Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Izzy Bekijk Berichten
    Daarenboven, omdat ik volgens de meeste bestuurders - als ik van de rechte rijstrook wil invoegen op de linkse - voorkruip, wou een oude Ford Galaxy mij echt gene plaats geven. Daar word ik furieus van.. Als ik inzie dat ik met gemak in het rijtje kan invoegen zonder anderen te hinderen, dan moet die ouwe Galaxy niet extra gas gaan bijgeven om mijn neus te snijden. Ongeloofelijk gewoon. Dan speel ik het ook op die manier en worstel om mijn plaats te krijgen. Het scheelde echt enkele centimeters, volgens mijn passagiers.. En verderop na de versperring lege vrije weg. Echt wat het je nu aan als je voor of na mij komt. Telkens zijn het die rotte eikels. Ik word er niet goed van achter het stuur.
    Met een gerust gemoed rijden op de Belgische wegen is echt gedaan!
    De laatste tijden rij ik echt met zo'n gedachte rond..
    Dat is dagelijkse kost op de N9 in Zellik. Op het linkervak geen kat dus rij ik tot einde door om dan in te voegen (het gaat van twee naar één). Meestal zijn er pipo's die zich dan in het midden van de baan zetten zodat je niet tot het einde van de linkerrijstrook kan rijden. Dat is echt moedwillig de rijbaan blokkeren. Ok, ik ga er ook geen minuten mee winnen, hij ook niet, maar anders staat er een hele sliert op het eerste vak op en afritten te blokkeren...Maar dat snappen ze dan niet.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten
      Herkenbaar ... ik begrijp dat ook nooit. Ze zijn dan wel zo gehaast dat ze niet kunnen wachten om op te draaien tot je voorbij bent, maar niet zo gehaast dat ze deftig snelheid maken.
      Voilà.
      Dergelijke situaties kom je dagelijks tegen.
      Oh, een variant: idem, maar 300 meter verder moeten ze een andere zijstraat in, en dus vinden ze het niet de moeite sneller te rijden dan 50 waar je 70 mag. En dan kom jij aangereden aan 80 ...
      Van mij mogen ze dat doen zoveel ze willen, maar dat ze er dan een beetje op letten dat ze geen andere mensen in de remmen laten gaan als dat vermeden kan worden door 10 seconden te wachten.
      120d Hatch Edition Sport

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten
        Langs de andere kant, ik krijg ook het schijt van kerels die zich voor mijn neus gooien wanneer het op mijn rijstrook terug een beetje begint te vlotten en ik terug een paar honderd meter kan rijden. Heeft niks met voorkruipen te maken of met voor of achter die andere te komen, het onderbreekt gewoon mijn flow door het verkeer en het is ergerlijk.
        Dat overkomt mij constant omdat ik de gewoonte heb wat ruimte te laten tussen mij en mijn voorligger. Als ik dan in druk verkeer links rijd, overkomt het mij dus vaak dat ze vlak voor mij komen invoegen.
        Nu, in druk verkeer vind ik dat niet ergerlijk. Als ik zo'n gat zag, zou ik er mij ook tussen schieten als het links effectief sneller gaat.

        Grappig als ze op de autosnelweg vooral op het linkervak rijden ook. Daar hangen ze dan bumper aan bumper terwijl er amper verkeer op het middenvak zit. En niet zelden rijden ze op het linkervak dan exact even snel als op het middenvak. Voor mij een teken om naar het middenvak te schuiven en daar wat te chillen.
        120d Hatch Edition Sport

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Izzy Bekijk Berichten
          Gisteren in de vroege namiddag, op de E313, zo iets van 30 km voor Antwerpen.

