Mededeling

Collapse
No announcement yet.

brokstukken op de weg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • brokstukken op de weg

    Gisteren reed ik op de A19 richting Ieper. Ter hoogte van de verkeerswisselaar waren er werken aan de vangrails aan de gang. Toen ik voorbij de werkplaats reed hoorde ik eerst een knal, en daarna begon mijn wagen onmiddellijk serieus te slingeren.
    Klapband, dus. Ik heb de wagen zonder brokken onder controle en aan de kant gekregen. Ik rijd met een BMW 1-serie, die staat op zn. runflat-banden. Maar de wagen daverde en slingerde zodanig dat ik het niet wijs achtte door te rijden tot een bandencentrale of garage. Ik heb me laten afslepen via de assistance-verzekering.
    Touring heeft me vlotjes geholpen, en afgezet aan een bandencentrale.

    Daar bleek een stuk ijzer van 12 op 4 cm en 3 mm dik volledig in de band te steken... Logisch dat er niet meer mee te rijden viel.

    Resultaat: één serieus gescheurde band.

    Nog niet gedaan meet het vrolijke nieuws: de wagen staat op Bridgestone Blizzard RFT-winterbanden. Blijkt dat de voorraad daarvan overal uitgeput is, en dat, en plus, Bridgestone deze niet meer in produktie zal brengen voor de volgende winter... evenmin als andere producenten.

    Ik heb dus beginnen rondbellen naar bandencentrales en uiteindelijk één gevonden, die 1) nog een koppel winterbanden in die maat, en in RFT, op stock had, en 2) goedgekeurd was door de leasingmaatschappij. Gezien Bridgestone niet meer te krijgen viel, en de tekening van het loopvlak op dezelfde as L & R hetzelfde moet zijn, ben ik verplicht geweest beide achterbanden te laten vervangen.

    In de bandencentrale waar ik gestrand was, zijn ze vriendelijk geweest een oude, gebruikte band op te leggen in plaats van de kapotte, zodat ik me veilig terug op de weg kon begeven (thanks, Banden Forrez, in Kuurne).

    Mijn vraag is nu: kan ik de wegbeheerder of de aannemer op één of andere manier aanspreken voor mijn schade ? Het is namelijk zo dat het leasingcontract slechts in een beperkt aantal banden voorziet (w.o. 1 set winterbanden), en ik dus mogelijks (een deel) uit eigen zak zal moeten ophoesten.
    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

  • #2
    Ik wacht al van 9/01/2010 op een antwoord van dienst Wegen en Verkeer voor schade die ik op dergelijke manier heb opgelopen... Ze doen niet eens de moeite om de brieven van mijn verzekering te beantwoorden. Gisteren heb ik hen opdracht gegeven om de dienst in gebreke te stellen, maar ik geloof in geen 100 jaar dat ik ooit een euro zal zien...
    Probeer je zelf eens je rijtaks te laat te betalen, dan heb je direct een boete en sturen ze een deurwaarder op je af...
    My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

    Comment


    • #3
      De snelste manier om schade geregeld te krijgen is direct na tot stilstand komen op de pechstrook de politie erbij halen. Weet jij natuurlijk dat er een stuk metaal in de band ligt...

      Comment


      • #4
        daar heb ik dus ook het meeste schrik van ... voor mijn BMW zijn er al twee maanden geen winterbanden meer te vinden dus als ik een putje pak en ik schade oploop kan ik er zomerbanden op laten trekken ... ik kijk momenteel meer naar de baan dan naar het verkeer ...

        Comment


        • #5
          De winterbanden zijn ondertussen terug op stock aan het komen, wist men me te vertellen, maar blijkbaar niet in de maat 205/55/16 in combinatie met RunFlat .
          2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
            De snelste manier om schade geregeld te krijgen is direct na tot stilstand komen op de pechstrook de politie erbij halen. Weet jij natuurlijk dat er een stuk metaal in de band ligt...
            Maakt gene bal uit, je moet via de verzekering klacht indienen. Of de PV nu ter plaatse is gemaakt, of 's avonds op het politiekantoor, maakt totaal geen verschil..
            My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Individualizer Bekijk Berichten
              Maakt gene bal uit, je moet via de verzekering klacht indienen. Of de PV nu ter plaatse is gemaakt, of 's avonds op het politiekantoor, maakt totaal geen verschil..
              Het maakt wel degelijk een bal uit

              1) Voertuig ter plaatse laten staan ( of ergens veilig aan de volgende afrit )
              2) Politie bellen en vragen dat ze een PV opstellen, met foto's ed.
              ( want als je 's avonds aangifte doet kan de tegenpartij beweren dat je op een andere
              plaats in een stuk metaal bent gereden )
              3) Nadien de eventuele bijstandsverzekeraar opbellen en de nodige noodherstellingen
              laten uitvoeren. En neem de nodige foto's als bewijsmateriaal
              4) Volledig dossier overmaken aan je rechtsbijstandsverzekeraar die zal trachten
              de geleden schade te recupereren. ( PV + bestek/factuur schade )
              5) Hopen dat de tegenpartij z'n aansprakelijkheid erkent en jou een deel van de schade
              zal vergoeden ( je zal nooit de volledig nieuwe band krijgen , want ze zullen slijtage
              aftrekken )

              En eigenlijk mag de topicopener van geluk spreken dat hij z'n voertuig na de klapband
              onder controle heeft gekregen. Want de gevolgen van de klapband konden véél erger geweest zijn.

