Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lichten uit langs Vlaamse snelwegen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Veiliger met verlichting? Kan...

    Weet je wat ook veiliger zou zijn? Als we allemaal 15 km/h zouden rijden op de autostrade.

    En dan nog...hoeveel zouden er al tegen zo'n verlichtingspaal geknald zijn? Dus als ze nu uit blijven, dan hebben we dus eigenlijk gewoon een paar honderddduizend metalen obstakels gemaakt?

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
      Veiliger met verlichting? Kan...

      En dan nog...hoeveel zouden er al tegen zo'n verlichtingspaal geknald zijn? Dus als ze nu uit blijven, dan hebben we dus eigenlijk gewoon een paar honderddduizend metalen obstakels gemaakt?
      ja !

      bomen vergeef ik eerder als palen

      Comment


      • #23
        wees blij dat enkel het licht uit gaat
        hoef je je ook niet meer schrap te zetten als je in een asfaltgat rijd

        ff zonder gekkigheid. die oude lampen vervangen voor LED?
        in nederland is het soms raden waar je rijd in de nacht met hevig regenval.

        in belgie ben ik meer op mijn gemak als ik daar rijd.

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door Eland-Runner Bekijk Berichten
          ff zonder gekkigheid. die oude lampen vervangen voor LED?
          Beste idee dat ik heb gehoord.
          Al die lampen vervangen door iets veel energiezuiniger, in plaats van het hele land in duisternis te hullen.

          "Ja maar in land X of land Y is toch ook alles donker"
          Klopt, maar de staat van het wegdek in Luxemburg of Duitsland of Nederlands is wel 10 tot 100 keer beter.
          2015 Renault Mégane Coupe GTI - Blauw - 1.5 dCI 110 pk

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
            Bovendien rijden er vaak wagens waar de verlichting niet van in orde is.
            We gaan de wereld toch niet aanpassen aan mensen die niet in orde zijn
            Van zulke redeneringen word ik nerveus ...

            Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
            En we betalen toch wegentaks om iets terug te krijgen.
            idem: ik heb geen zin om de wegentaks naar verlichting te laten gaan. Wat vrijkomt door verlichting uit te zetten is extra voor andere zaken.
            Ja, 'k weet het, in de praktijk valt het nog te zien dat dit bespaarde geld opnieuw naar openbare werken gaat.

            Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
            Of gaan we met een nieuw parlement,een zittende regering,een onbeschofte aardsbischop,een pedofiele bischop,.....die allemaal een dikke pré moeten krijgen de eeuwigheid in? Tja dan is er idd geen geld meer voor verkeersveiligheid
            irrelevant
            __________________________

            2015 Volvo V60 D2 aut.
            2003 Volvo S60 2.4 benzine

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door Thorens Bekijk Berichten
              Beste idee dat ik heb gehoord.
              Al die lampen vervangen door iets veel energiezuiniger, in plaats van het hele land in duisternis te hullen.

              "Ja maar in land X of land Y is toch ook alles donker"
              Klopt, maar de staat van het wegdek in Luxemburg of Duitsland of Nederlands is wel 10 tot 100 keer beter.
              LED-technologie is nog niet klaar om op deze wijze te gebruiken dacht ik.
              __________________________

              2015 Volvo V60 D2 aut.
              2003 Volvo S60 2.4 benzine

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                LED-technologie is nog niet klaar om op deze wijze te gebruiken dacht ik.
                LED-technologie kan het nu wel aan, maar met meer lichtopbrengst komt ook meer stroomverbruik en momenteel is LED-technologie dan ook niet de meest goedkope en zuinige methode.

                Comment


                • #28
                  LED technologie is inderdaad nog niet klaar voor zo'n enorme lichtopbrengst, geef dat maar nog 10 of 20 jaar. de huidige lampen zouden tamelijk efficient moeten zijn, het zou tamelijk lang duren tegen je de investering van een retrofit hebt teruggewonnen.
                  1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                  Comment


                  • #29
                    LPS = low pressure sodium lamp, die je dus op de autostrade ziet

                    "LPS lamps are the most efficient electrically-powered light source when measured for photopic lighting conditions—up to 200 lm/W,primarily because the output is light at a wavelength near the peak sensitivity of the human eye. As a result they are widely used for outdoor lighting such as street lights and security lighting where faithful color rendition is considered unimportant. LPS lamps are available with power ratings from 10 W up to 180 W; however, longer bulb lengths create design and engineering problems."

