Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto verkopen zonder keuring, hoe kom ik aan een carpass?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Auto verkopen zonder keuring, hoe kom ik aan een carpass?

Als je een auto zonder keuring verkoopt, hoe kom je dan aan een carpass?
    Die zou verplicht zijn, anders kan het contract ontbonden worden heb ik mij laten zeggen.

Bij de keuring zeggen ze me dat ik langs moet komen met het voertuig, maar dat gaat niet. De auto zelf is intussen uitgeschreven en geraakt niet meer op de keuring wegens een mankement...

Weten jullie raad?

Bij mijn weten kan je geen carpass krijgen zonder keuring voor verkoop.
    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Als de koper van het voertuig akkoord is dat de wagen niet gekeurd wordt dan moet je ook geen carpass geven. Zet het wel duidelijk op de verkoopovereenkomst om later eventuele problemen te vermijden.

Comment

Ik dacht wel dat het mogelijk was een carpass te laten maken van een wagen, zonder dat er keuring voor verkoop bij komt kijken. Kost 6 euro of zoiets. Gewoon een administratief werkje.

Of je de wagen ook moet voorrijden of dat de papieren voorleggen genoeg is moet je maar eerst eens informeren bij uw keuringstation.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
          Als de koper van het voertuig akkoord is dat de wagen niet gekeurd wordt dan moet je ook geen carpass geven. Zet het wel duidelijk op de verkoopovereenkomst om later eventuele problemen te vermijden.
          Die verkoopsovereenkomst is niet geldig bij een eventueel geschil later. Niet gekeurd voor verkoop = altijd risicovol.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skyline Bekijk Berichten
            Die verkoopsovereenkomst is niet geldig bij een eventueel geschil later. Niet gekeurd voor verkoop = altijd risicovol.
            Belachelijk eigenlijk. Als je samen een overeenkomst maakt en ondertekend dat de wagen niet gekeurd wordt en je komt achteraf janken... écht laf noem ik dat! Maar ja, ziekte van te tijd zekers?

Je zou al schrik beginnen krijgen om iets te verkopen (een oldtimer bijvoorbeeld zoals in mijn geval, die worden ook niet gekeurd voor verkoop, dat is iets dat de nieuwe eigenaar hoort te regelen) met de invoering van dergelijke wetten. Voor professionele handelaars zou ik nog zeggen ja, maar toch niet onder particulieren, waar zijn we mee bezig?

Comment

Wettelijk moet een 2de hands wagen gekeurd worden voor verkoop door de vorige eigenaar. Iets waar heel vaak in onderling overleg vanaf geweken wordt. Waar staat trouwens dat het voor een oldtimer de nieuwe koper is die moet keuren ? Het wordt natuurlijk vaak zo gedaan omdat een oldtimer vaak een (deel) restauratie nodig heeft alvoren gekeurd te kunnen worden.

Duidelijk vermelden op de verkoopovereenkomst dat de verkoper akkoord is om zonder keuring te kopen. Verder niet te veel zorgen maken. En als je een koper hebt die geen keuring nodig heeft, dan zal hij ook wel niet te veel belang hechten aan een car-pas, me dunkt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b_ken Bekijk Berichten
                Waar staat trouwens dat het voor een oldtimer de nieuwe koper is die moet keuren ? Het wordt natuurlijk vaak zo gedaan omdat een oldtimer vaak een (deel) restauratie nodig heeft alvoren gekeurd te kunnen worden.
                Ik kan mijn oldtimer niet laten "oldtimer-keuren" voor de nieuwe eigenaar. Dit moet gebeuren op/met de nummerplaat van de nieuwe eigenaar zijn dagelijkse voertuig en vergezeld van de papieren van dit dagelijkse voertuig. Keuring voor verkoop van een oldtimer bestaat (nog) niet.

Oorspronkelijk geplaatst door b_ken
                Duidelijk vermelden op de verkoopovereenkomst dat de verkoper akkoord is om zonder keuring te kopen. Verder niet te veel zorgen maken. En als je een koper hebt die geen keuring nodig heeft, dan zal hij ook wel niet te veel belang hechten aan een car-pas, me dunkt.
                Natuurlijk, maar gewoon het feit dat de nieuwe eigenaar dan de wet mee heeft om ambetant beginnen te doen, zelfs al staat alles netjes op papier, dat kan er bij mij niet in.

