Mededeling
Collapse
No announcement yet.
SPA/NVA wil pick ups en SUV' verbieden
Collapse
X
-
Op het nieuws lieten zie die mastodont van een Merc GL zien..
Paradepaardje zogezegd, terwijl daar zo een tank staat te wachten op een eigenaar.
Nochtans zie je ze niet zo veel rondrijden als de gewone suv's die we het meest zien op de weg. Dan vind ik het nog een beetje begrijpelijk dat er wat kritiek komt, terwijl de meerderheid vd suv's er nog niet eens van die omvang zijn. Q7 valt wel best te betwijfelen, maar de rest.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten- Road SUV's: Auto's die op de weg worden gebruikt, maar offroad ook zeer geschikt zijn. Deze wagens zijn vooral zeer luxe, grote auto's met veel ruimte. porsche cayenne, H2, RR
- Fullsize SUV's: Doorgaans zeer grote, luxe uitgevoerde wagens, met grote motoren, die offroad in veel gevallen minder goed presteren en vooral bedoeld zijn als aandachtgevoelige auto's. In sommige gevallen kunnen deze auto's wel goed overweg in het terrein en hebben vooral als doelstelling veel ruimte en luxe met enige offroad-capaciteiten. De Hummer H1 en de Mercedes GL-Klasse zijn hier voorbeelden van. Dit zijn commerciële varianten van legervoertuigen voor het Amerikaanse en respectievelijk Duitse leger. Escalade, Q7
- Midsize SUV's: Kleinere SUV's, die goed rijden op de weg, maar offroad niet even goed presteren als de grotere broers. Ligt qua gebruiksgemak tegen de 'MPV' aan. X3, Q5
- Compacte SUV's: Kleine SUV's die aanmerkelijk populairder zijn dan auto's in de midsize-klasse. Bijna elke autofabrikant heeft wel een SUV in dit segment. De auto is vooral geschikt om veel bagage te vervoeren maar is offroad vaak minder sterk. Tiguan, RAV4
- Mini SUV's: Kleinste SUV's. Bij dit segment gaat het grotendeels om de uiterlijke uitstraling. De wagens bieden vaak matige binnenruimte en zijn vooral geschikt als stadsauto. Offroad presteren ze vaak niet veel beter dan een normale wegauto. SX4
Slaat op niet veel imo.
En dat is net het punt van de zinloosheid van zo'n uitspraken. Zonder concrete, objectieve criteria zijn dit soort regels waardeloos en sowieso discriminerend voor bepaalde gevallen. Als ze het nu eens gaan hebben over 'er mogen geen auto's meer verkocht worden die bij EuroNCAP onder deze bepaalde waarde scoren voor voetgangersveiligheid', dat zou al wat meer betekenis krijgen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk BerichtenEen Nissan Juke is dan ook een SUV?
En ja, een Juke mag, zoals eerder vernoemd voor de X6, alleen al om estetische redenen uit het straatbeeld gehouden wordenST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
-
Man man .... Ik had het kunnen denken dat dat weer iets ging teweeg brengen ....
En dan te zeggen dat het hier om een zeer spijtig ongeval gaat waarbij de bestuurder van de suv totaal geen schuld treft ( buiten dan het feit dat hij is doorgereden , maar dat heeft niks te maken met het voertuig waarmee hij onderweg was )
Ik vind dat als je als drie volwassenen met 1 kind op het voetpad onderweg bent , je dan toch wel wat verantwoordelijkheid kan opnemen en er op letten ook !!! Ik heb ook twee kinderen ( van 6 en 8 ) en ik zeg niet dat dat bij mij niet zou kunnen gebeuren ( soms liggen die klein gasten elkaar te porren en te trekken en dan kan er vanalles gebeuren ... ) maar om dan de schuld gaan te leggen bij de mens die daar juist op dat moment voorbij komt ......
Stel je voor dat het een bus van de lijn was ..... Moesten ze die dan ook afschaffen ????
Nee ik vind het hier totaal van de pot gerukt !!!!
En dan die discussie over wie een suv mag en kan kopen ......
Zijn er geen belangrijkere dingen op politiek gebied denk ik dan .....
Binnenkort kunnen ze misschien debateren over het feit dat de walen wel nog met een suv mogen rijden ( omdat daar meer bergen en bossen zijn ) dan de vlamingen .....
En dan wil ik niet weten wat ze voor brussel gaan beslissen ......
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk BerichtenIk wens uiteraard niet dat het gebeurt, maar een mens zou bijna beginnen hopen dat er eens een kleine platgereden wordt door een genre Prius of Ligier.
Voor de rest hebben we in NL dit zelfde verhaal ook al gehad (aantal jaar geleden), maar zo'n verbod komt er nooit doorheen. Oke, we hebben nu wel een slurptax, welke de aanschaf van o.a. een SUV een kostbare aangelegenheid maakt.
