Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lichten uit langs Vlaamse snelwegen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
    Dan nog, overschotten elektriciteit worden niet weggegeven of opgeslagen. Alles wordt verkocht. What ir_fuel said.
    Dat is wat ik zeg in mijn laatste post. Mijn eerste post was gewoon een rechtstreeks antwoord op de vraag van exacorta. Wat ir_fuel daarop antwoordt is niet helemaal correct. Ja, je betaalt gewoon per kWh. Neen, de lichten branden niet omdat er hier elektriciteit te veel is. Als Doel en Tihange zelfs niet genoeg capaciteit hebben om de basislast 's nachts te voorzien, dan kunnen de kerncentrales helemaal niet de reden vormen om 's nachts de verlichting aan te laten onder het mom van energieoverschot. Dat was de originele vraag. Leg 's nachts alle fossiele eenheden stil en je zal al te kampen hebben met een tekort.

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
      schakelen ze 's nachts dan ook de stroboscopische lichten van de federale politie uit?



      Ik vind het redelijk absurd om al die lichten te doven. We bouwen eerst een volledige infrastructuur om die dan niet meer te gebruiken? Hier plots alle lichten uitdoen is ook niet echt verantwoord imo. Wij Belgen zijn dat helemaal niet gewend om in het duister te rijden.

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
        Neen, de lichten branden niet omdat er hier elektriciteit te veel is. Als Doel en Tihange zelfs niet genoeg capaciteit hebben om de basislast 's nachts te voorzien, dan kunnen de kerncentrales helemaal niet de reden vormen om 's nachts de verlichting aan te laten onder het mom van energieoverschot.
        Hoe komt het dan dat algemeen verondersteld wordt dat de snelwegen hier verlicht werden omwille van kernenergie?

        Ik weet dat dat bv. verteld word in de Gentse ingenieursopleiding (burgerlijk).
        Last edited by Gere; 19/10/2010, 18:48.
        2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
          Hoe komt het dan dat algemeen verondersteld wordt dat de snelwegen hier verlicht werden omwille van kernenergie?
          Hoe komt het dat men moord en brand schreeuwt als er ergens een hoeveelheid radioactiviteit gelekt is, ook al weet men niet over welke grootte ordes het net gaat?

          Hoe komt men erbij van kernenergie als risicovol te beschouwen?

          Hoe komt men dat men wel valt over de 100 gram medium en hoog actief afval per jaar per persoon maar men over de 250 kg toxische industriële afval per jaar per persoon geen woord rept?

          Of nog: hoe komt men dat (al is dat tij de laatste jaren wel aan het keren) men diesels als milieuvriendelijker beschouwt omdat ze minder verbruiken?


          Enzovoort enzoverder...


          Ik zou dat toeschrijven aan de onwetendheid van de bevolking. Waarmee ik geenszins wil zeggen dat ik de waarheid in pacht heb. Ik probeer gewoon te kijken naar de feiten. Hoe een ander erbij komt dat de kerncentrales energieoverschot teweegbrengen wanneer ze zelfs de minimale last nog niet op hun ééntje kunnen trekken is mij een raadsel.


          edit: Wat je wél zou kunnen stellen is dat kerncentrales ervoor zorgen dat elektrische energie redelijk goedkoop is. Dat zorgt er dan voor dat er niet zo zuinig mee wordt omgesprongen en dus de lichten 's nachts vrolijk worden ingeschakeld.
          Last edited by glennvc; 19/10/2010, 19:02.

          Comment


          • #45


            vergeef me

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten


              irrelevant
              Weet ik nog zo niet: licht op snelwegen is een van de besparingen zoals men ook bespaart of milieubewegingen,cultuurverenigingen,.......En dan zijn mijn punten weer wel van waarde: waarom bespaart men niet op parlementariers,bischoppen,.........Kan er ineens meer geld naar verkeersveilighied,wetenschappelijk onderzoek en andere thema's waar de burger wel iets aan heeft. Men is echt anti-politieke gevoelens aan het kweken die hen toch duur te staan zullen komen hoor. Politici lijken me soms nog dommer dan ik al dacht
              BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

              Comment


              • #47
                Symboolpolitiek.

