Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Liefkenshoektunnel haalt helft capaciteit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
    Je hebt duidelijk zijn punt niet gesnapt. Als iedereen een andere tellerafwijking in zijn auto heeft hoe wil je dan dat dit deftig werkt? Of ga je trajectcontrole combineren met een inhaalverbod en een systeem om alle rijvakken te vullen op de snelweg?
    Toch wel, 3 alinea in http://www.autoforum.be/showpost.php...&postcount=110 nog eens lezen. Wooter moet altijd aan "overacting" doen...
    Wat dat laatste betreft, dat gebeurt dan vanzelf hé of denk je dan dat ze met zen alle tegen pakweg 80 als indiaantjes achter elkaar gaan gaan rijden. Bij trajectcontrole worden de rijvakkken als vanzelf volledig benut aangezien toch niemand de mogelijkheid heeft om "gehaast" te zijn. Heb je dan nog nooit in Nederland in een trajectcontrole gereden dan?
    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
      de aanvoer van de E313 naar de E314 is nu niet het probleem. Daar rijdt men eerder richting Genk dan naar Brussel.
      Ik heb het over het verkeer van de E314 dat de E313 op wil. Als je een file creëert op die plek voor het verkeer richting Brussel, zit het verkeer richting Antwerpen ook in die file. En wees er maar zeker van dat een gecontroleerde limiet van 50 file veroorzaakt. Deze middag vloog er een marktkraamwagen in brand op de E314 in Halen richting Leuven, en er stond een file tot voorbij het Klaverblad, terwijl beide rijstroken vrij waren en je erop dus kan gokken dat het verkeer dat de smeulende wagen wil zien z'n snelheid terugbrengt tot 50 km/u.

      Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
      Neen net niet. Als je de aanvoer vanaf de E314 minderd gaan de auto's vanop die opritten er ook makkelijk opgeraken en gaan er minder maneuvers gemaakt moeten worden die op hun beurt leiden tot minder remmaneuvers.
      ... En loopt de E314 toch vol met dat verkeer van de opritten. Je kan het verkeer van de E314 van Limburg ook niet wegtoveren, dat gaat vroeger vertrekken om toch op tijd in Brussel te geraken, en dus toch het verkeer van de opritten voor de voet lopen.

      Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
      Je ziet goed dat de file op de E314 een harmonicafile is: rijden, stoppen, rijden, stoppen. En niet zoals bijvoorbeeld op de E313 richting Antwerpen waar er een serieus capaciteitsprobleem is. Daar sta je soms voor lange tijd stil.
      Denk je? Weeral, als motorrijder, zie je perfect wat de file doet. De eerste schokgolf van file sta je inderdaad gewoon stil. Dat is vaak rond Aarschot. Het invoegend verkeer in Aarschot is daar niet onschuldig aan. Eens het verkeer terug begint te bewegen, is er nooit meer een moment waar je zo lang stil staat als die eerste filefase. Vaak sta je dan echt stil omwille van een invoegmanoever of remmanoever dat voor niks nodig was, maar zie je dat de andere rijstrook wel kan blijven rijden.

      Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
      Op de E314 kan men mits wat intelligent verkeersbeleid een veel soepeler verkeer bekomen. Ik begrijp bijvoorbeeld nog altijd niet waarom men op het einde van de E314 van rijstrook moet veranderen om naar brussel te gaan, terwijl men richting Tienen dit helemaal niet moet doen. Waar rijden de meesten 's morgens naartoe? Juist, Brussel. Maar die moeten wel twee rijvakken oversteken om daar naartoe te gaan. En je kan bezwaarlijk stellen dat er zoveel verkeer van de oprit van Leuven komt. Desnoods moeten ze die anders aanleggen dat zij die richting Tienen willen vanaf de oprit van Leuven achter de file pas op de E314 kunnen komen. Die richting Brussel willen vanuit Leuven via stop-start systeem zoals op de oprite van Winksele op de E314 laten rijden. Enfin, alles beter dan hoe de situatie daar nu is.
      Daar wordt nooit een file veroorzaakt door weefacties, maar wel door het uitlopen van de file van de E40. Het is nooit dat je na de weefacties op de E314 plots vlot kan doorrijden op de E40.

