Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto terug in het verkeer brengen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Auto terug in het verkeer brengen

Ik heb een specifieke vraag over hoe een auto terug in het verkeer te brengen?

Ik weet wel dat je dan normaal een "keuring voor verkoop" moet ondergaan, maar betreft het een wagen die voorheen al op uw naam ingeschreven stond, heb ik eens gehoord dat je dan anders te werk moet gaan. Dat je een gewone keuring moet doen en dat je zodoende ook niet opnieuw BIV hoeft te betalen.

Weet er iemand hoe het zit bij zo'n situatie?

Ik heb gisteren al eens een informatief mailtje verstuurd naar de keuring met deze vraag, kreeg ik toch een beetje een verrassend antwoord:

Oorspronkelijk geplaatst door keuring
    Een voertuig terug inschrijven op naam van dezelfde eigenaar, kan ZONDER keuring voor verkoop. U gaat dan met alle boorddocumenten naar Uw verzekeringsmakelaar die er gaat voor zorgen dat het voertuig opnieuw wordt ingeschreven.
    Van zodra U de nieuwe nummerplaat met bijhorend inschrijvingsbewijs heeft ontvangen van de D.I.V. (via de post) laat U het voertuig keuren voor een gewone keuring (voor dat U er mee gaat rijden).
    Ik vind het wel frapant: blijkbaar kan je zomaar een niet-ingeschreven en niet meer gekeurde wagen terug inschrijven en een nieuwe nummerplaat aanvragen, zonder naar de keuring te gaan. Ik dacht altijd dat je daar toch zeker een roos formulier voor moest hebben. Klopt deze informatie dan wel?

Is er iemand die iets meer weet of ervaring heeft met dergelijke situatie?

Alvast bedankt!
    Last edited by Tigra; 12/02/2011, 23:13.

Het kan natuurlijk niet dat je een wagen kan inschrijven zonder geldige keuring. Daarom antwoord de keuring dat het kan zonder keuring voor verkoop . Dat is nog wat anders dan zonder keuring.

BIV moet je niet opnieuw betalen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b_ken Bekijk Berichten
      Het kan natuurlijk niet dat je een wagen kan inschrijven zonder geldige keuring. Daarom antwoord de keuring dat het kan zonder keuring voor verkoop . Dat is nog wat anders dan zonder keuring.
      En toch lees ik dat "de keuring" zegt: schrijf eerst die wagen terug in en laat hem nadien pas keuren.

Comment

Als de keuring u dat gemaild heeft zal het tegenwoordig in die volgorde kunnen zeker. Behalve de volgorde die anders is dan vroeger is het toch duidelijk, de auto moet een gewone keuring ondergaan vooraleer je er echt de baan mee op mag. Die eerste rit naar de keuring tel ik niet als de baan op mogen.

Comment

Gewoon naar makelaar gaan voor verzekering en aanvraag nummerplaat, nummerplaat aanvragen, erop schroeven en als je keuring vervallen is uiteraard naar de keuring gaan.

Comment

Naar makelaar gaan idd. Deze doet een "herinschrijving op naam van bestaande titularis".

Indien je keuring vervallen is, moet je wel na inschrijving het voertuig aanbieden ter keuring. Als je nog
            een geldige keuringskaart hebt is dat niet nodig.

Er is idd geen BIV verschuldigd.

Succes.

Comment

Bedankt allemaal voor de bevestigingen

Wel goed nieuws, dan ben ik op twee dagen terug aan het rijden als ik wil

Comment

Ik heb de platen voor de BMW 5 ook al eens teruggestuurd tijdens de zomer en daarna opnieuw heringeschreven op mijn naam.

Voor dergelijke herinschrijving op dezelfde naam moet je inderdaad enkel een inschrijvingsaanvraag (roze formulier - te krijgen bij je verzekeringsmakelaar) invullen en opsturen naar DIV.
                Opgelet wel: bij deze inschrijvingsaanvraag moet je het originele exemplaar van je vorige inschrijving meesturen naar DIV.
                Je kan dus niet laten herinschrijven via de WEBDIV toepassing bij je verzekeringsmakelaar. Het zal dus iets langer duren dan 2 dagen vooraleer je je nieuwe papieren en/of nieuwe plaat zal ontvangen.

Als je keuring niet meer geldig is, moet je niet eerst naar de keuring. Artikel 23sexies van het KB van 15 maart 1968 schrijft immers geen aan de inschrijving voorafgaande niet-periodieke keuring voor, in het geval van herinschrijving op naam van dezelfde titularis (behalve indien het vorige keuringsbewijs was ingetrokken, de auto verbouwd werd, er iets was met chassisnummer of hij geaccidenteerd was).
                Omdat je niet mag rijden met een ongekeurde auto, moet je wel onmiddellijk de auto laten keuren van zodra je je inschrijving/plaat hebt ontvangen.

En wanneer je naar de keuring gaat, goed opletten. In mijn geval hadden ze toch gekeurd aan de hand van het vorige 8 maanden vervallen vorige keuringsbewijs. Met als gevolg dat ze een boete aanrekenden voor laattijdige keuring en dan nog eens een nieuw keuringsbewijs afleverden dat maar voor de resterende 4 maanden geldig was.
                Herinschrijving was een onbekend iets voor het keuringsstation, maar een dag later had ik al antwoord van de hoofdzetel dat het station verkeerd had gehandeld.
                Ik heb dan kosteloos een nieuw keuringsbewijs ontvangen met geldigheid van 1 jaar vanaf de datum van herinschrijving en het bedrag van de boete voor zogezegde laattijdigheid werd netjes teruggestort.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
                  Opgelet wel: bij deze inschrijvingsaanvraag moet je het originele exemplaar van je vorige inschrijving meesturen naar DIV.
                  Je kan dus niet laten herinschrijven via de WEBDIV toepassing bij je verzekeringsmakelaar. Het zal dus iets langer duren dan 2 dagen vooraleer je je nieuwe papieren en/of nieuwe plaat zal ontvangen.
                  Oei das minder, als dat verloren gaat met de post hebt ge wel wat voor

Comment

Optie 2 is zelf naar een DIV antenne gaan

Maar iedereen vertrouwt de post toch voor 99%

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                      Oei das minder, als dat verloren gaat met de post hebt ge wel wat voor
                      Kopie van maken en inscannen. Als het verloren gaat, kan je als vorige eigenaar normaal gezien ook gemakkelijk een duplicaat aanvragen (verklaring gaan doen bij de politie en daarmee duplicaat aanvragen bij DIV).
                      Als je kopie bijhoudt en nummer noteert van de aanvraag bij DIV, vragen ze misschien zelfs geen duplicaat en volstaat attest van verlies van de politie (vermits je toch een nieuw (her)inschrijvngsbewijs gaat ontvangen).

BTW, als de herinschrijving een auto betreft die voorheen op naam van dezelfde titularis was ingeschreven als oldtimer met O-plaat, moet je zelfs helemaal niet naar de keuring. Je behoudt dan de voorgaande éénmalige oldtimerkeuring. Wel op het roze formulier duidelijk aanduiden dat het een herinschrijving betreft als oldtimer met O-plaat.
                      Wil je van een oldtimer herinschrijven onder gewone plaat, zal wel eerst een voorafgaande gewone keuring vereist zijn, denk ik. Was hij vroeger ingeschreven onder gewone plaat en wil je herinschrijven onder O-plaat, zal ook eerst (éénmalige) oldtimerkeuring moeten gebeuren.

Comment

Working...
                      X