Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Grote ergernis op autokeuring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • momenteel worden bij alle centra's in België de BMW's met RunFlat banden geviseerd.
    Gouden raad ga naar de keuring met andere wielen zonder RunFlat of verlaag uw spanning tijdelijk tot minder dan 1 kilo.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Alexanderr Bekijk Berichten
      Ik geloofde mijn oren niet. En ze hebben het geweten ...

      Achterlijk klootvolk dat er werkt.
      ...
      ...
      Pummels.
      Alex. Er zijn nog zekerheden in het leven.
      American Recordings and Johnny Cash would like to acknowledge the Nashville music establishment and country radio for your support.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door morgoth924 Bekijk Berichten
        Hallo,

        Ook ik werk als inspecteur op de keuring. Dit draadje ga ik proberen te volgen en waar nodig, indianenverhalen proberen te ontkrachten of extra uitleg te geven (wordt nogal eens nagelaten in diverse stations).

        Om maar meteen te beginnen: een mechanisme van een motorkap dat stroef gaat waardoor de motorkap niet opengaat (of niet fatsoenlijk sluit), is een terechte reden voor afkeur. Niet open is een boel niet kunnen zien en dus onvolledig werken (begin er zelfs niet aan als de kap niet open kan; voordeel, je wordt niet gekeurd maar ook niet afgekeurd en kunt eerst het euvel laten herstellen), niet volledig toe is levensgevaarlijk als er wat wind onder pakt, zie je namelijk niets meer. Regelmatig invetten is de boodschap.

        Attesten met afwijkende bandenmaten worden sinds kort niet meer aanvaard, wetgeving terzake is recent verandert. Dat één en ander vroeger dus onterecht goedgekeurd werd, klopt niet, was terecht goedgekeurd, is nu terecht afgekeurd.

        Probeer in het achterhoofd te houden dat de inspecteurs geen wetten maken, maar ze toepassen. Wij zijn vaak vragende partij om bepaalde zaken zo snel mogelijk terug af te schaffen (bv. opaciteitstest, huidige tweedehandskeuring enz..), maar botsen eerder dikwijls met onze verzoeken op een stevige, bureaucratische muur.

        's Middags eten we in twee ploegen, voor en na de middag is er ook een korte pauze in twee ploegen (in totaal 45 min pauze op een werkdag van 10 uur), gedurende deze tijd draait het station op halve kracht en is het normaal dat je langer moet wachten.
        Wat is er mis met die keuring ??
        - Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Premium Edition - Sonic silver - 2016
        - VW Golf Variant 1.6 TDI Highline - Tungsten silver - 2014

        Comment


        • De gemiddelde belg heeft totaal geen kennis van deze keuring, het tweedehandsrapport verdwijnt vaak onder tafel. Veel klanten ook die nu hun wagen aanbieden met een tweedehandsrapport er aan vastgeniet; "nog nooit gezien meneer", tja.. Dan schiet het toch gewoon z'n doel voorbij? Veel garagisten hebben een curverbox met daarin driehoek, verbandtrommel en brandblusser, die curverbox verhuizen ze natuurlijk naar elke wagen waar ze mee komen. Onderhoudsboekje wordt gecontroleerd: op aanwezigheid chassisnummer, verder niets... Wagens zitten vaak onder het fijn zand, zodat je kleine krassen niet opmerkt, brave huisvader die z'n auto netjes en grondig poetst alvorens naar de keuring te komen, blijkt dan een wagen vol krassen te hebben...
          Het idee is goed, de uitwerking en de media-aandacht...

          Laatst was er van iemand een V-riem gesprongen op de parking, wat stond er op het tweedehandsrapport? "aandrijfriemen: meerdere kleine scheurtjes/staat". Uiteraard had deze man het tweedehandsrapport nog niet bekeken.
          Last edited by ; 03/07/2008, 19:30.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door funcup Bekijk Berichten
            momenteel worden bij alle centra's in België de BMW's met RunFlat banden geviseerd.
            Gouden raad ga naar de keuring met andere wielen zonder RunFlat of verlaag uw spanning tijdelijk tot minder dan 1 kilo.
            Vertel!

