Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bizarre boete: betwisten of niet?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Bizarre boete: betwisten of niet?

Hallo allemaal!

Ik kreeg vandaag volgende bizarre boete in de bus:

Feit(en)

Verbod tot verstoren van de openbare rust voortgebracht door muziekinstallatie in een voertuigArtikel art. 178 (titel 1 - hoofdstuk 4 - afdeling 1 gemeentelijke reglementering)
    Datum: op 26/06/2010 - 15:50 uur
    Plaats: te 2060 Antwerpen, De Coninckpleinop het kruispunt met Van Wesenbekestraat
    Bestemming plaats: openbare weg
    Ger. Arrondissement: Antwerpen, Antwerpen

Feitomschrijving

Verstoring van de openbare orde door luide muziek vanuit een voorbijrijdend voertuig

Vaststellingen

Op datum en uur als vermeld, bevinden opstellers zich op het De Coninckplein te 2060 Antwerpen. Dit inzake een toezicht op een evenement op de plaats als vermeld. Te 15:50 uur horen de opstellers zeer luide muziek dewelke afkomstig blijkt te zijn vanuit een voorbijrijdend voertuig. Bemerken dat alle ramen van dit voertuig geheel open staan. Menig omstaander knikt hoofdschuddend om hun blijk van afgunst te tonen. GEzien wij een voorpost bemannen, kunnen wij bestuurder niet interpelleren/identificeren. BEstuurder was van het mannelijk geslacht.
    Nu vind ik dit wel heel straf aangezien ik een standaard auto radio met standaard boxen in mijn standaard Opel Astra heb zitten.
    Daarnaast staat in de boete ook "De Coninckpleinop het kruispunt met Van Wesenbekestraat" ipv "De Coninckplein op het kruispunt met Van Wesenbekestraat"
    Verder ben ik er 100% zeker van dat niet al mijn ramen open stonden. Dat doe ik nooit. Wel kan het zijn dat mijn voorste ramen openstonden, aangezien het die dag snikheet was...
    En komaan... geluidsoverlast op een zaterdagmiddag op het De Conickplein... Iedereen die dat plein kent weet dat dat helemaal absurd is...
    Ik denk dat de mensen er eerder mee aan het dansen waren, dan "hoofdschuddend om hun blijk van afgunst te tonen"
    En ok, soms als het een goed nr is, zet ik mijn muziek wel wat luider, maar ik heb helemaal geen boomcar met subwoofer ofzo, dus heel extreem zal dat sowieso niet geweest zijn...

Via google vond ik trouwens hetvolgende terug over dit type "overtreding"
    Vraag: Ik hoor vaak luide muziek uit auto’s komen. Ik stoor me eraan, maar vraag me ook af of het mag?

Antwoord: Eric Stolwijk van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie: ,,In de verkeerswet is hier geen speciale passage over opgenomen. Dat betekent niet dat alles ook maar geoorloofd is. Als een agent vindt dat het de spuitgaten uitloopt kan hij op basis van het kapstokartikel 5 van de verkeerswet een boete uitdelen. Via dat artikel kunnen allerlei soorten van overlast aangepakt worden. De politie zou ook proces-verbaal kunnen opmaken als gevolg van ‘verstoring van de openbare orde’. Overigens zal de politie pas ingrijpen als de luide muziek ook het rijgedrag beïnvloedt van de veroorzaker. Dan kan je bijvoorbeeld denken aan slingeren, te hard rijden of het negeren van rode verkeerslichten. We moeten het echter niet groter maken dan het is; in de praktijk komt het maar zelden voor dat een automobilist voor ‘te luide muziek’ beboet wordt.
    Het lijkt me duidelijk dat mijn rijgedrag niet beïnvloed was (anders zouden ze het wel vermeld hebben)

Nu vraag ik me het volgende af:
    1) Hoeveel gaat deze boete kosten? (om te weten of het de moeite is om te betwisten)
    2) Maak ik een kans om zoiets te betwisten? Zo ja, met welke argumenten dan?

Welk(e) nummer(s) speelde(n)?

Comment

hehe

het is al meer dan een maand geleden, dus dat weet ik vrees ik al niet meer

Comment

Het betwisten niet waard...

Braafjes boete betalen lijkt me de beste (enige) oplossing..

Als je betwist komt het gewoon voor de rechtbank, alwaar de be-edigde ambtenaar zijn zegje zal doen, waarna jij zal verhoord worden.

En wie denk je zal het onderspit moeten delven? juist...

Comment

Als ik een standaard installatie had zou ik écht wel proberen om hier iets aan te doen..

Met aftermarket radio/speakers/subwoofer heb je niet veel te zeggen denk ik, maar aangezien dat niet het geval is..

Waarschijnlijk één of ander gefrustreerd geval wat graag boetes uitschrijft. Ik vrees er ook altijd voor als ik in Hasselt rij. Mijn muziek staat ook redelijk luid omdat ik als ik topless aan het rijden ben nogal veel windruis heb, dus moet het wel luid staan anders hoor ik niets.

