Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Xytras Bekijk Berichten
    Moet alles in de wetgeving staan^^
    Nee, maar als in de wetgeving staat dat de bestuurder voorrang moet verlenen en de voetganger enkel op de bestuurders moet letten is het niet de plicht van de voetganger om voorrang te verlenen.

    Oorspronkelijk geplaatst door Xytras Bekijk Berichten
    er staat ook niet in de wetgeving dat je 's morgens 'goedemorgen' en 's avonds 'goedenavond' zegt als je ergens toe komt, maar als je het niet doet ben je een lompe boer.
    Hoffelijk wordt tegenwoordig als excuus gebruikt om niet aan de voorrangsregels te voldoen. Hoffelijkheid is niet afdwingbaar als de wetgever aangeeft wie er voorrang heeft.

    Straks ga je nog zeggen dat een voetganger hoffelijk moet zijn en jij als afslaande voorrangsplichtige automobilist moet voorlaten

    Oorspronkelijk geplaatst door Xytras Bekijk Berichten
    Het staat mss niet in de wetgeving, maar het wordt iig sterk aangeraden
    Uit veiligheidsprincipe raad ik je het inderdaad aan, maar de wetgever doet dat niet. Die zegt duidelijk wie er voorrang moet verlenen.

    Oorspronkelijk geplaatst door Xytras Bekijk Berichten
    en men gaat er van uit dat het ook zo zou moeten gebeuren
    Wie is "men"? De wetgever alleszins niet, en de politierechter kan niet de wet negeren.

    Oorspronkelijk geplaatst door Xytras Bekijk Berichten
    tenslotte ben je ook verantwoordelijk voor je eigen veiligheid
    Voor zover ik het zie legt de wetgever hier duidelijk de verantwoordelijkheid bij de bestuurder.

    Oorspronkelijk geplaatst door Xytras Bekijk Berichten
    en zijn er al voetgangers beboet omdat ze zich 'risicovol' hebben gedragen.
    Ja. Maar was dit in dezelfde omstandigheden? De voorrangsweg blijven volgen terwijl een automobilist de voorrangsweg wil verlaten en een richtingsverandering wil doen wordt niet "risicovol" geacht door de wetgever en de bestaande rechtspraak. Meer nog: de rechtspraak geeft duidelijk aan dat zelfs het links inhalen op een kruispunt niet noodzakelijk risicovol is, omdat de naar links afslaande voorligger diverse regels heeft die hem verplichten voorrang te verlenen aan het inhalende voertuig.

    Het risico wordt hier gecreëerd door de voorrangsnegeerder, niet door de voetganger of bestuurder die zich wel aan de regels houdt.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Rames Bekijk Berichten
      Ookal een paar keer meegemaakt.
      Die mensen mogen eigenlijk god bedanken dat ze niet in een rolstoel zitten voor de rest van hun leven, gaan ze zich nog een beetje autoritair opstellen...
      Soms heb ik zin om er zo ene gewoon omhoog te rijden, kwestie van een voorbeeld te stellen voor de rest. (bij wijze van spreken e )

      In Antwerpen centrum, rond de winkelstraten heb je dat constant voor met dagtoeristen uit een of ander gehucht die het gewend zijn dat auto's voor hun stoppen waar er geen zebrapad is. Het verbaasd mij dat er daar niet vaker mensen omver gereden worden.
      Toch al een paar keer situaties gezien dat ik dacht, ja nu vliegt er ene in de lucht...
      In Antwerpen lopen er méér door het rood, dan dat er naar de kerk gaan...
      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

      Comment


      • de situatie van de auto die een straat indraaid en de voetganger is nochtans wel duidelijk beschreven in de wetgeving
        De auto moet rekening houden met overstekende voetgangers bij het inrijden van een straat. Een voetganger die een straat aan het oversteken is, heeft bijgevolg voorrang.
        Echter in dit geval is er wel twijfel mogelijk. De voetganger moet zich ook aan een aantal regels houden en dat is dat hij zeker moet zijn dat de straat veilig over gestoken kan worden. In dit geval kan je de auto moeilijk kwalijk nemen de voetganger moedwillig voor de voeten te rijden.
        www.peugeotforum.be

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
          de situatie van de auto die een straat indraaid en de voetganger is nochtans wel duidelijk beschreven in de wetgeving
          De auto moet rekening houden met overstekende voetgangers bij het inrijden van een straat. Een voetganger die een straat aan het oversteken is, heeft bijgevolg voorrang.
          Echter in dit geval is er wel twijfel mogelijk. De voetganger moet zich ook aan een aantal regels houden en dat is dat hij zeker moet zijn dat de straat veilig over gestoken kan worden. In dit geval kan je de auto moeilijk kwalijk nemen de voetganger moedwillig voor de voeten te rijden.
          'k weet het, nog ergerlijker wordt het wanneer die voetganger bijna als snelwandelaar komt aangelopen van net achter de hoek van de straat en onmiddelijk het al dan niet aanwezige zebrapad oversteekt. als die van links komt heb je nog effe tijd maar als die van rechts achter de hoek komt...
          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

