Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De speekseltest van Etienne Schouppe

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• De speekseltest van Etienne Schouppe

(een pdf-versie is bijgevoegd, de bedoeling is om deze informatie zoveel mogelijk te verspreiden, o.a. via e-mail)

download de pdf-versie hier: http://easy-upload.nl/f/Zsi2fRoh
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Etienne Schouppe en zijn speekseltest in het verkeer

Onlangs werd in ons land door ontslagnemend staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe een speekseltest ingevoerd, om te bepalen of iemand onder invloed van drugs op achter het stuur zit. Kort daarna vernamen we in de media dat deze speekseltest ook reageert op medicijnen tegen ADHD (Rilatine, Concerta). Nu is het zo dat deze test slechts een indicatie is. Mensen die positief testen moeten 12 uur van de weg. Blijkt dan uit de uiteindelijke analyse dat de test reageerde op medicatie, dan volgt er geen boete.

De media laat het uitschijnen alsof de reactie op medicijnen tegen ADHD iets nieuws of uitzonderlijks is. Ook wijst Schouppe erop dat artsen die Rilatine voorschrijven hun patiënten moeten melden dat ze na inname van het geneesmiddel best niet met de wagen rijden. 'Het staat in de bijsluiter', aldus zijn woordvoerder. In de bijsluiter staat echter nergens dat mensen die Rilatine gebruiken zich niet in het verkeer mogen begeven, wel dat 'voorzichtigheid is geboden bij het besturen van voertuigen'.

Wat echter niet vermeld wordt is dat die speekseltest op talrijke medicatie een vals positief resultaat geeft. Veel van deze zijn vrij verkrijgbaar en veel van deze beïnvloeden het rijgedrag niet of nauwelijks. Zelfs het eten van maanzaadpistolets of het drinken van kinine-houdende frisdranken kan een vals positief resultaat geven. Natuurlijk zal een tweede analyse in het labo het valse resultaat bevestigen, maar ondertussen is men wel voor 12 uur het rijbewijs kwijt!

De werking van de speekseltest

De gebruikte methode wordt een chromatografische immunoassay genoemd. Om deze test te ontwikkelen injecteert de producent de illegale drugs (antigenen) in de aderen van een laboratoriumdier, meestal een schaap, een konijn of een paard. Het immuunsysteem van het dier maakt daar antilichamen tegen aan, die in het bloed van het dier circuleren. Het bloed van deze dieren wordt opgevangen en de antilichamen vervolgens geëxtraheerd uit het plasma. Deze antilichamen worden opgezuiverd en gebruikt in de testkit, waar ze binden aan de drug of de metabolieten ervan in een biologisch specimen (speeksel of urine). Wanneer de antilichamen zich binden krijgt de oplossing een specifiek kleur, waarmee een positief resultaat getekend wordt.

Hoewel goedkoop en gemakkelijk verkrijgbaar, toch is een immunoassay niet de beste methode om de aanwezigheid van illegale drugs te testen. De natuurlijke functie van antilichamen is om eiwitten karakteristiek aan virussen of bacteriën te herkennen. Antilichamen herkennen heel goed deze grote eiwitmoleculen, maar zijn veel minder specifiek wanneer ze kleine moleculaire structuren zoals de drugs en hun metabolieten moeten herkennen.

De speekseltest geeft dus slechts een indicatie. De enige definitieve methode om te bevestigen dat hetgeen ingenomen is ook echt een illegale drug is, is wanneer in het labo een andere test op het speekselstaal uitgevoerd wordt, met behulp van gas chromatografie/massaspectrometrie (GC/MS). Hiermee worden valse positieve reacties uitgesloten, en enkel het resultaat van deze zeer precieze methode wordt als rechtsgeldig aanvaard.

De geneesmiddelen die een vals positief resultaat geven

Etienne Schouppe laat ons weten dat de speekseltest die thans aangewend wordt indicaties zoekt voor gebruik van 4 soorten illegale drugs: amfetamines, cocaïne, heroïne en cannabis. Volgende middelen echter zijn gekend om in een immunoassay (vals) positief te tekenen.

Volgens hun bijsluiter houden geneesmiddelen die efedrine, pseudoefedrine en fenylefrine bevatten geen risico in om voertuigen te besturen, deze middelen zijn meestal vrij verkrijgbaar en worden vaak gebruikt bij een verkoudheid of huisstofmijtallergie. Zij zullen echter allen positief tekenen voor amfetamines, gezien hun structurele verwantschap. Vrij verkrijgbare hoestsiropen bevatten dan weer middelen die positief tekenen voor heroïnegebruik.

