Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Moto nummerplaat zonder verzekering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Moto nummerplaat zonder verzekering

    Mijn moto is momenteel in revisie (lees: grondige ombouw), en aangezien ik er niet mee kan rijden gedurende die tijd, heb ik mijn verzekering stopgezet. Omwille van nostalgische redenen heb ik mijn nummerplaat wel bijgehouden (en dat wens ik ook te blijven doen).

    Nu ontving ik enkele weken geleden een brief van FCGA-GMWF waarin stond dat men vastgesteld had dat ik een voertuig had met nummerplaat XXX-000 waarvoor men geen verzekeringsgegevens kon terugvinden. Ik moet antwoorden hierop en krijg 3 mogelijke opties:
    - ik geef geldige verzekeringsgegevens door
    - ik zeg dat het niet verzekerd is, maar dan moet ik binnen de maand een geldige verzekering voorleggen
    - ik zeg dat ik geen verzekering kan vinden

    Ik heb hen geantwoord per email dat geen van die opties volledig van toepassing is. Ik heb uitgelegd dat ik geen verzekering ga afsluiten voor een voertuig dat niet gebruikt wordt, maar wel mijn nummerplaat wil behouden.

    Nu reageren zij dat ik verplicht ben een verzekering af te sluiten of verplicht ben mijn nummerplaat in te leveren... hierbij verwijzend naar enkele wetsartikels die hierop lijken te duiden.
    Belgische wet van 21 november 1989: " Geen motorrijtuig mag worden ingeschreven als hij niet overeenkomstig deze wet is gedekt tegen de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het aanleiding kan geven" (letterlijk gezien ben ik hier in orde, ten tijde van inschrijving was er wel een verzekering en er staat 'mag ingeschreven worden', niet 'mag ingeschreven zijn'.)
    Er is echter ook artikel 35 van de wet van 20/07/2001:
    Wanneer de tenaamgestelde van de inschrijving een einde maakt aan het gebruik van het voertuig, stuurt hij binnen vijftien dagen de kentekenplaat terug aan de directie Wegverkeer die tot de schrapping van het inschrijvingsnummer uit het repertorium overgaat.

    Het lijkt erop dat ik er niet onderuit kan, maar is dat ook zo?
    Iemand met ervaring in iets gelijkaardigs? Advies?

    alvast bedankt!

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Hermanito Bekijk Berichten
    Het lijkt erop dat ik er niet onderuit kan, maar is dat ook zo?
    Iemand met ervaring in iets gelijkaardigs? Advies?

    alvast bedankt!

    ik vrees dat ge er inderdaad niet onderuit zult kunnen...
    sigpic*Lancia Beta Spider *Lancia Beta HPE 2.0 i.e. *Lancia Delta Integrale 8V *Lancia Ypsilon 1.4 16V Platino

    Comment


    • #3
      Zolang het voertuig ingeschreven blijft maar niet op de openbare weg komt, kan niemand je verplichten een verzekering te nemen. Pas als je ermee de openbare weg op komt zonder verzekering, ben je strafbaar.

      Zolang je de jaarlijkse wegentaks betaalt, is er niks om je zorgen om te maken. Zeg dat het voertuig is ingeschreven, de wegentaks betaalt, en momenteel niet op de openbare weg rijdt.

      Je bent bovendien niet in fout met de twee genoemde artikels: ten tijde van de inschrijving had je een geldige verzekering, en het is pas als je de inschrijving stopt dat je de plaat moet terugsturen. Beiden zijn dus niet van toepassing want je stopt de inschrijving niet, noch ga je 'm nu inschrijven.

      Comment


      • #4
        Is een maatregel om rijden zonder verzekering tegen te gaan hé, en vind ik ook ergens normaal.

        De topicstarter heeft duidelijk geen slechte bedoelingen, maar er zijn er andere. Je kunt maar een plaat
        krijgen als je een verzekering hebt, tis dan ook logisch dat je deze enkel kunt houden als er een verzekering
        lopende blijft...

