Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Bij de witte pinkers die ik gehad heb zat het er ook bij. Was via een extra standlichtje en daar zat een attest bij voor de keuring. Heb het nooit aangesloten.
Wat ik uit de wegcode kan opmaken is het volgende :
7° Richtingsaanwijzer : het voertuiglicht dat dient om andere weggebruikers ervan te verwittigen dat de bestuurder het voornemen heeft naar rechts of links van richting te veranderen.
4. Alleen vaste knipperende richtingaanwijzers zijn toegestaan.
De frequentie van de knipperingen moet gelegen zijn tussen 60 en 120 periodes per minuut. De kleur van deze lichten moet wit of oranje naar voren en rood of oranje naar achteren zijn. Een uit twee dezelfde zijde geplaatste lichten bestaande richtingaanwijzer is toegelaten indien het verspringen van deze lichten van gelijke frequentie is.
Dus jouw richtingaanwijzer mag juist gebruikt worden om te knipperen. Ik spreek van "Belgische" auto's, geen USA-toestanden.
Boete hierop is 50 Euro ( + je moet je in regel stellen, geen onmiddellijke inning ).
in nederland mag het wel zolang het met een code op de kentekenbewijs staat.
geld ook voor us kentekenplaten en knipperlichten achter (tevens remlichten)
wel kan een agent in kwestie er moeilijk over doen, is namelijk een vrij zeldzaam voorkomend iets.
zoals het er bij mij dus uit ziet,
koplamp van binnen naar buiten:
stadslicht (wit), dimlicht, en wederom stadslicht/knipperlicht (amber geel)
zie foto
de witte stadslichten moest ik wel vervangen voor wit ipv geel.
zo ziet het er normaal eruit:
heeft belgie niet een algemeen informatienummer waar met dit soort dingen kan opvragen?
zoals bij ons de RDW is?
Sorry dat ik nu pas reageer, maar ik was dit topic even uit het oog verloren. Bedankt, Joris! Net zoals ik dus dacht, mag dit wettelijk gezien niet...
@ elandrunner: wij hebben de de DIV, dat komt ongeveer overeen met jullie RDW, denk ik. Ik weet wel niet of je daar terecht kan met vragen over wat mag en wat niet mag.
Sorry dat ik nu pas reageer, maar ik was dit topic even uit het oog verloren. Bedankt, Joris! Net zoals ik dus dacht, mag dit wettelijk gezien niet...
@ elandrunner: wij hebben de de DIV, dat komt ongeveer overeen met jullie RDW, denk ik. Ik weet wel niet of je daar terecht kan met vragen over wat mag en wat niet mag.
In ieder geval bedankt aan iedereen!
ik laat je wel weten wat er van terrecht is gekomen.
heb tevens gevraagd of het mogelijk zou zijn bij de ford en div usa import auto dealers...
antwoord was duidelijk een nee.
dit ivm de kosten die met zich meebrengen.
moet flink met de kabelboom van de auto gerotzooit worden helaas. en daar begin ik zelf ook niet aan.
heb er ook steken op mijn omega en is zo gekeurd geweest
kan ook liggen aan de cadillac catera grill die er insteekt vooraan!
ik heb mijn kleine lichtjes eruit gedaan dus als ik mijn lichtknop 1x omdraai, dan branden alleen mijn pinkers..ik rijd altijd zo rond, ook in de schemering tot het tijd wordt om de gewone lichten op te zetten en nog nooit problemen gehad!
zo'n US module kost 35 euro ofzo en is makkelijk te plaatsen
heb er ook steken op mijn omega en is zo gekeurd geweest
kan ook liggen aan de cadillac catera grill die er insteekt vooraan!
ik heb mijn kleine lichtjes eruit gedaan dus als ik mijn lichtknop 1x omdraai, dan branden alleen mijn pinkers..ik rijd altijd zo rond, ook in de schemering tot het tijd wordt om de gewone lichten op te zetten en nog nooit problemen gehad!
zo'n US module kost 35 euro ofzo en is makkelijk te plaatsen
Kan er mij iemand dan misschien eens een schema van een e30 geven hoe het moet? Ik heb het aangekocht, gisteren wat liggen prutsen en welk schema of handleiding ik ook gebruik, het werkt nooit.
Ik heb 2 kabels van de pinkers, een blauw-rode en een bruine.
Dan heb ik het kabeltje van de koplamp.
Op de module heb je langs 1 kant een zwarte kabel (voor de stroom?) en dan aan de andere kant een blauwe en een rode.
Wat moet waar op? Want wat ik ook probeer, 't is hopeloos!
Mijn fiat heeft standaard meebrandende pinkers, Toen ik hem kocht werkten die niet(vorige eigenaar had er om onbekende reden aangeprutst)
Heb deze voor de keuring moeten doen werken want die vormen ook mijn dimlichten.
Inderdaad ik wou net zeggen "heeft Volvo die ook niet gehad?". Natuurlijk sidemarkers zijn iets anders dan pinkers.
Ik denk dat het vooral voor sommige mensen als "verwarrend" kan overkomen vermits pinkers hier alleen maar branden bij het aangeven van een richtingwijziging. Zo vind ik het soms toch verwarrend als er een Amerikaanse slee voor mij zit en deze opzij wil gaan en ik niet meteen door heb dat zijn "achterlicht" aan het knipperen is.
Langs de andere kant, bij de US-bakken valt het niet zo meteen op. Als je pinkers maar op 20% - 30% branden, moet het volgens mij wel opvallen dat die niet écht te verwarren zijn met knipperen.
Comment