Mededeling

Collapse
No announcement yet.

xenon lampen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
    De enige manier om verblind te worden door xenons is dezelfde manier als voor halogeenlampen: verkeerde afstelling.

    De tegenpartij moet dus kunnen bewijzen dat de afstelling fout was.

    En als je verblind raakt door xenon, in die mate dat je een aanrijding veroorzaakt, kan de tegenpartij ook wel eens een medisch onderzoek vorderen om na te gaan of je geen nachtblindheid hebt en je bijgevolg onterecht een rijbewijs van onbepaalde duur zonder restricties hebt. En zonder geldig rijbewijs rijden is erger dan een fout afgestelde xenonlamp.
    1°Koplampen die sterk licht geven, zorgen ervoor dat je diafragma toezet, waardoor je uiteindelijk minder/niks meer ziet van de omgeving, behalve de beperkte zone verlicht door de xenons. In het stad heb je daar nog minder aan omdat de (kleine) zone voor de auto niet belangrijk is, maar de zone errond en het is net die die donker wordt omdat veel auto's xenons hebben.

    2°Het belgisch/vlaams wegdek is zodanig oneffen dat xenons altijd wel (even) in je ogen schijnen, drempels zijn ook leuk om straffe koplampen in je ogen te hebben. Als een auto afdraait voor je, schijnen ze ook in je ogen.

    Comment


    • #22
      Vertel bij punt 1 ook dat het effect versterkt wordt als je recht in de koplampen kijkt in plaats van te kijken naar waar je wil rijden, en bij punt 2 dat ook af-fabriek xenons en af-fabriek halogeenlampen daar last van hebben.

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
        De enige manier om verblind te worden door xenons is dezelfde manier als voor halogeenlampen: verkeerde afstelling.

        De tegenpartij moet dus kunnen bewijzen dat de afstelling fout was.

        En als je verblind raakt door xenon, in die mate dat je een aanrijding veroorzaakt, kan de tegenpartij ook wel eens een medisch onderzoek vorderen om na te gaan of je geen nachtblindheid hebt en je bijgevolg onterecht een rijbewijs van onbepaalde duur zonder restricties hebt. En zonder geldig rijbewijs rijden is erger dan een fout afgestelde xenonlamp.
        Neen aftermarkerxenons zijn verboden tot het verkeer of ze moeten aan de voorwaarden voldoen en dit moet dan op het keuringsformulier staan. Dit valt dan onder de tuningkeuring. Staat dit er niet op en zitten er aftermarketxenons in, eenvoudig aan te tonen aan de ballasten, dan kan dit voor de verzekering voldoende bewijs geven voor weigering tot uitbetalingen. UIteindelijk heeft het dus niets met afstelling te maken of dat de tegenpartij nachtblindheid heeft. En er zullen velen gaan roepen en tieren maar verzekeringen gaan meer en meer dergelijke manieren uitvinden om uitbetalingen te weigeren en polissen op te zeggen. En velen mogen blij zijn dat er nog nieuwe regering is want dan ga je pas nieuwe en veel strengere wetten zien. Grote multinationals en bedrijven kunnen hard lobbyen bij de politiekers en dat is wat nu gaande is.

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door prospeed Bekijk Berichten
          Neen aftermarkerxenons zijn verboden tot het verkeer of ze moeten aan de voorwaarden voldoen en dit moet dan op het keuringsformulier staan. Dit valt dan onder de tuningkeuring. Staat dit er niet op en zitten er aftermarketxenons in, eenvoudig aan te tonen aan de ballasten, dan kan dit voor de verzekering voldoende bewijs geven voor weigering tot uitbetalingen. UIteindelijk heeft het dus niets met afstelling te maken of dat de tegenpartij nachtblindheid heeft. En er zullen velen gaan roepen en tieren maar verzekeringen gaan meer en meer dergelijke manieren uitvinden om uitbetalingen te weigeren en polissen op te zeggen. En velen mogen blij zijn dat er nog nieuwe regering is want dan ga je pas nieuwe en veel strengere wetten zien. Grote multinationals en bedrijven kunnen hard lobbyen bij de politiekers en dat is wat nu gaande is.
          Zolang de verzekeringsmaatschappij niet kan bewijzen dat de aftermarket xenons bijdroegen tot of het ongeval veroorzaakten, zullen ze moeten blijven uitbetalen. Oorzakelijk verband moet aangetoond worden.

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door Nemo Bekijk Berichten
            Op m'n Volvo last van gehad door aftermarket xenon,alles binnenin was gesmolten en heb nieuwe koplampen moeten kopen
            Ik heb exact hetzelfde gehad ! Die spiegelende laag van de reflectoren was helemaal verdampt en de stekkertjes waren weggesmolten. 't Is thans Hella-materiaal, niet echt minderwaardig dacht ik ? Duur grapke geweest, en dat voor stomme tuningprul uiteindelijk.
            Last edited by sibi; 25/02/2011, 16:34.
            Life's too short. Not to. Live it.
            1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
            2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
            2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
            2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door Nemo Bekijk Berichten
              Op m'n Volvo last van gehad door aftermarket xenon,alles binnenin was gesmolten en heb nieuwe koplampen moeten kopen

              Kan niet, Xenon is koud licht, zorgt voor veel minder opwarming dan halogeenpitjes.