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Adidax Bekijk Berichten
          Is een maatregel om rijden zonder verzekering tegen te gaan hé, en vind ik ook ergens normaal.

          De topicstarter heeft duidelijk geen slechte bedoelingen, maar er zijn er andere. Je kunt maar een plaat
          krijgen als je een verzekering hebt, tis dan ook logisch dat je deze enkel kunt houden als er een verzekering
          lopende blijft...
          Ah ja?
          d'r zijn thans toch genoeg motorrijders die een verzekering voor slechts 6 maanden hebben, in de zomer verzekerd, in de winter niet.
          En die geven toch ook niet iedere keer hun nummerplaat in
          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

          Comment


          • #6
            Bestaat dat nog, zo'n seizoensverzekering waarbij je je plaat kunt behouden ? Of is het enkel schorsing van de verzekering, en daarna terug in dienst ? k'Dacht dat daar een maximumtermijn van 3 maand op stond, maar da's ondertussen al een paar jaar geleden da'k er achter aan't zoeken ben geweest.

            Comment


            • #7
              Dirk, denk eraan dat de verzekering niet aan de inschrijving gebonden is. Je kan perfect nog de nummerplaat en inschrijving hebben, maar de verzekering vervallen.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                Ah ja?
                d'r zijn thans toch genoeg motorrijders die een verzekering voor slechts 6 maanden hebben, in de zomer verzekerd, in de winter niet.
                En die geven toch ook niet iedere keer hun nummerplaat in
                Normaal moet je dan je plaat ingeven bij de verzekeringsagent. Wij doen dat hier ook met 2 van onze moto's.

                En zo zou ik het in dit geval ook doen. Maar als het voertuig niet meer ingeschreven is, dan ben je wel gesjost. Is het wel nog ingeschreven, dan kan je naar je verzekering stappen, het laten verzekeren en je plaat ingeven. Int slechtste geval ga je een administratieve kost moeten betalen, maar voor de rest betaal je enkel BA in de maanden dat je rijdt. Rij je niet, dan betaal je geen BA.
                Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                Motoren & Tjeurisme

                Comment


                • #9
                  Poster zegt dat het voertuig nog ingeschreven is, maar enkel geen verzekering meer heeft.

                  Geen probleem dus! Enkel niet op de openbare weg ermee gaan.

                  Comment


                  • #10
                    Probleem is dat topicstarter zijn verzekering heeft stoptgezet waardoor de maatschappij dit automatisch doorgeeft aan de DIV waarbij er geen verzekeringsmaatschappij meer vermeldt is. Bij de controles door het motorwaarborgfonds van de databank DIV komt deze er dan uit zonder verzekering en krijgt de eigenaar dergelijk schrijven.
                    Beter de verzekering tijdelijk stilleggen hierdoor geen verandering van de status in de databank of goeie afspraken maken met de verzekeringsmakelaar.

                    Comment


                    • #11
                      Vervolg...

                      tegenstrijdige info alom, het lijkt niet mogelijk om een eenduidig antwoord te vinden op mijn vraag. Commentaren hier doen uitschijnen dat het wel kan én dat het niet kan.

                      Ik heb contact opgenomen met mijn verzekeringsmakelaar en die was heel snel om te zeggen dat ik inderdaad mijn plaat zal moeten laten schrappen of terug laten verzekeren. De fragmenten wettekst die ik aanhaalde vielen bij hem in dovemansoren, hij vertelde me ook dat het schorsen van platen voor motorijders 'al lang niet meer kon, de wet is veranderd'. Dat maakt dat ik eigenlijk niet te veel waarde hecht aan zijn oordeel...

                      Dus sta ik terug bij af, als zelfs iemand die het als werk doet, het niet lijkt te weten, hoe kan een simpele brave burger zoals ik het dan weten?