          Vlot en weinig verkeer tot dat ik op die dynamische borden de aangekondigde snelheden zag verminderen, tot 50 km/u terwijl de drukte op de baan nauwelijks veranderd was. Zo moest je nog een kilometer of twee rijden (ik reed wel geen 50, dat zal ik ook nooit doen, te gevaarlijk) totdat de file zichtbaar werd. Ik bleef wachten op de rijstrook waar ik reed (links in mijn geval) want ben geen type die om de minuut van rijstrook veranderd om de rest sneller voorbij te zijn. Toen ik (al langer) merkte dat de rechtse strook twee keer zo sneller naderde besloot ik dan ook maar mij rechts te zetten. En jawel ik was de file zo voorbijgereden totdat ik aan de versperring kwam: er stonden wat mannen paar boompjes aan het snoeien . Moet nu daarvoor heel de E313 in het slop gebracht worden?
          Daarenboven, omdat ik volgens de meeste bestuurders - als ik van de rechte rijstrook wil invoegen op de linkse - voorkruip, wou een oude Ford Galaxy mij echt gene plaats geven. Daar word ik furieus van.. Als ik inzie dat ik met gemak in het rijtje kan invoegen zonder anderen te hinderen, dan moet die ouwe Galaxy niet extra gas gaan bijgeven om mijn neus te snijden. Ongeloofelijk gewoon. Dan speel ik het ook op die manier en worstel om mijn plaats te krijgen. Het scheelde echt enkele centimeters, volgens mijn passagiers.. En verderop na de versperring lege vrije weg. Echt wat het je nu aan als je voor of na mij komt. Telkens zijn het die rotte eikels. Ik word er niet goed van achter het stuur.
          Met een gerust gemoed rijden op de Belgische wegen is echt gedaan!
          De laatste tijden rij ik echt met zo'n gedachte rond..
          Het is dan ook een richtingsaanwijzer en geen voorrangsaanwijzer.

          Comment


          • Aha, maar als de rechter rijstrook wegvalt, is het invoegen van de rechter rijstrook naar de linker rijstrook geen manoever, maar geldt de voorrang van rechts!

            Wanneer, omwille van de aanwezigheid van witte rijstrookverminderingspijlen als bepaald in artikel 77.2, tweede lid, Wegverkeersreglement, de rechterrijstrook van de in dezelfde rijrichting bestaande rijstroken wegvalt en de in deze rijstrook rijdende bestuurder ingevolge de aangebrachte wegmarkeringen verplicht is zich met zijn voertuig in de voor hem links gelegen rijstrook te begeven, geniet deze rechtsrijdende bestuurder overeenkomstig artikel 12.3.1 Wegverkeersreglement voorrang van doorgang: in die omstandigheden maakt het uitwijken naar links, dat hij uitvoert door overeenkomstig de rijstrookverminderingspijlen steeds zijn rijrichting te volgen, geen verandering van rijstrook of manoeuvre uit in de zin van artikel 12.4 Wegverkeersreglement.

            Nummer : RC02AM2_1 Datum : 2002-10-22
            Jurisdictie : HOF VAN CASSATIE, NEDERLANDSE AFDELING, 2E KAMER
            Zetel : FORRIER
            Verslaggever : MAFFEI
            Openb. Min. : DE SWAEF
            Rolnummer : P011058N
            De meest rechts rijdende bestuurder, die ingevolge de aangebrachte signalisatie verplicht is zich met zijn voertuig van de wegvallende rechterrijstrook in de voor hem links gelegen <rijstrook> te bewegen, geniet voorrang door doorgang; in die omstandigheden maakt het uitwijken naar links van deze bestuurder, die in die rijbeweging steeds zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijft, geen verandering van <rijstrook> of maneuver uit.

