Stef, ik heb toch alle redenen opgesomd? Bij werfwagens kan deze wagen een vergunning krijgen omdat de aannemer in concessie een stuk openbare weg moet controleren of herstellen, idem als die van gemeenten en gewesten, en een takelwagen van de VAB mag oranjegele signalisatie voeren omdat het een takelwagen is.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
zwaailicht in auto / grill
Collapse
X
-
Stef, heb je stront in je ogen?
Plateauwagen = takelwagen = de facto oranje signalisatie. Die moet zelfs geen vergunning aanvragen.
Over die witte LEDs kan je nog discussiëren, maar vind maar eens een agent die dat gaat noteren, terwijl die witte leds naar voren geplaatst zijn. Als zo een takeldienst een raamcontract van de FAST binnen heeft, is hij zelfs verplicht om een signalisatiepijl te hebben met oranje én rode LEDs, hoewel die rode leds ook niet toegelaten zijn volgens de technische wetgeving.
Voor gemeentes durf ik me niet uitspreken, maar weet ook weer dat een agent die zo een wagen in zijn politiezone gaat controleren zijn carrière geen goed aan het doen is. Dat is het jammere van de politiehervorming, hoewel de voorgaande structuur met politie niet veel beter was (maar de rijkswacht wel onafhankelijk kon opereren).
Comment
-
Volgens mij gaa het Stef niet om het feit dat die lichten daar op die wagen stonden, dat is natuurlijk wettelijk.
Maar het ging hem waarschijnlijk om het feit dan de lichten in werking waren terwijl de wagen leeg rond reed.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door massy Bekijk BerichtenEen collega brandweerman beweert dat een rood zwaailicht in de auto wettelijk is aangezien het kleur nergens voor gebruikt wordt. Om op weg naar interventies vlot in de kazerne te raken, ook in spitsuren, wil hij een rood zwaailicht in de auto zetten om zich goed zichtbaar te maken.
Mijn vraag is simpel: mag dit wettelijk en moet dit dan binnenin de auto staan of mag je ook een zwaailicht bovenop de auto of in het radiatorrooster plaatsen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenVolgens mij gaa het Stef niet om het feit dat die lichten daar op die wagen stonden, dat is natuurlijk wettelijk.
Maar het ging hem waarschijnlijk om het feit dan de lichten in werking waren terwijl de wagen leeg rond reed.
een uurtje geleden, op antwerpsesteenweg door Lochristi een rij van 8 witte nieuwe volvo trekkers op Z-platen (op weg naar dealer, klant, ...), allemaal met hun zwaailichten op. NUT ervan ??? reclame maken?
afwijking gevraagd ? ik geloof het niet.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichtenklopt,
een uurtje geleden, op antwerpsesteenweg door Lochristi een rij van 8 witte nieuwe volvo trekkers op Z-platen (op weg naar dealer, klant, ...), allemaal met hun zwaailichten op. NUT ervan ??? reclame maken?
afwijking gevraagd ? ik geloof het niet.
Comment
-
Als je voor uw beroep een trailer hebt/gebruikt, zou je hiervoor een toelating krijgen om zo een gele strook signalisatie op te zetten, om bij manoeuvres extra te signaleren, want, want gisteren stak ik 's avonds de trailer in achteruit op de oprit in het donker (ja 18u30) met natuurlijk wel al mijn lichten aan en zelfs achteruitrijlichten op remourqe en weer zo'n kalf die mij niet gezien had en er met gierende banden van het remmen net niet is in geknald.
En waar zou je dat moeten aanvragen?
Comment
-
Twee LED achteruitrijlichten op de aanhangwagen zetten, is toegelaten en als ze dat niet zien dan zijn ze stekeblind.Last edited by knight-rider; 29/10/2014, 17:32.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenTwee LED achteruitrijlichten op de aanhangwagen zitten, is toegelaten en als ze dat niet zien dan zijn ze stekeblind.
Maar zoiets opzetten dat ze zo in een linkse beweging flitsen gaat dus niet mogen?
Comment
-
Ik vrees er voor.
Eigenlijk begrijp ik de hele regelgeving er rond ook niet echt goed.
Voor bepaalde doeleinden mag het altijd (tot daartoe oké)
Maar als je daar buiten valt moet je een goedkeuring aanvragen, nu vraag ik mij af hoeveel er rond rijden zonder die goedkeuring, en of daar echt op gecontroleerd word.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Comment
-
Denk er ook aan dat zo een gele lamp je nergens voorrang geeft. In principe, als je achteruit ergens aan het inparkeren bent, moet je voorrang geven aan al het andere verkeer. Als er iemand zich op dood rijdt, moet je dan al gaan bewijzen dat je een voorzienbare hindernis was. En dan kan die lamp wel helpen, maar dan valt het parket misschien over het feit dat je nooit een goedkeuring op die lamp hebt gekregen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenDenk er ook aan dat zo een gele lamp je nergens voorrang geeft. In principe, als je achteruit ergens aan het inparkeren bent, moet je voorrang geven aan al het andere verkeer. Als er iemand zich op dood rijdt, moet je dan al gaan bewijzen dat je een voorzienbare hindernis was. En dan kan die lamp wel helpen, maar dan valt het parket misschien over het feit dat je nooit een goedkeuring op die lamp hebt gekregen.
De situatie is https://www.google.be/maps/place/Kar...hl=nlzichtbaar. Ik rijd in de richting mee zoals de vrachtwagen komt, ik rijd dan achteruit op de parking waar die grijze Hyundai staat. Ik rijd dagelijks met die aanhangwagen, dus kan vlot manoeuvreren, maar natuurlijk zijn er altijd pipo's zoals toen die veel te snel vanachter de bocht komen in het donker en dan alles dicht te moeten gooien.
Nu zou je kunnen zeggen, je kan ook vooruit op de parking rijden. Akkoord, maar dan de aanhangwagen achteruit in het donker van de parking rijden terwijl ik nog niet zie wat er op de baan is, is ook riskant.
Dus moest ik daarvoor zo'n strook gele signalisatie kunnen inschakelen dat ze mij toch al beter zien, was het al fijn.
Nu hangen er al reflecterende strips, reflectoren en led achterlichten op met ook zo twee rubberen flexilichtjes vanboven links en rechts op kar, maar nog niet voldoende dus.
Comment
Comment