          Comment


          • Donderdag avond mij zwaar geërgerd aan een privé ambulance. Ik rij richting Izegem op de ring en ik zie van ver blauwe lichtjes afkomen. Ik zeg tiens een ambulance ik maak plaats. Wanneer hij mij passeert zie ik dat het een privééke is. Hij draait de krekelstraat in net als ik. Daar zie ik hem dan zijn lichten uitleggen om dan een km of twee verder te rijden op het gemak om dan het ziekenhuis (niet spoed) op te draaien.
            Ik snap niet dat hij/ vele anderen met hun lichtbundel aanrijden en iedereen wegdrummen, terwijl het totaal niet dringend is.
            Kloothummels.

            Comment


            • is het die mercedes met een dikkere persoon achter 't stuur?

              Heb die ook eens gezien: ga aan de kant voor eentje die in volle vaart afkwam, lichten, sirene, al wat je maar wil.
              5 min later kom ik thuis en aan de overkant staat die ambulance om m'n overbuur z'n vrouw naar 't ziekenhuis van Ieper te brengen voor een geplande opname.
              __________________________

              2015 Volvo V60 D2 aut.
              2003 Volvo S60 2.4 benzine

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Vandie Bekijk Berichten
                Donderdag avond mij zwaar geërgerd aan een privé ambulance. Ik rij richting Izegem op de ring en ik zie van ver blauwe lichtjes afkomen. Ik zeg tiens een ambulance ik maak plaats. Wanneer hij mij passeert zie ik dat het een privééke is. Hij draait de krekelstraat in net als ik. Daar zie ik hem dan zijn lichten uitleggen om dan een km of twee verder te rijden op het gemak om dan het ziekenhuis (niet spoed) op te draaien.
                Ik snap niet dat hij/ vele anderen met hun lichtbundel aanrijden en iedereen wegdrummen, terwijl het totaal niet dringend is.
                Kloothummels.
                Als ze enkel zwaailicht voeren moet je volgens mij niet aan de kant gaan.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Jerry Bekijk Berichten
                  Als ze enkel zwaailicht voeren moet je volgens mij niet aan de kant gaan.
                  zwaailichten alleen zijn ook goed

                  Bron: Wegcode.be

                  1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
                  [BS 09.12.1975]

                  Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
                  Artikel 37. Prioritaire voertuigen
                  37.1. Prioritaire voertuigen zijn uitgerust met één of meerdere blauwe knipperlichten en een speciaal geluidstoestel overeenkomstig de bepalingen van de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen.
                  37.2. De blauwe knipperlichten moeten gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een dringende opdracht uitvoert.
                  Ze mogen gebruikt worden bij de uitvoering van elke andere opdracht.
                  37.3. Het speciaal geluidstoestel mag slechts gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een dringende opdracht uitvoert.

                  Comment


                  • Uw bron zegt enkel iets over wat een prioritair voertuig moet doen in zijn situatie. Het zegt niks over wat andere weggebruikers moeten doen.

                    Sowieso, toen ik mijn theorie deed was het:

                    Enkel blauw zwaailicht: niets speciaals doen
                    Zwaailicht en geluidssignaal: rijbaan vrijmaken en voorrang verlenen

                    Dus tenzij de wetgeving verandert is, moet je helemaal niet aan de kant bij enkel blauw zwaailicht.

                    Comment


                    • Artikel 38. Gedrag tegenover prioritaire voertuigen die het speciaal geluidstoestel gebruiken: Zodra het speciaal geluidstoestel het naderen van een prioritair voertuig aankondigt, moet elke weggebruiker onmiddellijk de doorgang vrijmaken en voorrang verlenen; zo nodig moet hij stoppen.
                      No worries dus. Enkel een debiele ambulancier. Enkel hinderlijk omdat de helft van Vlaanderen dan niet weet wat ze moeten doen, omdat je de blauwe lichten natuurlijk veel sneller ziet dan dat je de sirene kunt horen. En dan ontstaat er gewenning dat blauw licht een lamme vetzak in een ambulance is en de volgende keer dat je dan een prioritair voertuig ziet naderen ga je pas wachten met reageren omdat je de sirene pas hoort als ie op 50 meter van je bumper is genaderd.