              Comment


              • #8
                Klopt. Het verschil tussen zelf wat foto's gaan maken en de politie erbij roepen voor vaststellingen is dat de verklaringen van een agent als bewijs worden aanvaard. Als die beweert dat jij die avond met een platte band op 200 meter van een knoert van een gat stond, dat dat gat 5 cm diep en 40 cm diameter was en recht in het normale loopvlak van je defecte band liep, dan vermijd je al heel wat discussie. Als de overheid je niet wil vergoeden, kan de rechter niet zeggen dat de agent liegt.

                Comment


                • #9
                  de politie moet niet komen, maar je moet hen wel opbellen. Er wordt dan bij de desbtreffende centrale melding van gemaakt en vaak krijg je al direct een pv nummer mee. Als de wegpolitie niet langskomt, gewoon 's avonds bij je lokale politie langsgaan met de vermelding van het nummer en verslag laten opmaken.
                  Al gedaan en alles teruggekregen
                  www.peugeotforum.be

                  Comment


                  • #10
                    Ik heb idd veel sjans gehad dat ik de auto op de baan heb kunnen houden, en dat ik geen andere weggebruikers of decor heb geraakt. Het feit dat het RFT-banden zijn zal wel een rol gespeeld hebben, ik reed ook niet zo heel snel (ik zat nog op de parallelweg, en het regende oude wijven)

                    De strafsten moet eigenlijk nog komen (rode wangen komen op): ik ben dus verder gesukkeld tot aan de afrit: het was echt geen weertje om buiten de auto op de takeldienst te wachten, en op die RFT mag je nog een eindje rijden.
                    Ik rij dus af aan de afrit van Menen. Zet me op het einde op de pechstrook (vlot bereikbaar voor de takelwagen, weg van de drukke snelweg). En wie zien we daar ? Onze vrienden in het blauwe pakje, met hun nieuwe speeltje, een zwarte BMW 325. Ze waren net een vrachtwagenchauffeur het leven moeilijk te maken.
                    Ik heb er eigenlijk op dat moment niet aan gedacht om ze vaststellingen te laten doen (stoem,stoem,stoem). Ik was té geschrokken, vrees ik.
                    Langs de andere kant: als de band op de wagen lag, zag je in feite toch niks, buiten dat hij platter stond dan de andere DRIE. 't Is maar toen ze velg van de wagen haalden dat je aan de binnenkant van het loopvlak en in de binnenkant van de wang van de band een scheur van een paar cm zag. En toen de band van de velg kwam, haalden ze dat ijzeren spul uit.

                    Ik denk dat ik geen fluit kans maak om maar iets te recuperen: de banden hadden al ongeveer 30.000 km achter de kiezen, na de winter gingen het achterste paar sowieso definitief de container in.
                    Last edited by A160; 17/01/2011, 10:03. Reden: een auto telt maar VIER banden, geen vijf, thanks@wakkere will
                    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                    Comment


                    • #11
                      Was dat met een BMW ?? Ik wist niet dat ze bij dat merk met vijfwielers reden ? (Is dat om recht te blijven in geval men gedronken heeft of wat ??)

                      Comment


                      • #12
                        Voor enkel schade aan banden/velgen komt een verzekeraar niet tussen, zelfs niet bij omnium.

                        Voor een korte uiteenzetting:



                        De WPR komt naar mijn ervaring vaak ook niet ter plaatse bij dergelijk ongeval, en zal je vragen ten burele te komen of bij een lokale politiedienst aangifte te doen.

                        U zal trouwens moeten kunnen aantonen dat de overheid in gebreke is gebleven (en dus een fout heeft gemaakt). Gezien het extreme winterweer, en de grote schade aan het wegdek, lijkt me dat niet evident te bewijzen. (de overheid kon immers nooit dergelijke omvangrijke schade zo snel herstellen)

                        Zo ook bij het strooien van het wegdek, rechtspraak heeft al duidelijk gemaakt dat de overheid geen schuld treft indien er in eerste instantie nog niet gestrooid werd en je toch van de baan zou slippen.
                        Last edited by ; 13/01/2011, 21:47.

