Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lichten uit langs Vlaamse snelwegen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Lichten uit langs Vlaamse snelwegen

    • zaterdag 16 oktober 2010
    • Bron: BELGA
    • Auteur: BELGA


    corelio




    BRUSSEL - Als het van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) afhangt, zullen vanaf volgende zomer de meeste Vlaamse snelwegen niet langer worden verlicht.
    Momenteel gaat het licht op de Vlaamse snelwegen uit tussen middernacht en zes uur 's morgens. Crevits wil het voortaan overal waar het kan zonder doen, 24 uur op 24.


    De minister verwacht dat de politiek en de hulpdiensten er tegen volgende zomer klaar voor zijn. "Onverlicht is niet onveilig", zegt ze dit weekend in Het Laatste Nieuws.

    "Op onze gewestwegen is het te gevaarlijk, maar op het merendeel van de Vlaamse snelwegen kan het wel". Crevits is niet van plan de maatregel door te voeren op klaverbladen en ter hoogte van werken en in een eerste fase evenmin in het schemerdonker.

    De CD&V-politica beoogt op die manier tot 2 miljoen euro per jaar besparen, geld dat kan besteed worden aan wegenwerken of dynamische verkeersborden.



    Als het van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) afhangt, zullen vanaf volgende zomer de meeste Vlaamse snelwegen niet langer worden verlicht.



    Reacties : http://www.nieuwsblad.be/forum/index...orumid=1976656

  • #2
    Daar zullen wellicht meer ongevallen van komen :

    -aanrijdingen met dieren die naar koplichten komen

    -aanrijdingen met onverlichte voorwerpen en voertuigen (bvb ladingverlies , onderdelen die afbreken voertuigen , uitlaten , wielen ,... )

    -als jij of een ander elektrische panne krijgt en zonder verlichting stilvalt met auto of motorfiets , zal fluovestje weining soelaas bieden

    -motorfiets die ten val komt omdat hij diepe put of object op de weg te laat gezien heeft riskeert ook nog overreden te worden door andere voertuigen


    Efficiënter snelwegverlichting lijkt me beter en bespaart ook energie

    Comment


    • #3
      Ze geven eerst honderdduizenden euro's uit om de verlichtingspalen op de E17 Deinze-Kruishoutem te vervangen en een paar weken erna beslissen ze om die palen bijna nooit meer te gebruiken.

      Last edited by Caesar2; 17/10/2010, 10:17.
      BMW E46 318d '05

      VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

      Comment


      • #4
        Iemand zou eens een vergelijkende studie moeten doen. Wat is gevaarlijker:
        120 rijden op een onverlichte snelweg, of 150 rijden op een verlichte snelweg.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk Berichten
          Ze geven eerst honderdduizenden euro's uit om de verlichtingspalen op de E17 Deinze-Kruishoutem te vervangen en een paar weken erna beslissen ze om die palen bijna nooit meer te gebruiken.

          Wou net hetzelfde zeggen. Trouwens, die 2 milj EUR die ze gaan uitsparen gaan ze opnieuw investeren in de infrastructuur...

          Als ik de geafficheerde prijskaartjes van wegenwerken zie, dan gaan ze daar toch niet ver mee lopen. Laat dan die lichten branden hé.

          Comment


          • #6
            schakelen ze 's nachts dan ook de stroboscopische lichten van de federale politie uit?
            1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

            Comment


            • #7
              Vroeger hoorde ik vaak zeggen dat er in België zoveel verlichting rond de snelweg brand o.a. doordat we zoveel van onze energievoorziening uit kernenergie halen.
              Deze werken 24/7 en hebben altijd dezelfde output. Doordat de vraag naar energie 's nachts lager is dan overdag, is alle energie die we niet zouden gebruiken in feite verspilde energie.

              Hierdoor zou al die verlichting dan ook eerder een nuttig 'neveneffect' zijn dan een kost. Blijkbaar klopt dit verhaal dan toch niet (helemaal) als ik lees dat men tot 2miljoen euro per jaar kan besparen?

