Gisteren reed ik op de A19 richting Ieper. Ter hoogte van de verkeerswisselaar waren er werken aan de vangrails aan de gang. Toen ik voorbij de werkplaats reed hoorde ik eerst een knal, en daarna begon mijn wagen onmiddellijk serieus te slingeren.
Klapband, dus. Ik heb de wagen zonder brokken onder controle en aan de kant gekregen. Ik rijd met een BMW 1-serie, die staat op zn. runflat-banden. Maar de wagen daverde en slingerde zodanig dat ik het niet wijs achtte door te rijden tot een bandencentrale of garage. Ik heb me laten afslepen via de assistance-verzekering.
Touring heeft me vlotjes geholpen, en afgezet aan een bandencentrale.
Daar bleek een stuk ijzer van 12 op 4 cm en 3 mm dik volledig in de band te steken... Logisch dat er niet meer mee te rijden viel.
Resultaat: één serieus gescheurde band.
Nog niet gedaan meet het vrolijke nieuws: de wagen staat op Bridgestone Blizzard RFT-winterbanden. Blijkt dat de voorraad daarvan overal uitgeput is, en dat, en plus, Bridgestone deze niet meer in produktie zal brengen voor de volgende winter... evenmin als andere producenten.
Ik heb dus beginnen rondbellen naar bandencentrales en uiteindelijk één gevonden, die 1) nog een koppel winterbanden in die maat, en in RFT, op stock had, en 2) goedgekeurd was door de leasingmaatschappij. Gezien Bridgestone niet meer te krijgen viel, en de tekening van het loopvlak op dezelfde as L & R hetzelfde moet zijn, ben ik verplicht geweest beide achterbanden te laten vervangen.
In de bandencentrale waar ik gestrand was, zijn ze vriendelijk geweest een oude, gebruikte band op te leggen in plaats van de kapotte, zodat ik me veilig terug op de weg kon begeven (thanks, Banden Forrez, in Kuurne).
Mijn vraag is nu: kan ik de wegbeheerder of de aannemer op één of andere manier aanspreken voor mijn schade ? Het is namelijk zo dat het leasingcontract slechts in een beperkt aantal banden voorziet (w.o. 1 set winterbanden), en ik dus mogelijks (een deel) uit eigen zak zal moeten ophoesten.
Klapband, dus. Ik heb de wagen zonder brokken onder controle en aan de kant gekregen. Ik rijd met een BMW 1-serie, die staat op zn. runflat-banden. Maar de wagen daverde en slingerde zodanig dat ik het niet wijs achtte door te rijden tot een bandencentrale of garage. Ik heb me laten afslepen via de assistance-verzekering.
Touring heeft me vlotjes geholpen, en afgezet aan een bandencentrale.
Daar bleek een stuk ijzer van 12 op 4 cm en 3 mm dik volledig in de band te steken... Logisch dat er niet meer mee te rijden viel.
Resultaat: één serieus gescheurde band.
Nog niet gedaan meet het vrolijke nieuws: de wagen staat op Bridgestone Blizzard RFT-winterbanden. Blijkt dat de voorraad daarvan overal uitgeput is, en dat, en plus, Bridgestone deze niet meer in produktie zal brengen voor de volgende winter... evenmin als andere producenten.
Ik heb dus beginnen rondbellen naar bandencentrales en uiteindelijk één gevonden, die 1) nog een koppel winterbanden in die maat, en in RFT, op stock had, en 2) goedgekeurd was door de leasingmaatschappij. Gezien Bridgestone niet meer te krijgen viel, en de tekening van het loopvlak op dezelfde as L & R hetzelfde moet zijn, ben ik verplicht geweest beide achterbanden te laten vervangen.
In de bandencentrale waar ik gestrand was, zijn ze vriendelijk geweest een oude, gebruikte band op te leggen in plaats van de kapotte, zodat ik me veilig terug op de weg kon begeven (thanks, Banden Forrez, in Kuurne).
Mijn vraag is nu: kan ik de wegbeheerder of de aannemer op één of andere manier aanspreken voor mijn schade ? Het is namelijk zo dat het leasingcontract slechts in een beperkt aantal banden voorziet (w.o. 1 set winterbanden), en ik dus mogelijks (een deel) uit eigen zak zal moeten ophoesten.
Comment