En om nog op het ongeluk terug te komen... zelfs met een Mini Cooper was deze peuter waarschijnlijk ook niet meer in leven geweest.
Friso
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk BerichtenZonder iets te lezen van dit topic kan ik 95% van de inhoud voorspellen...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenVandaag efkes op gelet... De meeste SUV's en terreinwagens die ik zag waren ofwel op het veld geparkeerd (boeren?), een +750kg dubbelasser aan het trekken, op de snelweg 110 aan het rijden (X6) of 90 (X3).
Ja, dat moet ge onmiddellijk verbieden...
Comment
-
Leuke discussie in Terzake gisteren: http://www.deredactie.be/permalink/1.959344
Verbieden komt er toch niet. En ja dat SPA pleit voor afschaffing zegt genoeg (dat zegt Danny Smagghe ook)
Comment
-
-
Kijk, ik vind het zeer erg wat er gebeurd is met dat kindje. Ik heb zelf 3 kinderen van dezelfde leeftijd. Een kind verliezen is het ergste wat er kan gebeuren.
De bestuurder heeft het kind aangereden aan +-70 km/u. Het maakt niet uit welke wagen dat was: 70 km/h met 1000kg of 2000kg vs een kind van 20kg is altijd fataal!
(iemand zal wsl wel kunnen uitrekenen hoeveel kinetische energie dat is, en welke G-kracht het kind heeft moeten verwerken)
SUV's verbieden lost geen enkel probleem op. De verzekeringen gaan dit geval en de cijfers van 7 en 7,5% waarschijnlijk gebruiken om de premies nog wat omhoog te trekken.
Wat wel helpt, is:
1. goede wegen
Putten, gevaarlijke verkeerssituaties, ... Vlaanderen ligt er vol van.
Edit: 1a. en waarom niet een "cash-for-clunkers" initiatief: ruil je roestbak in en je krijgt een premie/korting.
Evt. te koppelen aan eco-vriendelijke auto's.
2. deftige rij-opleiding
Verplichte rijles, beperkingen voor jonge chauffeurs, puntensysteem, ...
3. verkeersmentaliteit
Rij eens een week in de VS en kom dan terug naar Belgie. De eerste dagen rij je nog op de Amerikaanse manier: je nergens in druk maken, niet heftig accellereren, hoffelijk zijn. Na een paar dagen zie je dat je de enige bent, en verval je terug in je 'aggressieve' houding op de baan. Hier in Vlaanderen heb je altijd de neiging je te moeten verdedigen of bewijzen op de weg.
Ik ben niet heiliger dan de Paus, he, ik doe het ook. Het is een algemene Vlaamse (Belgische?) mentaliteit.
4. Aandacht!
Veel mensen aanzien autorijden als een secundaire aktiviteit. Prutsen aan radio en GPS, roken, bellen, schminken, ... Ik heb het allemaal al gezien. Die kerel in zijn pickup-truck was waarschijnlijk ook met iets anders bezig. En dat hoeft niet lang geduurd te hebben: 70 km/u is 19.4 m/s. Anderhalve seconde aan je radio prutsen en je hebt bijna 30m afgelegd. Bestuurder had "iets" gevoeld, maar niks gezien. Dat kan niet als je je ogen op de weg hebt.
Wat er ook van zij, ongevallen zullen altijd blijven gebeuren. Je kan nooit alles vermijden: fietsers die vanuit een zijstraat de baan op komen, brommers die in blinde bochten voorbijsteken, een kind dat van tussen 2 auto's de baan oploopt.
Vlamingen zijn een raar ras: ze willen niet "bepaald" worden. Als de overheid zegt "doe dat niet", dan hebben wij de neiging om het lekker wel te doen. Dit zal allemaal waarschijnlijk wel sociologisch kunnen verklaard worden..., maar niet door mij.
En dan nog: niemand heeft te bepalen wat je "nodig" hebt.
Is een SUV nodig? Nee. Maar als je het geld hebt en je vindt het mooi en/of praktisch, wie heeft er dan het recht om dat te verbieden?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk BerichtenZo nen benz ML: is da handig met drie kinderen?
Proficiat, BTW. Ge weet toch waar ge aan begint???
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenNe witte, die op de E40 in Bertem van het derde vak naar het vierde vak ging?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Friso89 Bekijk BerichtenKan me niet herinneren óf het al is gebeurd, maar ik weet wel dat ze vooral in de VS klagen over het feit dat hybride-auto's te stil zijn en daarom gevaarlijk.
Mocht zo'n hybride (of elektrische auto) heel duur zijn, enkel weggelegd voor 'n hogere sociale klasse, dan hadden onze Vlaamse socialisten daar al lang een punt van gemaakt, met die argumentatie dat ze levensgevaarlijk zijn!
Comment
Comment