Maagzuursecretieremmers (protonpompinhibitoren) worden veelvuldig voorgeschreven bij bepaalde maagklachten, van deze middelen is het bekend dat ze positief tekenen voor cannabis, alsook mensen die grote dosissen Nurofen of Apranax moeten innemen. Ook deze middelen beïnvloeden volgens hun bijsluiter het rijgedrag niet.

Bepaalde geneesmiddelen, zoals ranitidine, tekenen zowel voor amfetamines als voor cannabis, en andere zijn combinatiegeneesmiddelen zoals Nortussine hoestsiroop die tekenen voor zowel amfetamines als heroïne.

Zoals u ziet is deze speekseltest even onbetrouwbaar als Etienne Schouppe zelf.

Kunnen positief voor amfetamines tekenen:

Bupropion
    (op medisch voorschrift: antidepressivum, stoppen met roken)

• Wellbutrin
    • Zyban

Methylfenidaat
    (op medisch voorschrift: ADHD)

• Concerta
    • Rilatine

Labetalol
    (op medisch voorschrift: beta-blokker)

• Trandate

Promethazine
    (op medisch voorschrift: anti-allergicum)

• Phenergan

Ranitidine
    (op medisch voorschrift: maagsapsecretie)

• Acidine
    • Docraniti
    • Gastran
    • Ranitidine EG
    • Ranitidine Mylan
    • Ranitidine Sandoz
    • Ranitidine Teva
    • Ranitimed
    • Zantac

Ritodrine
    (op medisch voorschrift: tocolyticum)

• Pre-Par

Selegiline
    (op medisch voorschrift: anti-parkinson)

• Eldepryl

Trazodone
    (op medisch voorschrift: tricyclisch antidepressivum)

• Doc Trazodone
    • Nestrolan
    • Trazodone Teva
    • Trazolan

Pseudo-efedrine
    (vrij verkrijgbaar: neusverkoudheid en allergische rhinitis)

• Actifed
    • Aerinaze
    • Cirrus
    • Clarinase
    • Niocitran
    • Otrivine Nasa-Tab
    • Reactine Pseudoephedrine
    • Rhino Sinutab
    • Rinomar Pseudo-Ephedrinum
    • Sinutab
    • Sinutab Forte
    • Vasocedine Pseudoephedrine

Ephedrine
    (vrij verkrijgbaar: neusverkoudheid en allergische rhinitis)

• Endrine
    • Endrine Zacht

Fenylefrine
    (vrij verkrijgbaar: neusverkoudheid en allergische rhinitis, oogdruppels)
    • Mydriasert
    • Nortussine
    • Phenylephrine
    • Phenylephrine Minims
    • Rhinathiol Antirhinitis
    • Rhini-San
    • Spraydil
    • Vibrocil

Kunnen positief voor heroïne tekenen:

Folcodine
    (vrij verkrijgbaar: hoest)

• Broncho-Pectoralis Pholcodine
    • Cotrane Folcodine
    • Eucalyptine Pholcodine Le Brun
    • Pholco-Mereprine

Codeïne

• Bromophar
    • Broncho-Pectoralis Codeine
    • Bronchodine
    • Bronchosedal Codeine
    • Eucalyptine Le Brun
    • Eucalytux
    • Glottyl
    • Inalpin
    • Toularynx
    • Toux-San Codeine

Codeïne
    (op medisch voorschrift: pijnstiller)

• Algocod
    • Dafalgan Codeine
    • Docparacod
    • Panadol Codeine
    • Perdolan Codeine

Ethylmorfine
    • Longbalsem
    • Saintbois
    • Codethyline

Dextromethorfan

• Acatar
    • Actifed New
    • Balsoclase Dextrometorphan
    • Bisoltussin
    • Bronchosedal Dextromethorphan HBr
    • Dexir
    • Dextromethorphan Teva
    • Nortussine
    • Nortussine Mono
    • Romilar Antitussivum
    • Toux-San
    • Touxium Antitussivum
    • Tussipect
    • Tusso Rhinathiol
    • Vicks Vaposyrup Antitussif

Difenhydramine
    (vrij verkrijgbaar: anti-allergicum)

• Azaron
    • Diphamine
    • Nustasium
    • R Calm

Maanzaad
    (voedingswaren)

Kinine
    (bepaalde frisdranken)

Ciprofloxacine
    (op medisch voorschrift: chinolon-antibioticum)