            Nummer : RC00BO2_1 Datum : 2000-11-24
            Jurisdictie : HOF VAN CASSATIE, NEDERLANDSE AFDELING, 1E KAMER
            Zetel : BOES
            Verslaggever : BOES
            Openb. Min. : HENKES
            Rolnummer : C990341N

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
              Aha, maar als de rechter rijstrook wegvalt, is het invoegen van de rechter rijstrook naar de linker rijstrook geen manoever, maar geldt de voorrang van rechts!
              Ik had erover gelezen dat de rechterrijstrook wegviel... in dat geval kan ik Izzy zijn frustratie begrijpen.
              AutoMinded.be

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                Aha, maar als de rechter rijstrook wegvalt, is het invoegen van de rechter rijstrook naar de linker rijstrook geen manoever, maar geldt de voorrang van rechts!
                Probleem is dat de overgrote meerderheid deze regel niet kent (laat staan de andere regels).
                Zoals voorrang van rechts! Eenvoudige regel, zou je denken.
                Wel, nee dus...
                Iemand met schade links vooraan die dat wil gerepareerd zien door de verzekering van een tegenpartij? Kom een uurke door mijn wijk rijden.

                Comment


                • dat geldt toch enkel maar als de rijstrook aanduiding niet tot aan het einde wordt doorgetrokken. Als de rijstrook aanduiding blijft doorlopen tot het volledig einde van de rijstrook dan geldt de voorrang van rechts toch niet?
                  www.peugeotforum.be

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                    Aha, maar als de rechter rijstrook wegvalt, is het invoegen van de rechter rijstrook naar de linker rijstrook geen manoever, maar geldt de voorrang van rechts!
                    ah, mea culpa dan, dat had ik niet goed gelezen.

                    Maar tis wel een ergernis in veel gevallen waar ze invoegen zonder voorrang maar wel denken die te hebben.

                    Comment


                    • vandaag wel efkes chance gehad
                      Op 't tweede vak aan 't cruisen aan 120 op cruise control. Op 't derde vak een C-klasse langzaam aan 't naderen, ik schat 125 a 130.
                      De vrachtwagen op 't eerste vak gaat nu eens VLAK voor mijn neus naar 't tweede, wel met pinker, maar alles op een fractie van een seconde: pinker op en naar links.
                      Ik heb keihard moeten remmen, en trok m'n grootlichten.
                      Ik wist dat ik niet opzij kon, maar zag toen ook dat die C-klasse ook onder de indruk was en even hard remde om mij alle ruimte te geven.
                      Heb de C-rijder bedankt met een handgebaar toen hij voorbijreed, de vrachtwagenchauffeur heeft enkele viteskes mogen lager schakelen en weer langzaam opbouwen, en die heeft een ander handgebaar gekregen.
                      Ik kom het echt zeer zelden tegen, zo 1x om pakweg de twee jaar: een gekke streek van een camionneur.
                      't Was nochtans een belg, en hij kon inschatten dat ik niks kon zien wat voor hem gebeurde....
                      __________________________

                      2015 Volvo V60 D2 aut.
                      2003 Volvo S60 2.4 benzine

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                        vandaag wel efkes chance gehad
                        Op 't tweede vak aan 't cruisen aan 120 op cruise control. Op 't derde vak een C-klasse langzaam aan 't naderen, ik schat 125 a 130.
                        De vrachtwagen op 't eerste vak gaat nu eens VLAK voor mijn neus naar 't tweede, wel met pinker, maar alles op een fractie van een seconde: pinker op en naar links.
                        Ik heb keihard moeten remmen, en trok m'n grootlichten.
                        Ik wist dat ik niet opzij kon, maar zag toen ook dat die C-klasse ook onder de indruk was en even hard remde om mij alle ruimte te geven.
                        Heb de C-rijder bedankt met een handgebaar toen hij voorbijreed, de vrachtwagenchauffeur heeft enkele viteskes mogen lager schakelen en weer langzaam opbouwen, en die heeft een ander handgebaar gekregen.
                        Ik kom het echt zeer zelden tegen, zo 1x om pakweg de twee jaar: een gekke streek van een camionneur.
                        't Was nochtans een belg, en hij kon inschatten dat ik niks kon zien wat voor hem gebeurde....
                        Inderdaad, over het algemeen zien of weten die gasten wel dat je nog een plaats kan opschuiven, heb daar dan ook geen enkel probleem mee, maar heel af en toe zou je ze toch een F*** Y** willen geven, maar ja dan kan je wel eens de pineut zijn als je niet opzij gaat.
                        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                        Comment