                Ik had niks anders verwacht van onze tsjeef. In hetzelfde rijtje als "meer flitspalen voor een veiliger wegverkeer" en "we gaan de wegen herstellen (door black ice te smeren op de putten)".

                Comment


                • #48
                  Rendement van de totale lichtarmatuur is ook afhankelijk van de reflector, toestand van de beglazing/plasteik etc ....

                  Typische "matte" armaturen in goedkope afwerking van ziekenhuizen hebben een rendement lager dan 50%. Absorbtie van licht in het aramtuur nog niet meegeteld.
                  Dus de ontladingslamp (TL) daarin mag dan nog 100lm/W halen, het is minder dan 50lm uit het armatuur.

                  Voor straatlampen geld hetzelfde.
                  Een LED lamp straalt sowieso uit zichzelf in één richting. LEDlampje is sowieso een spot. Dit geeft een hoger gebruiksrendement.
                  Ook kunnen LED's zeer goed werken op laagspanning en laagspanning heeft ook zijn voordelen naar rendement. Transformatoren (schakelende) verbruiken bijna niets meer.


                  Tis niet altijd zo vis als men zegt.


                  Denk aan een superzuinige motor die met 1000 kettingoverbrengingen naar de wielen gebracht wordt.
                  Last edited by ; 20/10/2010, 12:55.

                  Comment


                  • #49
                    Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
                    Rendement van de totale lichtarmatuur is ook afhankelijk van de reflector, toestand van de beglazing/plasteik etc ....

                    Typische "matte" armaturen in goedkope afwerking van ziekenhuizen hebben een rendement lager dan 50%. Absorbtie van licht in het aramtuur nog niet meegeteld.
                    Dus de ontladingslamp (TL) daarin mag dan nog 100lm/W halen, het is minder dan 50lm uit het armatuur.

                    Voor straatlampen geld hetzelfde.
                    Een LED lamp straalt sowieso uit zichzelf in één richting. LEDlampje is sowieso een spot. Dit geeft een hoger gebruiksrendement.
                    Ook kunnen LED's zeer goed werken op laagspanning en laagspanning heeft ook zijn voordelen naar rendement. Transformatoren (schakelende) verbruiken bijna niets meer.


                    Tis niet altijd zo vis als men zegt.


                    Denk aan een superzuinige motor die met 1000 kettingoverbrengingen naar de wielen gebracht wordt.
                    Probleem is dat een deftige ledlamp op 220 nog 40euro kost, voor die prijs moet ik mijn ouderwetse 100w lamp zelfs niet meer uitdoen, en dan is die nog goedkoper.

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_M5 Bekijk Berichten



                      Ik vind het redelijk absurd om al die lichten te doven. We bouwen eerst een volledige infrastructuur om die dan niet meer te gebruiken? Hier plots alle lichten uitdoen is ook niet echt verantwoord imo. Wij Belgen zijn dat helemaal niet gewend om in het duister te rijden.
                      Wij Belgen gaan het meest op reis van alle Europeanen.
                      Zijn we dan in Niet-Belg mode of zo? Dat we het plotseling wel nodig hebben eens we de grens over rijden?