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                Zolang de verzekeringsmaatschappij niet kan bewijzen dat de aftermarket xenons bijdroegen tot of het ongeval veroorzaakten, zullen ze moeten blijven uitbetalen. Oorzakelijk verband moet aangetoond worden.
                Bekijk even de topic over airride en een ongeval. Is wel iets extremer en beter aantoonbaar maar komt op hetzelfde neer. Tot nu toe is er nog geen weigering geweest ten gevolge van aftermarketxenons maar eens gaat er wel een geval zijn. En als er een eerste is geweest volgen de anderen snel. Oorzakelijk verband : aftermarketxenons verblinden tegenpartij en daarom is het ongeluk ontstaan. Ik ga het toch niet riskeren voor zoals hierboven gezegd een stom tuningprul. Als er zelfs al gezever is bij een ongeluk waar op de achterwielen een spacer van 5mm zat

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk Berichten
                  Ik heb exact hetzelfde gehad ! Die spiegelende laag van de reflectoren was helemaal verdampt en de stekkertjes waren weggesmolten. 't Is thans Hella-materiaal, niet echt minderwaardig dacht ik ? Duur grapke geweest, en dat voor stomme tuningprul uiteindelijk.

                  En dan nog komen sommigen hier beweren dat het allemaal geen probleem is. Je wagen kan daardoor dus gewoon in de fik vliegen.

                  Comment


                  • #29
                    kan je met een aftermarket radio ook flikken.
                    cowboys gaan er altijd zijn.

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door prospeed Bekijk Berichten
                      Bekijk even de topic over airride en een ongeval. Is wel iets extremer en beter aantoonbaar maar komt op hetzelfde neer. Tot nu toe is er nog geen weigering geweest ten gevolge van aftermarketxenons maar eens gaat er wel een geval zijn. En als er een eerste is geweest volgen de anderen snel. Oorzakelijk verband : aftermarketxenons verblinden tegenpartij en daarom is het ongeluk ontstaan.
                      Dus eigenlijk gewoon bangmakerij want er is nog altijd geen precedent.

                      Vraag ik mij af hoeveel accidenten er dan zo gebeuren omdat de tegenligger met faren rondrijdt... En of in die gevallen de tegenligger verantwoordelijk wordt gesteld.

                      En wat met mijn af-fabriek xenons die een toefje hoger staan omdat de lichten naar Belgische keuringstandaarden gewoon te laag staan om veilig sneller dan 70 km/u te rijden op onverlichte wegen? In de wagen ligt toch maar een groene kaart, zonder opmerkingen wat betreft de verlichting...

                      Zolang er geen precedent is, is het bangmakerij. Van airride kan je nog discussieren omdat airride een duidelijk negatief effect heeft op het rijgedrag en controleverlies dan feilloos aan die aftermarket modificatie te wijten valt, maar xenonlichten die niet te hoog staan afgesteld? Hmmm..

                      Overigens moet ik dan ook vrezen voor mijn klanten die allerlei LED-lichtbalken monteren en tegenliggers mee verblinden. Allemaal modificaties die niet expliciet door de constructeur worden toegelaten, maar het hele politiekorps rijdt er wel mee rond .

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                        omdat airride een duidelijk negatief effect heeft op het rijgedrag en controleverlies dan ..

                        .
                        kan je dat bewijzen.

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door prospeed Bekijk Berichten
                          Aftermarketxenons mag niet dus hang de Johnny niet uit met zoiets te steken. Al duizend keer gezegd als bij een ongeluk tegenpartij zegt dat hij door uw aftermarketxenons verblindt was hebt ge dik prijs. Ofwel koopt ge een wagen waar xenons van in fabriek inzitten ofwel blijft ge er met uw poten af. Dat fabrieksxenons ook kunnen verblinden weet iedereen maar dit is wettelijk en aftermarketxenons niet. Zo simpel is het.
                          Zoals ik u reeds in een andere topic heb gezegd, aftermarket xenons mogen wettelijk wel indien er hoogteregeling en sproeiers zijn/worden geplaatst. Als de mensen dit niet willen aankopen, kiezen ze er zelf voor om de wet te overtreden... Daarom moet nog niet gezegd worden dat heel het product niet deugt.

                          Vergeet niet dat sommige wagens gewoon niet beschikbaar zijn met xenons en er dus soms geen keuze beschikbaar is voor de klant.

                          Uw commentaar van 'hang de Johny niet uit' slaat dan ook nergens op, ik durf je gerust uitdagen om 5 wagens te kiezen van mijn klanten en je te vragen of de xenons aftermarket of origineel zijn, je zou nog aardig verschieten. Niet iedereen kiest voor 8000K (wat serieus opvalt dat het aftermarket is), een 6000K of 5000K is al veel minder opzichtig. Voor echte Johny's zijn aftermarket xenons trouwens al veel te duur, die houden het meestal alleen bij AUTO5-ledjes met zelfklevende strips...