                    " United States Department of Energy (DOE) testing of commercial LED lamps designed to replace incandescent lamps or CFLs showed that average efficacy was still about 46 lm/W in 2009 (tested performance ranged from 17 lm/W to 79 lm/W).
                    Cree issued a press release on February 3, 2010 about a laboratory prototype LED achieving 208 lumens per watt at room temperature. The correlated color temperature was reported to be 4579 K."

                    en da's dan allemaal nog maar in heel lage wattages
                    er zijn op heel beperkte schaal al krachtigere oplossingen maar die hebben de oude technologie nog niet ingehaald:

                    "High power LEDs (HPLED) can be driven at currents from hundreds of mA to more than an ampere, compared with the tens of mA for other LEDs.

                    Some well-known HPLEDs in this category are the Lumileds Rebel Led, Osram Opto Semiconductors Golden Dragon and Cree X-lamp. As of September 2009 some HPLEDs manufactured by Cree Inc. now exceed 105 lm/W [68] (e.g. the XLamp XP-G LED chip emitting Cool White light) and are being sold in lamps intended to replace incandescent, halogen, and even fluorescent lights, as LEDs grow more cost competitive."
                    Last edited by Teus; 19/10/2010, 14:02.
                    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                    Comment


                    • #30
                      2 miljoen euro per jaar ... hoe veel kostte de treinstaking van gisteren? 40 miljoen euro geraamd op 24h?
                      Spoorwegen valt onder bevoegdheid van welke minister?

                      okeee.....
                      __________________________

                      2015 Volvo V60 D2 aut.
                      2003 Volvo S60 2.4 benzine

                      Comment


                      • #31
                        toen ik van vakantie terug kwam viel het me toch direct op hoe relaxter het rijden is met de verlichting aan. In duitsland zijn de wegen misschien beter, maar het is daar op sommige plaatsen echt gitzwart. Als je 120 km/h en je ziet maximaal 40 meter ver, heb niet voldoende tijd om een obstakel te vermijden dat plotseling uit het niets tevoorschijn komt.
                        Met licht raken je ogen minder snel vermoeid omdat het contrast tussen waar je naar kijkt en de omgeving heel klein is.
                        www.peugeotforum.be

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door Timozzzz
                          Er zullen veel aftermarket xenon kits verkocht worden moest dit ervan komen .Heb zelf ook moeite met het zicht als het wegdek niet verlicht word. Met de verlichtings palen kunnen we dan enkele duizenden wagens mee produceren of scheermessen maken

                          idd, als dat ervan komt steek ik ook mijn xenons terug (mijne volgende zal het sowiezo hebben). ik rij heel graag zonder straatverlichting, het is veel aangenamer.

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                            Als je 120 km/h en je ziet maximaal 40 meter ver.
                            Dat is te danken aan de idioten bij de keuring.

                            In de rest van Europa staan de dimlichten hoger afgesteld, zonder verblindend te zijn.

                            Ik zet mijn xenons altijd ook zo ver mogelijk. Hoog heeft geen nut want dat licht verdwijnt in de duisternis. Daar heb ik de grootlichten wel voor indien nodig.

                            Comment


                            • #34
                              Ik ben geen milieu goeroe, maar de wereld hoort donker te zijn 's nachts.

                              Lichten uit, kan ik alleen maar toejuichen en ik heb er totaal geen problemen mee om op verduisterde wegen te rijden.

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                ....Als je 120 km/h en je ziet maximaal 40 meter ver, heb niet voldoende tijd om een obstakel te vermijden dat plotseling uit het niets tevoorschijn komt.....
                                Ook al kan je meer dan 40m ver kijken, dat maakt niet veel meer uit voor obstakels die plotseling uit het niets te voorschijn komen.
                                Zeker niet aan die snelheid. En al zeker niet voor de xx% die consequent ver boven de 120 rijden.
                                __________________________

                                2015 Volvo V60 D2 aut.
                                2003 Volvo S60 2.4 benzine

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door exacorta Bekijk Berichten
                                  Vroeger hoorde ik vaak zeggen dat er in België zoveel verlichting rond de snelweg brand o.a. doordat we zoveel van onze energievoorziening uit kernenergie halen.
                                  Deze werken 24/7 en hebben altijd dezelfde output. Doordat de vraag naar energie 's nachts lager is dan overdag, is alle energie die we niet zouden gebruiken in feite verspilde energie.

                                  Hierdoor zou al die verlichting dan ook eerder een nuttig 'neveneffect' zijn dan een kost. Blijkbaar klopt dit verhaal dan toch niet (helemaal) als ik lees dat men tot 2miljoen euro per jaar kan besparen?

