Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Grote ergernis op autokeuring

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• wat een gezeik

Comment

• Wat een bizarre ergernis, inderdaad.

Auto's kunnen daar best tegen hoor.
      Moest 'ie nu keihard zijn voet neerstampen op je dorpel, O.K., dat zou ik ook niet gepast vinden. Maar gewoon zijn voet daar laten rusten om zo wat makkelijker te kunnen schrijven... 'k vind dat je dan wat redelijk moet zijn en 's ff nuchter afstand moet nemen van onze, soms verregaande, auto-obsessie.
      Life's too short. Not to. Live it.
      1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
      2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
      2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
      2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

• uit het Nieuwsblad:

Klacht over autokeuring? Rep je naar de ombudsman

Autobestuurders die klachten hebben over de keuring van hun voertuig of over het verloop van hun rijexamen kunnen dit jaar nog terecht bij een ombudsman. Het aantal auto's dat gekeurd wordt, neemt intussen af.

Gebruikers van de 76 autokeuringsstations en 32 rijexamencentra in ons land zullen nog dit jaar met klachten terecht kunnen bij een ombudsman. Jaarlijks ontvangt de autokeuring ongeveer 1.100 klachten op een totaal van 4,5 miljoen gekeurde voertuigen. De rijexamencentra noteerden 169 klachten op een totaal van 592.573 theorie- en praktijkexamens.

'Een klachtenpercentage van 2 per 10.000 is relatief weinig als men rekening houdt met het feit dat 22 procent van de auto's wordt afgekeurd met een rode kaart. Maar we worden weinig met klachten geconfronteerd. Om onze diensten echter klantvriendelijker te maken zullen we nog dit jaar een ombudsman aanstellen. De klachten worden nu door de kwaliteitscoördinator van elk station behandeld. Deze mensen zullen de ombudsman ondersteunen', zegt Martin Van Houtte, manager bij Goca, de vereniging van de keuringsstations en examencentra. 'Bovendien volgen 600 van onze medewerkers dit jaar een speciale cursus om agressie bij ontevreden chauffeurs te voorkomen', zegt hij.

Vorig jaar werden 4,3 miljoen voertuigen voor een keuring voorgereden. Dat is een kleine daling met 158.500 wagens. 'Mogelijk is dat het gevolg van de groene keuringsbewijzen met een geldigheidsduur van twee jaar voor auto's jonger dan zes jaar en met minder dan 100.000 km op de teller. In 2008 kregen 267.962 voertuigen een keuringsbewijs voor een periode van twee jaar. De tweedehandskeuring zorgde dan weer voor een toename. Er werden 738.613 tweedehandsrapporten uitgereikt tegenvoer 684.617 in 2007.'

Veel keuringsstations blijven kampen met lange wachtrijen. 'De eerste jaarhelft is altijd drukker omdat er na het salon veel nieuwe auto's worden geleverd en de oude auto's tweedehands worden verkocht. Staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) verzocht Goca om eventueel ook zaterdagvoormiddag bedrijfswagens te keuren, waardoor de ondernemingen geen verlies lijden. Wij overwegen nu de mogelijkheid om bijvoorbeeld twee avonden per week tot 19u open te blijven. Er wordt ook onderzocht of we de gebruikers een afspraak via het internet kunnen laten maken. Langere openingstijden voor een gelijk aantal voertuigen zal wel hogere kosten veroorzaken. De tarieven voor de keuring en de rijbewijzen zijn tien jaar onveranderd gebleven en ze zijn bij de laagste in Europa', benadrukt Van Houtte.

De resultaten van de autokeuring in 2008 zijn nagenoeg onveranderd gebleven. 1 op de 5 personenauto's krijgt een rode kaart. Verontrustend is ook de vaststelling dat 19,5 procent van de autobussen en autocars rood krijgt. Het aantal auto's dat zich aan de verplichte keuring onttrekt, blijft stijgen, vooral in Luik en Charleroi. Tien jaar geleden moesten slechts uitzonderlijk herinneringsbrieven worden verstuurd.

