Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
gisteren m'n eerste prioritaire rit in onze Nieuwe Autopomp Atego meegemaakt
Er gaan zelfs rode LED's oplichten in de crewcabin wanneer de chauffeur gaat remmen
*jaloers*
Wij krijgen nooit nieuwe camions. Als ze versleten zijn in de hoofdpost krijgen wij ze . Behalve als ze nog wat geld waard zijn, dan wordt de wagen verkocht
Prioritaire ritten maak ik zeer weinig mee, ik woon in een ander dorp dan waar ik pompier ben, ik ben dus 5 minuten onderweg naar de kazerne. Tegen dan zijn ze al lang vertrokken, meestal staan onze wagens op de interventie binnen de 5 minuten.
Wij krijgen nooit nieuwe camions. Als ze versleten zijn in de hoofdpost krijgen wij ze . Behalve als ze nog wat geld waard zijn, dan wordt de wagen verkocht
Prioritaire ritten maak ik zeer weinig mee, ik woon in een ander dorp dan waar ik pompier ben, ik ben dus 5 minuten onderweg naar de kazerne. Tegen dan zijn ze al lang vertrokken, meestal staan onze wagens op de interventie binnen de 5 minuten.
Da's balen
Mja, wij werken met ploegensysteem van 8 man.
Als je van wacht bent (er zijn 8 ploegen, om de 8 weken dus), en je wordt opgebeept (een ploeg wordt opgebeept voor 'kleinere interventies' zoals vko geknelden, gasgeur, evacuatie persoon, etc...) , dan ben je verplicht om naar de kazerne te gaan, en dan zal het laatste voertuig wachten totdat iedereen binnen is alvorens te vertrekken (binnen realistische tijd natuurlijk he....geen 10 minuten...).
Bij Brand zal er een algemene oproep gegeven worden, en gaat iedereen die beschikbaar is richting kazerne. De eerste uitruk vertrekt (TAP, TW, LAdder), en de 2de uitruk staat vertrekkensklaar (TAP2, TW2 en 3, Materiaalwagen).
Ikzelf zit bij brandoproep meestal in TAP2, en kan bijgevolg meestal ter plaatse komen (extra blower nodig, extra persluchtdragers, etc....)
Wij maken dus geen gebruik van ingewikkelde inbelsystemen, maar gewoon een solide 8ploegenstelsel...op elk moment van de dag, kerstmis, wind en weer, staan er 2 chauffeurs, 1 radioman, een ploegleider (sgt) en 4 brandweermannen paraat
13 man, waarvan 1 aan de ziekenkas, 1 woont en werkt in Antwerpen (2 dagen per week in de streek), 1 heeft een huis in Spanje waar em een half jaar verblijft en onze chef werkt over heel Europa, maandag vertrekt hij bv naar Italie om dan donderdag van Praag neer huis te komen.
Dan blijft er al niet veel meer over
Daarom wordt meestal iedereen opgeroepen, officieel hebben we 2 ploegen, een ploeg wordt opgeroepen voor kuisen wegdek, wateroverlastjes, andere kleine zaken, 2 ploegen + 1 ploeg van hoofdpost bij brand. Maar wat ben je met 3 man om iets te doen? Daarom worden bij ons altijd de 2 ploegen gebeepd, dan is er misschien 7-10 man aanwezig.
Ik vraag me altijd af hoe frustrerend het niet moet zijn voor vrijwilligers die van wacht zijn en opgebeept worden, die door traag (tractor bv) verkeer kostbare minuten verliezen.
Dan trek je toch bijna je stuur af van pure ellende? 1 of 2 minuten is voor een gewone bestuurder niet veel, maar voor iemand die hulp moet gaan verlenen misschien een verschil tussen leven en dood.
Ik vraag me altijd af hoe frustrerend het niet moet zijn voor vrijwilligers die van wacht zijn en opgebeept worden, die door traag (tractor bv) verkeer kostbare minuten verliezen.
Dan trek je toch bijna je stuur af van pure ellende? 1 of 2 minuten is voor een gewone bestuurder niet veel, maar voor iemand die hulp moet gaan verlenen misschien een verschil tussen leven en dood.
