Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Grote ergernis op autokeuring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Grote ergernis op autokeuring

    Hallo iedereen

    Even voorstellen (mn eerste post hier voor zover ik nog weet)
    Mijn naam is dus Koen, zoals je mss al uit mn nick had kunnen opmaken
    Ik ben 21 jaar en rij met een ford mondeo 2.0 tdci 130pk sedan...iedereen weet over welke wagen ik het heb? Het is een gewone eenvoudige gezinswagen, geen bodystyling, verlaagd of tuning of gelijk wat.

    Mn wagen is overlaatst voor de eerste keer naar de keuring geweest, met glans geslaagd overigens maar niet zonder grote ergernis van mij

    Het probleem:

    Om de grote drukte vermijden ben ik overlaatst 's ochtends (rond 8u half9) naar de autokeuring gereden. (industriepark dendermonde)
    Ik kon daar bijna meteen binnenrijden en toen begon het...Ik mocht meteen het stuur van mn auto uit handen geven aan een volslagen vreemde... (iedereen hier weetwel hoe dat voelt)
    Als eerste doen ze dus een 'uitlaat-test', zoals menig persoon hier wel weet..
    Maar is het normaal dat je motor keer op keer minutenlang VOORBIJ het rode gebied van de toerenteller wordt gejaagd?? Toen ik het voor de 4e keer niet meer kon aanzien- en horen vroeg ik aan die persoon op een nog beleefde manier waarvoor dat nu wel nodig was...(mss was er wel één of andere bizarre reden...) Maar de persoon in kwestie keek me even arrogant aan uit MIJN wagen, lachte eens en deed rustig verder...

    OK, test 1 gedaan...meneer stapt terug in mn wagen, plaatst hem in 2e versnelling om vervolgens mn motor weer tot helemaal achteraan in toeren te jagen en dan de koppeling laat schieten...gevolg => mn rubber van 230€ per band bleef dus achter op de vloer over de afstand van testplaats 1 naar testplaats 2 met een gezellig rookpluimpje dat van mn banden kwam...
    Toen ik naar daar was gewandeld vroeg ik al erg geïrriteerd aan hem "Moet dat op zo een manier?? Het is meneer zijn auto niet zeker?"
    Het antwoord: "Ik hoef gene commentaar en laat mij rustig mijn werk doen!"
    ( vooral dat "rustig")

    De rest is verder rustig verlopen (andere persoon), maar adrenaline stond me toen wel al tot aan de neus...

    Nu is mn vraag: Mogen ze dit met jouw en mijn wagen doen? Wat kan ik doen indien ik in de toekomst weer zo een arrogante zak heb die mn auto moet keuren? Mag ik een andere persoon vragen die mn auto keurt of hoe werkt dat? Wat als je motor op zo een moment het begeeft, wie betaalt dan de brokken?

    Ik hoop hiermee de situatie een beetje duidelijk gemaakt te hebben, en ga hiermee dus niet akkoord voor diegene die het niet door zou hebben

    Dit was (is nog altijd) mijn probleem en wist in de eerste plaats niet waartoe met mn probleem, tot ik weer is op autowereld.be zat en het magische FORUM zag staan
    En hier staat het, als ik heb "gedubbelpost" spijt me dat , heb overigens wel de search eerst gebruikt maar hierover nix treffends gevonden...

    Grtz K.o.e.n.y.b.o.y

  • #2
    Als dat echt zo gebeurd zou zijn had ik de flikken gebeld...






    Comment


    • #3
      Lijkt me vrij sterk, een technicus die minutenlang je wagen in 't rood laat gaan waar collega's of andere klanten bijzijn...

      Comment


      • #4
        Dat is idd sterk, dat vind ik ook! Daarom mn post hier...

        Ik had toen niet liever gedaan dan m uit mn wagen te sleuren...maar dat ging dan uiteindelijk dan toch maar op mn kerfstok gekomen zijn
        Het is dus dat hatelijk gevoel van onmacht dat m het doet, bij wie moet je gaan klagen en hoe bewijs je dat dan ook nogeens zodat het geen 'welles-nietes" spelletje wordt.