Als onafhankelijk platform draagt GOCA Vlaanderen bij tot netwerkvorming, expertise-ontwikkeling,gegevensuitwisseling en opleiding voor de autokeuring- en rijbewijssector.
        Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

• Heb me vorig jaar toch ook wel flink geergerd bij de keuring. Na de lichtencontrole stond de technieker dus te wachten om door te rijden naar de volgende controle. Plots begon hij keihard met mijn hendel voor knipperlichten omhoog en omlaag te duwen, eigenlijk meer slaan op de hendel. Dag van de keuring zelf nog merkte ik tijdens het rijden dat deze hendel last ondervond. Soms begon het klikkersysteem lawaaai te maken (het lawaai dat je dus hoort als je knipperlicht aanzet dus) zonder dat de knipperlichten werkte. Erg irritant tijdens het rijden. Achteraf stuurkolom opengevezen en alles wat gecheckt en gepoetst en probleem was weg. Maar vind het echt erg dat mensen uit keuringstations zo omgaan met de wagens van andere mensen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk Berichten
            Wat een bizarre ergernis, inderdaad.

Auto's kunnen daar best tegen hoor.
            Moest 'ie nu keihard zijn voet neerstampen op je dorpel, O.K., dat zou ik ook niet gepast vinden. Maar gewoon zijn voet daar laten rusten om zo wat makkelijker te kunnen schrijven... 'k vind dat je dan wat redelijk moet zijn en 's ff nuchter afstand moet nemen van onze, soms verregaande, auto-obsessie.
            OK de dorpel kan er zeker tegen maar het gaat mij meer om het respect voor andermans eigendom.
            Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die hier zo over denkt.
            Wat zou je ervan denken als ik om makkelijker mijn veter te kunnen dicht knopen mijn veiligheidsschoen op de bumper van je wagen plaats ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
              Wie kan er het onnozelste antwoord geven op deze vraag ??
              Proficiat

Je bent gewonnen

De prijs voor het domste antwoord is voor will

Ik vraag me af waar het bewijs van verstand terug te vinden is in dit antwoord ?

Comment

• De mijne moet volgende maand naar de keuring. In Mechelen zitten veel jonge gasten die wel vriendelijk zijn .
                vriendelijk mijn ballen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door frankzagato Bekijk Berichten
                  Proficiat

Je bent gewonnen

De prijs voor het domste antwoord is voor will

Ik vraag me af waar het bewijs van verstand terug te vinden is in dit antwoord ?
                  Bedankt, en wat is de beloning ?? (Een zakje verstand misschien ?? Of wat extra tolerantie om alles door een wat rosere bril te zien ??) Heb dit zeker nodig tegen de volgende keer dat ik naar de schouwing moet, dan kan ik ook eens pietluttig uit de hoek komen.

Comment

OK de dorpel kan er zeker tegen maar het gaat mij meer om het respect voor andermans eigendom.
                    Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die hier zo over denkt.
                    Wat zou je ervan denken als ik om makkelijker mijn veter te kunnen dicht knopen mijn veiligheidsschoen op de bumper van je wagen plaats ?
                    Bumper =/= dorpel

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DRIVER-W Bekijk Berichten
                      Bumper =/= dorpel
                      Waarom dient een dorpel daar meer voor dan een bumper ?

Ik blijf er bij , iemand met manieren doet dat niet .

