Oorspronkelijk geplaatst door ICM
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Lichten uit langs Vlaamse snelwegen
Collapse
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichtenschakelen ze 's nachts dan ook de stroboscopische lichten van de federale politie uit?
Ik vind het redelijk absurd om al die lichten te doven. We bouwen eerst een volledige infrastructuur om die dan niet meer te gebruiken? Hier plots alle lichten uitdoen is ook niet echt verantwoord imo. Wij Belgen zijn dat helemaal niet gewend om in het duister te rijden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk BerichtenNeen, de lichten branden niet omdat er hier elektriciteit te veel is. Als Doel en Tihange zelfs niet genoeg capaciteit hebben om de basislast 's nachts te voorzien, dan kunnen de kerncentrales helemaal niet de reden vormen om 's nachts de verlichting aan te laten onder het mom van energieoverschot.
Ik weet dat dat bv. verteld word in de Gentse ingenieursopleiding (burgerlijk).Last edited by Gere; 19/10/2010, 18:48.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk BerichtenHoe komt het dan dat algemeen verondersteld wordt dat de snelwegen hier verlicht werden omwille van kernenergie?
Hoe komt men erbij van kernenergie als risicovol te beschouwen?
Hoe komt men dat men wel valt over de 100 gram medium en hoog actief afval per jaar per persoon maar men over de 250 kg toxische industriële afval per jaar per persoon geen woord rept?
Of nog: hoe komt men dat (al is dat tij de laatste jaren wel aan het keren) men diesels als milieuvriendelijker beschouwt omdat ze minder verbruiken?
Enzovoort enzoverder...
Ik zou dat toeschrijven aan de onwetendheid van de bevolking. Waarmee ik geenszins wil zeggen dat ik de waarheid in pacht heb. Ik probeer gewoon te kijken naar de feiten. Hoe een ander erbij komt dat de kerncentrales energieoverschot teweegbrengen wanneer ze zelfs de minimale last nog niet op hun ééntje kunnen trekken is mij een raadsel.
edit: Wat je wél zou kunnen stellen is dat kerncentrales ervoor zorgen dat elektrische energie redelijk goedkoop is. Dat zorgt er dan voor dat er niet zo zuinig mee wordt omgesprongen en dus de lichten 's nachts vrolijk worden ingeschakeld.Last edited by glennvc; 19/10/2010, 19:02.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
irrelevantBMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse
Comment
-
Rendement van de totale lichtarmatuur is ook afhankelijk van de reflector, toestand van de beglazing/plasteik etc ....
Typische "matte" armaturen in goedkope afwerking van ziekenhuizen hebben een rendement lager dan 50%. Absorbtie van licht in het aramtuur nog niet meegeteld.
Dus de ontladingslamp (TL) daarin mag dan nog 100lm/W halen, het is minder dan 50lm uit het armatuur.
Voor straatlampen geld hetzelfde.
Een LED lamp straalt sowieso uit zichzelf in één richting. LEDlampje is sowieso een spot. Dit geeft een hoger gebruiksrendement.
Ook kunnen LED's zeer goed werken op laagspanning en laagspanning heeft ook zijn voordelen naar rendement. Transformatoren (schakelende) verbruiken bijna niets meer.
Tis niet altijd zo vis als men zegt.
Denk aan een superzuinige motor die met 1000 kettingoverbrengingen naar de wielen gebracht wordt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk BerichtenRendement van de totale lichtarmatuur is ook afhankelijk van de reflector, toestand van de beglazing/plasteik etc ....
Typische "matte" armaturen in goedkope afwerking van ziekenhuizen hebben een rendement lager dan 50%. Absorbtie van licht in het aramtuur nog niet meegeteld.
Dus de ontladingslamp (TL) daarin mag dan nog 100lm/W halen, het is minder dan 50lm uit het armatuur.
Voor straatlampen geld hetzelfde.
