Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Het kruispunt aan de Tervuursepoort in Leuven is vrij druk. Gisterenmorgen kwam ik er toe en stonden er een paar smurfen 't verkeer te regelen. Even later had ik door waarom, alle lichten bleven gewoon op rood staan. De flitspalen draaiden daar overuren In de loop van de voormiddag zijn de lichten helemaal uitgevallen, ze blijven allemaal oranje knipperen. Ik vraag hier op kantoor of ze willen bellen naar de politie omdat te melden. En dat gaat zo:
    "Hallo, hier met firma x aan de Tervuursepoort"
    "Ahja, 't is zeker om te zeggen dat de lichten daar kapot zijn. Ja we werken eraan madammeke! *klik*"

    Ondertussen zijn we dag 2, helaas geen verbetering. Ik vraag me af hoe lang het gaat duren eer er hier een ongeval gebeurd. In zo'n gevallen zou de politie moeten ingrijpen en het verkeer regelen, maar dat doen ze blijkbaar wanneer het echt niet anders kan...
    Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

    Comment


    • In principe zou iedere Europeaan met een rijbewijs probleemloos een kruispunt waar de lichten in knipperstand staan kunnen passeren. Politie zou daar helemaal niet moeten staan, en zou nog minder verantwoordelijk zijn als er toch een ongeval gebeurt.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
        In principe zou iedere Europeaan met een rijbewijs probleemloos een kruispunt waar de lichten in knipperstand staan kunnen passeren. Politie zou daar helemaal niet moeten staan, en zou nog minder verantwoordelijk zijn als er toch een ongeval gebeurt.
        Langs de andere kant zijn er ook kruispunten die dusdanig druk en complex zijn dat er zonder verkeerslichten binnen de kortste keren een quasi onontwarbare deadlock ontstaat. Ik heb zo eens meegemaakt dat aan het Jules de Trooz kruispunt in Brussel de lichten uitvielen: er geldt daar dan voorrang van rechts, wat dus inhoudt dat iedereen vanuit elke richting wel aan iemand anders voorrang moest geven. Binnen de korste keren zat heel het kruispunt vast, en was het gewoon de wet van de sterkste: wie het hardste durfde te wringen en bluffen, geraakte het kruispunt over.
        AutoMinded.be

        Comment


        • Klopt, maar ik ken ook andere kruispunten in Brussel met voorrang van rechts waar geen lichten staan, en waar het regelmatig ook van dat is.

          Maar dat ligt eerder aan de regel van voorrang van rechts . Persoonlijk vind ik dat die regel vervangen zou moeten worden door het Noord-Amerikaanse stoppen: elke richting moet stoppen voor het stopbord, en voorrang geven aan iedereen die al aan hun stopbord wachtte. Hier en daar zal er eentje z'n beurt niet afwachten, maar tot zware ongevallen heb ik het nog niet zien komen, en het bijkomende voordeel is dat als iedereen zijn beurt afwacht, je ook niet zoals vanuit een voorrangsplichtige weg eindeloos moet wachten tot er een gaatje ontstaat op de voorrangsweg waar je veilig kan invoegen.

          Comment


          • Hier is 't ondertussen gemaakt! En als er geen lichten zijn rijdt in de praktijk 90% gewoon maar wat op
            Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
              Klopt, maar ik ken ook andere kruispunten in Brussel met voorrang van rechts waar geen lichten staan, en waar het regelmatig ook van dat is.

              Maar dat ligt eerder aan de regel van voorrang van rechts . Persoonlijk vind ik dat die regel vervangen zou moeten worden door het Noord-Amerikaanse stoppen: elke richting moet stoppen voor het stopbord, en voorrang geven aan iedereen die al aan hun stopbord wachtte. Hier en daar zal er eentje z'n beurt niet afwachten, maar tot zware ongevallen heb ik het nog niet zien komen, en het bijkomende voordeel is dat als iedereen zijn beurt afwacht, je ook niet zoals vanuit een voorrangsplichtige weg eindeloos moet wachten tot er een gaatje ontstaat op de voorrangsweg waar je veilig kan invoegen.

