no kidding, 'k ben gaan leren rijden,
omdat ons vader na jaren eindelijk TERUG met een Porsche is gaan rijden
had ik hem verplicht om mee op cursus te gaan
voormiddag: defensief rijden
namiddag: driften (met FWD
)
Voormiddag
Theorie
Ons vader had ECHT geen zin om mee te gaan, maar na een half uurtje zei'm: MERCI.
Je ogen gaan echt open over hoeveel verschil 5km/u sneller rijden kan betekenen. Ook hoeveel meter je per seconde aflegt als je 100km/u rijdt. 30km/u in 't stad krijgt plotseling een andere betekenis.
Praktijk
Je wordt de piste opgestuurd met een auto die lichtjes aangepast is, achteraan no-grip-versleten banden en een abs dat uitschakelbaar is. De eerste oefening is het ontwijken van een obstakel, op gepolierde beton. Iedereen kan dat met ESP, ook zonder zal het lukken tot zo'n 30km/u, daarboven moet je toch wel wat oefening hebben. Het allerbelangrijkste is dus "simpelweg" te kijken welke richting je ECHT uit wil.
Zelf lukt het me pas bij mijn voorlaatste poging, 'k was nog moe van die helletocht (MDC=>BXL) en de instructeur zei dat ik teveel zat na te denken. Oplossing voor mij: tijdens de oefening aan iets HEEL anders denken en pats: 't lukte.
Daarna nog wat interesante oefeningen om ABS/ESP/remafstanden etc. te ervaren.
Je stapt 's middags uit de auto met een wrang gevoel: we rijden echt allemaal wreed snel en wreed dicht op mekaar door 't verkeer. Ook zijn we verdomd veel afgeleid door al die rotzooi in de auto.
Namiddag
Theorie
Grip en dus ook Gripverlies
Praktijk
FWD-driften, nooit gedacht dat het zo leuk kon zijn, de auto's zijn natuulijk aangepast. Ook hier weer: kijken kijken en kijken in de goede richting, anders vlieg je in of uit de bocht.
Conclusie: AANRADER, eig zou het verplicht moeten zijn, remafstanden die enorm verlengen bij iedere km/u dat je sneller rijdt,
Ervaring: zeer aangenaam ontvangst, wij hadden de cursus in het Frans, maar je kan die ook in het Nederlands krijgen
we gaan zeker terug om te driften met de eigen auto, al was het maar om het trainen van het "kijken" te verbeteren
omdat ons vader na jaren eindelijk TERUG met een Porsche is gaan rijden
had ik hem verplicht om mee op cursus te gaan
voormiddag: defensief rijden
namiddag: driften (met FWD

Voormiddag
Theorie
Ons vader had ECHT geen zin om mee te gaan, maar na een half uurtje zei'm: MERCI.
Je ogen gaan echt open over hoeveel verschil 5km/u sneller rijden kan betekenen. Ook hoeveel meter je per seconde aflegt als je 100km/u rijdt. 30km/u in 't stad krijgt plotseling een andere betekenis.
Praktijk
Je wordt de piste opgestuurd met een auto die lichtjes aangepast is, achteraan no-grip-versleten banden en een abs dat uitschakelbaar is. De eerste oefening is het ontwijken van een obstakel, op gepolierde beton. Iedereen kan dat met ESP, ook zonder zal het lukken tot zo'n 30km/u, daarboven moet je toch wel wat oefening hebben. Het allerbelangrijkste is dus "simpelweg" te kijken welke richting je ECHT uit wil.
Zelf lukt het me pas bij mijn voorlaatste poging, 'k was nog moe van die helletocht (MDC=>BXL) en de instructeur zei dat ik teveel zat na te denken. Oplossing voor mij: tijdens de oefening aan iets HEEL anders denken en pats: 't lukte.
Daarna nog wat interesante oefeningen om ABS/ESP/remafstanden etc. te ervaren.
Je stapt 's middags uit de auto met een wrang gevoel: we rijden echt allemaal wreed snel en wreed dicht op mekaar door 't verkeer. Ook zijn we verdomd veel afgeleid door al die rotzooi in de auto.
Namiddag
Theorie
Grip en dus ook Gripverlies

Praktijk
FWD-driften, nooit gedacht dat het zo leuk kon zijn, de auto's zijn natuulijk aangepast. Ook hier weer: kijken kijken en kijken in de goede richting, anders vlieg je in of uit de bocht.
Conclusie: AANRADER, eig zou het verplicht moeten zijn, remafstanden die enorm verlengen bij iedere km/u dat je sneller rijdt,
Ervaring: zeer aangenaam ontvangst, wij hadden de cursus in het Frans, maar je kan die ook in het Nederlands krijgen
we gaan zeker terug om te driften met de eigen auto, al was het maar om het trainen van het "kijken" te verbeteren
Comment