Erg frustrerend, en (wetenschappelijk aangetoond) slecht voor het hart!
Bij een oproep krijg je een shot adrenaline, en als die adrenaline niet omgezet kan worden in realiteit (vals alarm, file nr kazerne...), dan voel je dat écht aan je hart....
Hoe verhelpen we dit? Door iets meer risico's te nemen I guess, als elke brandweerman diep in z'n boezem kijkt, zal 'ie moeten toegeven dat 'ie dat doet:
Wat sneller dan normaal rijden....
Voorsorteren naar links aan een kruispunt, en dan rechtdoor rijden, om de file in te halen...
Op tijd en stond claxonneren...
Met je brandweerbordje zwaaien....
Ik pleit al een hele poos voor bijv. een groen zwaailicht voor semi-prioritaire voertuigen: bijv. huisartsen, vrijwillig brandweermannen, etc....maar dat zal ongetwijfeld misbruik met zich meebrengen....
Indien de minister wil dat we binnen x minuten op plaats onheils zijn, dan zullen er toch maatregelen getroffen moeten worden:
* Meer voorposten
of
* Een beroepspermanentie van 8 man dag en nacht in de kazerne (onbetaalbaar)
of
* .....
Bij een oproep krijg je een shot adrenaline, en als die adrenaline niet omgezet kan worden in realiteit (vals alarm, file nr kazerne...), dan voel je dat écht aan je hart....
Hoe verhelpen we dit? Door iets meer risico's te nemen I guess, als elke brandweerman diep in z'n boezem kijkt, zal 'ie moeten toegeven dat 'ie dat doet:
Wat sneller dan normaal rijden....
Voorsorteren naar links aan een kruispunt, en dan rechtdoor rijden, om de file in te halen...
Op tijd en stond claxonneren...
Met je brandweerbordje zwaaien....
Ik pleit al een hele poos voor bijv. een groen zwaailicht voor semi-prioritaire voertuigen: bijv. huisartsen, vrijwillig brandweermannen, etc....maar dat zal ongetwijfeld misbruik met zich meebrengen....
Indien de minister wil dat we binnen x minuten op plaats onheils zijn, dan zullen er toch maatregelen getroffen moeten worden:
* Meer voorposten
of
* Een beroepspermanentie van 8 man dag en nacht in de kazerne (onbetaalbaar)
of
* .....
Dit is nog steeds Beglie. Eigenlijk is het ongehoord dat een hulpverleners van thuis uit moeten vertrekken naar de kazerne. Moest ik vrijwilliger zijn, liet ik meteen alternerende koplampen inbouwen, en een fluoplaatje met "brandweer" op maken dat ik in geval van oproep kan bevestigen met van die zuignappen. En voor de rest toch een beetje je verstand gebruiken en rekenen op de goodwill van de politie.
Ik vraag me altijd af hoe frustrerend het niet moet zijn voor vrijwilligers die van wacht zijn en opgebeept worden, die door traag (tractor bv) verkeer kostbare minuten verliezen.
Dan trek je toch bijna je stuur af van pure ellende? 1 of 2 minuten is voor een gewone bestuurder niet veel, maar voor iemand die hulp moet gaan verlenen misschien een verschil tussen leven en dood.
Ik gebruik alles van licht dat aanwezig is aan mijn auto in zo'n geval, pinkers, mistlichten, dim en grootlichten. Het wordt meestal niet in dank afgenomen maar ik raak meestal wel voor.
Rode verkeerslichten zijn een grotere miserie, daar kan je (bijna) niet anders dan wachten.
Ik pleit al een hele poos voor bijv. een groen zwaailicht voor semi-prioritaire voertuigen: bijv. huisartsen, vrijwillig brandweermannen, etc....maar dat zal ongetwijfeld misbruik met zich meebrengen....
