Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Grote ergernis op autokeuring

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
    Gewoon bakje bier in de 500 laten, dan wordt ie netjes gekeurd.
    en niet vergeten vol te tanken
    sigpic*Lancia Beta Spider *Lancia Beta HPE 2.0 i.e. *Lancia Delta Integrale 8V *Lancia Ypsilon 1.4 16V Platino

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door betaveloce Bekijk Berichten
      Inderdaad, kan tot ongeveer 50kg schelen

Comment

• Wat minder druk op de banden is ook altijd goed.
        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• een veel te kleine stale velgjes en banden met grote zachte wangen

Comment

• Is typisch voor de autokeuring zou ik zo zeggen. Bakken vol met geld verdienen maar investeren in moderne systemen zodat alle wagens op een eerlijke manier gekeurd worden is er te veel aan. Daar slaat de kritiek van Touring precies op.

Dit probleem doet zich trouwens al langer voor dan vandaag en niet alleen bij de Fiat 500

Comment

• Met de Micra van mijn moeder hebben we dit ook al voorgehad.
              Er zat te veel verschil in ophanging tussen de linker en rechterachteras.
              Probleem kunnen "oplossen" door de bandenspanning wat te verlagen, of wat meer gewicht in de koffer te leggen.
              2008 Opel Corsa 1.7CDTI
              2009 Mazda 2 1.5 Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bert Bekijk Berichten
                Met de Micra van mijn moeder hebben we dit ook al voorgehad.
                Er zat te veel verschil in ophanging tussen de linker en rechterachteras.
                Probleem kunnen "oplossen" door de bandenspanning wat te verlagen, of wat meer gewicht in de koffer te leggen.
                Ik doe dat altijd bij de Saxo om naar de keuring te gaan, de bandenspanning wat lager zetten.
                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Ze hadden beter de motor vanachteren gestoken zoals het origineel

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                    LOL, laatste keer dat ik door de keuring ging was ik vergeten de koffer leeg te maken... Niks van gehoord .

Gewoon bakje bier in de 500 laten, dan wordt ie netjes gekeurd.
                    Laatste keer dat ik geweest ben naar de keuring (met de Tigra was dat) keken ze toch in de koffer of er niks inlag: eerste keer dat ik zag dat ze dat deden

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                      Ik doe dat altijd bij de Saxo om naar de keuring te gaan, de bandenspanning wat lager zetten.
                      Ze vroegen mij zelfs om er eens achteraan te gaan inzitten.
                      2008 Opel Corsa 1.7CDTI
                      2009 Mazda 2 1.5 Sport

Comment

Dit jaar hebben ze dat bij mij ter plekke zelf gedaan.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door betaveloce Bekijk Berichten
                          Vermits het om 2e handskeuringen gaat (model is nog maar 2 jaar uit) vrees ik dat weinig eigenaars hun bak nog eens gaan volgooien om de nieuwe eigenaar te plezieren ??

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                            Is typisch voor de autokeuring zou ik zo zeggen. Bakken vol met geld verdienen maar investeren in moderne systemen zodat alle wagens op een eerlijke manier gekeurd worden is er te veel aan. Daar slaat de kritiek van Touring precies op.

Dit probleem doet zich trouwens al langer voor dan vandaag en niet alleen bij de Fiat 500
                            Heb me ook moeten kwaad maken indertijd met de originele Mini Monte Carlo van mijn dochter, dat was een ophangingsysteem van de jaren '60 en dat werd getest alsof het ne LandCruiser was.

Comment

• Hopeloze reactie van GOCA :
                              GOCA blijft achter omstreden ophangingstest staan

GOCA, de federatie die de technische autokeuringen coördineert, weerlegt de kritiek op de ophangingstest na de berichtgeving over de nieuwe FIAT 500. Die krijgt bijna steevast een rode kaart op de autokeuring vanwege een onvoldoende op de achterste ophanging.

Johan Cobbaut, directeur GOCA: "Niets laat ons vandaag toe om te concluderen dat het gaat om een structureel probleem met de FIAT 500. Niet alle FIAT 500's worden de facto afgekeurd. Een aantal individuele gevallen doorstonden om voor ons onbekende technische redenen de test niet. Wij hebben noch de middelen, noch de bevoegdheid om een voertuig te demonteren en zodoende de specifieke oorzaken te achterhalen."

De ophangingstest meet het vermogen van de auto om het wegcontact te behouden in extreme omstandigheden. "In België is verkeersveiligheid een topprioriteit, vandaar dat wij als een van de weinige landen in Europa deze bijkomende testmethode hanteren. Europa legt namelijk enkel een aantal minimumcriteria op. Het is aan elke lidstaat om er zijn eigen invulling aan te geven."

