je beter geen parkingmeter in, dan krijg je in het slechtste geval een boete die overeenkomt met de prijs van een halve dag parkeren. Wat die bewonerskaarten betreft, met een goede scanner en kleurenprinter worden er heel veel gemaakt, ken er hier genoeg in de straat die samenleggen en beginnen te knutselen.

      Comment


      • #4
        Betaald parkeren levert grote steden bijna 50 miljoen op


        In de belangrijkste Vlaamse steden gaat jaarlijks minstens 47,5 miljoen euro parkeergeld om. Dat blijkt uit een rondvraag van de Coreliokranten.



        De dertien Vlaamse centrumsteden kregen van de kranten de vraag hoeveel het betaald parkeren per jaar opbrengt. Elf ervan gaven een antwoord.

        Een optelsom van de bruto-inkomsten levert het bedrag van 47,5 miljoen euro op. Hoeveel er netto naar de stadskas vloeit, is moeilijk in te schatten omdat het beleid verschilt van stad tot stad.

        Sommige steden hebben een eigen parkeerbedrijf, andere doen een beroep op een privépartner en een enkele stadsdienst doet het nog helemaal zelf.

        De oprispingen van de burgers dat betaald parkeren een makkelijke manier is om geld binnen te rijven, wordt door de steden overigens van de hand gewezen. Parkeergeld zou staan voor een half tot anderhalf procent van de stadsinkomsten.

        "Geen jackpot"

        "Het is geen jackpot, maar een manier om het verkeersbeleid te sturen", klinkt het in koor. De steden worden daarin gesteund door de verkeersdeskundigen die zeggen dat het parkeren op straat in de centra best nog wat duurder mag, om nog meer auto's uit de stadsstraten te weren. 14/05/10 08u51





        Welja maak betland parkeren nog wat duurder , dan zullen de mensen wegblijven uit stads- en dorps-kernen en gewoon naar 1 of ander groot koopcenter rijden voor hun inkopen .


        Lokale handelaars kunnen dan boeken toedoen => leegstand en verkrotting => verloederde buurten waar criminaliteit en vandalisme hoogtij vieren !

        Comment


        • #5
          Ik vind het vooral grappig dat je in Knokke je nummerplaat eerst moet registreren op Internet om dan per sms te kunnen betalen. Hun systeem met factuur zint me ook niet zo.

          In Antwerpen moet dat niet en kan je gewoon SMS'en. Veel handiger.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Mbman Bekijk Berichten
            Ik vind het vooral grappig dat je in Knokke je nummerplaat eerst moet registreren op Internet om dan per sms te kunnen betalen. Hun systeem met factuur zint me ook niet zo.

            In Antwerpen moet dat niet en kan je gewoon SMS'en. Veel handiger.
            In Leuven moet je ook registreren.

            Comment


            • #7
              De aller-allerlaagste diersoort (nog onder de kakkerlak) is wat mij betreft wel de parkeerwachter . Ik zou mezelf 's morgens niet meer in de spiegel durven bekijken.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Igor Bekijk Berichten
                De aller-allerlaagste diersoort (nog onder de kakkerlak) is wat mij betreft wel de parkeerwachter . Ik zou mezelf 's morgens niet meer in de spiegel durven bekijken.
                Die mens doet gewoon zijn job

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Matthi Bekijk Berichten
                  Die mens doet gewoon zijn job
                  Het is nu niet alsof die mens zijn job opgedrongen krijgt eh... Je moet al een erg speciale moraal hebben om zo een job uit te voeren.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Pirre Bekijk Berichten
                    Als je langer dan een halve dag in Leuven blijft staan steek je beter geen parkingmeter in, dan krijg je in het slechtste geval een boete die overeenkomt met de prijs van een halve dag parkeren. Wat die bewonerskaarten betreft, met een goede scanner en kleurenprinter worden er heel veel gemaakt, ken er hier genoeg in de straat die samenleggen en beginnen te knutselen.
                    Gebeurt dat geknutsel in Leuven ? Of in een andere stad ?

                    We hebben geen bewonerskaarten meer in Leuven.
                    Het systeem bestaat nog (betalen voor het hele jaar) maar we hoeven geen kaart meer te tonen achter de voorruit.
                    Controle gebeurt nu gewoon met het intikken van het nummeplaat.