Is dat dan niet een soort valsheid in geschrifte?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                  Ik kan mijn oldtimer niet laten "oldtimer-keuren" voor de nieuwe eigenaar. Dit moet gebeuren op/met de nummerplaat van de nieuwe eigenaar zijn dagelijkse voertuig en vergezeld van de papieren van dit dagelijkse voertuig. Keuring voor verkoop van een oldtimer bestaat (nog) niet.
                  Een 2de handskeuring voor een oldtimer op O-plaat is er inderdaad niet. Logisch aangezien keuring voor O-plaat een zeer beperkte controle van slechtes een 5-tal onderdelen is.
                  Dat betekent volgens mij niet vanzelf dat de nieuwe eigenaar ermee naar de keuring moet met de platen van zijn dagelijkse auto. Een auto wordt gekeurd als die de nummerplaten heeft die overeenstemt met het inschrijvingsboekje of een Z-plaat. Voor oldtimerkeuring maakt men een uitzondering en MAG het ook met de plaat van de dagelijkse auto van de aanvrager. Je kan dus overeenkomen dat de nieuwe eigenaar laat keuren maar je kan dat evengoed als verkoper doen.

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                  Natuurlijk, maar gewoon het feit dat de nieuwe eigenaar dan de wet mee heeft om ambetant beginnen te doen, zelfs al staat alles netjes op papier, dat kan er bij mij niet in.

Is dat dan niet een soort valsheid in geschrifte?
                  Valsheid in geschrifte is nog iets anders hoor. Dat zijn dingen als handtekeningen namaken bv.
                  De nieuwe eigenaar mag dan al de wet aan zijn kant hebben, maar ik denk niet dat hij dat vaak zal benutten. Iemand die een ongekeurde auto durft kopen kent er meestal wel iets van en begint nadien niet te zeuren. Hij herstelt wat er eventueel fout is. Moest hij toch de verkoop ongedaan willen maken, en de verkoper wil dat niet, dan gaat er een rechtszaak moeten van gemaakt worden. Een ongekeurde auto zal doorgaans voor niet zo veel geld verkocht zijn dat het sop de kool waard is.

Comment

Bedankt voor de antwoorden al.

Keuring voor verkoop is niet verplicht, dus dat is geen probleem. Maar die carpass moet er zijn...
                    Nog eens geinformeerd bij een andere keuring, maar die zeggen hetzelfde; voertuig voorrijden zodat chassisnr en km-stand kan worden gechecked...

Weet echt niet hoe ik dit moet oplossen, de auto geraakt echt niet op de keuring en voor die paar 100 euro dat ik er van krijg ga ik geen autoremork en Z-platen huren.

Ik had al gedacht aan een contract te maken waarop duidelijk staat dat het "in onderdelen" is, maar ik heb geen idee in hoeverre dat rechtsgeldig is.

Wat een apenland toch...

Comment

Gewoon geen contract maken is misschien ook een optie. Ik heb al een paar keer "handje contantje" auto's verkocht voor export, zonder iets op papier te zetten, en zonder keuring en carpass. Gewoon auto en papieren meegeven, en geld ontvangen. Is altijd goed gegaan...
                      Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

Geen verkoopsovereenkomst maken zou ik zeker niet doen voor een auto die op mijn naam ingeschreven was. Als je geen bewijs van verkoop hebt en ze zouden er gekke dingen mee doen dan is het eigenlijk nog uw auto.

Van wie moet die car-pas nu eigenlijk ? Van de koper of omdat jij denkt dat de wet dat voorschrijft ?

Verkoop hem gewoon, maak een verkoopovereenkomst voor verkoop in de staat waarin hij zich bevindt, en zonder keuring. Als het maar om een paar honderd euro gaat dan gaat die koper er echt geen rechtzaak van maken moest hij achteraf toch niet zo blij zijn met zijn aankoop.

Comment

Working...
                        X