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door tradie Bekijk Berichten
                        Probleem is dat een deftige ledlamp op 220 nog 40euro kost, voor die prijs moet ik mijn ouderwetse 100w lamp zelfs niet meer uitdoen, en dan is die nog goedkoper.
                        Gloeilampje?
                        Maar daar gaat het niet om he! Dat is huis en tuin.
                        Hoeveel kost zo een oranje natriumlamp denk je? heb je die al eens in je handen gehad?
                        Heeft trouwens ook voorschakelapparaat nodig. Kost ook (vernieuwen, onderhoud)

                        Comment


                        • #52
                          Factuur voor verlichting Vlaamse wegen fors gedaald

                          30/03/11, 13u52

                          Dankzij de keuze voor groene stroom is de energiefactuur voor de verlichting van de Vlaamse wegen op vier jaar tijd met bijna een vijfde gedaald. Dat blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V).
                          De Vlaamse overheid onderhoudt 90.000 verlichtingspalen en 145.000 lampen langs Vlaamse gewestwegen, autosnelwegen en in tunnels. De energiefactuur bedroeg vorig jaar 12,4 miljoen euro. In 2007 bedroeg die factuur nog om en bij de 15 miljoen euro of 18% meer.

                          Voor de openbare verlichting koopt de Vlaamse overheid sinds 1 mei 2009 uitsluitend groene stroom aan. Het huidige elektriciteitscontract loopt tot eind 2011, maar de Vlaamse overheid zal in het volgende contract opnieuw kiezen voor 100 % groene stroom, liet Crevits nog weten.

                          Bijkomende maatregelen
                          Om ook het energieverbruik te doen dalen, neemt de Vlaamse overheid bijkomende maatregelen. Vanaf deze zomer wordt de doorlopende middenbermverlichting gedoofd, goed voor een vermindering van de energiekost van ongeveer 1 miljoen euro per jaar.

                          De Vlaamse overheid kiest er bovendien resoluut voor om het aantal lampen en het lampvermogen per verlichtingstoestel te verminderen, de "lichtvervuiling" te beperken en de afstand tussen de opeenvolgende verlichtingspalen te verhogen. (belga/sps)

                          Comment


                          • #53
                            Ik ben voorstander. En niet om die €€€€, dat mag eigenlijk niet het doen zijn. Ik rij liever op een onverlichte autosnelweg, maar dat is voor iedereen anders. Mijn vrouw kan het gewoonweg niet, nachtblindheid...

                            Ach, we rijden hier al zo lang tegen beter weten in op diesel, dat hoeven we toch ook niet te veranderen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                            toen ik van vakantie terug kwam viel het me toch direct op hoe relaxter het rijden is met de verlichting aan. In duitsland zijn de wegen misschien beter, maar het is daar op sommige plaatsen echt gitzwart. Als je 120 km/h en je ziet maximaal 40 meter ver, heb niet voldoende tijd om een obstakel te vermijden dat plotseling uit het niets tevoorschijn komt.
                            Met licht raken je ogen minder snel vermoeid omdat het contrast tussen waar je naar kijkt en de omgeving heel klein is.
                            Dit heeft alles met gewenning te maken en niets met je ogen. Je bent gewend om op een verlichte weg te rijden en dat gaat je beter af.

                            Ik denk dat onze brillenverkoper hier wel wat oogweetjes zou kunnen toevoegen
                            Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

                            Comment


                            • #54
                              Ben zondagavond laat teruggekomen met het vliegtuig uit Turkije en boven de balkan landen en Duitsland kon men agglomeraties zien die verlicht waren maar tussen die agglomeraties was het donker, eens de grens over in België was het precies of je vloog over een versierde kerstboom met hier en daar wat dikke verlichte bollen (agglomeraties) en verder een wirwar van verlichte slingers zijnde "alle" straten en verbindingswegen die men zich maar kan indenken, de commentaren die men hoorde waren unaniem "'t is schandalig".

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichten
                                Gloeilampje?
                                Maar daar gaat het niet om he! Dat is huis en tuin.
                                Hoeveel kost zo een oranje natriumlamp denk je? heb je die al eens in je handen gehad?
                                Heeft trouwens ook voorschakelapparaat nodig. Kost ook (vernieuwen, onderhoud)
                                Maar waarom moeten al die lampen er staan?
                                Nu vallen ze al om, ga die dan niet lopen te vervangen.
                                Misschien zou de elec wat minder kunnen opslaan in mijn eigen huis als ze wat besparen op snelwegen.
                                Vorige zaterdag was het licht uit door die actie, wel, ik merk weinig verschil, het gaat zo ook.