        Daarom mn vraag hier over wat wettelijk gezien mag en niet mag door meneer de autokeurder, wat iemand zn rechten zijn op dat moment... het blijft toch jouw auto, binnen en buiten de autokeuring

        Overigens dacht ik ergens gelezen te hebben dat die tests situaties simuleerden onder normale omstandigheden bij een normaal rijgedrag...

        En ik ben overigens niet de enige die dit meemaakte (toerentellervoorval), zo zijn er verscheidene hier uit de buurt tegen wie ik mn verhaal gedaan heb!
        Last edited by ; 28/09/2006, 00:40.

        Comment


        • #5
          Je moet gaan als het druk is, dan vliegen de auto's er snel door en hebben ze geen tijd om hem af te beulen. Die kerels van de autokeuring zijn nu eenmaal incompetente sukkels die in een echte garage niet aan de bak geraken.

          Comment


          • #6
            Ik zou na de keuring toch wel eens gevraagd hebben wie z'n baas was en daar een klapke mee gaan doen.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus
              Lijkt me vrij sterk, een technicus die minutenlang je wagen in 't rood laat gaan waar collega's of andere klanten bijzijn...
              vooral die "minutenlang", dat zijn al minstens 2 minuten. erg sterk.

              Comment


              • #8
                Als ik in jouw plaats was, zou ik niet teveel dralen.

                Schrijf eens voor jezelf alles op wat er gebeurd is en wat er verkeerd gebeurd is.

                Ga dan naar het keuringscentrum en spreek met de de persoon die daar de supervisie waarneemt, deel hem je grieven mede.

                Al naargelang de reactie die ze geven kan je aan volgende stappen denken.

                Comment


                • #9
                  Ik flikkerde hem hoe dan ook uit mijn wagen. Verder zijn identiteit vragen en een gesprek met de verantwoordelijke. Tenslotte een aangetekend schrijven van mijn klacht. Het zal geen zoden aan de dijk brengen voor jou persoonlijke situatie maar na een paar klachten zal men bij Goca ook wel door hebben dat deze persoon niet op de juiste plaats zit maar beter een job ambieert op het autokerkhof waar hij naar hartelust kan vernielen.

                  Comment


                  • #10
                    Ik heb eens een mail naar goca gestuurd omtrend meer informatie over de roetuitstoot bij diesels (dus nog niet over een gefrustreerde medewerker) en kreeg dit als antwoord:
                    __________________________________________________ _____________________

                    Beste Koen, hierbij stuur ik u de volledige officiële tekst betreffende de keuring van de roetuitstoot voor diesels :

                    De drempelwaarden zijn een lichtabsorbsiecoefficient per meter van 2,5 (atm) resp. 3 (turbo) en dus NIET 3 resp. 3.5 (cfr. 0=luchtledig -> alle wit licht gaat door ---> oneindig -> volkomen verduistering)

                    De testprocedure heeft wel degelijk tot doel om korststondig een MAXIMALE brandstoftoevoer te krijgen [cfr. par. c.3 "teneinde een maximale brandstoftoevoer door de injectiepomp te verkrijgen" zodat het onbelemmerd kunnen "ademen" van belang is. Door te beletten dat het gaspedaal volledig ingedrukt kan worden en/of door het afregelen van de dieselpomp bereik je als resultaat dat de grootte van de tijdelijke maximale brandstoftoevoer beperkt wordt. De keurder kan dit niet merken want de blok komt (wegens vrijloop) wel degelijk tot het maximum toerental.

                    PS. Diesels van voor 1980 worden niet onderworpen aan de roettest.

                    Voorts schrijft de testprocedure verschillende vrije acceleraties voor om het roet uit de uitlaat te verwijderen.