                        Comment


                        • #13
                          Niet geschoten is altijd mis. Bij gebrekkig strooien kan je nog achter het net vissen, maar bij schade aan het wegdek is de kans al wat groter dat de rechter van mening is dat als de overheden het in de ons omringende landen wel kan oplossen (Nederland?), het geen geval van overmacht is van de Belgische overheid als het wegdek er op apegapen ligt.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Gillio Bekijk Berichten
                            5) Hopen dat de tegenpartij z'n aansprakelijkheid erkent en jou een deel van de schade
                            zal vergoeden ( je zal nooit de volledig nieuwe band krijgen , want ze zullen slijtage
                            aftrekken )
                            Wie is eigenlijk de tegenpartij bij een verloren gelopen stuk ijzer van
                            12 bij 4 cm en 3 mm dik?

                            Comment


                            • #15
                              niet goed gelezen en te snel getypt

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                de politie moet niet komen, maar je moet hen wel opbellen. Er wordt dan bij de desbtreffende centrale melding van gemaakt en vaak krijg je al direct een pv nummer mee. Als de wegpolitie niet langskomt, gewoon 's avonds bij je lokale politie langsgaan met de vermelding van het nummer en verslag laten opmaken.
                                Jij meent dat ofzo?

                                In elk geval, veel succes aan de topicopener om zijn geld te krijgen. Hoe ga je bewijzen dat dit stuk ijzer van de wegbeheerder of wegenwerker is? Onmogelijk. Je kunt altijd proberen natuurlijk.
                                Mini Cooper D & Citroën Berlingo (LV)

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Fred Bekijk Berichten
                                  Jij meent dat ofzo?

                                  In elk geval, veel succes aan de topicopener om zijn geld te krijgen. Hoe ga je bewijzen dat dit stuk ijzer van de wegbeheerder of wegenwerker is? Onmogelijk. Je kunt altijd proberen natuurlijk.
                                  Ze waren aan een vangrail aan't werken zei hij toch, dus als het een stuk van een vangrail is, dan is dat bewijs.
                                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                    De snelste manier om schade geregeld te krijgen is direct na tot stilstand komen op de pechstrook de politie erbij halen. Weet jij natuurlijk dat er een stuk metaal in de band ligt...
                                    En die komen dan niet opdagen en als ze toch moesten komen zijn ze zo slechtgezind dat ze u nog wat uitkafferen. Mijn nonkel heeft begin vorig jaar zware stukken gereden met door putten te rijden. Vier velgen stuk + ophanging geraakt. Blijven staan en politie gebeld > na 6 (!) uren maar de garage gebeld voor te komen takelen want de mannen kwamen gewoon niet opdagen. Volledig en uitvoerig bestek laten maken door garage. Dan met een berg foto's van de schade en het wegdek zelf naar politie gereden om vaststelling te laten doen. Pas toen onze dienst verzekeringen naar hun telefoneerde hebben ze een vaststelling gedaan. Dan direct de gemeente in gebreke gesteld. Klacht door het parket geseponeerd wegens andere prioriteiten. Doen ze altijd volgens de juridische dienst. Dan een burgerlijke procedure opstarten. En na lang, heel lang wachten is de uitspraak in de meeste gevallen dat de gemeente de schade moet vergoeden, inclusief de interesten over de periode. Alles hangt af van uw advocaat van de verzekering. Er zijn er zelfs die bijna niets anders doen dan dergelijke zaken.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Fred Bekijk Berichten
                                      Jij meent dat ofzo?

                                      In elk geval, veel succes aan de topicopener om zijn geld te krijgen. Hoe ga je bewijzen dat dit stuk ijzer van de wegbeheerder of wegenwerker is? Onmogelijk. Je kunt altijd proberen natuurlijk.
                                      het geld staat al sinds vorig jaar op mijn rekening

                                      ik heb geschoten en het was raak om het met de woorden van wooter te zeggen...

                                      twee weken na aangifte papier gekregen van de desbetreffende dienst, alles laten invullen door verzekering en bestek van de bandencentrale erbij. Het heeft wel een paar maanden geduurd, maar het geld is voor 75% gestort geweest.
                                      www.peugeotforum.be

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Fred Bekijk Berichten
                                        Jij meent dat ofzo?

                                        In elk geval, veel succes aan de topicopener om zijn geld te krijgen. Hoe ga je bewijzen dat dit stuk ijzer van de wegbeheerder of wegenwerker is? Onmogelijk. Je kunt altijd proberen natuurlijk.
                                        Aha een deel van mijn dagelijks werk. Moet hij niet bewijzen. Uitspraken genoeg zonder bewijs. Er moeten zelfs geen geen getuigen zijn! Ik heb daarover kasten vol met dossiervoorbereidingen en kan tientallen vorige rechtuitspraken gaan opnoemen. Er zijn zelfs positieve uitspraken geweest waarbij de vaststelling een week na de feiten pas gedaan zijn en het defect al hersteld was. Hier gaat een vrederechter bijna altijd verder op het woord en de eerlijkheid van de burger. Zie mijn post hierboven. Gewoon de juiste manier van afhandeling volgen en de meeste kans op een positieve uitspraak!

                                        Comment

                                        Working...
                                        X