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door funcup Bekijk Berichten
              momenteel worden bij alle centra's in België de BMW's met RunFlat banden geviseerd.
              Gouden raad ga naar de keuring met andere wielen zonder RunFlat of verlaag uw spanning tijdelijk tot minder dan 1 kilo.

              Waarom? 1 Kilo is een veel te lage bandenspanning!!

              Comment


              • Een vraagje,ik moet met mijn wagen naar Alken ivm keuring na verlaging.Worden de lichten en dergelijke zaken hierbij ook nagekeken of ze juist zijn afgesteld.Of gaan ze daar enkel de sporing nakijken?

                Comment


                • Wat wordt gekeurd?

                  De basisvereiste voor deze voertuigen is dat deze voldoen aan een bodemvrijheid van 11 cm met bestuurder aanwezig in het voertuig. Hierop wordt een meettolerantie van 2 cm toegepast.

                  Bijkomende vereisten:

                  de verlaging werd niet gerealiseerd door de veren te verkorten

                  indien de vering in hoogte regelbaar is, moet deze veer op correcte wijze geborgd zijn, zodanig dat geen andere afstelling van de ophanging mogelijk is dan deze waarbij de bodemvrijheid van de niet-elastisch vervormbare onderdelen tenminste 11cm bedraagt

                  de spoorbreedte is maximum 2% groter dan deze vermeld op het P.V.G of COC

                  de bedekking van de wielen door het koetswerk is verzekerd

                  een voldoende vrije ruimte blijft behouden tussen de wielen en het koetswerk / spatbord, de remleidingen en de ophangingselementen (bij volledige wieluitslag)

                  de wegcontacttest zonder bijkomende belasting bedraagt minstens 20 Eusama-eenheden.

                  de reglementaire plaatsing (hoogte) van lichten en reflectoren

                  bij een eventuele trekhaak moet de hoogte van het midden van de bolkoppeling tot de grond minstens 350mm zijn.

                  De gegevens van het validatieverslag van GOCA worden vergeleken met de verbouwing.

                  De wielgeometrie komt overeen met de specificaties van het validatieverslag van GOCA of met de gegevens van de constructeur van het voertuig.

                  Bron Afstelling van de lichten dus niet, dit moet (uiteraard) wel in orde zijn voor een periodieke keuring. Als het voertuig perfect horizontaal verlaagd is, is dit normaal in orde.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door funcup Bekijk Berichten
                    momenteel worden bij alle centra's in België de BMW's met RunFlat banden geviseerd.
                    Gouden raad ga naar de keuring met andere wielen zonder RunFlat of verlaag uw spanning tijdelijk tot minder dan 1 kilo.
                    Minder dan 1 bar?

                    Je Eusama waarde zal misschien meer dan 20 zijn. Op de ophangingstestbank kunnen ze zien of je banden rigiditeit te laag is. Op de brug zullen ze ook merken dat je band plat staat.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door morgoth924 Bekijk Berichten
                      Wat wordt gekeurd?

                      De basisvereiste voor deze voertuigen is dat deze voldoen aan een bodemvrijheid van 11 cm met bestuurder aanwezig in het voertuig. Hierop wordt een meettolerantie van 2 cm toegepast.

                      Bijkomende vereisten:

                      de verlaging werd niet gerealiseerd door de veren te verkorten

                      indien de vering in hoogte regelbaar is, moet deze veer op correcte wijze geborgd zijn, zodanig dat geen andere afstelling van de ophanging mogelijk is dan deze waarbij de bodemvrijheid van de niet-elastisch vervormbare onderdelen tenminste 11cm bedraagt

                      de spoorbreedte is maximum 2% groter dan deze vermeld op het P.V.G of COC

                      de bedekking van de wielen door het koetswerk is verzekerd

                      een voldoende vrije ruimte blijft behouden tussen de wielen en het koetswerk / spatbord, de remleidingen en de ophangingselementen (bij volledige wieluitslag)

                      de wegcontacttest zonder bijkomende belasting bedraagt minstens 20 Eusama-eenheden.

                      de reglementaire plaatsing (hoogte) van lichten en reflectoren

                      bij een eventuele trekhaak moet de hoogte van het midden van de bolkoppeling tot de grond minstens 350mm zijn.