Zelf denk ik al jaren aan een systeem. Elk semi-prioritair voertuig wordt uitgerust met een zwarte doos die gebruik van zwaailicht en/of geluidstoestel vastlegt en doorseint aan een computersysteem dat elk verkeerd gebruik vastlegt. Bij overtreden van de gebruiksregel (enkel te gebruiken bij dringende interventie, niet bij opkuisen wegdek bv) wordt de overtreder bestraft. Bij een tweede overtreding wordt de overtreder het gebruik van het systeem ontnomen. Zo is de kans op misbruik bijna onbestaande denk ik. Maar: het kost zeer veel euros om zoiets operationeel te krijgen.
Zelf denk ik al jaren aan een systeem. Elk semi-prioritair voertuig wordt uitgerust met een zwarte doos die gebruik van zwaailicht en/of geluidstoestel vastlegt en doorseint aan een computersysteem dat elk verkeerd gebruik vastlegt. Bij overtreden van de gebruiksregel (enkel te gebruiken bij dringende interventie, niet bij opkuisen wegdek bv) wordt de overtreder bestraft. Bij een tweede overtreding wordt de overtreder het gebruik van het systeem ontnomen. Zo is de kans op misbruik bijna onbestaande denk ik. Maar: het kost zeer veel euros om zoiets operationeel te krijgen.
zoiets zou idd wel goed zijn maar je zegt het zelf, wie gaat dat betalen
Van al die extra's op privéwagens is tot nu toe niks toegelaten. Zoveel jaar terug waren we eens met verschillende afdelingen van de Civiele Bescherming op gezamelijke oefening geweest, een van de instructeurs van een andere afdeling (ex-militair) die drilde zijn mannen echt op militaire leest waar onze groep totaal het tegenovergestelde was, niks voor ons om met zo'n poppenkast mee te doen, we waren tenslotte geen paramilitaire organisatie eh? Wel, toen we in colonne vertrokken op dat domein was die specifieke instructeur met zijn wagen op een kruispunt gaan staan en hij had een blauw zwaailicht op zijn dak gezet om het kruispunt vrij te houden voor ons, spijtig voor hem kwam er een rijkswachtpatrouille voorbij, die mannen stopten, gaven hem een boete en namen het blauwe zwaailicht in beslag.
Van al die extra's op privéwagens is tot nu toe niks toegelaten. Zoveel jaar terug waren we eens met verschillende afdelingen van de Civiele Bescherming op gezamelijke oefening geweest, een van de instructeurs van een andere afdeling (ex-militair) die drilde zijn mannen echt op militaire leest waar onze groep totaal het tegenovergestelde was, niks voor ons om met zo'n poppenkast mee te doen, we waren tenslotte geen paramilitaire organisatie eh? Wel, toen we in colonne vertrokken op dat domein was die specifieke instructeur met zijn wagen op een kruispunt gaan staan en hij had een blauw zwaailicht op zijn dak gezet om het kruispunt vrij te houden voor ons, spijtig voor hem kwam er een rijkswachtpatrouille voorbij, die mannen stopten, gaven hem een boete en namen het blauwe zwaailicht in beslag.
Ik dacht eigenlijk dat de civiele bescherming blauwe lichten mocht hebben. Blijkbaar niet dan.
Ik vraag me altijd af hoe frustrerend het niet moet zijn voor vrijwilligers die van wacht zijn en opgebeept worden, die door traag (tractor bv) verkeer kostbare minuten verliezen.
Dan trek je toch bijna je stuur af van pure ellende? 1 of 2 minuten is voor een gewone bestuurder niet veel, maar voor iemand die hulp moet gaan verlenen misschien een verschil tussen leven en dood.
Erg frustrerend, en (wetenschappelijk aangetoond) slecht voor het hart!
Bij een oproep krijg je een shot adrenaline, en als die adrenaline niet omgezet kan worden in realiteit (vals alarm, file nr kazerne...), dan voel je dat écht aan je hart....
Hoe verhelpen we dit? Door iets meer risico's te nemen I guess, als elke brandweerman diep in z'n boezem kijkt, zal 'ie moeten toegeven dat 'ie dat doet:
Wat sneller dan normaal rijden....
Voorsorteren naar links aan een kruispunt, en dan rechtdoor rijden, om de file in te halen...
Op tijd en stond claxonneren...
Met je brandweerbordje zwaaien....