                    DE TEKST

                    8.2.2. Voertuigen uitgerust met een motor met compressieontsteking (diesel)

                    a) De opaciteit van de uitlaatgassen wordt gemeten tijdens een vrije acceleratie (bij niet-belaste motor wordt het toerental opgevoerd van het stationair toerental tot het toerental waarbij de regelaar van de brandstoftoevoer in werking treedt) met de versnellingspook in de vrije stand en ingedrukt koppelingspedaal.

                    b) Conditionering van het voertuig :

                    1) voertuigen kunnen worden gecontroleerd zonder voorafgaande conditionering, maar om veiligheidsredenen wordt eerst nagegaan of de motor warm is en in een bevredigende mechanische staat verkeert;

                    2) behalve in het onder punt d) 5, bedoelde geval kan een voertuig niet worden afgekeurd tenzij het eerst volgens de onderstaande voorschriften is geconditioneerd;

                    3) de motor is volledig op temperatuur. Daaraan is voldaan indien de temperatuur van de motorolie, gemeten door middel van een in de opening voor de oliepeilstok ingebrachte voeler, ten minste 80 °C bedraagt, of de normale bedrijfstemperatuur wanneer deze lager is, dan wel wanneer de temperatuur van het motorblok, bepaald aan de hand van de hoeveelheid infraroodstraling, ten minste een vergelijkbare waarde bedraagt. Indien door de constructie van het voertuig deze meting in de praktijk moeilijk uitvoerbaar is, kan op een andere wijze worden nagegaan of de motor zijn normale bedrijfstemperatuur heeft bereikt, bijvoorbeeld door te wachten tot de koelingventilator aanslaat;

                    4) het uitlaatsysteem wordt doorgeblazen door middel van drie vrije acceleratiecycli of een daarmee vergelijkbare methode.

                    c) Controleprocedure :

                    1) visuele inspectie van de desbetreffende delen van het uitlaatsysteem van het motorvoertuig om na te gaan of er geen lekken zijn;

                    2) de motor en de eventueel gemonteerde druklader draaien stationair voor het begin van elke vrije acceleratiecyclus. Bij zware dieselmotoren wordt ten minste tien seconden gewacht na het loslaten van het gaspedaal;

                    3) bij de aanvang van elke vrije acceleratiecyclus wordt het gaspedaal snel en geleidelijk, in minder dan één seconde, volledig ingedrukt, teneinde een maximale brandstoftoevoer door de injectiepomp te verkrijgen;

                    4) alvorens tijdens de vrije acceleratiecyclus, het gaspedaal wordt losgelaten, bereikt de motor het toerental waarbij de regelaar van de brandstoftoevoer in werking treedt of, voor voertuigen met een automatische transmissie, het door de fabrikant voorgeschreven toerental, dan wel, indien dat laatste niet gekend is, een toerental dat twee derden bedraagt van het toerental waarbij de regelaar van de brandstoftoevoer in werking treedt. Dit wordt gecontroleerd door het toerental te meten of door voldoende tijd te laten verlopen tussen het indrukken en het loslaten van het gaspedaal, namelijk, bij voertuigen van de categorieën 1 en 2 van bijlage 15, ten minste twee seconden.

                    d) Grenswaarden

                    1) De opaciteit is niet groter dan deze die, overeenkomstig richtlijn 72/306/EEG van de Raad, op de plaat is geregistreerd.

                    2) Indien dat gegeven niet beschikbaar is, worden met betrekking tot de absorptiecoëfficiënt de volgende grenswaarden niet overschreden :
                    - voor dieselmotoren met natuurlijke aanzuiging : 2,5 m-1;
                    - voor dieselmotoren met drukvulling : 3,0 m-1;
                    - of gelijkwaardige waarden bij gebruik van een ander type apparaat dan datgene dat voor de EG-goedkeuring wordt gebruikt.

                    3) Voertuigen voor het eerst in gebruik genomen vóór 1 januari 1980 hoeven aan deze voorwaarden niet te voldoen.

                    4) Voertuigen worden alleen afgekeurd, indien het rekenkundig gemiddelde van ten minste de laatste drie vrije acceleratiecycli meer bedraagt dan de grenswaarde.
                    Bij de berekening van het gemiddelde mogen sterk van het gemeten gemiddelde afwijkende meetwaarden buiten beschouwing gelaten worden of wordt gebruik gemaakt van het resultaat van een andere statistische berekeningswijze die rekening houdt met de spreiding van de meetwaarden. Het maximum aantal te doorlopen testcycli kan beperkt worden.

