Mededeling

Collapse
No announcement yet.

In de zomer met winterbanden naar keuring

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• In de zomer met winterbanden naar keuring

Hallo,

Is het toegelaten om in de zomer met winterbanden naar de keuring te gaan?

Mvg,
    Olivier

Oorspronkelijk geplaatst door Olivier80 Bekijk Berichten
    Hallo,

Mvg,
    Olivier
    dat wordt afgekeurd en dan moet je ze binnen de zes maanden vervangen.

Comment

Hallo,

Mvg,
      Olivier
      Jazeker! Zorg gewoon dat je winterbanden de correcte maat en snelheidsindex hebben (staat vermeld op je gelijkvormigheidsattest)

Comment

En in de winter met zomerbanden ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
          Jazeker! Zorg gewoon dat je winterbanden de correcte maat en snelheidsindex hebben (staat vermeld op je gelijkvormigheidsattest)
          Moet je dan ook een sticker kleven?

Comment

Moet je dan ook een sticker kleven?
            Dat is enkel als de snelheidsindex lager is dan je topsnelheid. Om volledig in orde te zijn neem je best een winterband met de correcte snelheidsindex.

Mocht je twijfelen welke snelheidsindex goed is voor jouw wagen:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toere Bekijk Berichten
              En in de winter met zomerbanden ?
              Winterbanden zijn niet verplicht, dus veronderstel ik dat het toegelaten is.

Comment

Hallo,

Mvg,
                Olivier
                Ja, als de snelheidsindex idem of hoger is als op je pvg staat.
                Nee, als de snelheidsindex van je banden lager is, dus een H als je auto V moet hebben als snelheidsindex.

Comment

Zoals de huidige wetgeving is opgesteld moet je ten alle tijde banden hebben die minimum de maximale snelheid van uw voertuig aan kan.
                  Als je bvb een wagen hebt die een topsnelheid heeft van 200km/h moet je dus minstens banden hebben die die snelheid aankunnen, in dit geval zal dat dus een H zijn (210 km/h)

Er is echter een uitzondering voor die regel : tussen 1 oktober en 30 april mag je M+S banden monteren die een lager snelheidindex hebben op voorwaarde dat dit voor de bestuurder zichtbaar is(bvb een stickertje)

Let wel op dat die uitzondering enkel geldt voor de M1 voertuigen, dwz voertuigen bestemd voor personenvervoer max 8+1 personen, een zelfde voeruig maar als lichte vracht ingeschreven moet dus ook in die periode over banden beschikken met voldoende snelheidsindex!
                  Uiteraard dien je ten alle tijden de afmetingen (tollerantie) te respecteren.

Comment

Beste,
                    mijn excuses om deze topic omhoog te halen, maar mijn vraag past hier wel in:
                    ik moet deze maand naar de keuring en heb momenteel winterbanden erop liggen met snelheidsindex H (210 km/u).
                    mijn teller gaat tot 240 en de topsnelheid volgens de constructeur is 180km/u.
                    naar wat kijken ze op de keuring? teller of boekje?

De wagen is een Seat Leon 1.9TDI 66kW met Pirelli Sottozero Winter 210.

Bedankt,
                    Glenn

ps: het gaat om keuring voor verkoop

Comment

Niet naar de teller, maar naar de effectieve topsnelheid.
                      Welke snelheidsindex hebben de banden die op het gelijkvormigheidsattest/CoC staan?
                      Opel Astra Sports Tourer, 1.3CDTi ecoFLEX:
                      BMW E90 320d:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skyrider Bekijk Berichten
                        Welke snelheidsindex hebben de banden die op het gelijkvormigheidsattest/CoC staan?
                        de juiste snelheidsindex staat op uw gelijkvormigheidsattest. Als de constructeur het dan juist zou hebben, zijn uw banden in orde.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hellmut Bekijk Berichten
                          Zoals de huidige wetgeving is opgesteld moet je ten alle tijde banden hebben die minimum de maximale snelheid van uw voertuig aan kan.
                          Als je bvb een wagen hebt die een topsnelheid heeft van 200km/h moet je dus minstens banden hebben die die snelheid aankunnen, in dit geval zal dat dus een H zijn (210 km/h)