                        • Vandaag een op de A86 rond parijs de schrik van z'n leven gegeven

                          Ik rij 2e vak, hij eerste, met rechts van hem een vangrail. Zijn vak wordt uitvoegstrook voor van autostrade te veranderen, ik moet er ook op, ik hang naast hem, maar kan er niet meer voor door volk voor mij. Ik steek pinker op naar rechts zodat hij mij ofwel kan tussenlaten, ofwel ging ik achter hem invoegen.
                          Begint die daar zonder reden te claxoneren en te faren tot en met Snap het eigenlijk nog altijd niet goed. Ik zette gewoon m'n pinker op, wil niet zeggen dat ik meteen ga opschuiven eh
                          Oorspronkelijk geplaatst door Alexis
                          Was grappig om je bij het vertrekken elke 90° bocht al clutchdumpend scheef te zien nemen om je kar wat te sparen

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Asserti Bekijk Berichten
                            Vandaag een op de A86 rond parijs de schrik van z'n leven gegeven

                            Ik rij 2e vak, hij eerste, met rechts van hem een vangrail. Zijn vak wordt uitvoegstrook voor van autostrade te veranderen, ik moet er ook op, ik hang naast hem, maar kan er niet meer voor door volk voor mij. Ik steek pinker op naar rechts zodat hij mij ofwel kan tussenlaten, ofwel ging ik achter hem invoegen.
                            Begint die daar zonder reden te claxoneren en te faren tot en met Snap het eigenlijk nog altijd niet goed. Ik zette gewoon m'n pinker op, wil niet zeggen dat ik meteen ga opschuiven eh
                            Fransmannen en knipperlichten, het blijft een raar fenomeen.
                            120d Hatch Edition Sport

                            Comment


                            • Ik heb eens een vraag aan de experts hier, want ik ben eigenlijk niet zeker wie in de fout was.
                              Een tijd terug had ik het volgende voor:

                              Een rotonde met 2 rijstroken. Ik sta te wachten om in te voegen. Ik zie 1 wagen afkomen op het binnenste rijvak. Op dat moment voeg ik in op het buitenste vak, omdat ik de eerste afslag moest hebben. Maar net op het moment dat ik er op rij, wil die ook naar het buitenste vak gaan, terwijl hij pas de volgende afslag eraf ging .

                              Dus wie is er nu in fout gegaan?
                              - Ik omdat ik al invoegde terwijl er nog een andere wagen op de rotonde was (hoewel die zoals ik al zei het binnenste vak had, en ik het buitenste nam)
                              - Hij omdat hij voor een inrit ineens van vak wisselt
                              - Of waren we hier beiden in de fout?

                              Comment


                              • Moeilijke.

                                1. Van rijvak wisselen is een manoever, waarbij je aan iedereen voorrang moet geven. Iedereen.
                                2. Maar jij hebt een B1, een omgekeerde driehoek, die betekent dat jij voorrang moet geven aan iedereen op de 'voorrangsweg', de rotonde.
                                3. Stel dat het tot een ongeval komt, en de rechter weet het niet meer, gaat ie zeggen "voorrang van rechts". En jij kwam van rechts!

                                Ik weet het niet

                                Comment


                                • Als hij zijn pinker had aanstaan vooraleer jij het rondpunt opreed, ben jij in fout. Maar ga er maar vanuit dat de persoon op het middenste rijvak in fout gesteld wordt. Been there, done that.

