Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Dat het van de servo komt is wel duidelijk, je vind het stuurhuis haast niet meer terug . Maar goed eens afstomen en opnieuw naar de keuring dus. En hopen dat ze het geloven.
Vlak voor ik naar de keuring ga spuit ik m'n kar onderaan zo proper mogelijk met de hogedrukreiniger. Dan rij ik onmiddellijk en zo voorzichtig mogelijk naar de keuring.
Ferrari die door technieker van Ferrari Sint-Martens-Latem werd voorgereden moesten die mannen van de keuring zo nodig met wielspin van de remmentestbank rijden.
Ik zou het niet durven, me zo belachelijk maken.
Ferrari die door technieker van Ferrari Sint-Martens-Latem werd voorgereden moesten die mannen van de keuring zo nodig met wielspin van de remmentestbank rijden.
Ik zou het niet durven, me zo belachelijk maken.
Gewoon die koppeling niet gewoon of anders niet gedacht dat er zo'n vermogen loskwam bij het minste gas geven. Qua zich belachelijk maken kan men op dit forum soms andere staaltjes zien.
Totaal niet de reden waarvoor wij dachten dat hij zou afgekeurd worden
Wij dachten aan:
banden achteraan(we zitten op de wettelijke 1,6 mm). Indien we hier niet voor zouden afgekeurd worden, hadden we dit zeker als 'gebrek nauwlettend in het oog te houden' verwacht. Ook niet! Nu, dat is wel normaal, als er enkel naar de maat van de banden en niet naar de staat van de banden gekeken wordt
schokdempers achteraan... Bij de eerste test was rechts te slecht, links was slecht. De bandendruk stond slechts op 2 kg, omdat we zoiets wel verwacht hadden. Echter, 't moet toch een realistische weergave blijven. Neen, niet waar! De bandendruk was te hoog volgens de controleur... Hij heeft de bandendruk achter op 1.5 kg gezet, en alles is in orde. Straks maar gaan bijpompen!
Als jullie weten dat de achterschokdempers slecht zijn (wat wel een belangrijk punt is qua veiligheid) zou ik die toch voor het naar de controle gaan laten vervangen hebben, nu hebben jullie precies een examen willen afnemen van die controleurs. Hetzelfde voor de banden, als je aan het minimum zit durf ik er niet aan te denken dat er nu gewoon zal mee verdergereden worden tot de schouwing volgend jaar ?? (Ik wacht nooit tot m'n banden tot het minimum versleten zijn, mijn veiligheid en dat van de andere weggebruikers zijn me daar te dierbaar voor, de prijs van een set nieuwe banden weegt daar niet tegenop).
Als jullie weten dat de achterschokdempers slecht zijn (wat wel een belangrijk punt is qua veiligheid) zou ik die toch voor het naar de controle gaan laten vervangen hebben, nu hebben jullie precies een examen willen afnemen van die controleurs. Hetzelfde voor de banden, als je aan het minimum zit durf ik er niet aan te denken dat er nu gewoon zal mee verdergereden worden tot de schouwing volgend jaar ?? (Ik wacht nooit tot m'n banden tot het minimum versleten zijn, mijn veiligheid en dat van de andere weggebruikers zijn me daar te dierbaar voor, de prijs van een set nieuwe banden weegt daar niet tegenop).
Wel, zowel de banden, als de schokdempers worden op korte termijn vervangen... Voor hetzelfde geld hadden we wat gewicht in de koffer gelegd om de schokdempertest goed te doorkomen. Dat hebben we dus niet gedaan, omdat we wel degelijk wouden weten of ze nu goed of slecht waren. Nu heb ik gezien dat ze slecht zijn onder normale omstandigheden en de schokdempers zullen vervangen worden, wees gerust.
't Is maar alleen: met een vorige auto had de garage ook gezegd dat de schokdempers versleten waren. Daar was dat niet het geval, de schokdempers van die auto zijn nooit versleten geweest... Waarom hebben we dus niets vervangen? Omdat garagisten nogal eens graag iets te veel willen rekenen.
De schokdempers kun je toch summier zelf even testen (om toch een idee te hebben van hun staat)? Door een paar maal de carrosserie in te duwen en nazien of de wagen 'naveert'. Indien hij wat staat na te veren kun je quasi zeker zijn dat ze naar de vaantjes zijn ? Dit op iedere hoek van de wagen even proberen. Het is natuurlijk geen erg gesofisticeerde test maar vroeger was er weinig meer dan dat. Als de wagen ingeduwd wordt en hij komt daarna resoluut terug omhoog, zonder 'wiegen', tot op het punt waar de carrosserie normaal stond bij het induwen, kan je stellen dat de schokdempers nog goed (redelijk goed, hangt van de mate van terugveren af) is.
De schokdempers kun je toch summier zelf even testen (om toch een idee te hebben van hun staat)? Door een paar maal de carrosserie in te duwen en nazien of de wagen 'naveert'. Indien hij wat staat na te veren kun je quasi zeker zijn dat ze naar de vaantjes zijn ? Dit op iedere hoek van de wagen even proberen. Het is natuurlijk geen erg gesofisticeerde test maar vroeger was er weinig meer dan dat. Als de wagen ingeduwd wordt en hij komt daarna resoluut terug omhoog, zonder 'wiegen', tot op het punt waar de carrosserie normaal stond bij het induwen, kan je stellen dat de schokdempers nog goed (redelijk goed, hangt van de mate van terugveren af) is.