Ik ga niet elke rode lichten aan mijn knoppe van de radio staan draaien om het stiller te zetten hoor :/ moesten ze mij daar ooit voor beboeten ga ik dat zéker betwisten. Het is gevaarlijker om telkens naar de radio te kijken om luider/stiller/luider te zetten, dan gewoon te laten spelen...
          Honda Civic Type R EP3 - 200pk
          Citroën Berlingo - 2 koppige steenezels
          Honda Civic Type R EP3 - 250pk
          Honda Del Sol - 120pk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VRX Bekijk Berichten
            Ik ga niet elke rode lichten aan mijn knoppe van de radio staan draaien om het stiller te zetten ...Het is gevaarlijker om telkens naar de radio te kijken om luider/stiller/luider te zetten, dan gewoon te laten spelen...
            Wat een gezever. Verandert jouw volumeknop misschien regelmatig van plaats ?

Comment

Ik moet dus effectief kijken als ik het volume wil aanpassen, mede door de irritante plaats van mijn radio, en de gevoelige draaiknop die ook ingedrukt kan worden. Als dit gebeurt zit je door te draaien heel wat instellingen te veranderen...

Wat ik gewoon wil zeggen is dat iets of wat luidere muziek niet altijd storend is. Ik heb bijvoorbeeld 2 standaard speakers, echt heel veel lawaai gaan die nie maken. Als mensen dat al storend vinden hebbe die mensen een groot probleem met verdraagzaamheid denk ik.

Als één of andere rare kwast met zijn 1000w subwoofer aan de lichten staat en zo hard aan het knallen is dat de auto's rond hem ook daveren...dat ze hem aanspreken of een boete geven lijkt mij niet meer dan normaal...maar met standaard speakers lijkt het mij allemaal wat vergezocht
              Honda Civic Type R EP3 - 200pk
              Citroën Berlingo - 2 koppige steenezels
              Honda Civic Type R EP3 - 250pk
              Honda Del Sol - 120pk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mastakilla Bekijk Berichten
                Hallo allemaal!

Ik kreeg vandaag volgende bizarre boete in de bus:

Nu vind ik dit wel heel straf aangezien ik een standaard auto radio met standaard boxen in mijn standaard Opel Astra heb zitten.
                Daarnaast staat in de boete ook "De Coninckpleinop het kruispunt met Van Wesenbekestraat" ipv "De Coninckplein op het kruispunt met Van Wesenbekestraat"
                Verder ben ik er 100% zeker van dat niet al mijn ramen open stonden. Dat doe ik nooit. Wel kan het zijn dat mijn voorste ramen openstonden, aangezien het die dag snikheet was...
                En komaan... geluidsoverlast op een zaterdagmiddag op het De Conickplein... Iedereen die dat plein kent weet dat dat helemaal absurd is...
                Ik denk dat de mensen er eerder mee aan het dansen waren, dan "hoofdschuddend om hun blijk van afgunst te tonen"
                En ok, soms als het een goed nr is, zet ik mijn muziek wel wat luider, maar ik heb helemaal geen boomcar met subwoofer ofzo, dus heel extreem zal dat sowieso niet geweest zijn...

Via google vond ik trouwens hetvolgende terug over dit type "overtreding"

Het lijkt me duidelijk dat mijn rijgedrag niet beïnvloed was (anders zouden ze het wel vermeld hebben)

Nu vraag ik me het volgende af:
                1) Hoeveel gaat deze boete kosten? (om te weten of het de moeite is om te betwisten)
                2) Maak ik een kans om zoiets te betwisten? Zo ja, met welke argumenten dan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VRX Bekijk Berichten
                  Als ik een standaard installatie had zou ik écht wel proberen om hier iets aan te doen..
                  goede opmerking, met een gewone installatie in een gewone auto is het moeilijk om veel overlast te creeeren. triestig dat ze je beboeten voor zoiets, het is niet alsof je met een aftermarket installatie je parkeert en een hele woonwijk op stelten zet om middernacht

ik vrees dat er weinig aan te doen zal zijn

allez, ik ben gewaarschuwd. nog een geluk dat ik niet hou van luide muziek, vooral niet wanneer mijn ruiten open staan
                  1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Kan mij toch maar moeilijk voorstellen dat ze je zouden beboeten als de muziek helemaal niet hard staat en geenzins storend is.
                    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

ahzo.
                      1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                        Kan mij toch maar moeilijk voorstellen dat ze je zouden beboeten als de muziek helemaal niet hard staat en geenzins storend is.
                        ik ga niet ontkennen dat mijn muziek "hard" stond...
                        die standaard opel boxjes kunnen ook best luid (behalve de bas dan uiteraard)

maar om nu te zeggen dat het storend is op een zaterdagmiddag op het De Koninckplein, dat vind ik wel heel ver gaan... Er zijn vast wel wat luidere boomcars voorbij gereden die dag... Volgens mij was het gewoon die agenten hun smaak niet ofzo...

ps: Misschien moet ik GM vragen mijn boete te betalen... Ik ben nu wel hele goede reclame voor hun muziekinstallatie aan het maken eh
                        Last edited by ; 05/08/2010, 09:38.

