De Liefkenshoektunnel slikte vorig jaar 6.373.894 voertuigen of bijna 600.000 minder dan in 2008. “Daarmee zit de tunnel aan de helft van zijn capaciteit”, zegt manager Marc Persoon.
Dat de Liefkenshoektunnel het minder goed deed dan in 2008 heeft te maken met de economische crisis heeft natuurlijk gevolgen voor de inkomsten die met dik 47 miljoen euro tot onder het niveau van 2007 zijn gevallen.
Belangrijker is de bezetting van de tunnel. “Die komt met 23.000 voertuigen per dag, waarvan 9.000 vrachtwagens, op de helft van zijn capaciteit”, zegt Marc Persoon, die bovendien stelt dat de capaciteit van de tunnel vaak wordt overschat.
Studies
In studies over de alternatieven voor de Kennedytunnel stellen Leuvense profs dat dagelijks 33.000 trucks door de Kennedytunnel rijden. Met een Liefkenshoektunnel- zonder-tol zou dat aantal volgens hen terugvallen op 8.000.
In die veronderstelling zou de Liefkenshoektunnel er dus 25.000 vrachtwagens bij krijgen en bijgevolg onmiddellijk op volle capaciteit worden benut.
Ring
Ter vergelijking: in juli 2004 en juli 2005, tijdens de heraanleg van de Antwerpse Ring, mochten er geen vrachtwagens meer door de Kennedytunnel. Dagelijks moesten 25.000 truckers een andere weg kiezen. 17.000 ervan kozen voor de Liefkenshoektunnel. “De 8.000 anderen namen een traject via Brussel of elders”, meent Marc Persoon.
Ook de manier van tolheffen speelt een rol. “Amper 96 van de 6,3 miljoen chauffeurs hebben vorig jaar hun tol niet betaald”, zegt Persoon. “Met een automatische tolheffing zonder slagbomen is dat moeilijker te controleren en vooral moeilijker te handhaven.”
Aanvoerwegen
Ten slotte wordt de capaciteit van de tunnel ook bepaald door de hoeveelheid voertuigen die de aanvoerwegen kunnen slikken. “’s Morgens staat één rijstrook van de Tijsmanstunnel stil door afslaand verkeer naar de Scheldelaan. Aan de andere kant van de Liefkenshoektunnel wordt de capaciteit beperkt omdat er maar één rijstrook naar de E34-expresweg voert.”
Deze voorbeelden geven meteen aan waaraan moet worden gewerkt om de verbinding van de Liefkenshoektunnel met de E34 en de E17 te optimaliseren.
gva.be
Dat de Liefkenshoektunnel het minder goed deed dan in 2008 heeft te maken met de economische crisis heeft natuurlijk gevolgen voor de inkomsten die met dik 47 miljoen euro tot onder het niveau van 2007 zijn gevallen.
Belangrijker is de bezetting van de tunnel. “Die komt met 23.000 voertuigen per dag, waarvan 9.000 vrachtwagens, op de helft van zijn capaciteit”, zegt Marc Persoon, die bovendien stelt dat de capaciteit van de tunnel vaak wordt overschat.
Studies
In studies over de alternatieven voor de Kennedytunnel stellen Leuvense profs dat dagelijks 33.000 trucks door de Kennedytunnel rijden. Met een Liefkenshoektunnel- zonder-tol zou dat aantal volgens hen terugvallen op 8.000.
In die veronderstelling zou de Liefkenshoektunnel er dus 25.000 vrachtwagens bij krijgen en bijgevolg onmiddellijk op volle capaciteit worden benut.
Ring
Ter vergelijking: in juli 2004 en juli 2005, tijdens de heraanleg van de Antwerpse Ring, mochten er geen vrachtwagens meer door de Kennedytunnel. Dagelijks moesten 25.000 truckers een andere weg kiezen. 17.000 ervan kozen voor de Liefkenshoektunnel. “De 8.000 anderen namen een traject via Brussel of elders”, meent Marc Persoon.
Ook de manier van tolheffen speelt een rol. “Amper 96 van de 6,3 miljoen chauffeurs hebben vorig jaar hun tol niet betaald”, zegt Persoon. “Met een automatische tolheffing zonder slagbomen is dat moeilijker te controleren en vooral moeilijker te handhaven.”
Aanvoerwegen
Ten slotte wordt de capaciteit van de tunnel ook bepaald door de hoeveelheid voertuigen die de aanvoerwegen kunnen slikken. “’s Morgens staat één rijstrook van de Tijsmanstunnel stil door afslaand verkeer naar de Scheldelaan. Aan de andere kant van de Liefkenshoektunnel wordt de capaciteit beperkt omdat er maar één rijstrook naar de E34-expresweg voert.”
Deze voorbeelden geven meteen aan waaraan moet worden gewerkt om de verbinding van de Liefkenshoektunnel met de E34 en de E17 te optimaliseren.
gva.be
Comment