                          Wat uw statement van verblinding betreft, je zegt zelf dat je de eerste situatie nog moet meemaken, dus dat zegt voldoende. Als je verblind door de zon tegen iemand rijdt, mag je ook betalen. Ik vind het trouwens nogal tegenstrijdig om te verklaren dat je iemand NIET hebt gezien omdat die persoon zijn lichten te fel waren. Als je verblind was, moet het toch wel zijn dat je de wagen wel hebt gezien me dunkt...
                          Last edited by Streamline; 26/02/2011, 15:47.
                          sigpic

                          http://www.streamlinecarcare.be

                          lakbehandelingen voor voertuigen

                          MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

                          Comment


                          • #33
                            ik wil ook even zeggen dat de niveauregeling enkel het niveau regelt bij aanzetten van het contact en dus niet constant de boel staat te regelen.
                            maw als je je contact aanzet en het niveau word geregeld en daarna smijt je 50 kilo zand in de wagen gaan je lichten te hoog staan.

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door krizie Bekijk Berichten
                              ik wil ook even zeggen dat de niveauregeling enkel het niveau regelt bij aanzetten van het contact en dus niet constant de boel staat te regelen.
                              maw als je je contact aanzet en het niveau word geregeld en daarna smijt je 50 kilo zand in de wagen gaan je lichten te hoog staan.

                              Daar zit je dus serieus fout, het niveau regelt constant bij. Meer zelfs, bij mijn S60 wordt het niveau bij het net aanschakelen bijna nooit bijgeregeld, tijdens 't rijden of als er bvb mensen achteraan in de auto zitten dan zullen de xenons zich bijstellen en lager richten.

                              Bij mijn Clio RS die eveneens OEM xenons had werd 't niveau wél direct opnieuw gecalibreerd tijdens 't aanschakelen van de auto (xenons die effe op en neer gaan). Bij m'n S60 blijkbaar enkel wanneer 't nodig is.

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                                kan je met een aftermarket radio ook flikken.
                                cowboys gaan er altijd zijn.
                                't Was geïnstalleerd door http://xenonlamp.nl/, toen dat nog niet zo groot was. Ergens nabij Sittard, NL, had ik dat laten doen. De xenonset heeft 't twee maanden volgehouden: eerst af en toe wat flikkeringen, tot uiteindelijk een lamp geen teken van leven meer gaf. Zo'n rommel wou ik niet meer in mijn wagen, dus ik heb dat in garantie ingeruild en doorverkocht. Maar 't kwaad was al geschied -> stekkertjes waren al gesmolten en de reflectielaag was al aangetast (wss door de niet meer waterdichte afdekdop).
                                Kostprijs: een € 150 voor zo'n Pilot-set (waarvan 'n € 100 kunnen recupereren), en twee nieuwe lichtunits aan € 100 't stuk -> € 250 down the drain door die Chinese rommel.

                                Lesje geleerd... van zo'n basisvoorzieningen blijf je af. Door audio kun je idd ook auto's laten fikken ja, maar mijn installatie is volgens de regels gebeurd hoor. Die xenonset eigenlijk ook, denk ik; buiten dat gat maken in de afdekdoppen van de lichtunits, maar 't kon niet anders.
                                Life's too short. Not to. Live it.
                                1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                                2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                                2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                                2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

                                Comment


                                • #36
                                  sibi, ik zeg niet dat jij de cowboy was, maar op dat moment de installateur die alleen maar voor oog had dat je die dag van de koop met en smile door de voordeur vertrok. ( korte termijn gericht )
                                  en waarschijnlijk zelf niet eens testen heeft gedaan met de deglijkheid van zijn systeem.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Ik zou graag OEM xenons steken op mijn A1 maar ik lees overal dat er ook koplampsproeiers moeten ingebouwd worden. Klopt dit nog? In Nederland is het niet verplicht en Audi levert de A1 1.4tfsi in Belgie met xenons en zonder koplampsproeiers.

                                    Comment


                                    • #38
                                      Ja, zowel sproeiers als hoogteregeling is verplicht. Maar dacht wel dat a1 sproeiers had bij xenin af fabriek.
                                      2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

                                      1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

                                      2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

                                      2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door IbifaHo Bekijk Berichten
                                        Ja, zowel sproeiers als hoogteregeling is verplicht. Maar dacht wel dat a1 sproeiers had bij xenin af fabriek.
                                        De A1 1.4 tfsi 119 wordt raar maar waar zonder sproeiers geleverd met xenons, alle andere motorisaties dan weer wel. Daarmee dat ik begon te twijfelen.

                                        Comment


                                        • #40
                                          Klopt enkel af fabriek, wanneer de xenonlampen worden nageplaats moeten ze altijd sproeiers en hoogteregeling hebben

                                          Comment

                                          Working...
                                          X