                      Comment


                      • Vanmorgen een vrachtwagen die op de de ring van Antwerpen ging tripleren: zonder richting aan te geven gooide ie zich op de linkse rijstrook, waar ik al reed ... ik heb alles mogen dichtgooien om een botsing te vermijden

                        Ah ja, 't was een Hollander ... misschien ligt het aan mij, maar ik heb de indruk dat bij de Hollandse truckers de grootste hufters tussen zitten.
                        AutoMinded.be

                        Comment


                        • Hehe, op de E40 een hollander in een 7-reeks die van de rechter rijstrook hetzelfde wou proberen. Recht naar de linker rijstrook. Altijd interessant als je net zit te filefilteren met de motorfiets .

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                            No worries dus. Enkel een debiele ambulancier. Enkel hinderlijk omdat de helft van Vlaanderen dan niet weet wat ze moeten doen, omdat je de blauwe lichten natuurlijk veel sneller ziet dan dat je de sirene kunt horen. En dan ontstaat er gewenning dat blauw licht een lamme vetzak in een ambulance is en de volgende keer dat je dan een prioritair voertuig ziet naderen ga je pas wachten met reageren omdat je de sirene pas hoort als ie op 50 meter van je bumper is genaderd.
                            'Onmiddelijk de doorgang vrijmaken'. Wil dat dan zeggen dat je bv over de witte lijnen moet /mag. Of als je bv voor een rood licht staat, mag / moet je dan doorrijden tot voorbij de witte lijn als je zo de weg vrijmaakt.

                            Of betekend dit gewoon de weg vrijmaken, maar wel binnen de regens, binnen de lijnen blijven etc ?
                            2012 Renault Megane RS

                            Comment


                            • Staat er ergens in de wetgeving dat je witte lijnen mag negeren, of een rood licht negeren?

                              Nee.

                              In de praktijk betekent het evenwel dat er menig automobilist de stopstreep aan de rode lichten gaat overschrijden om toch die meter ruimte te geven, of het fietspad op vliegt om de achteropkomende ambulance door te laten.

                              Tenslotte mag die ambulance ook niet over volle lijnen rijden of verkeerseilanden langs links passeren, maar dat gebeurt ook.

                              Comment


                              • Ik denk dat ze bedoelen met de weg vrijmaken dat je de andere regels mag verbreken.
                                Het is toch de gewoonte om dit zo te doen, of laat je liever iemand 'sterven' omdat je niet door het rood mocht en dus maar bleef staan waardoor de ziekenwagen niet door kon?

                                Comment


                                • Eh, nee

                                  Er zijn al mensen veroordeeld voor het negeren van een rood licht, omdat ze de weg wilden vrijmaken voor een prioritair voertuig.

                                  Ook als je een aanrijding veroorzaakt door bv het rode licht te negeren in zo een situaties, wordt je verantwoordelijk gesteld.

                                  Men probeert dit natuurlijk onder de noemer "overmacht" te schuiven, maar overmacht dwingt je niet om het hele kruispunt te kruisen, als je enkel een meter naar voren kon schuiven zonder iemand te raken. Overigens is de wetgever verplicht om tussen stopstreep en rood licht 5 meter ruimte te laten alvorens je op het kruispunt zit, en daar kan je dus wel nog een auto kwijt.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                    Overigens is de wetgever verplicht om tussen stopstreep en rood licht 5 meter ruimte te laten alvorens je op het kruispunt zit, en daar kan je dus wel nog een auto kwijt.
                                    dat is in veel gevallen niet zo, net zoals alle drempels conform zijn of bushaltes mét arceerde vlakken op de rijbaan zijn geschilderd

                                    Comment


                                    • Grap van de dag : deze morgen moet ik door een gemachtigde opzichter aan een school stoppen om kinderen over te laten. Ik heb daar geen probleem mee en stop mooi voor het zebrapad. Komt daar een paljas met zijn moto de rij wachtende auto's voorbijgevlogen en gaat rakelings langs de opzichter en een kind langs. Gast stopte totaal niet

                                      Een uur later word ik op een gewone weg voorbijgevlogen door een zwarte jeep. Een paar minuten later en enkele kilometers verder staat die jeep tegen een huis geparkeerd nadat hij een VW golf in zijn zijdeur had geramd en van de baan geduwd. Baan van 70 km/uur waar ik al harder op reed.

                                      Comment


                                      • En die Golf, die kwam van waar?

                                        Comment


                                        • Irritante traagrijders. Eerst op E17, ik ben andere camion aan 't inhalen. Opa haalt mij in, komt voor me rijden en vertraagt naar 80 om een of andere reden.
                                          Daarna stom wijf tegen 75 op de A19 ...

                                          Vanmorgen waren het de file's, ik moest van Parijs naar Vlissingen, rit van 4u15, in totaal 7u30 gereden erover, wat wel wreed is daar de eerste file pas in Gent was.

                                          De wind stak ook tegen, maar daar kan niemand iets aan doen. Buiten God.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X