                                Comment


                                • #57
                                  Ik snap 't toch niet.
                                  Op de snelwegen gaan ze straks allemaal uit, maar als ik nu 's nachts naar buiten kijk, dan zie ik de verlichting branden in mijn straat. En da's een straat waar 't laatste uur misschien twee auto's doorheen gereden zijn. Die gaan dus gewoon blijven branden met deze maatregel ?
                                  En een besparing van minder dan 2 miljoen euro per jaar ? Da's misschien 1 euro per belastingbetalende Vlaming... ik wil gerust 1 euro afgeven om altijd licht op de snelwegen te hebben. Dat ze dat zelfs durven gebruiken als argument. Met dat bedrag kan men al de snelwegen nog niets eens van nieuwe wegmarkeringen en/of reflectoren voorzien, terwijl ik dat toch wel nodig vind als ze ons in de duisternis gaan laten rijden.
                                  Life's too short. Not to. Live it.
                                  1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                                  2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                                  2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                                  2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

                                  Comment


                                  • #58
                                    Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk Berichten
                                    Ik snap 't toch niet.
                                    Op de snelwegen gaan ze straks allemaal uit, maar als ik nu 's nachts naar buiten kijk, dan zie ik de verlichting branden in mijn straat. En da's een straat waar 't laatste uur misschien twee auto's doorheen gereden zijn. Die gaan dus gewoon blijven branden met deze maatregel ?
                                    En een besparing van minder dan 2 miljoen euro per jaar ? Da's misschien 1 euro per belastingbetalende Vlaming... ik wil gerust 1 euro afgeven om altijd licht op de snelwegen te hebben. Dat ze dat zelfs durven gebruiken als argument. Met dat bedrag kan men al de snelwegen nog niets eens van nieuwe wegmarkeringen en/of reflectoren voorzien, terwijl ik dat toch wel nodig vind als ze ons in de duisternis gaan laten rijden.
                                    Ze gaan reflectoren zetten, kostprijs, wie zal het zeggen.
                                    Wellicht weer een nevenfirmaatje van een politieker zijn neef/zoon wat dan ook die dat kontrakt zal binnenhalen

                                    Comment


                                    • #59
                                      Belgiiiiiiiiiiieeeeeeee.

                                      Comment


                                      • #60
                                        Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk Berichten
                                        Ik snap 't toch niet.
                                        Op de snelwegen gaan ze straks allemaal uit, maar als ik nu 's nachts naar buiten kijk, dan zie ik de verlichting branden in mijn straat. En da's een straat waar 't laatste uur misschien twee auto's doorheen gereden zijn. Die gaan dus gewoon blijven branden met deze maatregel ?
                                        En een besparing van minder dan 2 miljoen euro per jaar ? Da's misschien 1 euro per belastingbetalende Vlaming... ik wil gerust 1 euro afgeven om altijd licht op de snelwegen te hebben. Dat ze dat zelfs durven gebruiken als argument. Met dat bedrag kan men al de snelwegen nog niets eens van nieuwe wegmarkeringen en/of reflectoren voorzien, terwijl ik dat toch wel nodig vind als ze ons in de duisternis gaan laten rijden.
                                        Ik denk dat ze in de woonbuurten soms ook de verlichting laten branden voor de veiligheid (inbraken). Bij ons in de straat staan nog tien huizen na dat van ons en dan is het open veld en de straat is ook steeds verlicht, ik denk dat het onveiliger zou lijken als de verlichting uit is in onze straat s'nachts ...
                                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                        '15 Volvo XC60 D3

                                        Comment

                                        Working...
                                        X