                    Ik weet niet wanneer ze begonnen zijn met het nieuwe systeem maar het duurt natuurlijk een hele jaar voor dat alle bestaande kaarten uit de omloop zijn.
                    De mijne heb ik moeten 'hernieuwen' in augustus 2009 en toen kreeg ik geen kaart meer.
                    Dus, ten laatste in augustus 2010 zullen alle kaarten uit de omloop zijn.


                    ... en dan kan je niet meer 'knutselen'.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Matthi Bekijk Berichten
                      Die mens doet gewoon zijn job
                      Akkoord, maar sommige zitten echt te wachten om u te pakken. Hier in Roeselare kijk ik er eerlijk gezegd niet te veel naar. Bordje leggen: bezig met levering. Indien problemen bel me maar

                      Comment


                      • #12
                        Belgacom jaagt parkeer-app offline :

                        http://www.zdnet.be/news/140003/belgacom-jaagt-parkeer-app-offline/

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten
                          Belgacom jaagt parkeer-app offline :

                          http://www.zdnet.be/news/140003/belg...r-app-offline/
                          TurboBoost, zo is het beter
                          ZDNET news and advice keep professionals prepared to embrace innovation and ready to build a better future.

                          Comment


                          • #14
                            als je een parkeerboete krijgt in een zone geregeld door zonale verkeersborden, is het altijd de moeite om eens wat rond te rijden om te zien of de zonale borden juist geplaatst zijn. Bij een parkeerretributie kan je dan beroep aantekenen bij de schepenen van financiën om de retributie niet te betalen (of lager tarief te krijgen). Dat een stad/gemeente een bepaald verkeersbeleid nastreeft ben ik op zich niet tegen, maar dan moeten ze ook wel de moeite doen om te zien dat ze zelf met alles wettelijk in orde zijn. Zijn ze dat niet, dan moet je als burger daarvan gebruik maken om kwijtschelding van straf te krijgen.
                            www.peugeotforum.be

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten
                              Belgacom jaagt parkeer-app offline :

                              http://www.zdnet.be/news/140003/belg...r-app-offline/

                              Ik betaal al jaren gewoon via de website(op mijn gsm), geen sms kosten.

                              En aangezien ik 2Gb data heb, ook geen data kosten. Eat that Belgacom.
                              2012 Renault Megane RS

                              Comment


                              • #16
                                en nog meer verschillende regels
                                bijna overal gratis op zondag, maar niet in Knokke, ...

                                bijna over gratis met "mindervaliden kaart", maar niet in Oostende

                                bijna overal betalend tot 18 uur maar niet in buurt van ziekenhuis, cinema, ...

                                ....

                                Comment


                                • #17
                                  "Brussel voert parkeerbelasting van 75 euro per dag in"

                                  Nieuwe en tweedehands auto’s veilig vergelijken en kopen? Dat doe je op Vroom! Ontdek hier +40.000 wagens, +20.000 tests, nieuws, advies en prijzen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten
                                    "Brussel voert parkeerbelasting van 75 euro per dag in"


                                    http://www.autokanaal.be/budget/aid1...5-euro-in.aspx

                                    en blijkbaar ook op parking aan rand van de stad, dus heel aanmoedigend om openbaar vervoer te gebruiken voor verplaatsingen binnen de ring ??? :-(

                                    Comment


                                    • #19
                                      Niet zozeer de wirwar aan prijzen maar aan de systemen vind ik een vervelende rotzaak.
                                      Was ik van de week in Knokke blijkt dat sms-parkeren niet te werken, ander systeem. Zou de burgermeester daar iets met te maken hebben?...
                                      Dat moest toch al lang over gans België verspreidt zijn?
                                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                      Comment


                                      • #20
                                        meest eerlijke systeem voor de wageneigenaars zou zijn om af te rekenen NA het parkeren, zoals in parkeergarages, betalen voor wat je verbruikt hebt
                                        en niet systematisch te veel, of risico om "boete" te krijgen

                                        maar ja, dat zou veel te makkelijk zijn ...
                                        ... ik bedoel, minder opbrengen voor staat en ...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X