                    5) Om onnodige controles te vermijden kunnen, in afwijking van de bepalingen onder punt d), 4), voertuigen, waarbij aanzienlijk hogere waarden dan de grenswaarden zijn gemeten na minder dan drie vrije acceleratiecycli of na het doorblazen (of vergelijkbare methode) zoals vermeld onder punt b), 3), afgekeurd worden. Om onnodige controles te vermijden kunnen eveneens in afwijking van het bepaalde onder punt d) , 4), voertuigen, waarbij na minder dan drie vrije acceleratiecycli of na het doorblazen (of vergelijkbare methode) zoals vermeld onder punt b) , 3), aanzienlijk lagere waarden dan de grenswaarden zijn gemeten, goedgekeurd worden.


                    __________________________________________________ _____________________

                    Ziezow, het is blijkbaar gerechtvaardigd dat men dit bij andermans wagens doet , maar valt een 2.0 al onder de categorie "zware diesels", ik had zo meer iets in gedachten van vrachtwagens en dergelijke...

                    Blijft alleen nog die gefrustreerde keurder over, is wel een goede les geweest trouwens. En bij zo een volgend voorval zal ik idd niet aarzelen naar de verantwoordelijke te stappen (na het krijgen van mn groene kaart natuurlijk )

                    Comment


                    • #11
                      Toen ik vorig jaar naar de keuring ging ik mijn auto 2 keer zo'n 2 à 3 seconden tegen de begrenzer geduwt...compleet normaal. Langer is echt niet nodig

                      In 2de vertrekken met gierende banden is ook niet bepaald normaal....

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke
                        Toen ik vorig jaar naar de keuring ging ik mijn auto 2 keer zo'n 2 à 3 seconden tegen de begrenzer geduwt...compleet normaal. Langer is echt niet nodig

                        In 2de vertrekken met gierende banden is ook niet bepaald normaal....
                        Roettest? Voor wat is dat nodig? Gewoon een klapke doen met de keurder en dan durven ze dat wel eens vergeten

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Bralo20
                          Roettest? Voor wat is dat nodig? Gewoon een klapke doen met de keurder en dan durven ze dat wel eens vergeten
                          Ik speel niet vals

                          En ik geraak daar toch door dus lig er niet van wakker

                          Met mijn Escort was dat een andere zaak...

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke
                            Ik speel niet vals

                            En ik geraak daar toch door dus lig er niet van wakker

                            Met mijn Escort was dat een andere zaak...
                            De roettest ging nog bij mijn vorige wagen, twas vooral de roesttest waar hij op faalde

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door alcaTRES
                              De roettest ging nog bij mijn vorige wagen, twas vooral de roesttest waar hij op faalde


                              Ik snap niet dat mijn Ford erdoor geraakt...
                              Dat ding had achteraan waar de ophanging vast hangt zoveel roest dat je gaten zag in die balken...vlekkeloos gekeurd

                              Comment


                              • #16
                                Roest, wat is dat?


                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Carlito
                                  Roest, wat is dat?


                                  Die gaten die je ziet...daar was vroeger roest.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Gisteren ben ik met mij Porsche naar de keuring geweest en alles is vlekkeloos verlopen, geen onnodige commentaren gekregen, integendeel.

                                    Bij de meting van de uitlaatgassen heeft de keurder zo'n 10 seconden het gas tot zo'n 3 à 4000 toeren gejaagd, in elk geval VER van de rode zone.

                                    Als ik zo'n pipo had gehad als de jouwe, had ik gewoon het contact afgelegd en was ik naar zijn overste gestapt.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo
                                      Gisteren ben ik met mij Porsche naar de keuring geweest en alles is vlekkeloos verlopen, geen onnodige commentaren gekregen, integendeel.

                                      Bij de meting van de uitlaatgassen heeft de keurder zo'n 10 seconden het gas tot zo'n 3 à 4000 toeren gejaagd, in elk geval VER van de rode zone.

                                      Als ik zo'n pipo had gehad als de jouwe, had ik gewoon het contact afgelegd en was ik naar zijn overste gestapt.

                                      Een benzine jagen ze bij mijn weten nooit in de rode zone bij de autokeuring.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door bmw alpina
                                        Een benzine jagen ze bij mijn weten nooit in de rode zone bij de autokeuring.
                                        Die vervuilt ook heel wat minder dan een diesel.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X