Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Classic car/oldtimer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Classic car/oldtimer

    Ik vind echt nergens terug wat ik wil terug vinden.

    Namelijk :

    Wat houd het begrip classic car in?


    Dat je integenstelling tot oldtimers een jaarlijkse normale keuring moet doen, dat weet ik al.
    Dat je geen kilometer beperking hebt, dat weet ik ook al.

    Maar wat ik mij echt afvraag.

    Wat scheelt het in taks? Is er net zoals oldtimers een vast bedrag vast gelegd, zoja hoeveel bedraagt dit?
    Is de verzekering ook goedkoper?
    Vanaf wanneer is een auto een classic car?

    Hopelijk weet iemand hier een antwoord op

  • #2
    Als u classic de oldtimeleeftijd heeft betaal je iets rond de 30 taks als hij nog geen 25 jaar is betaal je de gewone taks.

    Classic is uitgevonden door de verzekering en bestaat niet voor de wet
    Benzine
    '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

    '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

    '68 VW 411 1700 (2011-2014)
    '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
    Diesel
    '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
    '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
    '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
    '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
    '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

    Comment


    • #3
      klopt, classic car is maar een benaming voor iets van de verzekering. waarin je je auto goedkoper kunt verzekeren, zolang je er geen woon/werk verkeer mee aflegd en soms bijkomend dat je maar x aantal km / jaar aflegt.

      voor oldtimer bestaan er 3 soorten oldtimer.
      voor de belastingen.
      25 jaar oud = oldtimer = 32 euro tax/jaar
      valt niets over te zeggen, eendert welke wagen van 25+ valt hieronder.

      voor de verzekering.
      auto kan tegen een klein forfaitair bedrag ( rond de 150 euro ofzo soms ) verzekerd worden.
      met natuurlijk hier en daar wat beperkingen op enz.

      oldtimer voor de keuring, de auto word gekeurd met O-platen ( 1 malige keuring)
      de keuring beperkt zich meestal tot remmen, lichten en gevarendriehoek.
      bijkomende regels zijn dat
      -maximum 25 km in de omrit
      -enkel testritten en evenementen
      -niet na zonsondergang tenzij u terugkomt van een evenement.





      wat houd dit nu in.
      stel dat je een auto van 25 jaar oud koopt die je inschrijft als daily wagen, dan
      1) je mag rijden wanneer je wil
      2) je moet jaarlijks naar de keuring ( waarbij je moet voldoen aan alle voorschriften van de wet , dus geen open motorkappen ofzo )
      3) je moet een gewone verzekering pakken op de wagen, of classic car, of als 2de wagen.
      4)je betaald 32 euro tax



      stel dat je dezelfde auto inschrijft als oldtimer
      1) je mag alleen rijden wanneer de wet het toelaat ( testritten en evenementen )
      2)je moet niet meer naar de keuring ( buiten die ene keer )
      3)je kan een oldtimerverzekering nemen
      4) je betaald 32 euro tax

      de verzekering gaat je wijsmaken dat je ook snachts verzekerd bent ( maar hier zit het addertje )
      je auto is verzekerd wat wil zeggen dat hij snachts langs de kant van de weg mag geparkeerd staan. maar je mag nog steeds niet snachts rijden. de verzekering heeft niets meer te zeggen dan de wet. indien je dit wel doet overtreed je de wet. bij een ongeluk wordt je zowiezo in fout gesteld, sinds jij niet op die plaats mocht rijden op dat moment volgens de wet. indien je je ana de regels had gehouden kon dit ongeluk nooit plaatsvinden.

      Comment


      • #4
        met de uitleg van Timmie kan je wel verder denk ik

        onze 2 oldtimers zijn dagelijks gekeurd zodat we er altijd van kunnen genieten...kost ons voor beide wagens samen 50euro verzekering meer dan wanneer we hen als oldtimer zouden inschrijven en natuurlijk 2x de kosten van een keuring...

        dus pakt dat wij op een jaar 100euro meer betalen op dagelijkse platen dan wanneer we O-platen zouden gehad hebben maar dit weegt natuurlijk niet op tegen het feit dat we altijd en overal kunnen 'genieten' van onze oldtimers

        ik zou dus zeker gaan voor dagelijkse platen voor de minste zever en het meeste plezier

        Comment

        Working...
        X