Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuw rijbewijs vanaf juli 2010

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Nieuw rijbewijs vanaf juli 2010

Het nieuwe rijbewijs, in plastic en zo groot als een bankkaart, doet begin juli zijn intrede.
    Er zijn zeventien pilootgemeenten gekozen.
    In eerste instantie zullen nieuwe autobestuurders het nieuwe rijbewijs krijgen. Tegen eind 2011 - begin 2012 moet iedereen in België er eentje hebben.
    Het roze rijbewijs zal tien jaar geldig zijn.

Bedoeling is dat de politie het document kan gebruiken om toegang te krijgen tot de centrale gegevensbank van rijbewijzen.

Het nieuwe rijbewijs zal een stuk duurder zijn: 20 euro in plaats van de 11 euro die nu moet neergeteld worden.

standaard.be

Het is al een verbetering tegen over da roos papierke.

maar zouden ze dan beter ni de indentiteitskaart en rijbewijs in 1 kaartje steken?
    BMW X5 45e

Comment

Mooi ... en vooral : moeilijker te falsifiëren.

Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
      Het is al een verbetering tegen over da roos papierke.

maar zouden ze dan beter ni de indentiteitskaart en rijbewijs in 1 kaartje steken?
      En je sis-kaart dan ook ?
      En je student/werknemerskaart ?

Handig maar niet realistisch.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
        Ja maar identiteitskaart, sis-kaart en rijbewijs moet toch in één kunnen...

Op den duur loop je scheef van de kaarten: bankkaarten, kredietkaarten, paspoort, sis-kaart, rijbewijs, colruyt kaart en allerhande andere winkelkaarten (hubo, makro, stock,...), DKV-kaart, BMW kaart, VAB-kaart,...
        ja t is er een beetje over.
        Ik heb zo een hele batterij kaarten van verzekering/assistance/mediweetikwat.

Allemaal tof, maar de dag dat ik iet voor heb weet ik niet eens welke ik moet bekijken om iemand op te bellen

Maar idd, siskaart, id kaart en rbw zouden ze toch op dezelfde moeten kunnen steken.

Comment

Veel beter, want dat roos papier is zo onhandig. Bij mij zit het al vol scheuren zo een kaart is dus veel beter.

Comment

Alles in 1 kaartje is inderdaad wel handig, maar als je het kwijtspeelt ben je ook alles kwijt.
            Anders kan je je pas of je rijbewijs nog tonen als het nodig is.
            2008 Opel Corsa 1.7CDTI
            2009 Mazda 2 1.5 Sport

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
              Tegen eind 2011 - begin 2012 moet iedereen in België er eentje hebben.
              Het roze rijbewijs zal tien jaar geldig zijn.
              Dus het nieuwe rijbewijs zal 10 jaar geldig zijn? (of begrijp ik dat nu verkeerd)

Comment

Dus als ge te laat zijt met het vernieuwen van uw rijbewijs kunt ge terug rijexamen gaan doen???

Comment

Ja lap geweldig, dat er nog ook eens bij

Comment

minder erg dan de nieuwe nummerplaten van de moto's
                    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Nieuw rijbewijs

Vanaf 1 juli 2010 zullen 17 gemeentes het nieuwe rijbewijs (met beperkte geldigheid) gaan testen. Tegen 2012 wordt het veralgemeend. Het rijbewijs wordt fors duurder en krijgt het formaat van een bankkaart.

Het Koninklijk Besluit dat de invoering van het nieuwe "Europese" rijbewijs mogelijk moet maken, is klaar.

Voortaan zullen alle nieuwe bestuurders die hun examen in 17 testgemeentes halen een rijbewijs krijgen met het formaat van een bankkaart.

Het zal 20 euro kosten in plaats van 11 euro en moet alle tien jaar worden vernieuwd (tegenover het permanent geldige papieren rijbewijs dat we vandaag kennen).

Tegen eind 2011 zullen alle gemeenten deze nieuwe chipkaart kunnen leveren.

Vanaf 2013 zullen alle Belgen dan worden verplicht om zijn oude, papieren rijbewijs te laten vervangen door een chipkaart.

Datum : 19/05/10

Vanaf 1 juli 2010 zullen 17 gemeentes het nieuwe rijbewijs (met beperkte geldigheid) gaan testen. Tegen 2012 wordt het veralgemeend. Het rijbewijs wordt fors duurder en krijgt het formaat van een bankkaart.

Pure geldklopperij om de staatskas te vullen !

Als je 6 of 7 keer om de 10 jaar 20€ moet betalen (als ze ondertussen nog geen paar keer opslaan ) .

En dan zal je wellicht telkens nog zelf voor pasfoto's moeten zorgen zeker ?

Voor die 20€ zouden ze zelf pasfoto's mogen maken .

En daarbij waarom kan dat niet op eID ???