• Ciloxan
    • Ciprobel
    • Ciproflomed
    • Ciprofloxacine-Ratiopharm
    • Ciprofloxacine EG
    • Ciprofloxacine Fresenius Kabi
    • Ciprofloxacine Mylan
    • Ciprofloxacine Redibag
    • Ciprofloxacine Sandoz
    • Ciprofloxacine Teva
    • Ciproxine
    • Docciproflo

Levofloxacine

• Tavanic

Moxifloxacine

• Avelox
    • Proflox

Norfloxacine

• Norfloxacine EG
    • Norfloxacine Teva
    • Zoroxin

Ofloxacine

• Docofloxacine
    • Ofloxacine Mylan
    • Ofloxacine Sandoz
    • Ofloxacine Teva
    • Tarivid
    • Trafloxal

Rifampicine
    (op medisch voorschrift: antibioticum behandeling tuberculose)

• Rifadine

Verapamil
    (op medisch voorschrift: antihypertensief calciumantagonist)

• Isoptine
    • Lodixal

Dihydrocodeïne
    (op medisch voorschrift: hoest)

• Paracodine

Thebacon
    (op medisch voorschrift: hoest)

• Acedicone

Kunnen positief voor cannabis tekenen:

Efavirenz
    (op medisch voorschrift: AIDS)

• Atripla
    • Stocrin

Ibuprofen
    (wanneer in grote hoeveelheden ingenomen)

• Brufen
    • Buprophar
    • Dolofin
    • Epsilon
    • Ibumed
    • Ibuprofen-Ratiopharm
    • Ibuprofen EG
    • Ibuprofen Sandoz
    • Ibuprofen Teva
    • Malafene
    • Nurofen
    • Optalidon Nieuwe Formule
    • Pedea
    • Perdofemina
    • Perdophen
    • Perviam
    • Spidifen

Naproxene
    (wanneer in grote hoeveelheden ingenomen)

• Aleve
    • Apranax
    • Naproflam
    • Naprosyne
    • Naproxen Apotex
    • Naprotex Sandoz
    • Naproxen Teva
    • Naproxene EG

Ranitidine

• Acidine
    • Docraniti
    • Gastran
    • Ranitidine EG
    • Ranitidine Mylan
    • Ranitidine Sandoz
    • Ranitidine Teva
    • Ranitimed
    • Zantac

Omeprazole

• Docomepra
    • Losec
    • Omepracuremylan
    • Omeprazol Apotex
    • Omeprazol Sandoz
    • Omeprazol Teva
    • Omeprazol-Ratiopharm
    • Omeprazol EG
    • Omeprazol Far
    • Omeprazol Mylan
    • Omeprazole Ranbaxy
    • Sedacid

Pantoprazol

• Doc Pantoprazol
    • Pantomed
    • Pantoprazol Apotex
    • Pantoprazol Sandoz
    • Pantoprazole EG
    • Pantoprazole Mylan
    • Pantoprazole Teva
    • Pantozol
    • Zurcale
    • Zurcamed

Lansoprazole

• Dakar
    • Doc Lansoprazole
    • Lansoprazol Apotex
    • Lansopradol Sandoz
    • Lansopradol-Ratio
    • Lansoprazole EG
    • Lansoprazole Mylan
    • Lansoprazole Teva

Esomeprazol

• Nexiam

Rabeprazol

• Pariet

(bron: Belgisch Centrum voor Farmacotherapeutische Informatie)

Schouppe vreest geen juridische problemen met speekseltest? Te gek voor woorden!
    Last edited by ; 28/10/2010, 11:52. Reden: pdf te groot

lap, ik sta op de heroïnelijst met de pijnstillers met codeïne
    2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

Comment

Ik ben ook positief. Wanneer mag ik eens lekken?

LOL@ma(a)nzaad

Comment

dus niet meer de auto rijden als ge ook maar iets inneemt tegen de pijn . haha

Comment

volgens mij ben ik 3x een junk

Comment

lach maar... tot ge controle krijgt en het kunt gaan uitleggen. Ge zijt al zowieso 12 uur uw rijbewijs kwijt. Ze zouden beter schouppe elke dag die test laten ondergaan en hopelijk voor ons scoort hij meerdere keren positief.
            www.peugeotforum.be

Comment

Iemand gaf me elders deze feedback:

IK heb eens een statistiekje gedraait op mijn database

alleen al voor 'morfinederivaten' neemt 5% van mijn patienten permanent stoffen die kunnen tekenen (aantal DDD / 365 in verhouding van mijn patienten)

Je kunt stellen dat zeker 6% van mijn patienten moet tekenen voor heroine, en 4% voor metamfetamines. ZOgoed als 10% van mijn patienten is dus positief op die test.