              Zou fijn zijn mocht iemand me hier het fijne van kunnen vertellen

              Comment


              • #8
                2 miljoen euro is toch echt wel een verwaarloosbaar bedrag in mijn ogen.
                Als je even terugdenk aan dit topic, dan leert ons dat er in 2007 161 miljoen euro voorzien was (en 40 miljoen onbenut maar das een andere discussie). Dus die 2 miljoen euro zal niet meteen een spectaculair effect hebben op de infrastructuur...

                Lijkt me gewoon een stuntje van Crevits om weer even positief (?) in de aandacht te komen...
                2002 MX-5 NB 1.6

                2011 Honda PCX

                Comment


                • #9
                  de staat zal met veel plezier de overtollige energie gaan gebruiken én royaal gaan betalen.
                  1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten

                    -aanrijdingen met onverlichte voorwerpen en voertuigen (bvb ladingverlies , onderdelen die afbreken voertuigen , uitlaten , wielen ,... )
                    Ik kan ervan meespreken

                    Was ook op een niet verlicht stuk

                    Comment


                    • #11
                      goed nieuws want ik vind rijden in duisternis vrij aangenaam. Maar ik vind wel dat daar de nodige aanpassingen moeten gedaan worden zoals
                      verbetering van het wegdek (spoorloos vrij) en signalisatie (hiermee wil ik verlichting vd borden boven de snelwegen bedoelen zoals die bij het klaverblad in Lummen die niet verlicht zijn..)
                      neem daarbij verhoogde middenberm, reflectors...
                      allemaal de moeite waard zeker?

                      maar toch ook enkele bedenkingen bij mits wij het dichtsbevolkt net van heel europa hebben..

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten
                        • zaterdag 16 oktober 2010
                        • Bron: BELGA
                        • Auteur: BELGA


                        corelio




                        BRUSSEL - Als het van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) afhangt, zullen vanaf volgende zomer de meeste Vlaamse snelwegen niet langer worden verlicht.
                        Momenteel gaat het licht op de Vlaamse snelwegen uit tussen middernacht en zes uur 's morgens. Crevits wil het voortaan overal waar het kan zonder doen, 24 uur op 24.


                        De minister verwacht dat de politiek en de hulpdiensten er tegen volgende zomer klaar voor zijn. "Onverlicht is niet onveilig", zegt ze dit weekend in Het Laatste Nieuws.

                        "Op onze gewestwegen is het te gevaarlijk, maar op het merendeel van de Vlaamse snelwegen kan het wel". Crevits is niet van plan de maatregel door te voeren op klaverbladen en ter hoogte van werken en in een eerste fase evenmin in het schemerdonker.

                        De CD&V-politica beoogt op die manier tot 2 miljoen euro per jaar besparen, geld dat kan besteed worden aan wegenwerken of dynamische verkeersborden.



                        Als het van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) afhangt, zullen vanaf volgende zomer de meeste Vlaamse snelwegen niet langer worden verlicht.



                        Reacties : http://www.nieuwsblad.be/forum/index...orumid=1976656
                        Ons HIlde bedoelt het allemaal wel goed hoor, maar ik denk dat ze weinig ervaring heeft met 's nachts (zelf) te rijden...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                        2 miljoen euro is toch echt wel een verwaarloosbaar bedrag in mijn ogen.
                        Als je even terugdenk aan dit topic, dan leert ons dat er in 2007 161 miljoen euro voorzien was (en 40 miljoen onbenut maar das een andere discussie). Dus die 2 miljoen euro zal niet meteen een spectaculair effect hebben op de infrastructuur...

                        Lijkt me gewoon een stuntje van Crevits om weer even positief (?) in de aandacht te komen...


                        Ik denk dat de doorsnee chauffeur tot zijn +/- 30ste een behoorlijk zicht heeft zowel in de dag als bij schemeravond of in de nacht. Eens de 30/35 gepasseerd gaat er van ons zicht toch wel wat verloren, niet altijd noodzakelijk om een bril voor te dragen maar toch... Ik zou zeggen AAN LATEN DIE HANDEL het brengt de veiligheid zeker niet in het gedrang!!!
                        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                        Comment


                        • #13
                          1 licht op 2 doven bespaart ook geld en is nog niet onveilig.
                          1976 Porsche 924 (verkocht)
                          2006 BMW Z4 2.2 (verkocht)
                          2011 Volvo V60 T6 AWD
                          2004 Mercedes Vito 115 CDI lichte vracht (werkbeest)

                          Comment


                          • #14
                            In België is het licht nodig om de putten beter te kunnen ontwijken ...
                            TT roadster (8J) / Audi A3 (8V) / 3x vespa

                            Comment


                            • #15
                              Spijtig genoeg is het inderdaad zo al op sommige plaaatsen. Ik reed enkele tijd terug naar huis na een bezoek aan een oude schoolmaat in Temse. Op E17 en ring A'pen volle licht,toen ik Massenhoven voorbij was.....Geen licht meer.
                              Ruikt dat al naar rascime van Vlaamse ministers voor mensen uit Limburg/Kempen/Brabant NO?