Last edited by ; 19/05/2010, 23:46.

Comment

geen geldklopperij hoor. gewoon heel de ineffeciente bureaucratie die handenvol geld kost, plus dan nog eens de R&D die dan nog eens kost die 10-100x hoger ligt enkel omdat het voor de staat is.
                        1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Ze doen het ook, om beter herkent te kunnen worden. Veel van de foto's zijn verouderd op de wat oudere rijbewijzen. Als ik dat van mijn vader bekijk, met een foto van de jaren '60.

Comment

En vette bonussen voor degenen die deal sloten of een buitenverblijfje als relatiegeschenk ?

Comment

Amai, Tony Verhelle heeft zeker aandelen in de farmaceutische sector ??

Volgens hem:

Pure geldklopperij om de staatskas te vullen !

Als je 6 of 7 keer om de 10 jaar 20€ moet betalen (als ze ondertussen nog geen paar keer opslaan ) .

Omgerekend is dat dus een periode van 60 of 70 jaar, ben benieuwd hoe de staatskas op het einde (zelfs in het midden) van die periode er zal uitzien. Sensatie titels gebruiken noemt men dat...

Comment

Dat is wel degelijk geldklopperij, binnen 30jaar zal de staatskas er volgens niet (veel) beter voorstaan dan nu.

Die 20 euro voor de 7-8(?) miljoen belgen met rijbewijs is weer een leuke duit erbij.

Comment

nieuwe rijbewijzen

Van zodra het bericht over de invoering van de nieuwe rijbewijzen verscheen in de media(enkele maanden terug), heb ik gereageerd op de websites van minister Schouppe & Van Quickenborne ( adm. vereenvoudiging) met de vraag: "Kunnen jullie de rijbewijzen niet combineren met de electronische identiteitskaart (e-ID)?" Ik werd bij beide door een lage medewerker (of was het een automatische antwoordgenerator) beantwoord, dat mijn vraag naar de bevoegde instanties zouden verder geleid worden... en ik er later een antwoord op zou krijgen. Wat denk je,... ik heb dus nooit een antwoord gekregen. Is het niet eens werk dat automobielorganisaties (VAB, touring wegenhulp, febetra, e.d.) en de media (journalisten van tv, kranten en tijdschriften) direct deze vraag aan de ministers stellen?

N.B.: bij de introductie van de e-ID, werd ons DESTIJDS toch verteld dat er meerdere functie aan de identiteitskaart (SIS-KAART, rijbewijs,...)zouden gekoppeld worden toch???

Comment

Ik zal u uit uw leiden verlossen.
                                    Het probleem is dat de buitenlandse instanties onze E-ID niet kunnen lezen. Je rijbewijs er nog is opzetten zou het probleem alleen maar moeilijker maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door unicornhawk Bekijk Berichten
                                      Van zodra het bericht over de invoering van de nieuwe rijbewijzen verscheen in de media(enkele maanden terug), heb ik gereageerd op de websites van minister Schouppe & Van Quickenborne ( adm. vereenvoudiging) met de vraag: "Kunnen jullie de rijbewijzen niet combineren met de electronische identiteitskaart (e-ID)?" Ik werd bij beide door een lage medewerker (of was het een automatische antwoordgenerator) beantwoord, dat mijn vraag naar de bevoegde instanties zouden verder geleid worden... en ik er later een antwoord op zou krijgen. Wat denk je,... ik heb dus nooit een antwoord gekregen. Is het niet eens werk dat automobielorganisaties (VAB, touring wegenhulp, febetra, e.d.) en de media (journalisten van tv, kranten en tijdschriften) direct deze vraag aan de ministers stellen?

N.B.: bij de introductie van de e-ID, werd ons DESTIJDS toch verteld dat er meerdere functie aan de identiteitskaart (SIS-KAART, rijbewijs,...)zouden gekoppeld worden toch???
                                      Er is toch gezegd dat dat waarschijnlijk wel het geval gaat zijn, maar pas op termijn.

Ik vind het eigenlijk stom, ze maken een kaart die die steviger is en dus langer zou moeten meegaan dan het huidige rijbewijs, maar je zal wel om de 10 jaar een nieuwe moeten halen

En trouwens op mijn rijbewijs (en dat van iedereen denk ik) staat PERMANENT bij de geldigheidsduur. Dat betekend dus voor altijd en nu gaan ze dat ineens afpakken? Dan hadden ze beter "onbepaalde duur" erop gezet.
                                      Wat word het volgende?
                                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Die termijn van 10 jaar is in de praktijk waarschijnlijk bedoeld om uw fotoke te vernieuwen.
                                        Kwestie van herkenbaar te blijven?
                                        Als ik het rijbewijs van mijn pa zie, dat is gewoon hilarisch.

Comment

Working...
                                        X