                      Er resten me dus eigenlijk twee opties nu...
                      1) braaf zijn en luisteren en mijn plaat binnenbrengen bij de DIV voor schrapping
                      2) ne welgemeende FY aan de administratieve diensten en zien hoelang het duurt voor de politie komt aanbellen. Dan kan ik hen de drie rekken met onderdelen tonen van een moto in grondige revisie (lees: compleet gedemonteerd) en zeggen dat ik ze veel succes wens wanneer ze me betrappen op de openbare weg (moet ik eigenlijk een verzekering hebben als ik enkele rekken op wieltjes zet en over straat duw??)

                      Nog wat randinformatie:
                      de situatie dat ik niet meer rijd met mijn moto is geen kwestie van enkele maanden, maar ondertussen al ongeveer 5 jaar (en voor ik alles in orde heb en terug gemonteerd, zullen daar vast nog enkele jaren bijkomen)
                      Het voertuig is nog steeds ingeschreven en ik heb al die tijd braaf mijn wegentaks betaald. achteraf bekeken had ik misschien beter direct mijn plaat binnengebracht, had me toch al ongeveer 160 euro uitgespaard. Maar ik wist niet op voorhand dat het stoppen met rijden zolang zou gaan duren

                      Misschien moet ik hier maar een poll van maken, welke optie moet ik kiezen? Braaf zijn of voet bij stuk houden?

                      Comment


                      • #12
                        Goh, wat wil je... Ingeschreven houden = elk jaar wegentaks betalen.

                        Dus ofwel geef je de plaat op en ben je goedkoper af, ofwel stuur je de plaat terug en moet je geen wegentaks meer erop betalen.

                        Verzekeringen zijn enkel van toepassing als de motorfiets zich op de openbare weg bevindt.

                        Comment


                        • #13
                          Ik zou de nr-plaat houden en rijtaks blijven betalen .

                          Het is trouwens om gasten met minder goede motieven dat die brieven er komen , die gasten zeggen hun verzekering op en blijven vrolijk doorkarren zonder verzekering , er zijn er zelfs ook bij die zelfs hun nr-plaat laten schrappen en met valse platen zonder inschrijving en verzekering rijden .

                          Om die reden moet iedereen die wel correct zijn verzekering betaalt steeds hogere verzekeringspremie betalen want bijdrage voor Motorwaarborgfonds gaat steeds meer de hoogte in .want het aantal ongevallen waar ze uit dit fonds moeten betalen omwille van ongeval veroorzaakt door onverzekerden al dan niet icm vluchtmisdrijf stijgt steeds .


                          Maar de verzekeringen zijn daar ook medeschuldige : jonge bestuurders worden vaak geweigerd of moeten erg hoge verzekeringspremies betalen en wie schade rijdt (al dan niet in fout of in zijn recht) riskeert ook door verzekeringsmaatschappij geweigerd te worden (zeker bij meerdere aangiftes binnen tijdspanne van enkel jaren ) als klant of toch zeker pak meer verzekeringspremie te moeten betalen



                          10% meer ongevallen met niet-verzekerde auto's



                          Het aantal ongevallen met niet-verzekerde auto's is vorig jaar met 10 procent gestegen. "In 2010 waren dat er iets meer dan 10.000", zegt woordvoerder Danny Smagghe in een Corelio-krant. "Vorig jaar waren het er al 11.301."

                          De reden daarvoor is dat het aantal wagens zonder verzekering ook toeneemt. "Intussen rijden er in ons land al zo'n 80.000 rond. Bij ongevallen moet het zogenaamde Waarborgfonds telkens de slachtoffers vergoeden. Vorig jaar moest dat fonds liefst 45 miljoen euro uitkeren, wat 11,5 procent meer is dan in 2010."
                          Touring pleit voor een betere controle, bijvoorbeeld via de autokeuring.



                          Belga-Ongerelateerde archieffoto

                          Nieuwe en tweedehands auto’s veilig vergelijken en kopen? Dat doe je op Vroom! Ontdek hier +40.000 wagens, +20.000 tests, nieuws, advies en prijzen.

                          Comment

                          Working...
                          X