Er is echter een uitzondering voor die regel : tussen 1 oktober en 30 april mag je M+S banden monteren die een lager snelheidindex hebben op voorwaarde dat dit voor de bestuurder zichtbaar is(bvb een stickertje)

Let wel op dat die uitzondering enkel geldt voor de M1 voertuigen, dwz voertuigen bestemd voor personenvervoer max 8+1 personen, een zelfde voeruig maar als lichte vracht ingeschreven moet dus ook in die periode over banden beschikken met voldoende snelheidsindex!
                          Uiteraard dien je ten alle tijden de afmetingen (tollerantie) te respecteren.
                          Even oprakelen, dus iemand die maar 10.000 per jaar rijdt kan perfect Michelin pa4 leggen met de juiste snelheidsindex gedurende het ganse jaar ?
                          M+s en sneeuw symbool
                          Last edited by ; 18/01/2015, 08:25.

Comment

yep, net zoals je ook het hele jaar door op zomerbanden kan rijden.
                            alleen hoelang gaan de banden meegaan in de zomer? je zal geen 50 000km halen met een set banden.

Comment

Dat haal ik zelfs niet met zomerbanden
                              BMW X5 45e

Comment

Ik haal altijd meer dan 100.000 km met een set banden.

Comment

met mijn firmawagens haalde ik 70 000km met de voorbanden en waren de achterbanden nog steeds goed toen die werd afgeschreven door de lease maatschappij(130-150k km). die autos deden VEEEEEEEEEL autosnelweg en waren tussen 1 en 1,5jaar aan vervanging toe.
                                  iemand die veel bebouwde kom rijd en moet parkeren, zal een pak minder km's halen met zijn banden.

ook de soort band doet veel. ik heb hier oude banden liggen (15-20jaar oud) met 4mm profiel waar ge 20 000km mee rijd en ge hebt nog 4mm profiel. ik vond dat michelin classic's best goed scoorden. na 20 000km zagen zowel de voorste als achterste er nog uit als nieuw. heb ooit eens een ander merk gehad waar je na 20 000km al goed het verschil zag tussen voor en achterband.

daarom besliste ik om mijn bandenkeuze vooral te laten afhangen van het gebruik. het is nutteloos dat ik michelin classic steek onder men capri die 2000km/jaar doet. dan zitten die er binnen 20jaar nog onder (heb daar toen gekozen voor toyo proxes T1R zachte banden).
                                  bij men golf die 25-30 000km/jaar doet, is het gek om zachte banden te steken. dan mag ik ze elk jaar vervangen.

als je nu 10k km doet, en je wil het jaar door met winterbanden rijden, moet je weten dat de winterband een zachte band is, en in de zomer te warm zal worden en mogelijks schuiven. je zal je in de zomer moeten inhouden op de weg.
                                  t is ook al een hele brede band en t lijkt mij niet dat die op een 50pk autootje zitten. als die winterband bv 40 000km zou haen, zal die in de zomer sneller slijten en misschien 30k km halen. zijn die op 3jaar versleten. (winterbanden met minder dan 4mm profiel zijn eigenlijk al afgeschreven, dus als je pech hebt, begin je de winter met 4mm en zou je na 2,5jaar moeten vervangen).
                                  als je nu 5k km zomer rijd, en 5k km winter. je koopt zachte zomerbanden die 30k km meegaan, en winterbanden die 40k km meegaan. dan zijn de zomerbanden aan vervanging toe na 6jaar (just de goeie leeftijd om te vervangen), en de winterbanden gaan net iets te vroeg vervangen moeten worden (8jaar terwijl max 5jaar voor winterbanden telt). je kan ze wel na 4jaar doorverkopen als goeie okkasies en een set nieuwe kopen
                                  Last edited by ; 18/01/2015, 10:19.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skyrider Bekijk Berichten
                                    Die index gaat NIET enkel over snelheid, maar ook belasting, gewicht, krachten op die banden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                                      Die index gaat NIET enkel over snelheid, maar ook belasting, gewicht, krachten op die banden
                                      De snelheidsindex wordt voorgesteld door een cijfer en de lastindex door een letter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                                        De snelheidsindex wordt voorgesteld door een cijfer en de lastindex door een letter.
                                        Euh, nog es
                                        30 jaar Mr Yuge!

Comment

Working...
                                        X