      Vroeger in de ochtendspits staat daar nooit file. Waar wél vertraging is, zijn de op- en afritten Herent en Wilsele, waar jan en alleman door mekaar rijdt, tesamen met redelijk wat verkeer dat in filemodus niet harder dan 80 durft te rijden en vervolgens grote gaten laat vallen.

      Comment


      • Om u een idee te geven hoe het er vroeger (jaren '60) aan toe ging. Als ik rond 8u15 's morgens toekwam aan de brug aan de kerk van Laken (de Lakenbrug, dus niet de Van Praet brug) dan had ik een file van zeker 5-6 auto's voor mij. Is dat nu nog iets in die aard ??

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
          Ik heb het over het verkeer van de E314 dat de E313 op wil. Als je een file creëert op die plek voor het verkeer richting Brussel, zit het verkeer richting Antwerpen ook in die file. En wees er maar zeker van dat een gecontroleerde limiet van 50 file veroorzaakt. Deze middag vloog er een marktkraamwagen in brand op de E314 in Halen richting Leuven, en er stond een file tot voorbij het Klaverblad, terwijl beide rijstroken vrij waren en je erop dus kan gokken dat het verkeer dat de smeulende wagen wil zien z'n snelheid terugbrengt tot 50 km/u.
          ge bewijst net mijn punt daarmee: nu wordt variabele snelheid maar opgestart een paar km voor de probleemzone. Als je het al geruime tijd op voorhand aankondigt en gelijdelijk aan laat verlopen ga je dat probleem al niet meer hebben. Van 120 km/h naar 50 km/h is een veel te grote overgang en de remmaneuvers die daaruit volgen gaan net files veroorzaken.

          Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
          ... En loopt de E314 toch vol met dat verkeer van de opritten. Je kan het verkeer van de E314 van Limburg ook niet wegtoveren, dat gaat vroeger vertrekken om toch op tijd in Brussel te geraken, en dus toch het verkeer van de opritten voor de voet lopen.
          stop en start systeem invoeren dat je een gefaseerde aanvoer van auto's heb. Misschien gecombineerd met een intelligent ritssysteem voor alle rijvakken. 1 oplossing is er nooit wel een combinatie van.
          Een stop-start systeem gaat wel meer overlast veroorzaken op de secundaire aanvoerweg, maar die worden net gebruikt als sluikweg om zo laat mogelijk op de E314 te komen. Geldt trouwens heel sterk voor de oprit van Holsbeek en Winksele (maar die laatste heeft stop-start systeem)


          Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
          Denk je? Weeral, als motorrijder, zie je perfect wat de file doet. De eerste schokgolf van file sta je inderdaad gewoon stil. Dat is vaak rond Aarschot. Het invoegend verkeer in Aarschot is daar niet onschuldig aan. Eens het verkeer terug begint te bewegen, is er nooit meer een moment waar je zo lang stil staat als die eerste filefase. Vaak sta je dan echt stil omwille van een invoegmanoever of remmanoever dat voor niks nodig was, maar zie je dat de andere rijstrook wel kan blijven rijden.
          Ik ken de situatie aan Aarschot maar al te goed. Maar de file ontstaat niet aan aarschot wel daarna. Rij maar eens wat vroeger door en ge zult zien dat het begin van de file eigenlijk begint als je bijna aan leuven bent. En eens de rij stilstaat is het in aarschot om zeep. De doorstroming stokt, maar de aanvoer vanop de oprit blijft komen. Maar dan nog: langer dan 5 minuten heb ik daar maar raar of zelden moeten stilstaan.

          Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
          Daar wordt nooit een file veroorzaakt door weefacties, maar wel door het uitlopen van de file van de E40. Het is nooit dat je na de weefacties op de E314 plots vlot kan doorrijden op de E40.
          euhm?? Het verkeer van het rechterrijvak op de E314 moet één of twee rijvakken oversteken om op het goede rijvak te zitten. Het verkeer van het linkerrijvak op de E314 blijft zo lang mogelijk doorduwen en wringen zich dan op de invoegstroken tussen het aanschuivend verkeer waardoor de boel daar nog meer vastloopt. Ondertussen moet het verkeer dat van leuven komt er ook nog op, ook zij die naar Tienen moeten en daardoor zich moeten wringen tussen twee rijen file om terug op de E314 te geraken.
          Er wordt daar heel de tijd geweven.

          Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
          Vroeger in de ochtendspits staat daar nooit file. Waar wél vertraging is, zijn de op- en afritten Herent en Wilsele, waar jan en alleman door mekaar rijdt, tesamen met redelijk wat verkeer dat in filemodus niet harder dan 80 durft te rijden en vervolgens grote gaten laat vallen.
          de grote gaten veroorzaken net voor die de E314 willen oprijden de mogelijkheid om zonder wringen erop te geraken en dus geen remmaneuvers van het achterliggend verkeer. Het verlies van capaciteit waar gij het dan over hebt wordt net gebruikt. Als de file bijna gedaan is, is het net op dat punt dat je het vlotste kan rijden. Het verkeer komt daar terug op gang, om helaas een paar km verder op de 'verkeerswisselaar' terug vast te staan.

          En nogmaals, 1 oplossing is er niet, maar beter verkeersbegeleiding zou al een verschil kunnen maken. Al de autostrades hebben lussen liggen waarmee men perfect het verkeer kan monitoren, maar die worden vaak niet gebruikt of bij wegenwerken door een onwetende aannemer kapot gemaakt. Als die wel aangesloten zouden zijn en voortdurend worden bewaakt door een intelligent computerprogramma. Of gebruik maken van de gsm signalen zoals TomTom nu doet om verkeersbewegingen te volgen, kan daar veel meer mee gedaan worden en kan men vaak al proactief gaan reageren ipv nu leidzaam toe te zien.
          www.peugeotforum.be

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
            ge bewijst net mijn punt daarmee: nu wordt variabele snelheid maar opgestart een paar km voor de probleemzone. Als je het al geruime tijd op voorhand aankondigt en gelijdelijk aan laat verlopen ga je dat probleem al niet meer hebben. Van 120 km/h naar 50 km/h is een veel te grote overgang en de remmaneuvers die daaruit volgen gaan net files veroorzaken.
            Dan zit je in het Antwerpse scenario, waar op de E313 blijkt dat dit geen kloten uitmaakt. Zonder handhaving geen opvolging, en in Antwerpen blijkt dat die spullen helemaal niet meewerken met het verkeer (stilstaan in de file met boven je hoofd 90 km/u, even later vertrekt de file en mag je maar 50 terwijl een hogere snelheid geen probleem is).

            Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
            stop en start systeem invoeren dat je een gefaseerde aanvoer van auto's heb. Misschien gecombineerd met een intelligent ritssysteem voor alle rijvakken. 1 oplossing is er nooit wel een combinatie van.
            Een stop-start systeem gaat wel meer overlast veroorzaken op de secundaire aanvoerweg, maar die worden net gebruikt als sluikweg om zo laat mogelijk op de E314 te komen. Geldt trouwens heel sterk voor de oprit van Holsbeek en Winksele (maar die laatste heeft stop-start systeem)
            Het probleem van de oprit Holsbeek en later op de file Aarschot is dat eens het verkeer traag genoeg verloopt, er zoveel sociale voeling is van voertuigen op het rechtervak om die arme stakkers op de oprit toch maar in te laten voegen, dat de ratio helemaal scheef loopt en het eenvoudiger is om vanop de oprit in te voegen op de snelweg, dan vanaf de E314 aan te schuiven. De ratio 1/1 (Voor elke invoegende wagen kan een wagen die al de snelweg volgt door, het ritsprincipe als het ware) wordt daar al grof overschreden ten gunste van de invoegers, en dergelijke toevloed van extra verkeer zorgt natuurlijk voor een bottleneck.

            Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
            Ik ken de situatie aan Aarschot maar al te goed. Maar de file ontstaat niet aan aarschot wel daarna. Rij maar eens wat vroeger door en ge zult zien dat het begin van de file eigenlijk begint als je bijna aan leuven bent. En eens de rij stilstaat is het in aarschot om zeep. De doorstroming stokt, maar de aanvoer vanop de oprit blijft komen. Maar dan nog: langer dan 5 minuten heb ik daar maar raar of zelden moeten stilstaan.
            De file ontstaat inderdaad in Leuven, met de op- en afritten Wilsele en Herent waar veel weefverkeer is. Maar pas in Holsbeek komt het echt tot opstoppingen wanneer het sterk vertraagde verkeer nog altijd de toevloed invoegers in Holsbeek moet slikken. En dan spreek je al snel over een golf van een kilometer of 2 lang die langzaam richting Aarschot verschuift en waar niemand nog in beweegt. Eens in Aarschot komt daar nog het invoegend verkeer in Aarschot bij, en wordt die zone van gestopt verkeer nog wat groter en verschuift tot Tielt-Winge. Soms passeert ie zelfs Tielt-Winge en is de zone al makkelijk 4 kilometer lang waar niemand in beweegt. En dan kan je al makkelijk 5 minuten stil staan.

            Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
            euhm?? Het verkeer van het rechterrijvak op de E314 moet één of twee rijvakken oversteken om op het goede rijvak te zitten. Het verkeer van het linkerrijvak op de E314 blijft zo lang mogelijk doorduwen en wringen zich dan op de invoegstroken tussen het aanschuivend verkeer waardoor de boel daar nog meer vastloopt. Ondertussen moet het verkeer dat van leuven komt er ook nog op, ook zij die naar Tienen moeten en daardoor zich moeten wringen tussen twee rijen file om terug op de E314 te geraken.
            Er wordt daar heel de tijd geweven.
            ... Maar er is pas sprake van file wanneer het verkeer niet de E40 meer kan oprijden omdat daar een file staat. Zolang de E40 vlot bolt, is er geen probleem thv de oprit Leuven. Het aandeel verkeer dat van Leuven naar Tienen wilt is ook niet zo groot.

            Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
            de grote gaten veroorzaken net voor die de E314 willen oprijden de mogelijkheid om zonder wringen erop te geraken en dus geen remmaneuvers van het achterliggend verkeer. Het verlies van capaciteit waar gij het dan over hebt wordt net gebruikt. Als de file bijna gedaan is, is het net op dat punt dat je het vlotste kan rijden. Het verkeer komt daar terug op gang, om helaas een paar km verder op de 'verkeerswisselaar' terug vast te staan.
            Open gaten is verlies van capaciteit, van een file die niet vroeger kan oplossen. Dat er hogerop de stroom via opritten nieuw verkeer bij komt is toch nog niet genoeg om heel de snelweg weer vol te steken met verkeer.

            Nee, eens die grote stilstaande zone voorbij, kan ik vanop mijn motor vaak zones van meerdere honderden meters rijvak aanschouwen die er ongebruikt bij liggen.

            Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
            En nogmaals, 1 oplossing is er niet, maar beter verkeersbegeleiding zou al een verschil kunnen maken. Al de autostrades hebben lussen liggen waarmee men perfect het verkeer kan monitoren, maar die worden vaak niet gebruikt of bij wegenwerken door een onwetende aannemer kapot gemaakt. Als die wel aangesloten zouden zijn en voortdurend worden bewaakt door een intelligent computerprogramma. Of gebruik maken van de gsm signalen zoals TomTom nu doet om verkeersbewegingen te volgen, kan daar veel meer mee gedaan worden en kan men vaak al proactief gaan reageren ipv nu leidzaam toe te zien.
            Ja, daarom dat het project met de variabele signalisatie op de E34 en E313 een groot succes is...

            Comment


            • Liefkenshoektunnel (op vaste tijdstippen) tolvrij?

              In de marge van de voorstelling van 23 grote werven op de Vlaamse snelwegen liet Hilde Crevits iets los over de Liefkenshoektunnel:
              Wat Antwerpen betreft wordt volgens minister Crevits ook nog onderzocht of de Liefkenshoektunnel op vaste tijdstippen tolvrij kan gemaakt worden.
              In het verleden gebeurde dat enkel bij grote verkeersdrukte of ongevallen die grote verkeersproblemen veroorzaken.
              "Ik sluit vaste tijdsvensters voor het tolvrij maken van de tunnel niet uit", aldus Crevits.
              knack.be

              Comment

              Working...
              X