Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ruilen van nummerplaat met familielid

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ruilen van nummerplaat met familielid

Een vlugge vraag:

Kan ik op een of andere manier ruilen van nummerplaat met mijn oma? Het oude besje stopt weldra met rijden en haar oude plaat is veel toffer dan mijn banaal exemplaar (XRY-...)

Onze auto gaat weg dus ik mag (hopelijk) binnenkort een vervanger inschrijven, kan ik dan oma's plaat switchen op een of andere manier? Het zou tof zijn moest ik die nieuwe EU plaat kunnen vermijden en tegelijk van mijn onding afgeraken.

Thanks!

het kon, of het nog kan weet ik niet met de invoering van de EU platen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ames Bekijk Berichten
      Een vlugge vraag:

Kan ik op een of andere manier ruilen van nummerplaat met mijn oma? Het oude besje stopt weldra met rijden en haar oude plaat is veel toffer dan mijn banaal exemplaar (XRY-...)

Onze auto gaat weg dus ik mag (hopelijk) binnenkort een vervanger inschrijven, kan ik dan oma's plaat switchen op een of andere manier? Het zou tof zijn moest ik die nieuwe EU plaat kunnen vermijden en tegelijk van mijn onding afgeraken.

Thanks!
      Overdracht kan van ouder op kind, maar - bij mijn weten - niet van grootouder op kleinkind.

Het kan dus wel, maar met een tussenstap ... (en of het dat allemaal waard is?)
      Smilin' Jack - Speed Pilot

Comment

Dat gaat perfect. Ik heb altijd met mijn pa zijn plaat gereden en heb die laatst laten overzetten om mijn naam omdat ik geen nieuwe plaat wilde.

Doe je dit bij een auto die reeds ingeschreven is op een andere plaat zal je opnieuw biv moeten betalen want de auto verandert zogezegd van eigenaar. Maar als je dat doet zoals jij op een andere wagen dan moet je toch zowieso biv betalen dus twee vliegen in één klap.

Ik ben naar het gemeentehuis moeten gaan om een bewijs van afstamming te halen (is maar 1 week geldig!) en mijn pa heeft dan moeten verklaren op het rode inschrijvingsformulier dat hij zijn plaat overdraagt aan mij. ook handtekening en rijksregisternummer waren nodig.

EDIT: ja kan zijn wat Smilin' Jack zegt, dat weet ik dus niet. even bellen dus
        2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
          Dat gaat perfect. Ik heb altijd met mijn pa zijn plaat gereden en heb die laatst laten overzetten om mijn naam omdat ik geen nieuwe plaat wilde.

Doe je dit bij een auto die reeds ingeschreven is op een andere plaat zal je opnieuw biv moeten betalen want de auto verandert zogezegd van eigenaar. Maar als je dat doet zoals jij op een andere wagen dan moet je toch zowieso biv betalen dus twee vliegen in één klap.

Ik ben naar het gemeentehuis moeten gaan om een bewijs van afstamming te halen (is maar 1 week geldig!) en mijn pa heeft dan moeten verklaren op het rode inschrijvingsformulier dat hij zijn plaat overdraagt aan mij. ook handtekening en rijksregisternummer waren nodig.

Maar je pa is je oma niet.

En opnieuw BIV betalen geloof ik ook niet, eerlijk gezegd.
          Smilin' Jack - Speed Pilot

Comment

Als je het persé wil, zal het idd eerst op naam van je ouders moeten, en dan op jou naam.

En dat houdt ook in dat er 2x BIV zal zijn!

En haast je dan maar, want alles moet rond zijn VOOR 15 november.

Comment

en je krijgt toch een nieuwe combinatie ?

Plaat is niet gepersonaliseerd, dus combinatie gaat verloren. Zo heb ik het toch begrepen

Comment

Het kan, en zonder bijkomende kosten. Op voorwaarde dat de vervanger er voor pakweg de tweede week van november.

Dan moet je eerst de vervanger inschrijven op je grootmoeders plaat maar op naam van je vader (daarvoor zoals gezegd bewijs van afstamming (uittreksel geboorteakte) + handgeschreven attest nodig (op aanvraag vermelden dat het gaat van de overdracht van een kentekenplaat van moeder op zoon). Je vader betaalt dan BIV.

Vervolgens kan je onmiddellijk de wagen inschrijven op jouw naam op dezelfde plaat (opnieuw dezelfde documenten nodig en vermelden dat het om de overdracht van een kentekenplaat gaat), ditmaal hoeft er geen BIV betaald te worden en is er geen keuring voor verkoop nodig.

Klinkt redelijk omslachtig maar is het niet zo veel werk. Je moet eigenlijk gewoon aan je verzekering de situatie uitleggen zodat je twee vignetten meekrijgt voor op je aanvraag. Als je een makelaar hebt die je wat kent lukt dat misschien wel. Een grote maatschappij zal willen dat er twee keer een polis wordt afgesloten of zullen dat weigeren, alleen daar zie ik een probleem.
                2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mbman Bekijk Berichten
                  en je krijgt toch een nieuwe combinatie ?

Plaat is niet gepersonaliseerd, dus combinatie gaat verloren. Zo heb ik het toch begrepen
                  Pas als de vervanger vervangen wordt.

Oja, als de plaat van grootmoeder in slechte staat is moet je die ook nog laten dupliceren en heb je aldus drie verzekeringsvignetten nodig, anders ben je die plaat zo weer kwijt en dan is het voor niets geweest.
                  2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                    ditmaal hoeft er geen BIV betaald te worden en is er geen keuring voor verkoop nodig.
                    Niet akkoord. Er is wel BIV, want wagen wordt op andere naam ingeschreven. Enige uitzondering hierin is
                    overdracht tussen gehuwde personen (en dacht ook wettelijk samenwonenden).

Comment

Dat kan niet dankzij Mr. Schouppe.

Comment

Mja, veel verschillende antwoorden...

Ik zal het eens navragen bij mijn verzekeraar maar het probleem stelt zich niet zolang ik nog niets gekocht heb.

Ondertussen komt die nieuwe EU plaat alsmaar dichterbij.

Nog eens gedubbelchecked: mijn oma rijdt rond met een 123.A.4 combinatie. 't Is eens iets anders.

Comment

Wij zitten hier ook in dezelfde situatie. Wat ik vernomen heb van de stationschef in Alken:

Ga een kopie van de geboorte-akte halen, ga hiermee naar de verzekeringsagent. Deze regelt de rest en je hebt geen extra kosten(van ouder op kind)

Als je tussen echtgenoten wilt wisselen, is het net dezelfde procedure, alleen heb je dan een uittreksel van de huwelijksakte nodig.

Wel moet je in dit geval de plaat op de auto laten hangen. Indien je enkel de plaat overneemt en die wilt plaatsen op een andere auto uit het gezin(wat hier het geval is), dan moet je een administratieve keuring ondergaan.

Comment

Working...
                          X