Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rijcursus Maitrise du volant

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Rijcursus Maitrise du volant

no kidding, 'k ben gaan leren rijden,
    omdat ons vader na jaren eindelijk TERUG met een Porsche is gaan rijden
    had ik hem verplicht om mee op cursus te gaan

voormiddag: defensief rijden
    namiddag: driften (met FWD )

Voormiddag
    Theorie
    Ons vader had ECHT geen zin om mee te gaan, maar na een half uurtje zei'm: MERCI.
    Je ogen gaan echt open over hoeveel verschil 5km/u sneller rijden kan betekenen. Ook hoeveel meter je per seconde aflegt als je 100km/u rijdt. 30km/u in 't stad krijgt plotseling een andere betekenis.
    Praktijk
    Je wordt de piste opgestuurd met een auto die lichtjes aangepast is, achteraan no-grip-versleten banden en een abs dat uitschakelbaar is. De eerste oefening is het ontwijken van een obstakel, op gepolierde beton. Iedereen kan dat met ESP, ook zonder zal het lukken tot zo'n 30km/u, daarboven moet je toch wel wat oefening hebben. Het allerbelangrijkste is dus "simpelweg" te kijken welke richting je ECHT uit wil.
    Zelf lukt het me pas bij mijn voorlaatste poging, 'k was nog moe van die helletocht (MDC=>BXL) en de instructeur zei dat ik teveel zat na te denken. Oplossing voor mij: tijdens de oefening aan iets HEEL anders denken en pats: 't lukte.

Daarna nog wat interesante oefeningen om ABS/ESP/remafstanden etc. te ervaren.

Je stapt 's middags uit de auto met een wrang gevoel: we rijden echt allemaal wreed snel en wreed dicht op mekaar door 't verkeer. Ook zijn we verdomd veel afgeleid door al die rotzooi in de auto.

Namiddag
    Theorie
    Grip en dus ook Gripverlies
    Praktijk
    FWD-driften, nooit gedacht dat het zo leuk kon zijn, de auto's zijn natuulijk aangepast. Ook hier weer: kijken kijken en kijken in de goede richting, anders vlieg je in of uit de bocht.

Conclusie: AANRADER, eig zou het verplicht moeten zijn, remafstanden die enorm verlengen bij iedere km/u dat je sneller rijdt,

Ervaring: zeer aangenaam ontvangst, wij hadden de cursus in het Frans, maar je kan die ook in het Nederlands krijgen
    we gaan zeker terug om te driften met de eigen auto, al was het maar om het trainen van het "kijken" te verbeteren

Herkenbaar, ik heb zo'n dag "gekregen" als promotiedag van Renault, op circuit met instructeurs van Prodrive.

Gepolierd beton, en dan het plotseling verschijnend watermuurtje zien te ontwijken...

Het dicht op elkaar rijden, en het snel rijden krijgen inderdaad een andere betekenis..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flupke73 Bekijk Berichten
      we gaan zeker terug om te driften met de eigen auto, al was het maar om het trainen van het "kijken" te verbeteren
      training helpt ik kan perfect fwd driften zoveel ik wil, maar ik heb het ook maar geleerd door op ursel te spelen een jaar of 8 elke winter
      Captain Turbo
      General Von Driftenstein

Oorspronkelijk geplaatst door C_X
      Ik wil eens met een nieuwe z4 rijden

Comment

Das een stage bij EMA vermoed ik Nijvel of Malmedy beste krijg je wel in Malmedy met de Hommel

Comment

de Hommel?
          als in deze Hommell?
          autofans.be

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." | RIP Tom

Comment

yup Hommell: RWD met Peugeot GTI motor achterin

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flupke73 Bekijk Berichten
              no kidding, 'k ben gaan leren rijden,
              omdat ons vader na jaren eindelijk TERUG met een Porsche is gaan rijden
              had ik hem verplicht om mee op cursus te gaan

voormiddag: defensief rijden
              namiddag: driften (met FWD )

