Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Qua design en output niet bepaald passend bij zo'n prachtig voertuig.
Ook wat de perimeterverlichting betreft, een grote tegenvaller... Kijk trouwens naar die opbouw...
Blijkbaar was er van het budget niets meer over voor de aankoop van een mooie LED signalisatie.
Nu, Duitsland is op dat gebied al niet beter... Blijkbaar volgen de Russen hun voorbeeld.
Bij gebrek aan een meer passender topic post ik dit hier maar even aangezien het kadert in het FAST+ project waarbij een snelle takeling voorzien is. De kans is trouwens niet onbestaande dat de FAST+ voertuigen vroeg of laat omgeschakeld zullen worden naar prioritaire voertuigen.
Deze morgen werden bij de firma DA.CAR NV te Brussel enkele nieuwe voertuigen in het kader van het FAST+ project voor Vlaams-Brabant voorgesteld.
Het eerste voertuig betrof een takelwagen die tevens dienst doet als signalisatievoertuig. Gezien de ervaringen met vorige, gelijkaardige, voertuigen voor andere diensten besloot de firma Arisco NV uit Harelbeke haar beproeft concept met lichtpijl aan te passen en te verbeteren zodat het geheel beter zichtbaar zou zijn en toch minder plaats zou innemen. De nieuwe "Arrow5" lichtpijl beschikt over de nieuwste generatie LEDS die volledig in het signalisatiebord ingewerkt zijn, dit in tegenstelling tot de vorige generatie waarbij de lichten bovenop het frame gemonteerd werden. Deze aanpassing zorgt niet enkel voor een gewichtsafname ook zorgt dit ervoor dat het geheel minder hoog is dan vroeger. Ook werd het geheel bij dit voertuig bovenop de dubbele manschappencabine geplaatst waardoor er extra ruimte vrijkwam om de hijskraan (11t/m) te monteren. De volledige lichtpijl wordt doormiddel van een scharniersysteem omhooggebracht zodat de volledige lichtpijl boven de top van de kraan (in transporttoestand) bevind. Verder werd het voertuig voorzien van zgn perimeterverlichting boven en onderaan het voertuig wat de takelwerkzaamheden moet vergemakkelijken. Ook werden opzij LED flitsers aangebracht evenals voor en achteraan, ook hier om de zichtbaarheid nogmaals te verbeteren. In de dakmontage is ook een LED lichtbalk van CODE3 ingewerkt zodat ook de signalisatie naar voor toe optimaal is.
Naast dit voertuig werd er ook een 2 nieuw voertuig in dienst genomen. Het betreft ook hier een voertuig in het kader van het FAST+ project voor de provincie Vlaams-Brabant. Het 2de voertuig is uitgerust met een zgn lichtpijlwand met botsabsorbeerder. Deze botsabsorbeerder voldoet aan de normen die opgelegd zijn door het standaardbestek 250 en voledoet zodoende aan de Amerikaanse NHCRP 350 norm met testlevers 1,2 & 3. Dit betekend dat de botsabsorbeerder in staat moet zijn om een voertuig van 2 ton wat zich voortbeweegt met een snelheid van 100km/h tot stilstand te brengen zonder ernstige letsels voor de chauffeur die de aanrijding veroorzaakt. Het voertuig dat hiervoor voorzien werd is een MAN FE18.284 met een MTM van 18 ton en een vermogen van 280PK. Tevens werd dit voertuig voorzien van de FAST+ opschriften en bijkomende LED signalisatie aan de zijkanten en de voor en achterzijde van het voertuig. Ook dit voertuig werd door de firma Arisco NV omgebouwd in het kader van het FAST+ project.
Merk: MAN
Type: FE18.284
MTM: 18 ton
Vermogen: 280PK
Botsabsorbeerder: Trinity Industries Inc.
LED Signalisatie: Arisco NV
Ombouw: Arisco NV
En als toetje presenteerde de firma Arisco ook haar nieuwe voertuig dat door de speciale depannagewagen van de firma DA.CAR op deze speciale dag afgeleverd werd. Het werd een Mecedes McLaren SLR Roadster.
Als laatste had ik graag ook nog enkele woordjes van dank uitgesproken aan de mensen van de firma's Arisco NV & DA.CAR NV voor de goede ontvangst en de duidelijke uitleg over de voertuigen!
Enkele foto's van al deze nieuwe voertuigen:
Dhr. Iserbyt, zaakvoerder van de firma Arisco geeft een woordje uitleg aan de genodigden:
Ik heb de eer gehad deze opleiding vandaag te mogen volgen
Ik heb de hel gezien, en de hel is prachtig
In Poperinge hebben een 3-tal bwmannen die opleiding gedaan in Antwerpen en je kan ze heel goed herkennen, er staan enkele zwarte helmen tussen de mooie witte galetten. Gasten van Poelkapelle (kleine gemeente) mogen niet meer binnen, hun helm biedt niet genoeg bescherming, het zijn van die half open helmen (geen oorbescherming). Blijkbaar zijn er de vorige keer zelfs helmen gesmolten van die mannen.
In Poperinge hebben een 3-tal bwmannen die opleiding gedaan in Antwerpen en je kan ze heel goed herkennen, er staan enkele zwarte helmen tussen de mooie witte galetten. Gasten van Poelkapelle (kleine gemeente) mogen niet meer binnen, hun helm biedt niet genoeg bescherming, het zijn van die half open helmen (geen oorbescherming). Blijkbaar zijn er de vorige keer zelfs helmen gesmolten van die mannen.
Ik wil die opleiding ook zeker doen.
In deze opleiding is het VERBODEN om eigen materiaal te gebruiken Je krijgt alles netjes geleverd door PIBA:
* Gallet helm met speciale beschermingshoes én intercom
* Adembescherming
* Masker (Spin) met speciaal glas
* Jas, broek, overal, handschoenen
* Speciale 'kerstmanmuts' die je over de helm en over de fles draagt
* Speciale nomex-muts
Pico bello georganiseerd, max 8 man per opleiding om een zo goed mogelijk resultaat te verkrijgen:
* technieken straalpijp
* demo flash over container
* Attack flash over container
* Demo Back Draft
* Demo flash over container (herhalen van alle technieken die je de dag zijn bijgeleerd)
Aanrader! En zou eigenlijk veprlicht moeten zijn voor iedereen
Comment