Als ik uw lijst volg moet 17% van de belgen een vals positieve test afleggen op marihuana, amfetamine of heroine..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                lach maar... tot ge controle krijgt en het kunt gaan uitleggen. Ge zijt al zowieso 12 uur uw rijbewijs kwijt. Ze zouden beter schouppe elke dag die test laten ondergaan en hopelijk voor ons scoort hij meerdere keren positief.
                Probleem is dat hij mag zuipen, slikken, spuiten zoveel meneer wil...zijn chauffeur brengt hem wel naar zijn bestemming...

Die speekseltest is toch één grote klucht. Als ze mij 12 uur aan de kant zetten om achteraf een negatief verslag af te geven zou ik hen toch eens de factuur sturen van gemiste inkomsten... Bende zeikerds. Als ze echt druggebruikers willen pakken kunnen ze dat toch veel gerichter doen. Ik kan hen zo een paar plaatsen aanduiden: de invalswegen naar de beruchte discotheken, E17 Kortrijk-Antwerpen (lees: alle franse wrakken van autootjes die met 38 passagiers aan 150km/u op en af van antwerpen naar frankrijk zwalpen...enz)

Bende zeikerds...of had ik dat al gezegd...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                  Die vent zou beter gewoon uitglijden in de douche.

Comment

die zou beter de zeep laten vallen in de douche van de gevangenis
                    www.peugeotforum.be

Comment

waauw! Ik sta perplex van de lengte van die lijst, klopt die wel?
                      Want indien wel maak ik ook kans om een paar x te voet naar huis te gaan

Comment

Een avond los gaan op Schweppes en je hebt het vlaggen!

Comment

kut, ik mag geen Gin Tonic meer drinken als ik rij

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xytras Bekijk Berichten
                            waauw! Ik sta perplex van de lengte van die lijst, klopt die wel?
                            Want indien wel maak ik ook kans om een paar x te voet naar huis te gaan
                            Deze is gebaseerd op de verbindingen die ervoor gekend staan te interfereren met een immunoassay, gebaseerd op de lijst van dokter Spiller:

... en het Belgisch farmaceutisch compendium.

Overigens komt het vorig citaat :
                            K heb eens een statistiekje gedraait op mijn database

alleen al voor 'morfinederivaten' neemt 5% van mijn patienten permanent stoffen die kunnen tekenen (aantal DDD / 365 in verhouding van mijn patienten)

Je kunt stellen dat zeker 6% van mijn patienten moet tekenen voor heroine, en 4% voor metamfetamines. ZOgoed als 10% van mijn patienten is dus positief op die test.

Als ik uw lijst volg moet 17% van de belgen een vals positieve test afleggen op marihuana, amfetamine of heroine..
                            overeen met deze uit de Morgen:
                            De Franse Académie Nationale de Pharmacie verwijst naar resultaten van een Belgische studie gepubliceerd begin 2010. Uit dat onderzoek blijkt dat speekseltesten in 16 pct van de gevallen een vals positief resultaat geven en in 19 pct van de gevallen een vals negatief resultaat opleveren.
                            http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...rouwbaar.dhtml

En inderdaad, ik zou geen resten maanzaad of Schweppes in mijn mond willen hebben voordat ik een speekseltest onderga.

Comment

Bekijk het zo, als je drugs neemt en je zet een blikje schweps in je auto, heb je'n grote kans dat je door mag rijden.

Comment

Oh, maar ik ben diehard sinutab gebruiker en in de lente hooikoortspatient!
                                ahoi!

Comment

Als je het topje van de ijsberg bekijkt (die lijst) en dan weet dat er slechts een tiental echte medicatieve bestanddelen bestaan en al de rest maar een samenraapsel/samenvoeging/mengeling van dat tiental is dan verwondert het mij niet dat de farma industrie zo goed floreert. (Van dat tiental heb ik maar van horen zeggen, don't shoot the messenger).

Comment

surtout en belgique

Comment

Een foutmarge van 19% is perfect naar Belgische normen blijkbaar

Laat iedereen dan maar gewoon terug in een potje pissen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brjefs Bekijk Berichten
                                        Een foutmarge van 19% is perfect naar Belgische normen blijkbaar

Laat iedereen dan maar gewoon terug in een potje pissen.
                                        Met het risico dat er terug veel naast de pot gaan beginnen pissen ???

Comment

Working...
                                        X