Een LED lamp straalt sowieso uit zichzelf in één richting. LEDlampje is sowieso een spot. Dit geeft een hoger gebruiksrendement.
Ook kunnen LED's zeer goed werken op laagspanning en laagspanning heeft ook zijn voordelen naar rendement. Transformatoren (schakelende) verbruiken bijna niets meer.
Tis niet altijd zo vis als men zegt.
Denk aan een superzuinige motor die met 1000 kettingoverbrengingen naar de wielen gebracht wordt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_M5 Bekijk Berichten
Ik vind het redelijk absurd om al die lichten te doven. We bouwen eerst een volledige infrastructuur om die dan niet meer te gebruiken? Hier plots alle lichten uitdoen is ook niet echt verantwoord imo. Wij Belgen zijn dat helemaal niet gewend om in het duister te rijden.
Zijn we dan in Niet-Belg mode of zo? Dat we het plotseling wel nodig hebben eens we de grens over rijden?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door tradie Bekijk BerichtenProbleem is dat een deftige ledlamp op 220 nog 40euro kost, voor die prijs moet ik mijn ouderwetse 100w lamp zelfs niet meer uitdoen, en dan is die nog goedkoper.
Maar daar gaat het niet om he! Dat is huis en tuin.
Hoeveel kost zo een oranje natriumlamp denk je? heb je die al eens in je handen gehad?
Heeft trouwens ook voorschakelapparaat nodig. Kost ook (vernieuwen, onderhoud)
Comment
-
Factuur voor verlichting Vlaamse wegen fors gedaald
30/03/11, 13u52
Dankzij de keuze voor groene stroom is de energiefactuur voor de verlichting van de Vlaamse wegen op vier jaar tijd met bijna een vijfde gedaald. Dat blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V).
De Vlaamse overheid onderhoudt 90.000 verlichtingspalen en 145.000 lampen langs Vlaamse gewestwegen, autosnelwegen en in tunnels. De energiefactuur bedroeg vorig jaar 12,4 miljoen euro. In 2007 bedroeg die factuur nog om en bij de 15 miljoen euro of 18% meer.
Voor de openbare verlichting koopt de Vlaamse overheid sinds 1 mei 2009 uitsluitend groene stroom aan. Het huidige elektriciteitscontract loopt tot eind 2011, maar de Vlaamse overheid zal in het volgende contract opnieuw kiezen voor 100 % groene stroom, liet Crevits nog weten.
Bijkomende maatregelen
Om ook het energieverbruik te doen dalen, neemt de Vlaamse overheid bijkomende maatregelen. Vanaf deze zomer wordt de doorlopende middenbermverlichting gedoofd, goed voor een vermindering van de energiekost van ongeveer 1 miljoen euro per jaar.
De Vlaamse overheid kiest er bovendien resoluut voor om het aantal lampen en het lampvermogen per verlichtingstoestel te verminderen, de "lichtvervuiling" te beperken en de afstand tussen de opeenvolgende verlichtingspalen te verhogen. (belga/sps)
Comment
-
Ik ben voorstander. En niet om die €€€€, dat mag eigenlijk niet het doen zijn. Ik rij liever op een onverlichte autosnelweg, maar dat is voor iedereen anders. Mijn vrouw kan het gewoonweg niet, nachtblindheid...
Ach, we rijden hier al zo lang tegen beter weten in op diesel, dat hoeven we toch ook niet te veranderen?
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtentoen ik van vakantie terug kwam viel het me toch direct op hoe relaxter het rijden is met de verlichting aan. In duitsland zijn de wegen misschien beter, maar het is daar op sommige plaatsen echt gitzwart. Als je 120 km/h en je ziet maximaal 40 meter ver, heb niet voldoende tijd om een obstakel te vermijden dat plotseling uit het niets tevoorschijn komt.
Met licht raken je ogen minder snel vermoeid omdat het contrast tussen waar je naar kijkt en de omgeving heel klein is.