Verkeersveiligheid
                              Waarom is deze test belangrijk voor de verkeersveiligheid? Het contact van de band met het wegdek bepaalt of je in uitzonderlijke omstandigheden de controle over je voertuig verliest. De ophanging is daar een essentieel onderdeel van, naast andere factoren. De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer handhaaft dan ook de
                              test omdat het wegcontact precies in die extreme omstandigheden een cruciaal verschil kan maken.

Op de kritiek dat de test niet zou geschikt zijn voor lichte voertuigen, merkt GOCA op dat er een aangepaste testprocedure bestaat, maar dat de FIAT 500 daar (net) niet onder valt. "Dagelijks worden er twee van de honderd voertuigen afgekeurd vanwege de ophanging. Dit betekent echter niet dat de producenten slecht werk zouden hebben geleverd of dat een bepaald model wagen onveilig zou zijn. Ook de leeftijd, het onderhoud en de manier van rijden spelen hier een rol", besluit Cobbaut. (jv)
                              Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

• Dat hou je nu toch niet voor mogelijk Wat voor een apenland is het soms toch....
                                www.opelklassiek.be

Comment

• Was hier niet iemand die hetzelfde probleem had met een jonge Audi TT uitgerust met het optionele magnetic ride ophanging? Die dempers zouden "tilt slaan"/blokkeren op deze proef met als gevolg dat de auto onmogelijk goedgekeurd kon worden. Ik weet niet hoe die persoon het opgelost heeft, of ze daarvoor uiteindelijk een uitzondering gemaakt hebben?? Zegt genoeg over de test als je 't mij vraagt...

Comment

• Ik las dat vandaag in de metro...
                                    Ik lag 5 minuten in een deuk...
                                    Dat ze GOCA eens afschaffen en een kijken bij onze Oosterburen...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk Berichten
                                      GOCA blijft achter omstreden ophangingstest staan

Johan Cobbaut, directeur GOCA: "Niets laat ons vandaag toe om te concluderen dat het gaat om een structureel probleem met de FIAT 500. Niet alle FIAT 500's worden de facto afgekeurd. Een aantal individuele gevallen doorstonden om voor ons onbekende technische redenen de test niet. Wij hebben noch de middelen, noch de bevoegdheid om een voertuig te demonteren en zodoende de specifieke oorzaken te achterhalen."
                                      Probleem was reeds langer bekend bij keuring en Fiat, ze hadden reeds een uitzondering gekregen van 1 jaar voor de betreffende ophangingstest.

Typisch probleem van kleine lichte auto's met "grote" wielen met lage aspect ratio. Kans is een pak groter om afgekeurd te worden met een 500 met 195/45R16V of 205/40R17V dan met een 500 met 14" en 65 banden afgekeurd.
                                      A Twist of the Wrist

Comment

Mijn Saxo kreeg een opmerking bij de keuring voor verkoop voor de staat van de schokdempers. Auto had geen 20.000 km en die waren zéker perfect. Probleem was waarschijnlijk inderdaad de lege benzinetank omwille van de verkoop.
                                        Dan mag je een auto met een opmerking gaan verkopen maar voltanken en nog eens door de keuring rijden kost ook €100...

Ergernis voor mij:

Ging naar de keuring en men ziet toevallig dat er een nageltje in mijn band zit. Ik zie duidelijk dat dit enkel in het oppervlak zit zoals zo vaak en vraag nog of ik het er niet mag uittrekken (omdat ik er goed bijkon op de brug daar) maar ik krijg de toestemming niet.

Krijg dan als opmerking "staat banden" en ik hou niet van opmerkingen op het keuringsbewijs. Vijf minuten later was het nageltje er al uit zonder enig gevolg. Met een lekke band kan je toch helemaal niet rijden dus ik zie niet in waarom er een opmerking voor nodig was? Als ik morgen betrokken raak in een zwaar ongeval zal ik nog mogen uitleggen hoe die opmerking daar precies komt en mijn banden zijn perfect
                                        2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

• ergernis en geen ergernis.
                                          gisteren naar de keuring met de clio en op het einde doet hij geen roettest. 't was nog vroeg (7u30) en hij had niet veel zin waarschijnlijk. maar op men betaalbewijs rekenen ze wel 9€ aan voor de test.

ook gezien dat hij maar voor een jaar meer gekeurd is. was dat normaal gezien niet voor 2 jaar?
                                          wimoptiek.be op

Comment

Working...
                                          X