              http://en.wikipedia.org/wiki/All-way_stop
              Dit werkt, inderdaad. In Amerika!!! Een Belg is niet gedisciplineerd genoeg en is veel te agressief in het verkeer.
              Ook kennen we (ik veralgemeen) onze verkeersregels onvoldoende: voorrang van rechts, plaats op de rijweg (autosnelweg), snelheidsbeperkingen: allemaal regels die we ofwel niet kennen, ofwel kiezen om ze aan onze laars te lappen.
              Rij eens een week in de Verenigde Staten rond. Je komt ontspannen terug, maar na 2 dagen heb je je agressieve/assertieve rijgedrag terug. Gewoon omdat iedereen zo rijdt, en omdat je anders nergens geraakt.
              Om zo'n maatregelen als boven succesvol te introduceren in Belgie is er een serieuze mentaliteitsverandering nodig bij de Belgische chauffeurs.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                Deze morgend tijdens de regen enkele pipo's waaronder enkele vrachtwagenbestuurders die vonden dat ze best met hun acheterste mistlicht aan konden rijden
                En fatsoenlijke spatlappen staan er tegenwoordig ook al niet meer op vrachtwegens (als er al spatlappen op zitten)

                Wat is er mis met in de regen met je mistlamp te rijden? Toch liever een extra lampje dan dat er iemand in mijn gat knalt! of regende het maar lichtjes?

                Comment


                • Hmja, een 4-way stop staat aangeduid met borden. Voorrang-van-rechts is iets dat niet aangeduid is, en wat risico's oplevert bij mensen die rechts en links verwisselen. Als ze er al aan denken.

                  In de VS is het niet allemaal beter hoor... Snelheidslimieten worden stevig gecontroleerd, wat betekent dat iedereen als een slak mekaar inhaalt. Niet erg als iedereen die snelheid aanhoudt, maar heel wat ongezelliger als daar wat flauwe plezanten geen constante snelheid kunnen aanhouden.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Bairy Bekijk Berichten
                    Wat is er mis met in de regen met je mistlamp te rijden? Toch liever een extra lampje dan dat er iemand in mijn gat knalt! of regende het maar lichtjes?
                    't is een mistlamp. Geen regenlamp.

                    Dat extra lampje werkt verblindend. Verblinde mensen hebben moeite om afstanden te schatten, dus kunnen nog altijd per ongeluk in je gat boren.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Bairy Bekijk Berichten
                      Wat is er mis met in de regen met je mistlamp te rijden? Toch liever een extra lampje dan dat er iemand in mijn gat knalt! of regende het maar lichtjes?
                      Jij je mistlamp aan bij regen, ik mijn grootlicht aan bij regen. Toch fair, niet?

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                        't is een mistlamp. Geen regenlamp.

                        Dat extra lampje werkt verblindend. Verblinde mensen hebben moeite om afstanden te schatten, dus kunnen nog altijd per ongeluk in je gat boren.


                        Oorspronkelijk geplaatst door Scorchio Bekijk Berichten
                        Jij je mistlamp aan bij regen, ik mijn grootlicht aan bij regen. Toch fair, niet?


                        Het is mss waar wat jullie beweren, maar bij wet niet verboden, integendeel.

                        Getuige deze tekst:

                        Gebruik

                        De mistachterlichten moeten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m ook (in tegenstelling tot in Nederland) bij felle regen. Deze lichten mogen in geen andere omstandigheden gebruikt worden.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Bairy Bekijk Berichten
                          Het is mss waar wat jullie beweren, maar bij wet niet verboden, integendeel.

                          Getuige deze tekst:

                          Gebruik

                          De mistachterlichten moeten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m ook (in tegenstelling tot in Nederland) bij felle regen. Deze lichten mogen in geen andere omstandigheden gebruikt worden.
                          Wat mag en wat we doen is een GROOT verschil!