                      De gegevens van het validatieverslag van GOCA worden vergeleken met de verbouwing.

                      De wielgeometrie komt overeen met de specificaties van het validatieverslag van GOCA of met de gegevens van de constructeur van het voertuig.
                      Bron Afstelling van de lichten dus niet, dit moet (uiteraard) wel in orde zijn voor een periodieke keuring. Als het voertuig perfect horizontaal verlaagd is, is dit normaal in orde.
                      Ah bedankt,misschien voor alle zekerheid toch maar effe laten nazien,bespaart me ergernis wanneer ze dit ginder misschien toch verstaan onder juiste afstelling.

                      Comment


                      • Is iemand op de hoogte van de reglementering ivm luchtfilters? Graag had ik geweten of (en welke) van de volgende 3 zijn toegestaan. Alsook of je je kelken gewoon open mag laten?

                        1. zie eerste foto

                        2. idem als 1 maar 1 per kelk

                        3. heb ik geen foto van gevonden...het 'vingerhoed' principe, een dun metalen gaas dat over de kelk past en zo de grootste vuiligheid weghoudt, verder quasi free-flow.
                        Bijgevoegde Bestanden

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Rub1nho Bekijk Berichten
                          Is iemand op de hoogte van de reglementering ivm luchtfilters? Graag had ik geweten of (en welke) van de volgende 3 zijn toegestaan. Alsook of je je kelken gewoon open mag laten?

                          1. zie eerste foto

                          2. idem als 1 maar 1 per kelk

                          3. heb ik geen foto van gevonden...het 'vingerhoed' principe, een dun metalen gaas dat over de kelk past en zo de grootste vuiligheid weghoudt, verder quasi free-flow.
                          Vroeger voor 3. (op de Mini) had ik een gewone open kelk, men stopte daar vroeger ook wel eens een "ijzeren sponske uit de keuken" in ???? Ik heb er ook nog een stuk nylonkous, met een rekker op z'n plaats gehouden, overgespannen gehad. Die luchtinlaat stond bij de Mini schier juist voor het gat in het midden van het dashboard waar alle bekabeling naar het motorcompartiment doorliep en waar alleen een moussen plaatje instak, veel luchtinlaat gezuig en lawaai was gegarandeerd...(maar het bleef maar een 850cc beestje dat alleen maar op zijn tenen stond om 'dikker' te lijken......)

                          Comment


                          • geen ergernis , maar toch een vraagje ...

                            de M3 zijn schouwing verloopt op 8 aug , maar morgen of maandag heb ik echt geen tijd om te gaan ermee , en vanaf dinsdag zijn we weg op vakantie

                            als ik wacht om te gaan tot we terug zijn van vakantie ( 26aug) ga ik dan een boete moeten betalen of niet ?

                            Comment


                            • 5 euro boete, eender hoeveel je te laat bent.
                              (Maar de verzekering komt niet tussen als je in tussentijd iets voorhebt met de wagen.)
                              autofans.be

                              "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." | RIP Tom

                              Comment


                              • Snel vraagje:

                                Mag je op deze auto:





                                De achterlichten vervangen door deze exemplaren:




                                ?


                                Het zijn OEM achterlichten, dus geen aftermarket tuning exemplaren. Maar ze zijn afkomstig van een model bestemd voor de Amerikaanse markt.


                                Mag dit?

                                Comment





                                • gaan ze niets van zeggen denk ik.

                                  Comment


                                  • Denk ik ook.

                                    Die mannen hebben nog nooit zo'n probe van dichtbij gezien volgens mij.

                                    Comment


                                    • wat niet weet niet deert.


                                      ( 't zou al moeten lukken dat er net iemand op de keuring zit die toevallig iéts van auto's kent hé)

                                      Comment


                                      • als je aftermarket houtinleg zou gestoken hebben, oeeeehhhhhh dan hang je eraan.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                                          als je aftermarket houtinleg zou gestoken hebben, oeeeehhhhhh dan hang je eraan.
                                          tjoening rapport!

                                          Ik heb zin in een discutie met die mannen. Wel of niet tjoening rapport voor m'n Alcantara M-tech 1 stuur.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X