Comment

• Een dorpel is in zekere zin een uitvloeisel van de treeplank die je bij oldtimers vaak ziet, vind ik. Tegenwoordig zijn dorpels ook gelijkaardig afgewerkt: met een metalen/kunststoffen plaatje met merklogo/naam om het onderliggende metaal en lakwerk niet te beschadigen moest je er druk op uitoefenen. Nog nooit met een dakkoffer rondgereden ? Die dorpels zijn écht niet voor de show zo afgewerkt.
                        Je voet op de bumper of eender welk extern zichtbaar onderdeel van de wagen (trekhaak e.d. uitgezonderd natuurlijk) zetten, vind ik daarentegen _niet_ kunnen. Moest iemand 't op mijn wagen doen, ik zou toch iets zeggen.
                        Life's too short. Not to. Live it.
                        1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                        2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                        2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                        2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

• T ' is niet omdat de treeplanken verdwenen zijn dat je daarom op de dorpel moet gaan staan

Comment

Waarom dient een dorpel daar meer voor dan een bumper ?

Ik blijf er bij , iemand met manieren doet dat niet .
                            Eerst en vooral omdat ik op mijn bumper nogal onhandig mijn voet kan zetten

Dat er iemand zijn voet zet op een dorpel vind ik echt niet erg. Precies of jij nog nooit met je voet over de dorpel geschuurd bent. Dat is nog erger, want schuren maakt krassen!

Of dat die persoon gemanierd is of niet, dat laat ik in het midden.

Comment

• Afgekeurd wegens olielek

Hallo,

Ik ben deze week naar de keuring geweest met mijn '93 BMW E30 touring.
                              Netjes groot onderhoud gehad, redelijk wat geld ingestoken het afgelopen jaar dus alles leek in orde, behalve...

Er blijk een lekje te zijn in het servosysteem, echt een kleinigheidje, ik vul ongeveer 2x per jaar het reservoir bij. Nu is dit al enkele jaren aan de gang en is de boel nogal vettig langs onder.

Nu is mijn wagen afgekeurd met als enige opmerking dit olielek.
                              Ik ben dus echt niet van plan mijn stuurhuis te laten reviseren ofzo omdat er om de 3 dagen een druppel olie uitkomt!

Is dat normaal dat je voor zoiets afgekeurd wordt? Dit draagt toch echt nie bij tot de verkeersveiligheid dacht ik. Of had die mens van de keuring een slechte dag?
                              Zijn er nog mensen die voor iets dergelijks afgekeurd werden?

Comment

• Je kan de onderkant van de auto eens afstomen, zodat ze niet zien dat de auto lekt. Je zal zeker niet de enige zijn die zo wel door de keuring geraakt met lek.

Comment

• Vlak voor ik naar de keuring ga spuit ik m'n kar onderaan zo proper mogelijk met de hogedrukreiniger. Dan rij ik onmiddellijk en zo voorzichtig mogelijk naar de keuring.

Meestal als ik daar dan aankom hangt m'n carter alweer vol olie.

En ik woon maar anderhalve km van de keuring vandaan.

Ik heb tot nu altijd maar een opmerking daarover gekregen.

Maar ja, misschien zijn ze strenger als het gaan over servo-olie, wat normaal is.
                                  Een motorolielek dat heeft geen gevolgen voor de veiligheid. Servolek wel, want als je niveau bijv. net te laag staat, en je moet fors uitwijken ofzo, en je verliest op die moment je servostuur... dat is niet veilig.

Begrijpelijk.

Comment

• zouden ze het verschil kennen tussen servo olie en motorolie ja?

Comment

• ruitensproeiervloeistof is gevaarlijker, beesten die dat oplekken kunnen serieus ziek worden/sterven

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                                        zouden ze het verschil kennen tussen servo olie en motorolie ja?
                                        ken jij het verschil? De meesten die er rond huppelen hebben wel nog een prof. bach. diploma.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
                                          ken jij het verschil? De meesten die er rond huppelen hebben wel nog een prof. bach. diploma.
                                          groen is minerale, rood is synthetische
                                          goed, meester?

en maakt dat laatste trouwens uit?
                                          kerels die ik hier tegenkomen kennen het verschil niet tussen een naft en diesel.

ohja, je voelt het in je vingers. en tbijt
                                          Last edited by ; 26/02/2009, 21:30.

Comment

Working...
                                          X