Ik denk dat onze brillenverkoper hier wel wat oogweetjes zou kunnen toevoegen
Comment
-
Ben zondagavond laat teruggekomen met het vliegtuig uit Turkije en boven de balkan landen en Duitsland kon men agglomeraties zien die verlicht waren maar tussen die agglomeraties was het donker, eens de grens over in België was het precies of je vloog over een versierde kerstboom met hier en daar wat dikke verlichte bollen (agglomeraties) en verder een wirwar van verlichte slingers zijnde "alle" straten en verbindingswegen die men zich maar kan indenken, de commentaren die men hoorde waren unaniem "'t is schandalig".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk BerichtenGloeilampje?
Maar daar gaat het niet om he! Dat is huis en tuin.
Hoeveel kost zo een oranje natriumlamp denk je? heb je die al eens in je handen gehad?
Heeft trouwens ook voorschakelapparaat nodig. Kost ook (vernieuwen, onderhoud)
Nu vallen ze al om, ga die dan niet lopen te vervangen.
Misschien zou de elec wat minder kunnen opslaan in mijn eigen huis als ze wat besparen op snelwegen.
Vorige zaterdag was het licht uit door die actie, wel, ik merk weinig verschil, het gaat zo ook.
Comment
-
Ik snap 't toch niet.
Op de snelwegen gaan ze straks allemaal uit, maar als ik nu 's nachts naar buiten kijk, dan zie ik de verlichting branden in mijn straat. En da's een straat waar 't laatste uur misschien twee auto's doorheen gereden zijn. Die gaan dus gewoon blijven branden met deze maatregel ?
En een besparing van minder dan 2 miljoen euro per jaar ? Da's misschien 1 euro per belastingbetalende Vlaming... ik wil gerust 1 euro afgeven om altijd licht op de snelwegen te hebben. Dat ze dat zelfs durven gebruiken als argument. Met dat bedrag kan men al de snelwegen nog niets eens van nieuwe wegmarkeringen en/of reflectoren voorzien, terwijl ik dat toch wel nodig vind als ze ons in de duisternis gaan laten rijden.Life's too short. Not to. Live it.
1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk BerichtenIk snap 't toch niet.
Op de snelwegen gaan ze straks allemaal uit, maar als ik nu 's nachts naar buiten kijk, dan zie ik de verlichting branden in mijn straat. En da's een straat waar 't laatste uur misschien twee auto's doorheen gereden zijn. Die gaan dus gewoon blijven branden met deze maatregel ?
En een besparing van minder dan 2 miljoen euro per jaar ? Da's misschien 1 euro per belastingbetalende Vlaming... ik wil gerust 1 euro afgeven om altijd licht op de snelwegen te hebben. Dat ze dat zelfs durven gebruiken als argument. Met dat bedrag kan men al de snelwegen nog niets eens van nieuwe wegmarkeringen en/of reflectoren voorzien, terwijl ik dat toch wel nodig vind als ze ons in de duisternis gaan laten rijden.
Wellicht weer een nevenfirmaatje van een politieker zijn neef/zoon wat dan ook die dat kontrakt zal binnenhalen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk BerichtenIk snap 't toch niet.
Op de snelwegen gaan ze straks allemaal uit, maar als ik nu 's nachts naar buiten kijk, dan zie ik de verlichting branden in mijn straat. En da's een straat waar 't laatste uur misschien twee auto's doorheen gereden zijn. Die gaan dus gewoon blijven branden met deze maatregel ?
En een besparing van minder dan 2 miljoen euro per jaar ? Da's misschien 1 euro per belastingbetalende Vlaming... ik wil gerust 1 euro afgeven om altijd licht op de snelwegen te hebben. Dat ze dat zelfs durven gebruiken als argument. Met dat bedrag kan men al de snelwegen nog niets eens van nieuwe wegmarkeringen en/of reflectoren voorzien, terwijl ik dat toch wel nodig vind als ze ons in de duisternis gaan laten rijden.'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
Comment