Dat kan je goed uittesten met je vriendin op de achterbank
tis te zien hoe lang de keuring is verlopen ( vandaag nog eentje gehad dat al 4 jaar verlopen was ! ).
Bij mij, minder dan 2 maand verlopen = pvw, geen boete
edit . pvw is een proces verbaal van waarschuwing
Maar die 2 maand is geen algemene regel die alle agenten hanteren ? (ik zit met dit probleem, ik ben pas een week na m'n uiterste keuringsdatum terug in Belgiê, en dus mogeljikheid om m'n wagen te keuren)
Moeder is met de 166 naar de keuring gegaan, rode kaart gekregen.
Toen de auto boven de put stond riep de controleur mama om ff naar beneden te komen om iets te laten zien.
Mama: "aaah de schokdempers zeker, ja die zijn zeker kapot. Dat hadden we wel verwacht"
Contoleur: "neuh neuh madammeke, de schokdempers zijn nog héél goed, maar uw remschijven zouden vervangen moeten worden. En de band linksvooraan is veel feller afgesleten aan de binnenkant"
Naar onze garagist gebeld dat hij remschijven moest bestellen en de auto binnengebracht bij hem. Paar uur later belt hij terug: "eigelijk moesten die remschijven niet vervangen worden, maar ik ga wel onmiddelijk een stuurstang bestellen want daar zit enorm veel speling op". (Heb het ondertussen ook gezien, velg kon een twee- à drietal centimeter bewogen worden)
Dank u keuring.
Oorspronkelijk geplaatst door Daxter
Zelfs als ge met uw stuur draait, voelde den auto bewegen.
Moeder is met de 166 naar de keuring gegaan, rode kaart gekregen.
Toen de auto boven de put stond riep de controleur mama om ff naar beneden te komen om iets te laten zien.
Mama: "aaah de schokdempers zeker, ja die zijn zeker kapot. Dat hadden we wel verwacht"
Contoleur: "neuh neuh madammeke, de schokdempers zijn nog héél goed, maar uw remschijven zouden vervangen moeten worden. En de band linksvooraan is veel feller afgesleten aan de binnenkant"
Naar onze garagist gebeld dat hij remschijven moest bestellen en de auto binnengebracht bij hem. Paar uur later belt hij terug: "eigelijk moesten die remschijven niet vervangen worden, maar ik ga wel onmiddelijk een stuurstang bestellen want daar zit enorm veel speling op". (Heb het ondertussen ook gezien, velg kon een twee- à drietal centimeter bewogen worden)
Dank u keuring.
staat van de remschijven is een punt van discussie, maar een stuurstangrubber die uitgeleuterd was had de pippo toch moeten zien
Even voorstellen (mn eerste post hier voor zover ik nog weet)
Mijn naam is dus Koen, zoals je mss al uit mn nick had kunnen opmaken
Ik ben 21 jaar en rij met een ford mondeo 2.0 tdci 130pk sedan...iedereen weet over welke wagen ik het heb? Het is een gewone eenvoudige gezinswagen, geen bodystyling, verlaagd of tuning of gelijk wat.
Mn wagen is overlaatst voor de eerste keer naar de keuring geweest, met glans geslaagd overigens maar niet zonder grote ergernis van mij
OK, test 1 gedaan...meneer stapt terug in mn wagen, plaatst hem in 2e versnelling om vervolgens mn motor weer tot helemaal achteraan in toeren te jagen en dan de koppeling laat schieten...gevolg => mn rubber van 230€ per band bleef dus achter op de vloer over de afstand van testplaats 1 naar testplaats 2 met een gezellig rookpluimpje dat van mn banden kwam...
Toen ik naar daar was gewandeld vroeg ik al erg geïrriteerd aan hem "Moet dat op zo een manier?? Het is meneer zijn auto niet zeker?"
Het antwoord: "Ik hoef gene commentaar en laat mij rustig mijn werk doen!"
( vooral dat "rustig")
De rest is verder rustig verlopen (andere persoon), maar adrenaline stond me toen wel al tot aan de neus...
Nu is mn vraag: Mogen ze dit met jouw en mijn wagen doen? Wat kan ik doen indien ik in de toekomst weer zo een arrogante zak heb die mn auto moet keuren? Mag ik een andere persoon vragen die mn auto keurt of hoe werkt dat? Wat als je motor op zo een moment het begeeft, wie betaalt dan de brokken?
Ik hoop hiermee de situatie een beetje duidelijk gemaakt te hebben, en ga hiermee dus niet akkoord voor diegene die het niet door zou hebben
Dit was (is nog altijd) mijn probleem en wist in de eerste plaats niet waartoe met mn probleem, tot ik weer is op autowereld.be zat en het magische FORUM zag staan
En hier staat het, als ik heb "gedubbelpost" spijt me dat , heb overigens wel de search eerst gebruikt maar hierover nix treffends gevonden...
Grtz K.o.e.n.y.b.o.y
bij mij zijn ze met men 5reeks tege ne ^petone balk gerede
en dan nog eens zitte Burnouts trekke
HEB DIE GAST GESLage da het ni schoon was
en zen ploegbaas ook
flikke ter plaatse geroepe en heb nog gelijk gekrege ook
nooit moete voorkome daarvoor
Indien je schade vast steld aan je wage kan je klacht brief schrijven
en dan komt er iemand van verzekering de schade bezien.
maar een goede tip
veel komt da ni van in huis.
heb door die sukkels 4 keer men handrem +schijfblokke moete vervange
omda die vonde da handrem ni goe was
Comment