                                  Zou fijn zijn mocht iemand me hier het fijne van kunnen vertellen
                                  Als je naar de website van netbeheerder Elia gaat kijken zal je merken dat het minimum verbruik vandaag, 19/10, 7896 MW bedroeg. Doel en Tihange samen hebben een maximum vermogen van om en bij de 6000 MW (ongeveer 8 miljoen pk dus). Nu weet ik niet wat het vermogen is dat de autostradeverlichting trekt uit het net. Maar als het om 2 miljoen euro op jaarbasis aan besparingen gaat denk ik dat het maar om een fractie van het verschil 7900MW-6000MW gaat. Stellen dat de kerncentrales te veel produceren lijkt me dus nonsens.

                                  Frankrijk produceert in verhouding bijna evenveel van zijn energieverbruik dmv kerncentrales. Daar vind je bij wijze van spreken geen verlichte wegen...


                                  Edit: En wat LED verlichting betreft: tot nader order heeft de gasontladingslamp nog altijd het beste rendement. De autostradeverlichting bestaat uit natriumgasontladingslampen.
                                  Last edited by glennvc; 19/10/2010, 16:16.

                                  Comment


                                  • #37
                                    als de autostrade verlicht is zie ik dat stuk vrachtwagenband nog ruimschoots op tijd liggen. Bij volledige duisternis: good luck!!
                                    En voor uw ogen blijft het vermoeiend, net dezelfde reden waarom je beter geen tv ziet in volstrekte duisternis.
                                    www.peugeotforum.be

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                      Dat is ook zo, maar als je dan je electriciteitsmaatschappijen privatiseert doet het er niet meer toe of je de gewone productie gebruikt of een productieoverschot, betalen zal je per Kwh aan de fabricant.
                                      In Noord-Frankrijk was het vroeger ook allemaal verlicht zeker, dat was overal waar ze met kernenergie werken.

                                      Ik hoop dat Electrabel die energie van 's nachts nu nog verkoopt of zou dat gewoon verloren gaan?

                                      Ik ben een beetje groen maar omdat ik weet dat we met kernenergie werken vind ik het verschrikkelijk slecht nu 's nachts op de autosnelwegen. Het is inderdaad zo dat ik in plaats van 150 nu niet sneller dan 120 km/u durf rijden maar dan nog ben ik continu bang voor een aanrijding met obstakels of dieren.

                                      Er is werkelijk nog niets goeds voortgekomen uit de privatisering van Electrabel.
                                      2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                                        Ik hoop dat Electrabel die energie van 's nachts nu nog verkoopt of zou dat gewoon verloren gaan?
                                        Die energie die wordt uitgespaard door de lichtjes uit te doen wordt niet verkocht neen, die wordt ook helemaal niet gemaakt. Het elektriciteitsnet werkt heel simpel. Als je daar meer energie uithaalt dan dat je er in steekt valt het uit, als je daar meer energie insteekt dan dat je eruit haalt, dan valt het uit. En op zich is dat al een foute stelling want de energie die erin en die energie die eruit gaat moeten volgens de wetten van de fysica gelijk zijn. Het systeem moet ten allen tijde in evenwicht zijn. Het is een uiterst complexe taak om dat allemaal te synchroniseren.

                                        Bottom line: Als de lichten uitgezet worden wordt er globaal gezien energie bespaard. Ofwel wordt het productieoverschot verkocht aan het buitenland, ofwel wordt er minder geproduceerd, ofwel wordt er minder ingevoerd. Dan wordt er elders minder geproduceerd.

                                        De productie varieert constant in de tijd, de invoer varieert constant in de tijd en ook de uitvoer varieert constant in de tijd. Morgen kopen we misschien energie uit Nederland om die te verpatsen in Frankrijk om morgen net het omgekeerde te doen om overmorgen misschien energie naar beide landen uit te voeren om de dag daarna van beide landen in te voeren als één van onze reactoren op onderhoud moet.

                                        Enfin, you get the point, het kan alle kanten uit.

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
                                          dat het maar om een fractie van het verschil 7900MW-6000MW gaat. Stellen dat de kerncentrales te veel produceren lijkt me dus nonsens.
                                          Dan nog, overschotten elektriciteit worden niet weggegeven of opgeslagen. Alles wordt verkocht. What ir_fuel said.

                                          Los van je post, 2 milj EUR is peanuts. Het stelt niets voor als besparing, en het levert niets op als investering.

                                          Gisteren reed ik naar Nederland. Even voorbij Antwerpen plaatsen ze momenteel geluidsschermen. 2,2 milj EUR dacht ik. In ruil voor 365d lichten uit in gans België.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X