                              Moest ik even kwijt

                              On topic: de Belgische wegen zijn veel te slecht om onverlicht te laten. Putten,wegenwerken alom en zonder inzicht,.... Bovendien rijden er vaak wagens waar de verlichting niet van in orde is.
                              En we betalen toch wegentaks om iets terug te krijgen.
                              Of gaan we met een nieuw parlement,een zittende regering,een onbeschofte aardsbischop,een pedofiele bischop,.....die allemaal een dikke pré moeten krijgen de eeuwigheid in? Tja dan is er idd geen geld meer voor verkeersveiligheid
                              BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door exacorta Bekijk Berichten
                                Vroeger hoorde ik vaak zeggen dat er in België zoveel verlichting rond de snelweg brand o.a. doordat we zoveel van onze energievoorziening uit kernenergie halen.
                                Deze werken 24/7 en hebben altijd dezelfde output. Doordat de vraag naar energie 's nachts lager is dan overdag, is alle energie die we niet zouden gebruiken in feite verspilde energie.
                                Dat is ook zo, maar als je dan je electriciteitsmaatschappijen privatiseert doet het er niet meer toe of je de gewone productie gebruikt of een productieoverschot, betalen zal je per Kwh aan de fabricant.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door wollie Bekijk Berichten
                                  1 licht op 2 doven bespaart ook geld en is nog niet onveilig.
                                  ² that. Lijkt me ook wel te doen.

                                  dat van die kapotte wagens vind ik bij de haren getrokken, dat is een vicieuze cirkel. 'waarom zouden we onze lampen laten maken, als de snelwegen toch zodanig verlicht zijn dat je ze tot kilometers hoog kan natekenen?'

                                  en minder verlichting zorgt er juist voor dat een groot deel van de bestuurders langzamer gaat rijden. de complexiteit verhoogt, weet je wel.

                                  volgens mij is 150 op n verlichte weg rijden nog steeds gevaarlijker, aangezien je meer snullen zal tegenkomen die niet verwachten dat jij 150 doet. Aan 120 (op een onverlichte) haal je niemand in die 120 doet hé. Dus das al n pak minder kans op ongeval. Als je slecht reageert op een put die je niet zag aan 120 in t donker, zal je even slecht reageren aan een hogere snelheid als t wel verlicht is, dat heeft volgens mij weinig met snelheid of zicht, wel iets met stuurmanskunsten te maken.

                                  Daar gaat een aanpassingsperiode aan vooraf, maar als je in de Ardennen de snelweg afgaat, kom je ook zulke onverlichte wegen tegen en daar kan het wel.

                                  over die 'maar 2 miljoen": 'alle beetjes helpen, zei de mug en ze plaste in zee' aan wat ze t uitgeven, daar hebben we t raden naar.
                                  autofans.be

                                  "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." | RIP Tom

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door wollie Bekijk Berichten
                                    1 licht op 2 doven bespaart ook geld en is nog niet onveilig.
                                    das onzinnig, armaturen zijn berekend

                                    Comment


                                    • #19
                                      persoonlijk vind ik het nog steeds een verademing belgie binnen te rijden
                                      ondanks de lametabele toestand van het wegdek

                                      er zijn ook nog geen goeie katogen en strepen op de grond geschilderd

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                        Dat is ook zo, maar als je dan je electriciteitsmaatschappijen privatiseert doet het er niet meer toe of je de gewone productie gebruikt of een productieoverschot, betalen zal je per Kwh aan de fabricant.
                                        Weer wat bijgeleerd
                                        Bedankt voor de opheldering, ir_fuel!

                                        Comment

                                        Working...
                                        X