Comment

Protesteren en vermelden dat de muziek op een aanvaardbaar niveau stond. Een agent mag daar geen boete voor schrijven of hij moet een officiële geluidsmeeting gedaan hebben. Al verschillende gelijkaardige gevallen gezien en telkens geprotesteerd. Nooit is er iets van gekomen.

Is identiek hetzelfde zoals snelheid. Een wagen die 300 km/uur kan? Wagen kan het maar die snelheid mag niet op openbare weg. Een muziekinstallatie die snel +120 dB kan produceren? Installatie kan het maar het mag ook niet. Het is aan de agent(en) in kwestie om daar een sluitend bewijs van te leveren. Er staan geen limiets op het kunnen, enkel op het mogen en een agent mag niet zomaar zeggen dat het volgens hem te luid stond. Daar gaat een procureur nooit verder werk van maken.

Edit : dan moeten ze elke kleine die luidkeels zit te bléten ook beboeten want dat gaat bij sommigen ook heel hard!

Comment

Hier op het werk zeggen ze ongeveer hetzelfde als in dit topic:

Sommigen zeggen "protesteren", anderen zeggen "betalen"

Vraag me wel af hoe het nu zit als je protesteert...

Wat is de kans dat je dan voor de rechtbank moet komen? Is dat altijd? Of is er meer kans dat ik er na protest niets meer van hoor?
                            Want heb al vernomen dat als je voor de rechtbank moet komen, je zo goed als een hele dag kwijt bent (omdat mensen met een advocaat voorrang hebben)

Ook vraag ik me af hoe het dan zit met de boete... Want als ik nu betaal dan is het een schikking... Als ik de overtreding betwist en geen gelijk krijg, dan moet ik zeker de volledige boete en gerechtskosten betalen, niet? Weet iemand over wat voor bedragen we hier spreken?

Comment

het is betwistbaar
                              dit omdat te luid geen maatstaf is.

het is juist zoals te snel. voor de 1 is 40km/u te snel, voor de ander is 200km/u nog altijd niet te snel.
                              hierdoor staan er naast de weg bordjes die aantonen hoe snel je mag rijden. en als je boven deze snelheid gaat, kan je een boete krijgen waarop vermeld staat hoe hard je eigenlijk reed.

hetzelfde geld eigenlijk ook voor geluid. normaal gezien is er dan ergens een maatstaf van hoe luid je mag spelen op die plaats.
                              laten we zeggen 100DB maximum.
                              dan moet meneer de agent op dat moment een meting van het geluid rondom u wagen uitvoeren met meetapperatuur die zegt hoeveel DB je eigenlijk produceerde.
                              andeers kan meneer de agent zeggen dat zelfs de blaadjes die ritselden van de wind te luid waren.

Comment

Valt dat niet onder de "overlast-taks" van 250 euro die gemeenten en steden individueel kunnen/mogen opleggen ?

Comment

Ik meen mij te herinneren dat iemand van het forum enkele jaren geleden ook zo'n boete gekregen heeft. In mijn herinnering was het forumlid nls, maar 100 procent zeker ben ik niet.

Comment

Ik zou het zeker betwisten. Zeker als je een originele radio en luidsprekers hebt zitten. Die agent heeft geen poot om op te staan en is waarschijnlijk ofwel gefrustreerd depresssief geweest, ofwel stikjaloers op je wagen. Het zal weer ne wereldverbeteraar die zijn eigen ouders zelfs een boete zou geven. Het kanon op met die onozelaars

Comment

Anderzijds staat er in het PV niks dat de geluidsinstallatie niet standaard was, en voorziet de gemeentelijke wetgeving in het bestraffen van dergelijke overtredingen.

Het kan kantje-boortje zijn als je de rechter kan overtuigen dat de vaststellingen van de agenten gelogen zijn, maar dat is dan weer moeilijk want door hun eed zijn al hun verklaringen bewijs.

De gequote passage gaat over de Nederlandse wetgeving en is hier dus niet van tel.

Als de rechter een printout van deze draad zou lezen, zou je het wel moeilijk hebben om die mens aan het twijfelen te brengen als je stelt dat de mensen in de straat aan het "dansen" waren op jouw muziek. Voor zover ik heb gezien in mijn 30 jaar wordt er meewarig naar elke auto met luide muziek gekeken... Zelfs als het goeie muziek is,

Volgende keer volumeknop wat stiller zetten in de bebouwde kom. Is ook veiliger .

Comment

@ Wooter : kan ook niet in de PV staan want de agent heeft niet in de wagen kunnen zien. Dus hij neemt zijn mening als recht en beslist op zijn goedwil en gehoor een PV uit te schrijven. Dat is altijd te betwisten en een Rechter zal u daar nooit op veroordelen.

Dus de oplossing is om u bij alles neer te leggen en de smurfen gelijk geven en betalen. Daarmee maakt ge hun machogevoel nog groter en denken ze dat ze alles mogen? Is de politie dan almachtig? De mens is toch maar iets eigenaardig? Iedereen zit te maar te zagen over boetes maar betaald ze toch maar zonder één woord te zeggen of te proberen er onderuit te geraken

Comment

Working...
                                        X