                          Comment


                          • Felle regen. Een buitje is niet felle regen. Felle regen is als je mensen ziet vertragen op de snelweg omdat de zichtbaarheid verminderd, net zoals bij mist. Niet als je aan 120 km/u blijft doorrijden.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                              Felle regen. Een buitje is niet felle regen. Felle regen is als je mensen ziet vertragen op de snelweg omdat de zichtbaarheid verminderd, net zoals bij mist. Niet als je aan 120 km/u blijft doorrijden.
                              Klopt, en als hierdoor file ontstaat, moet je je mistlicht doven. Niets is zo irritant voor je achterligger als een mistlicht dat schijnt op zijn beregende voorruit.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Bairy Bekijk Berichten
                                Wat is er mis met in de regen met je mistlamp te rijden? Toch liever een extra lampje dan dat er iemand in mijn gat knalt! of regende het maar lichtjes?
                                Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                Felle regen. Een buitje is niet felle regen. Felle regen is als je mensen ziet vertragen op de snelweg omdat de zichtbaarheid verminderd, net zoals bij mist. Niet als je aan 120 km/u blijft doorrijden.
                                Daarom dat ik het vetgedrukte vroeg, bij de minste regenbui helpt het idd niet en is het eerder onnuttig.
                                Ik steek ze ook alleen maar aan bij felle regen, wanneer het best is van te vertragen.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Scorchio Bekijk Berichten
                                  Klopt, en als hierdoor file ontstaat, moet je je mistlicht doven. Niets is zo irritant als een mistlicht dat schijnt op de beregende voorruit van je achterligger.
                                  Ook waar, maar dat kan ook gezegd worden van remlichten in de file op je beregende voorruit.
                                  Last edited by Bairy; 18/08/2011, 14:47.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Bairy Bekijk Berichten
                                    Ook waar, maar dat kan ook gezegt worden van remlichten in de file op je beregende voorruit.
                                    True, maar wat ga je daaraan doen.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                      Hmja, een 4-way stop staat aangeduid met borden. Voorrang-van-rechts is iets dat niet aangeduid is, en wat risico's oplevert bij mensen die rechts en links verwisselen. Als ze er al aan denken.

                                      In de VS is het niet allemaal beter hoor... Snelheidslimieten worden stevig gecontroleerd, wat betekent dat iedereen als een slak mekaar inhaalt. Niet erg als iedereen die snelheid aanhoudt, maar heel wat ongezelliger als daar wat flauwe plezanten geen constante snelheid kunnen aanhouden.
                                      vs is wel degelijk beter, voor een chauffeur die het belang van regels juist inschat en kan leven dat de openbare weg geen circuit en express je ego is

                                      die paar amerikanen die niet op cc rijden is peanuts tov de mensen in belgie die geen snelheid houden

                                      Comment


                                      • Ik heb op een snelweg niet zoveel problemen met mensen die de snelheidslimiet overtreden. Zelfs in de VS houdt men zich niet aan de snelheid, maar rekent men erop dat de State Troopers enkel de uitschieters eruit pikt, en de rest die maar 10 mijl per uur te hard rijdt met rust laat .

                                        Maar per snelwegrit had ik toch altijd wel een paar amerikaantjes die me regelmatig hinderden omdat ze niet op CC reden.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Scorchio Bekijk Berichten
                                          Dit werkt, inderdaad. In Amerika!!! Een Belg is niet gedisciplineerd genoeg en is veel te agressief in het verkeer.
                                          Ook kennen we (ik veralgemeen) onze verkeersregels onvoldoende: voorrang van rechts, plaats op de rijweg (autosnelweg), snelheidsbeperkingen: allemaal regels die we ofwel niet kennen, ofwel kiezen om ze aan onze laars te lappen.
                                          Rij eens een week in de Verenigde Staten rond. Je komt ontspannen terug, maar na 2 dagen heb je je agressieve/assertieve rijgedrag terug. Gewoon omdat iedereen zo rijdt, en omdat je anders nergens geraakt.
                                          Om zo'n maatregelen als boven succesvol te introduceren in Belgie is er een serieuze mentaliteitsverandering nodig bij de Belgische chauffeurs.
                                          Zo kappen op "agressieve" Belgische chauffeurs ... Erg veel km's in het buitenland doe je niet neem ik aan?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X