Voormiddag
              Theorie
              Ons vader had ECHT geen zin om mee te gaan, maar na een half uurtje zei'm: MERCI.
              Je ogen gaan echt open over hoeveel verschil 5km/u sneller rijden kan betekenen. Ook hoeveel meter je per seconde aflegt als je 100km/u rijdt. 30km/u in 't stad krijgt plotseling een andere betekenis.
              Praktijk
              Je wordt de piste opgestuurd met een auto die lichtjes aangepast is, achteraan no-grip-versleten banden en een abs dat uitschakelbaar is. De eerste oefening is het ontwijken van een obstakel, op gepolierde beton. Iedereen kan dat met ESP, ook zonder zal het lukken tot zo'n 30km/u, daarboven moet je toch wel wat oefening hebben. Het allerbelangrijkste is dus "simpelweg" te kijken welke richting je ECHT uit wil.
              Zelf lukt het me pas bij mijn voorlaatste poging, 'k was nog moe van die helletocht (MDC=>BXL) en de instructeur zei dat ik teveel zat na te denken. Oplossing voor mij: tijdens de oefening aan iets HEEL anders denken en pats: 't lukte.

Daarna nog wat interesante oefeningen om ABS/ESP/remafstanden etc. te ervaren.

Je stapt 's middags uit de auto met een wrang gevoel: we rijden echt allemaal wreed snel en wreed dicht op mekaar door 't verkeer. Ook zijn we verdomd veel afgeleid door al die rotzooi in de auto.

Namiddag
              Theorie
              Grip en dus ook Gripverlies
              Praktijk
              FWD-driften, nooit gedacht dat het zo leuk kon zijn, de auto's zijn natuulijk aangepast. Ook hier weer: kijken kijken en kijken in de goede richting, anders vlieg je in of uit de bocht.

Conclusie: AANRADER, eig zou het verplicht moeten zijn, remafstanden die enorm verlengen bij iedere km/u dat je sneller rijdt,

Ervaring: zeer aangenaam ontvangst, wij hadden de cursus in het Frans, maar je kan die ook in het Nederlands krijgen
              edit: vond plaats in Visé, bij Luik

Comment

De Hommells zijn vanuit het centrum van Malmedy. Op het einde van de driedaagse moet je een parcours op de piste rijden dat 3/4e asfalt is, en 1/4e gewoon powerslides leggen op gravel.

Mis dat wel een beetje. Misschien nog eens opnieuw doen. Sinds die glijder in april rij ik echt niet graag meer met een auto door de regen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                  Herkenbaar, ik heb zo'n dag "gekregen" als promotiedag van Renault, op circuit met instructeurs van Prodrive.

Gepolierd beton, en dan het plotseling verschijnend watermuurtje zien te ontwijken...

Het dicht op elkaar rijden, en het snel rijden krijgen inderdaad een andere betekenis..
                  Heb vroeger, ook na aankoop van een Renault, zo'n dag gevolgd. Dat was wel in 1969, reeds sinds die periode zit Renault hier mee bezig. Dat was toendertijd nog naast de A12, bijna ter hoogte van de Heijzelpaleizen. Dat was de voormiddag theorie en de namiddag praktijk, niet op gepolierd beton maar gewoon asfalt, eerst met een laag olie erop en daarna water opgespoten. Was wel glibberig. Toen bestonden er ook geen toestanden als ABS, ESP noch enige andere rijhulp. De wagens waren, aan de passagierskant, uitgerust met twee pedalen die elk een kant van de wagen konden afremmen, tijdens het praktijkgedeelte was het dan natuurlijk de instructeur zijn grootste plezier om tijdens het slippen de "verkeerde" kant af te remmen zodat alle slips nog eens geaccentueerd werden. Maar zoals TO zegt, op 't einde van de dag begint men de slag beet te hebben. Was wel zéér vermoeiend (men zweet peentjes), sinds die dag heb ik het grootste respect voor rallypiloten die gedurende ganse dagen en vele honderden kilometers in slechte omstandigheden altijd to the point moeten blijven en allerhande capriolen uithalen om goed aan te komen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                    De Hommells zijn vanuit het centrum van Malmedy. Op het einde van de driedaagse moet je een parcours op de piste rijden dat 3/4e asfalt is, en 1/4e gewoon powerslides leggen op gravel.