Ik pleit al een hele poos voor bijv. een groen zwaailicht voor semi-prioritaire voertuigen: bijv. huisartsen, vrijwillig brandweermannen, etc....maar dat zal ongetwijfeld misbruik met zich meebrengen....
Indien de minister wil dat we binnen x minuten op plaats onheils zijn, dan zullen er toch maatregelen getroffen moeten worden:
* Meer voorposten
of
* Een beroepspermanentie van 8 man dag en nacht in de kazerne (onbetaalbaar)
of
* .....
Dit is nog steeds Beglie. Eigenlijk is het ongehoord dat een hulpverleners van thuis uit moeten vertrekken naar de kazerne. Moest ik vrijwilliger zijn, liet ik meteen alternerende koplampen inbouwen, en een fluoplaatje met "brandweer" op maken dat ik in geval van oproep kan bevestigen met van die zuignappen. En voor de rest toch een beetje je verstand gebruiken en rekenen op de goodwill van de politie.
Ik gebruik alles van licht dat aanwezig is aan mijn auto in zo'n geval, pinkers, mistlichten, dim en grootlichten. Het wordt meestal niet in dank afgenomen maar ik raak meestal wel voor.
Rode verkeerslichten zijn een grotere miserie, daar kan je (bijna) niet anders dan wachten.
Zelf denk ik al jaren aan een systeem. Elk semi-prioritair voertuig wordt uitgerust met een zwarte doos die gebruik van zwaailicht en/of geluidstoestel vastlegt en doorseint aan een computersysteem dat elk verkeerd gebruik vastlegt. Bij overtreden van de gebruiksregel (enkel te gebruiken bij dringende interventie, niet bij opkuisen wegdek bv) wordt de overtreder bestraft. Bij een tweede overtreding wordt de overtreder het gebruik van het systeem ontnomen. Zo is de kans op misbruik bijna onbestaande denk ik. Maar: het kost zeer veel euros om zoiets operationeel te krijgen.
Als ik dit hier allemaal lees kan ik jullie geen ongelijk geven. Alleen zal dit nooit realiteit worden. Al die ministriële vergunningen die moeten afgeleverd worden, kostenplaatje voor ombouwen van de voertuigen die vrij regelmatig worden vervangen, verzekeringsmaatschappijen die niet echt tevreden zullen zijn dat je je voertuig prioritair gaat gebruiken,.....
Als ik dit hier allemaal lees kan ik jullie geen ongelijk geven. Alleen zal dit nooit realiteit worden. Al die ministriële vergunningen die moeten afgeleverd worden, kostenplaatje voor ombouwen van de voertuigen die vrij regelmatig worden vervangen, verzekeringsmaatschappijen die niet echt tevreden zullen zijn dat je je voertuig prioritair gaat gebruiken,.....
Stel nu... ik ben vrijwillige brandweerman... ik rij naar oproep met 4 pinkers op, fluo bord met "brandweer" opschrift zichtbaar en met alternerende koplampen. Zou je me beboeten?
Ik snap dat je daar in het openbaar mss geen antwoord op kan geven vanwege je ambt, dus pm is ook goed.
Stel nu... ik ben vrijwillige brandweerman... ik rij naar oproep met 4 pinkers op, fluo bord met "brandweer" opschrift zichtbaar en met alternerende koplampen. Zou je me beboeten?
Ik snap dat je daar in het openbaar mss geen antwoord op kan geven vanwege je ambt, dus pm is ook goed.
Normaal, in tongeren dan toch, met een spectaculaire interventie (brand of vko met geknelden), zijn alle flikken ook vliegen richting interventie!
Vorige week kelderbrand:
Anonieme wagen met poppemiekes
Zwaantje
2 combi's
én korpsoverste...
8 smurfen voor een brandje
Ik heb denk ik 5x "pardon service" moeten zeggen toen ik met slangen aan het sleuren was....
Mijn boodschap: als er iets gebeurt zijn de smurfen ook richting interventie als honden op een boulet
Ben ze zelfs al een paar keer tegengekomen (zij reden prio richting interventie) als ik doorvlam met m'n pharen flikkeren Ze hebben nog vriendelijk gegroet met de vingertjes
Comment