Mededeling

Collapse
No announcement yet.

geflitst zone 30, school gesloten, Crevits: Zone 30 geldig?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Smilin' Jack Bekijk Berichten
    Het proces-verbaal heeft bijzondere bewijswaarde (tot bewijs van het tegendeel).

Die bijzondere bewijswaarde geldt echter enkel voor de materiële vaststellingen die de verbalisant heeft gedaan, dus over wat hij zintuiglijk heeft waargenomen.

Dat je met een hogere snelheid dan de andere weggebruikers reed, is volgens mij een louter materiële vaststelling, en heeft dus bijzondere bewijswaarde.
    Maar sneller rijden dan andere weggebruikers is op zich nog geen misdrijf.

Voor de andere 'vaststellingen' is dat minder duidelijk: dat de snelheid "onaangepast" was en dat andere weggebruikers "in gevaar" werden gebracht is misschien eerder een interpretatie van een vaststelling. Wat heeft de verbalisant zintuiglijk vastgesteld dat hem doet besluiten dat de snelheid onaangepast was? Wat heeft de verbalisant zintuiglijk vastgesteld dat hem doet besluiten dat andere weggebruikers in gevaar werden gebracht? Indien de verbalisant (bijvoorbeeld) zou hebben gezien dat een overstekend kind is moeten opzij springen omdat jij een rij auto's inhaalde, dan had hij dat zo moeten vermelden. Het is dan aan de rechter om te beoordelen of je aan een onaangepaste snelheid reed en een andere weggebruiker in gevaar hebt gebracht.

Maar, als de rechter stelt dat het bewezen is dat je veel sneller reed dan de andere weggebruikers (en dat is bewezen, tenzij jij het tegendeel kan bewijzen) en hieruit afleidt dat je aan een onaangepaste snelheid reed en hierdoor andere weggebruikers in gevaar bracht, dan valt daar weinig tegen te beginnen.
    En een agent die het nodig vindt om een proces-verbaal op te stellen, zal daar mogelijk toch ook wel zijn redenen toe hebben (zou de redenering van de rechter kunnen zijn).
    bedankt.
    pff, ziet er naar uit dat, als de minnelijke schikking komt, ik maar beter betaal zeker. zonde van het principe maar goed. ik heb nul bewijzen natuurlijk

Comment

Working...
    X