                                  Comment


                                  • Pinker had hij zeker niet aanstaan. Ik reed erop, en net dat moment wil meneer van vak wisselen. Maarja, gelukkig dat er geen ongeval van gekomen was, maar veel scheelde het anders niet.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Schaevertje Bekijk Berichten
                                      Ik heb eens een vraag aan de experts hier, want ik ben eigenlijk niet zeker wie in de fout was.
                                      Een tijd terug had ik het volgende voor:

                                      Een rotonde met 2 rijstroken. Ik sta te wachten om in te voegen. Ik zie 1 wagen afkomen op het binnenste rijvak. Op dat moment voeg ik in op het buitenste vak, omdat ik de eerste afslag moest hebben. Maar net op het moment dat ik er op rij, wil die ook naar het buitenste vak gaan, terwijl hij pas de volgende afslag eraf ging .

                                      Dus wie is er nu in fout gegaan?
                                      - Ik omdat ik al invoegde terwijl er nog een andere wagen op de rotonde was (hoewel die zoals ik al zei het binnenste vak had, en ik het buitenste nam)
                                      - Hij omdat hij voor een inrit ineens van vak wisselt
                                      - Of waren we hier beiden in de fout?
                                      Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                      Moeilijke.

                                      1. Van rijvak wisselen is een manoever, waarbij je aan iedereen voorrang moet geven. Iedereen.
                                      2. Maar jij hebt een B1, een omgekeerde driehoek, die betekent dat jij voorrang moet geven aan iedereen op de 'voorrangsweg', de rotonde.
                                      3. Stel dat het tot een ongeval komt, en de rechter weet het niet meer, gaat ie zeggen "voorrang van rechts". En jij kwam van rechts!

                                      Ik weet het niet
                                      Als je al op de rotonde zit is volgens mij ook artikel 12.4 (rijstrook veranderen) van toepassing + dat je dan van rechts komt.
                                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                        Moeilijke.

                                        1. Van rijvak wisselen is een manoever, waarbij je aan iedereen voorrang moet geven. Iedereen.
                                        2. Maar jij hebt een B1, een omgekeerde driehoek, die betekent dat jij voorrang moet geven aan iedereen op de 'voorrangsweg', de rotonde.
                                        3. Stel dat het tot een ongeval komt, en de rechter weet het niet meer, gaat ie zeggen "voorrang van rechts". En jij kwam van rechts!

                                        Ik weet het niet
                                        Bij punt 1: is het niet dat je voorrang moet geven aan iedereen die zich op jouw rijbaan bevindt (dus enkel op de rotonde)? Waardoor punt 2 de bovenhand neemt?

                                        Zeer interessant inderdaad. Ik dacht altijd dat punt 2 van toepassing was.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Schaevertje Bekijk Berichten
                                          Ik heb eens een vraag aan de experts hier, want ik ben eigenlijk niet zeker wie in de fout was.
                                          Een tijd terug had ik het volgende voor:

                                          Een rotonde met 2 rijstroken. Ik sta te wachten om in te voegen. Ik zie 1 wagen afkomen op het binnenste rijvak. Op dat moment voeg ik in op het buitenste vak, omdat ik de eerste afslag moest hebben. Maar net op het moment dat ik er op rij, wil die ook naar het buitenste vak gaan, terwijl hij pas de volgende afslag eraf ging .

                                          Dus wie is er nu in fout gegaan?
                                          - Ik omdat ik al invoegde terwijl er nog een andere wagen op de rotonde was (hoewel die zoals ik al zei het binnenste vak had, en ik het buitenste nam)
                                          - Hij omdat hij voor een inrit ineens van vak wisselt
                                          - Of waren we hier beiden in de fout?


                                          heb ik ook eens gehad. mijn theorie is dat de andere in fout is, want die pinkte niet dat hij van rijvak verandert.

                                          in ieder geval moet je gewoon hard tuuten en veel gestes maken, dat is altijd eens leuk.
                                          bmw 116d sportshatch

                                          Comment

                                          Working...
                                          X