Mis dat wel een beetje. Misschien nog eens opnieuw doen. Sinds die glijder in april rij ik echt niet graag meer met een auto door de regen...
                    2011 enkele keren eventueel eens afspreken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vfr50 Bekijk Berichten
                      2011 enkele keren eventueel eens afspreken.
                      Wie wat waar?

Met het vrouwtje ga ik toch al samen de eerste cursus van BMW doen. Hun reeks heb ik nog niet gevolgd, en als ik daar de Performance of M-cursus wil volgen is die eerste cursus een verplicht nummer. En niet dat ik het erg vind: mevrouw woot vind powerslides vooral fijn als ze op TV gebeuren op zondagavond, maar niks voor haar. Laat staan enig bruusk sturen dat ze zelf moet doen .

Comment

Wie wat waar?

Met het vrouwtje ga ik toch al samen de eerste cursus van BMW doen. Hun reeks heb ik nog niet gevolgd, en als ik daar de Performance of M-cursus wil volgen is die eerste cursus een verplicht nummer. En niet dat ik het erg vind: mevrouw woot vind powerslides vooral fijn als ze op TV gebeuren op zondagavond, maar niks voor haar. Laat staan enig bruusk sturen dat ze zelf moet doen .
                        bmw cusus staat nog op het lijstje moeten alleen eens tijd vinden om te gaan. Weet allen niet of ik met mijn 120d toegang heb tot de M-cursus, zelfde voor mijne maat met zijn z4 35i.

Comment

Uh, aangezien de M-cursus enkel met de eigen //M-wagen is, zal je met een 120d of Z4 35i weinig kunnen doen

Deze training staat enkel open voor wie de Advanced I Training al gevolgd heeft en een BMW M model bezit. Hiervoor verwachten wij u met uw eigen wagen op het parcours, opdat u de mogelijkheden ervan ten volle zou kunnen ervaren.
                          De Performance training gaat wel. Of gaan shoppen bij BMW Duitsland:

Comment

Uh, aangezien de M-cursus enkel met de eigen //M-wagen is, zal je met een 120d of Z4 35i weinig kunnen doen

Deze training staat enkel open voor wie de Advanced I Training al gevolgd heeft en een BMW M model bezit. Hiervoor verwachten wij u met uw eigen wagen op het parcours, opdat u de mogelijkheden ervan ten volle zou kunnen ervaren.
                            De Performance training gaat wel. Of gaan shoppen bij BMW Duitsland:

Comment

Eventjes vanonder het stof halen.
                              Ik ga 1 van de weken de cursus feeling doen. Ben zeer benieuwd!

Is de ondergrond aangepast? (extra glad?)
                              2018 BMW M2 LCI - Mperformance exhaust/diffusor/spoiler

Comment

Geen flauw idee welke cursus dat is.

De ondergrond hangt af van de locatie. In Francorchamps Les Combes is het asfalt, een bocht in epoxy die natgespoten wordt en een gravel rechthoek.

Comment

Geen flauw idee welke cursus dat is.

De ondergrond hangt af van de locatie. In Francorchamps Les Combes is het asfalt, een bocht in epoxy die natgespoten wordt en een gravel rechthoek.
                                  Ik zie net dat jij het over de M-cursus hebt.
                                  Ik had het over de beginpost in dit topic. Ik ga een cursus bij Maitrise du Volant volgen.
                                  Toch bedankt
                                  2018 BMW M2 LCI - Mperformance exhaust/diffusor/spoiler

Comment

Nee, ik had het over zelfs nog een andere club

Gladde beton of asfalt en water, dat doet het.

Ben wel niet helemaal mee waarom er in dat filmpje een Golf staat te driften

Comment

Wat heb je voor gehad?
                                      The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                                      BMW F10 520da 2012
                                      MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                                      BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                                      Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                                      VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Wow, blast from the past

Aan aangepaste snelheid op de A4 gaan glijden door een zonk in de baan, waar een plas water stond, en de achterwielen aquaplaning gingen doen. Komt ervan om nieuwe achterbanden uit te stellen...

Nu, aquaplaning is nog altijd een risico op een auto, en op een motorfiets al heel wat minder spannend...

Comment

Working...
                                        X